Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53 Bilag 12
Offentligt
2493644_0001.png
Dato
3. december 2021
J nr.
2021-628
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
[tiltrådt af udvalget]:
Til § 1
1)
I overskriften til
kapitel 2
ændres »Elforbrugernes
stilling«
til: »Elkun-
dernes stilling«.
[Præcisering af kapiteloverskriften]
2)
I den under
nr. 16
foreslåede
§ 6 f
ændres: »Der udarbejdes et slutregn-
skab« til »Klima-, energi- og forsyningsministeren udarbejder et slutregn-
skab«.
[Lovteknisk ændring]
3)
I den under
nr. 16
foreslåede § 6 g udgår »årsbaseret«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at fastsætte regler om nettoafregning]
4)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 19 a, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »stk. 2 og 3« til: »stk. 3 og
4«.«
[Konsekvensændring]
5)
I den under
nr. 37
foreslåede
§ 22, stk. 8, nr. 3,
ændres: »Indholdet af
ansøgning om tilskud,« til »Krav til ansøgning om tilskud,«
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 45 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 28 c, stk. 1, § 51, stk. 1,
og to steder i
§ 72 c, stk. 1,
ændres »§ 28,
stk. 2« til: »§ 28, stk. 1«.«
[Konsekvensændring]
7)
I de under nr.
55, 79
og
80
foreslåede § 51 d, stk. 1, § 85 b, stk. 1, og §
85 c, stk. 1, indsættes efter »elproduktion fra anlæg« ordene: »med en kapa-
citet på«.
[Lovteknisk ændring]
Side 1/6
L 53 - 2021-22 - Bilag 12: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2493644_0002.png
Til § 6
8)
I
stk. 5, 1. pkt.,
ændres
»27. maj« til: »12.maj«.
[Lovteknisk ændring]
9)
I
stk. 5, 2. pkt.,
ændres »inden den 3. januar 2022« til: »til nettilslutning
af VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller tidligere senest den 14. januar 2022.«
[Ændring af ansøgningsfrist]
10)
I
stk. 5
indsættes efter 2. pkt. som nye punktummer:
»Har netvirksomhederne ikke nået fristen efter 2. pkt., og har netvirksom-
hederne senest den 14. januar 2022 indsendt et dokumenteret skøn over for-
ventede nødvendige omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere til nettilslut-
ning af VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller tidligere, kan netvirksomhederne
endvidere senest den 1. april 2023 indsende ansøgning om udligning i hen-
hold til § 8, stk. 1, nr. 4, sammenholdt med § 67 i lov om elforsyning, jf. be-
kendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021, og § 30 i lov om fremme af vedva-
rende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1791 af 2. september 2021, og regler
udstedt i medfør heraf. Ansøgninger efter 3. pkt. om udligning af nødven-
dige omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere til nettilslutning af VE-an-
læg nettilsluttet i 2021 eller tidligere behandles af klima-, energi- og forsy-
ningsministeren, der træffer afgørelse efter de hidtil gældende regler i § 8,
stk. 1, nr. 4, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj
2021.«
[Ændring af ansøgningsfrist]
11)
I
stk. 5, 3. pkt.,
der bliver 5. pkt., ændres »inden« til: »senest«.
[Præcisering af ansøgningsfrist]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en præcisering af kapiteloverskriften. Ændringen
følger af lovforslagets § 1, nr. 1-3, 5 og 6, 9-13, 58 og 69, hvorefter begre-
berne elforbruger, forbruger og slutkunde overalt i loven ændres til elkunde.
Til nr. 2
Side 2/6
L 53 - 2021-22 - Bilag 12: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2493644_0003.png
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Ændringen præciserer, at
det er klima-, energi- og forsyningsministeren, der skal udarbejde et slut-
regnskab for de offentlige forpligtelser, som følger af § 8 i lovbekendtgø-
relse nr. 984 af 12. maj 2021.
