Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 52 Bilag 2, L 52 A Bilag 2, L 52 B Bilag 2
Offentligt
2473021_0001.png
22. september 2021
Justitsministeriet
Sikkerhedskontor 1
Slotsholmsgade 10
1216 København K
[email protected]
Høringssvar fra DI til høring om udkast til forslag til lov om ændring af lov
om pas til danske statsborgere m.v. (Styrkelse af passikkerheden i Danmark
m.v.)
DI sætter pris på muligheden for at afgive skriftlige bemærkninger til høring om
Justitsministeriets udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til danske
statsborgere m.v. (Styrkelse af passikkerheden i Danmark m.v.).
DI støtter lovforslagets intention om at styrke passikkerheden i Danmark ved blandt andet
at kræve fysisk fremmøde ved udlevering af nyt pas. Imidlertid finder DI det vigtigt, at
sikre selvbetjeningsløsninger til fysisk afhentning af nyt pas baseret på digital
identifikation fortsat skal være mulig.
Som det fremgår af udkastet til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3 er det
ikke sikkert, at 2 faktor identifikation med NemID/MitID samt telefonkode vil blive
omfattet i udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen i de tilfælde pasansøgeren ikke
er i besiddelse af et tidligere udsendt pas. I udkastet fremgår det, at pasansøgeren i de
tilfælde skal forevise sin originale dåbs-, navne- eller fødselsattest, sundhedskort eller
anden egnet legitimation samt billedlegitimation.
DI opfordrer kraftigt til, at det sikres i udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen, at
sikre digitale identifikationsmidler som f.eks. 2 faktor identifikation med NemID/MitID
og telefonkode omfattes og fortsat kan anvendes ved afhentning af nyt pas i de situationer,
hvor pasansøgeren ikke er i besiddelse af et tidligere udsendt pas. Det gør lovgivningen
mere digitaliseringsklar, og man opnår en effektivitetsbesparelse i Borgerservice og en
bedre service overfor borgeren. Samtidig sikrer man sig, at allerede udviklede og
afprøvede løsninger fortsat kan bruges.
Beskrivelse af eksisterende løsning baseret på digital identifikation ved
afhentning af pas ved personligt fremmøde uden eksisterende pas
Der eksisterer i dag i 30 kommuner en dokumentboks, som muliggør sikker afhentning af
dokumenter hos Kommunen. Udviklingen af Dokumentboksen er bl.a. motiveret af de
mange historier om pas, der bliver væk i posten, samt det faktum at flere og flere borgere
naturligt afhenter deres pas hos kommunen. Det er bl.a. drevet af at postomdelingen i
mange tilfælde er længere tid undervejs. Borgerne får med denne løsning mere fleksibilitet
L 52 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
i, hvornår de kan møde op hos kommunen og afhente deres nye pas eller andre dokumen-
ter.
Dokumentboksen opstilles normalt i et videoovervåget område på Rådhuset, hvor der er
længere åbent/adgang, end der er i selve Borgerservice. Det giver et servicevindue for bor-
geren, der er væsentligt større, hvilket fører til at borgerne henter deres nye pas hurtigere.
Over 80% af passene i en Dokumentboks er afhentet indenfor 48 timer, og dette uden at
skulle optage en medarbejder til en personlig ekspedition. Det frigiver vigtige ressourcer
for borgerservice ikke at skulle håndtere alle disse henvendelser personligt. Dertil kom-
mer at man i disse tider, hvor Covid19 har ændret den måde, vi møder hinanden, på i det
offentlige rum, ikke behøver at møde alle disse borgere personligt.
Sådan afhentes pas i Dokumentboksen
I forbindelse med at borgeren ansøger om pas ved det personlige fremmøde i Borgerser-
vice, bliver borgeren spurgt om vedkommende ønsker at afhente sit pas i Dokumentbok-
sen, hvis kommunen har en sådan opstillet. Det siger mange ja tak til. I forbindelse med
ansøgningen foretages identitetskontrol af borgeren, og der vælges hvilken legitimation
medarbejderen har set, og dette gemmes i ansøgningen.
Når passet er produceret og ankommer fra producenten, scanner medarbejderen stregko-
den på passet, og ligger det i en skuffe til borgeren. Borgeren modtager en personlig kode
på sin telefon - koden skal medbringes ved afhentning. Hvis borgeren har et gyldigt pas i
forvejen, vil Dokumentboksen afkræve at passet indsættes i maskinen, efter koden er ind-
tastet. Her vil chippen blive læst og pasnummeret vil blive kontrolleret i Rigspolitiets pas-
og kørekort register. Er det korrekte pas indsat, vil det blive gennemhullet med 2 store
huller, der ødelægger både MRZ og antenne efter gældende regler på området. Passet mel-
des annulleret i pas- og kørekortregistret og kan herefter fødes retur til borgeren, eller
lande i den interne skraldespand, som Borgerservice tømmer med jævne mellemrum.
Herefter åbnes skuffen med borgerens pas.
Hvis borgeren ikke har et gyldigt pas på afhentningstidspunktet, f.eks. hvis det er afleveret
i forbindelse med ansøgning om nyt pas eller bortkommet, vil borgeren udover koden, der
er modtaget på telefonen, skulle identificere sig med NemID ved afhentning af nyt pas.
Der vil altså altid være 2 faktor godkendelse ved afhentning af et pas. Der gemmes over-
vågningsbilleder fra hver ekspedition. Denne løsning, hvor der bruges personlig kode og
NemID / gammelt pas ønsker DI at sikre, bliver omfattet det kommende lovforslag.
Udkastet til lovforslaget giver som nævnt anledning til spørgsmål omkring, hvorvidt Ne-
mID kombineret med personlig tilsendt kode kan bruges til udlevering af det nye pas. DI
vurderer, at de 2 ovenstående kombinationer af sikkerhedsfaktorer hver især sikrer for-
målet med loven, nemlig at ”Herved sikres det, at passet bliver udleveret til den rette per-
son.” som der
fremgår af lovteksten. Løsningen er fra bunden udviklet til præcis dette for-
mål og er igennem hele processen udviklet med udgangspunkt i ”security by design”. Ved
børnepas ser maskinen i øvrigt på forældremyndighed i CPR og forældre kan med person-
lig kode og deres eget NemID, få udleveret deres barns pas, hvis de har forældremyndig-
hed.
DI står naturligvis til rådighed for yderligere uddybning.
Med venlig hilsen
Morten Rosted Vang
Fagleder, DI Digital