Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53 Bilag 12
Offentligt
2493645_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. december 2021
J nr.
2021-628
Klima-, energi- og forsyningsministerens udtalelse til brug for betænkning
over Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskelige andre
love (L 53)
(Tariffer, udfasning af PSO, forenkling af bevillingskrav for VE-elproduk-
tion, justering af netvirksomheders økonomiske regulering, opfølgning på konkur-
renceanalysen, tilbagelevering af digitalt udstyr, m.v.)
Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskelige andre love (L 53)
(Tariffer, udfasning af PSO, forenkling af bevillingskrav for VE elproduktion, ju-
stering af netvirksomheders økonomiske regulering, opfølgning på konkurrence-
analysen, tilbagelevering af digitalt udstyr, m.v.) blev fremsat den 27. oktober
2021.
I forbindelse med behandlingen af lovforslaget er der fundet anledning til at fore-
tage mindre justeringer i afsnit 3.4 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget
og de specielle bemærkninger til § 6 e i lovforslagets § 1, nr. 16, der vedrører
den foreslåede overgangsordning for omkostninger forbundet med nettilslutning.
Forholdet til elmarkedsforordningen
Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget (afsnit 3.4) fremgår ministeriets
overvejelser vedr. en overgangsordning for omkostninger forbundet med nettil-
slutning. Det fremgår således af de almindelige bemærkninger:
»[…]
nødvendige omkostninger til nettilslutning, nettab, drift og vedligehold af
anlæg omfattet af § 30 i VE-loven og de nødvendige omkostninger til nettilslut-
ning af anlæg omfattet af § 67 i elforsyningsloven i stedet i medfør af § 73 i el-
forsyningsloven vil skulle dækkes af elkunderne i form af lokale tarifstigninger,
såfremt der ikke introduceres en anden løsning til dækning af omkostningerne.«
Det fremgår desuden af samme afsnit, at:
»Overgangsordningen
indebærer, at de omkostninger, som netvirksomhederne
uden udligningsordningen ville skulle opkræve fra elkunderne, i stedet kompen-
seres af staten.«
Disse lovbemærkninger er skrevet med afsæt i en situation, hvor der ikke forelå
ordninger, der kunne erstatte udligningsordningen – heller ikke en metode for
tarifering af elproducenter.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 53 - 2021-22 - Bilag 12: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2493645_0002.png
Det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 7 til L 53, at Energistyrelsen vurderer,
at det kan være uforeneligt med elmarkedsforordningens regler for omkost-
ningsægte tariffer, at omkostninger til nettilslutning foranlediget af elproducenter
overvæltes på elforbrugerne via lokale tarifstigninger.
I forbindelse med denne vurdering blev der indhentet et bidrag til besvarelsen af
spørgsmålet fra Forsyningstilsynet, som oplyste følgende:
”Forsyningstilsynet
vurderer, at elmarkedsforordningens krav om omkostningsægthed forudsætter
et krav om indførelse af producentbetaling. Forsyningstilsynet vurderer derfor
umiddelbart ikke, at de vil kunne godkende en tarifmetode, der overvælter om-
kostninger foranlediget af nettilslutning af elproducenter på elforbrugerne."
Disse vurderinger giver anledning til at klargøre, at netvirksomhederne ikke i de-
res tariffer kan overvælte omkostninger foranlediget af nettilslutning af elprodu-
center på lokale elforbrugere.
Idet jeg henviser til min besvarelse af spørgsmål 7, hvoraf det fremgår, at det
ikke er min intention, at lokale elforbrugere skal betale for omkostninger til nettil-
slutning af elproducenter, vil jeg hertil gerne fremhæve, at der ikke i praksis for-
ventes at være anledning til overvæltning af omkostninger på lokale elforbru-
gere, idet overgangsordningen indføres netop med henblik på at dække de om-
kostninger, det drejer sig om.
Frist for kompensationsordningen
Derudover er der fundet anledning til at foretage en justering i afsnit 3.4.3 i de
almindelige bemærkninger. Det fremgår af sidste afsnit, at fristen for at anmode
om kompensation for omkostninger til anlæg og forstærkning af elnettet vil være
1. november 2022. Fristen følger af den opfølgende aftale om overgangsordnin-
gen af 17. december 2020. Det fremgår således af de almindelige bemærkninger:
»Det
vil være muligt for netvirksomhederne at anmode om kompensation for
omkostninger til anlæg og forstærkning af elnettet afholdt frem til fristen 1. no-
vember 2022«
Følgende fremgår endvidere af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1,
nr. 16 (ad § 6e):
»Det vil være muligt for netvirksomhederne at anmode om kompensation for
omkostninger til anlæg og forstærkning af elnettet afholdt frem til fristen 1. no-
vember 2022«
På baggrund af tilbagemeldinger fra branchen i forbindelse med fremsættelsen
af lovforslaget, vil fristen i stedet blive flyttet til 2023. Ændringen sker for at sikre,
Side 2/3
L 53 - 2021-22 - Bilag 12: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2493645_0003.png
at omkostninger til nettilslutning afholdt i hele 2022 kan dækkes af overgangs-
ordningen.
Jeg skal hermed anmode Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget om at optage
præciseringerne i udvalgets betænkning.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 3/3