Til nr. 3
Det er hensigten, at der med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelsen i § 6 g
skal udstedes en ny nettoafregningsbekendtgørelse med de regler, der fortsat
er relevante for time- og årsbaseret nettoafregning efter ophøret af PSO-ord-
ningen, herunder om opgørelse og måling af elproduktion og forbrug og om
adgang til at få nettoafregning. Det forventes, at den nye nettoafregningsbe-
kendtgørelse skal træde i kraft den 1. januar 2022 og erstatte den gældende
nettoafregningsbekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 1044 af 27. maj 2021
om nettoafregning for egenproducenter af elektricitet, som ophæves.
Med ophævelsen af den gældende nettoafregningsbekendtgørelse den 1. ja-
nuar 2022 vil der ikke længere være mulighed for at ansøge om timebaseret
nettoafregning. I forhold til ansøgninger, som er modtaget af Energistyrelsen
inden denne dato, er det hensigten at fastsætte en overgangsregel, hvorefter
disse anlæg fortsat kan opnå nettoafregning, og hvorefter Energistyrelsen
fortsat kan træffe nødvendige afgørelser om dette efter den 1. januar 2022.
Den foreslåede ændring af § 6 g har til hensigt at sikre, at der bliver hjemmel
til at fastsætte en sådan overgangsregel. Den foreslåede ændring af § 6 g vil
medføre, at bemyndigelsen udvides således, at der i henhold til § 6 g også vil
kunne fastsættes regler om adgang til at få timebaseret nettoafregning.
Det er hensigten, at den nye nettoafregningsbekendtgørelse skal gælde for
alle anlæg omfattet af time- og årsbaseret nettoafregning, herunder anlæg
der er omfattet af timebaseret nettoafregning, som ikke har adgang til netto-
afregning af elafgift. I forhold til bemærkningerne til § 6 g i det fremsatte
lovforslag skal det henset til dette korrigeres, at bemyndigelsesbestemmel-
sen i § 6 g ikke kun giver hjemmel til at fastsætte regler, der er relevant for
time- og årsbaseret nettoafregning i forhold til nettoafregning af elafgift,
men også i forhold til nettoafregning af køb og salg af elektricitet.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af henvisningen i elforsy-
ningslovens § 19 a, stk. 6, til bestemmelsens stk. 2 og 3.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 27, at der indsættes et nyt stk. 2 i elforsy-
ningslovens § 19 a, hvorefter lovens § 19 a, stk. 2 og 3, bliver lovens § 19 a,
stk. 3 og 4. Derfor skal henvisningen i elforsyningslovens § 19 a, stk. 6, der
Side 3/6
L 53 - 2021-22 - Bilag 12: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2493644_0004.png
bliver stk. 7, til bestemmelsens stk. 2 og 3, ændres til en henvisning til be-
stemmelsens stk. 3 og 4.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Ændringen præciserer, at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan stille krav til ansøgning om til-
skud.
I den foreslåede ændring af § 22, stk. 8, nr. 3, ændres bestemmelsens ordlyd
fra, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte indhold af an-
søgninger til, at ministeren kan fastsætte krav til ansøgninger. Ændringen
medfører en sproglig understregning, af at kravene, der stilles i medfør af
bestemmelsen, er bindende for ansøgerne. Ministeren vil herefter kunne fast-
sætte regler om krav til ansøgning om tilskud, meddelelse af tilsagn og ud-
betaling af tilskud.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af henvisningerne i elfor-
syningslovens § 28 c, stk. 1, § 51, stk. 1 og to steder i § 72 c, stk. 1 til lovens
§ 28, stk. 2.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 41, at § 28, stk. 1 ophæves, hvorefter lo-
vens § 28, stk. 2 bliver til stk. 1. Derfor skal henvisningerne i elforsyningslo-
vens § 28 c, stk. 1, § 51 a, stk. 1 og to steder i § 72 c, stk. 1, ændres til en
henvisning til § 28, stk. 1.
Til nr. 7
De foreslåede ændringer er præciserende ændringer, hvorefter der sikres en
ensartet sprogbrug ved angivelse af 25 MW i lovteksten.
