Til lovforslag nr.
L 53
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. december 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre love
(Tariffer, udfasning af PSO, forenkling af bevillingskrav for VE-elproduktion, justering af netvirksomheders økonomiske
regulering, opfølgning på konkurrenceanalyse, tilbagelevering af digitalt tv-udstyr m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 11 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har over for ud-
valget oplyst følgende:
»Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og
forskellige andre love (L 53) (Tariffer, udfasning af PSO,
forenkling af bevillingskrav for VE-elproduktion, justering
af netvirksomheders økonomiske regulering, opfølgning på
konkurrenceanalyse, tilbagelevering af digitalt udstyr, m.v.)
blev fremsat den 27. oktober 2021. I forbindelse med be-
handlingen af lovforslaget er der fundet anledning til at
foretage mindre justeringer i afsnit 3.4 i de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget og de specielle bemærkninger
til § 6 e i lovforslagets § 1, nr. 16, der vedrører den fore-
slåede overgangsordning for omkostninger forbundet med
nettilslutning.
Forholdet til elmarkedsforordningen
Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget (afsnit
3.4) fremgår ministeriets overvejelser vedr. en overgangs-
ordning for omkostninger forbundet med nettilslutning. Det
fremgår således af de almindelige bemærkninger: »[…]
nødvendige omkostninger til nettilslutning, nettab, drift og
vedligehold af anlæg omfattet af § 30 i VE-loven og de
nødvendige omkostninger til nettilslutning af anlæg omfat-
tet af § 67 i elforsyningsloven i stedet i medfør af § 73 i
elforsyningsloven vil skulle dækkes af elkunderne i form af
lokale tarifstigninger, såfremt der ikke introduceres en anden
løsning til dækning af omkostningerne.«.
Det fremgår desuden af samme afsnit, at: »Overgangs-
ordningen indebærer, at de omkostninger, som netvirksom-
hederne uden udligningsordningen ville skulle opkræve fra
elkunderne, i stedet kompenseres af staten.« Disse lovbe-
mærkninger er skrevet med afsæt i en situation, hvor der ik-
ke forelå ordninger, der kunne erstatte udligningsordningen
– heller ikke en metode for tarifering af elproducenter.
Det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 7 til L 53, at
Energistyrelsen vurderer, at det kan være uforeneligt med
elmarkedsforordningens regler for omkostningsægte tariffer,
at omkostninger til nettilslutning foranlediget af elproducen-
ter overvæltes på elforbrugerne via lokale tarifstigninger.
I forbindelse med denne vurdering blev der indhentet
et bidrag til besvarelsen af spørgsmålet fra Forsyningstil-
synet, som oplyste følgende: »Forsyningstilsynet vurderer,
at elmarkedsforordningens krav om omkostningsægthed for-
udsætter et krav om indførelse af producentbetaling. Forsy-
ningstilsynet vurderer derfor umiddelbart ikke, at de vil kun-
ne godkende en tarifmetode, der overvælter omkostninger
foranlediget af nettilslutning af elproducenter på elforbru-
gerne.«.
Disse vurderinger giver anledning til at klargøre, at net-
virksomhederne ikke i deres tariffer kan overvælte omkost-
ninger foranlediget af nettilslutning af elproducenter på lo-
kale elforbrugere. Idet jeg henviser til min besvarelse af
spørgsmål 7, hvoraf det fremgår, at det ikke er min intention,
at lokale elforbrugere skal betale for omkostninger til net-
tilslutning af elproducenter, vil jeg hertil gerne fremhæve,
at der ikke i praksis forventes at være anledning til over-
væltning af omkostninger på lokale elforbrugere, idet over-
DokumentId
Journalnummer