Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 52 Bilag 8, L 52 A Bilag 8, L 52 B Bilag 8
Offentligt
2498386_0001.png
Til lovforslag nr.
L 52
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 9. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v. og lov om
Det Centrale Personregister
(Styrkelse af passikkerheden m.v.)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget, justitsministeren har stillet ændrings-
forslag nr. 2, 4 og 5, og Dansk Folkeparti har stillet æn-
dringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling
af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL, FG, IA, SIU og
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller det under
A og det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de
af justitsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod ændringsforslag nr. 3 stillet af DF til det under
A nævnte lovforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF og NB) indstiller det
under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af justits-
ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod ændringsforslag nr. 3 stillet af DF til det under A
nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævn-
te lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af justitsministeren stillede ændringsfor-
slag til det under B nævnte lovforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovfor-
slag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for det af justitsministeren stillede ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaöarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder det positivt, at
man med lovforslaget styrker passikkerheden i højere grad
og begrænser den kriminelles brug af det danske pas. Hvert
år forsvinder tusindvis af danske pas, og danske pas er en
eftertragtet handelsvare blandt organiserede kriminelle. Det
skal der gøres noget ved. Venstre er enig med regeringen i,
at der er behov for at indskærpe pligten for den enkelte til
at opbevare sit pas omhyggeligt. Med lovforslaget fordobles
taksten for fornyelse af pas ved de danske diplomatiske
og konsulære repræsentationer i udlandet, hvis passet er
bortkommet eller ødelagt og indehaveren derfor ikke kan
fremvise et gyldigt eller udløbet pas. Venstre mener, at det er
både rimeligt og fornuftigt, at man rammes på pengepungen,
hvis man f.eks. smider sit pas væk.
Venstre noterer, at ændringen sker i forlængelse af den
ændring af pasloven, som er gennemført, så der gælder
samme praksis ved bortkomne pas, hvad enten man skal
have nyt pas i udlandet eller udstedt nyt pas ved danske
myndigheder her i landet. For så vidt angår betegnelsen
Palæstina kan Venstre ikke acceptere den, da det hverken er
et egentligt selvstyreområde eller en anerkendt nation.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
Dansk Folkeparti gerne havde set, at der gjaldt et undtagel-
sesfrit krav om personligt fremmøde for udlevering af nyt
pas. Dansk Folkeparti medgiver, at der i helt særlige tilfælde
AX027071
L 52a - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 9/12-21 af Retsudvalget
2498386_0002.png
2
kan være behov for, at en anden person kan afhente pas
på vegne af den person, der har ansøgt om pas. Dansk Fol-
keparti understreger dog, at den helt klare hovedregel bør
være, at der skal ske personligt fremmøde ved udlevering af
nyt pas og opfordrer til, at der udvises stor tilbageholdenhed
med at anvende undtagelsesmuligheden, samtidig med at
myndighederne bør være ekstra opmærksomme på, at den
fornødne legitimation m.v. er i orden i disse tilfælde, hvor en
anden person afhenter pas på vegne af den person, der har
ansøgt om nyt pas. Derudover opfordrer Dansk Folkeparti
til, at ministeren inddrager Retsudvalget i den efterfølgende
udmøntning i pasbekendtgørelsen, og at denne inddragelse
sker, før bekendtgørelsen sendes i offentlig høring.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige udvalg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om pas til danske
statsborgere m.v. (Styrkelse af passikkerheden m.v.)« omfat-
tende §§ 1, 3 og 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Per-
sonregister (Palæstina, Gaza, Vestbredden og Østjerusalem
som fødselsregistreringssted i CPR)« omfattende § 2, § 3,
stk. 1, og § 4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
2)
I
nr. 1
ændres »statsborger« til: »statsborgere«.
[Sproglig korrektion]
Af et
mindretal
(DF):
3)
I den under
nr. 5
foreslåede
§ 1 b
ændres i
stk. 1
»de
sidste fem år« til: »de sidste 10 år«.
[Ændring af tidsperioden]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
4)
I
nr. 10
ændres »står nævnt« til: »er nævnt«.
[Sproglig korrektion]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 2
5)
I
nr. 1
ændres i den indledende tekst »1. pkt.« til: »2.
pkt.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles op i to separate lovfor-
slag, således at der kan stemmes om delen om ændring af
lov om pas til danske statsborgere m.v. for sig og delen om,
at borgere kan få anført Palæstina, Gaza, Vestbredden eller
Østjerusalem som fødested i CPR og dermed i passet for sig.
