Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53 Bilag 14
Offentligt
2497375_0001.png
Foretræde for Klima- Energi- og
Forsyningsudvalget om L53
ved Rasmus Lildholdt Kjær og Knud Erik Andersen
L 53 - 2021-22 - Bilag 14: Præsentation fra European Energy og Better Energy i forbindelse med foretræde for udvalget den 9/12-21
2497375_0002.png
Risiko for permanent høje elpriser
L 53 - 2021-22 - Bilag 14: Præsentation fra European Energy og Better Energy i forbindelse med foretræde for udvalget den 9/12-21
Uvished bremser den grønne omstilling
4 ud af 5 grønne energiprojekter på land aflyses ved en nedlægning af
udligningsordningen ifølge Ea Energianalyse.
Det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 7 til L 53, at Energistyrelsen vurderer, at det kan
være uforeneligt med elmarkedsforordningens regler for omkostningsægte tariffer, at
omkostninger til nettilslutning
foranlediget af elproducenter overvæltes på
elforbrugerne via lokale tarifstigninger
(L 53 - Bilag 12: Udtalelse fra ministeren til brug
for betænkning over L 53)
Beslutningsgrundlaget er ualmindeligt dårligt belyst, processen har været forhastet og
der er
hverken blevet foretaget konsekvensvurderinger eller stillet krav om
samfundsøkonomi.
L 53 - 2021-22 - Bilag 14: Præsentation fra European Energy og Better Energy i forbindelse med foretræde for udvalget den 9/12-21
Vi skal indhente elnettets
investeringsefterslæb
Elnettet risikerer at blive det svage led i den grønne omstilling.
I dag er der flere steder
lokale flaskehalsproblemer i elnettet og ofte kan ny sol- og vindkraft først blive
nettilsluttet efter 2025.
Det følger af den politiske aftale, der blev indgået d. 4. juli 2021, at ”den gradvise
omstilling fra centrale kraftværker til VE-anlæg baseret på sol og vind [betyder], at
vores
elproduktion både skal transporteres over længere afstande, og at energisystemet skal
blive bedre til at udnytte sol- og vindenergien, når der er meget af den”.
Statens netselskab, Energinet, har tidligere påpeget, at Lolland-Falster samt Sydsjælland
har udfordringer med at aftage grøn strømproduktion. Energinet har også advaret om
fremtidsudsigterne.
L 53 - 2021-22 - Bilag 14: Præsentation fra European Energy og Better Energy i forbindelse med foretræde for udvalget den 9/12-21
Et stærkt elnet kommer alle til gode
Hovedformålet med udbygning af elnettet er at forsyne danske forbrugere med grøn
elektricitet produceret i Danmark og nabolande. Alle omkostninger i elnettet, som ikke er
relateret til eleksport eller transit af el, kan således tilbageføres til efterspørgslen efter
grøn elektricitet.
VE-elproducenter giver derfor kun anledning til omkostninger i elnettet, når de
lokaliseres uhensigtsmæssigt i forhold til nettets langsigtede netstruktur (40-50 år, jf.
Energistyrelsen), hvor der er balance mellem udbud og efterspørgsel efter grøn
elektricitet.
Vi skal undgå ”først over broen”-betaling.
L 53 - 2021-22 - Bilag 14: Præsentation fra European Energy og Better Energy i forbindelse med foretræde for udvalget den 9/12-21
Anbefaling: Time-Out!
Udvalget kan og bør:
Udskille den del af L53-lovforslaget, som nedlægger udligningsordningen uden
erstatning.
Anmode om, at regeringen reelt undersøger muligheden for en finanslovsfinansieret
løsning for det kollektive elnet.
Udsætte beslutning i yderligere tre måneder.