22. september 2021
Justitsministeriet
Sikkerhedskontor 1
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høringssvar fra DI til høring om udkast til forslag til lov om ændring af lov
om pas til danske statsborgere m.v. (Styrkelse af passikkerheden i Danmark
m.v.)
DI sætter pris på muligheden for at afgive skriftlige bemærkninger til høring om
Justitsministeriets udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske
statsborgere m.v. (Styrkelse af passikkerheden i Danmark m.v.).
DI støtter lovforslagets intention om at styrke passikkerheden i Danmark ved blandt andet
at kræve fysisk fremmøde ved udlevering af nyt pas. Imidlertid finder DI det vigtigt, at
sikre selvbetjeningsløsninger til fysisk afhentning af nyt pas baseret på digital
identifikation fortsat skal være mulig.
Som det fremgår af udkastet til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3 er det
ikke sikkert, at 2 faktor identifikation med NemID/MitID samt telefonkode vil blive
omfattet i udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen i de tilfælde pasansøgeren ikke
er i besiddelse af et tidligere udsendt pas. I udkastet fremgår det, at pasansøgeren i de
tilfælde skal forevise sin originale dåbs-, navne- eller fødselsattest, sundhedskort eller
anden egnet legitimation samt billedlegitimation.
DI opfordrer kraftigt til, at det sikres i udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen, at
sikre digitale identifikationsmidler som f.eks. 2 faktor identifikation med NemID/MitID
og telefonkode omfattes og fortsat kan anvendes ved afhentning af nyt pas i de situationer,
hvor pasansøgeren ikke er i besiddelse af et tidligere udsendt pas. Det gør lovgivningen
mere digitaliseringsklar, og man opnår en effektivitetsbesparelse i Borgerservice og en
bedre service overfor borgeren. Samtidig sikrer man sig, at allerede udviklede og
afprøvede løsninger fortsat kan bruges.
Beskrivelse af eksisterende løsning baseret på digital identifikation ved
afhentning af pas ved personligt fremmøde uden eksisterende pas
Der eksisterer i dag i 30 kommuner en dokumentboks, som muliggør sikker afhentning af
dokumenter hos Kommunen. Udviklingen af Dokumentboksen er bl.a. motiveret af de
mange historier om pas, der bliver væk i posten, samt det faktum at flere og flere borgere
naturligt afhenter deres pas hos kommunen. Det er bl.a. drevet af at postomdelingen i
mange tilfælde er længere tid undervejs. Borgerne får med denne løsning mere fleksibilitet