Til nr. 2
Det fremgår af § 1, stk. 2, i lov om pas til danske stats-
borgere, jf. lovbekendtgørelse nr. 76 af 19. januar 2017, med
senere ændringer (pasloven), at justitsministeren fastsætter
de nærmere regler for udstedelse af pas til danske statsbor-
gere. Justitsministeren kan i forbindelse med henlæggelse
af opgaver til politiet efter pasloven fastsætte regler om,
hvilken myndighed inden for politiet der varetager de på-
gældende opgaver. Det foreslås i paslovens § 1, stk. 2, 1.
pkt., at indsætte efter »statsborger«: », der opholder sig her i
landet«.
Den foreslåede ændring af paslovens § 1, stk. 2, 1. pkt.,
tilsigter at tydeliggøre forskellen på paslovens § 1, stk. 2, 1.
pkt., og den foreslåede bestemmelse i paslovens § 1, stk. 2,
2. pkt.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre »statsbor-
ger« til: »statsborgere«.
Ændringsforslaget er således alene en sproglig korrektion
af den foreslåede ændring i paslovens § 1, stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 3
Med forslaget foreslås det, at en ansøgning om udstedelse
af pas til en dansk statsborger skal afvises, hvis der inden for
de sidste 10 år forud for tidspunktet for ansøgningen er ud-
stedt tre pas til ansøgeren, idet den foreslåede justering efter
forslagsstillernes vurdering skaber den bedste balance mel-
lem at sikre pasindehaverens agtpågivenhed uden samtidig
at ramme almindelige borgere uforholdsmæssigt hårdt.
Til nr. 4
I paslovens § 2, stk. 2, 2. pkt., som efter lovens ikrafttræ-
delsestidspunkt bliver 3. pkt., forslås det at ændre »i begge
tilfælde« til: »i de tilfælde, der står nævnt i stk. 1, nr. 4-7«.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ændre »står
nævnt« til: »er nævnt«.
Ændringsforslaget er således alene en sproglig korrektion
af den foreslåede ændring i paslovens § 2, stk. 2, 2. pkt.,
som efter lovens ikrafttrædelsestidspunkt bliver 3. pkt.
L 52a - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 9/12-21 af Retsudvalget
2498386_0003.png
3
Til nr. 5
Efter § 4, stk. 1, i lov om Det Centrale Personregister
(CPR-loven) registreres enhver med et personnummer tildelt
efter lovens § 3, stk. 1 eller 2, eller regler udstedt i medfør
af § 3, stk. 9, med de oplysninger, der er anført i bilag 1 til
loven, som fastlægger dataindholdet i CPR og har status af
lov. For så vidt angår registrering af fødested i CPR, er det
bestemt således i bilag 1, nr. 4:
»Fødselsregistreringsoplysninger: Fødselsregistrerings-
sted, dvs. aktuelle navn for sogn eller fødeland, eventuel
verdensdel, hvor registrerede oplysninger findes, samt fød-
selsdato og køn. Tidligere fødselsregistreringsoplysninger
bevares i CPR (historisk).«
I lovforslagets § 2 foreslås det, at der i bilag 1, nr. 4,
efter 1. pkt. som nyt punktum indsættes: »Palæstina, Gaza,
Vestbredden og Østjerusalem kan anføres som fødselsregi-
streringssted i CPR, hvis fødselsregistreringsoplysningerne
findes der.«
Da kolon har punktumvirkning og den foreslåede æn-
dring af CPR-lovens bilag 4, nr. 1, foreslås indsat efter det
næste punktum i bilag 1, nr. 4, foreslås det med ændrings-
forslaget i lovforslagets § 2, nr. 1, at ændre »1. pkt.« til:
»2. pkt.«. Ændringsforslaget er således alene en lovteknisk
korrektion af den foreslåede ændring i CPR-lovens bilag 1,
nr. 4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2021 og var til
1. behandling den 9. november 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 26. august
2021 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
409 (folketingsåret 2020-21). Den 3. november 2021 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret undtagen spørgsmål 7, som forventes besvaret
forud for 2. behandling af lovforslaget.
Kasper Sand Kjær (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Karsten Lauritzen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5