I den gældende elforsyningslovs §§ 10 og 27 b anvendes ved angivelse af 25
MW grænsen, at der er tale om anlæg med en kapacitet på henholdsvis over
og mere end 25 MW. Ændringerne vil medføre, at der anvendes en tilsva-
rende sprogbrug i de foreslåede ændringer i elforsyningslovens § 51 d, stk.
1, § 85 b, stk. 1, og § 85 c, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 55, 79 og 80.
Til nr. 8-11
Den foreslåede ændring i 1. pkt. er af lovteknisk karakter, da datoen for lov-
bekendtgørelse nr. 984 er 12. maj 2021 og ikke 27. maj 2021.
Side 4/6
L 53 - 2021-22 - Bilag 12: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2493644_0005.png
De foreslåede øvrige ændringer skyldes, at branchen har peget på udfordrin-
ger med at kunne overholde den oprindelige ansøgningsfrist den 3. januar
2022 i det fremsatte lovforslag. Der foreslås derfor en længere ansøgnings-
frist for at tage højde for disse udfordringer.
Det foreslås i 2. pkt., at netvirksomhederne senest den 14. januar 2022 ind-
sender ansøgning om udligning af nødvendige omkostninger afholdt i 2021
eller tidligere til nettilslutning af VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller tidligere.
Kan netvirksomhederne ikke nå fristen efter 2. pkt., kan ansøgningsfristen
udvides til den 1. april 2023, forudsat at netvirksomhederne senest den 14.
januar 2022 indsender et dokumenteret skøn over forventede nødvendige
omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere til nettilslutning af VE-anlæg net-
tilsluttet i 2021 eller tidligere. Det dokumenterede skøn skal være baseret på
netvirksomhedernes forventede nødvendige omkostninger afholdt i 2021 el-
ler tidligere til nettilslutning af VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller tidligere.
Bestemmelsen i det nye 3. pkt. vil medføre, at netvirksomhederne senest den
1. april 2023 skal indsende ansøgning for at få udlignet nødvendige omkost-
ninger til nettilslutning afholdt i 2021 eller tidligere. Det er således en betin-
gelse for at kunne opnå udligning, at netvirksomhederne både overholder fri-
sten den 14. januar 2022 for indsendelse af det dokumenterede skøn og fri-
sten den 1. april 2023 for indsendelse af ansøgning.
Fristerne i 2. og 3. pkt. er fastsat for at kunne foretage de nødvendige regn-
skabsmæssige dispositioner i forbindelse med afslutningen af regnskabet for
2021.
Det foreslås som nyt pkt. 4 i stk. 5, at ansøgninger efter 3. pkt. om udligning
af nødvendige omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere til nettilslutning af
VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller tidligere behandles af klima-, energi- og
forsyningsministeren, der træffer afgørelse efter de hidtil gældende regler i §
8, stk. 1, nr. 4, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj
2021. Den nye bestemmelse i pkt. 4 vil opretholde de hidtil gældende regler
§ 8, stk. 1, nr. 4, i elforsyningsloven om netvirksomhedernes mulighed for at
få udlignet de omkostninger relateret til nettilslutning af VE-anlæg, som net-
virksomhederne er pålagt efter § 67 i elforsyningsloven og § 30 i lov om
fremme af vedvarende energi. Bestemmelsen vil medføre, at det er muligt
for Energistyrelsen efter delegation i henhold til bekendtgørelse nr. 1068 af
25. oktober 2019 om Energistyrelsens opgaver og beføjelser, at sagsbe-
handle ansøgninger om udligning, der er modtaget inden udløb af fristen den
1. april 2023 efter de hidtil gældende regler om udligning.
Det foreslås i pkt. 3, der bliver til 5. pkt., at ”inden” ændres til ”senest” for at
præcisere, at fristen for netvirksomhedernes indsendelse af ansøgning om
Side 5/6
L 53 - 2021-22 - Bilag 12: Ændringsforslag og udtalelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2493644_0006.png
udligning af nødvendige omkostninger til nettab, drift og vedligehold af VE-
anlæg afholdt i 2021 eller tidligere er senest den 10. januar 2022.
Side 6/6