Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Att:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om pas til
danske statsborgere m.v. Styrkelse af passikkerheden i Danmark
m.v.
KL har modtaget høring over forslag til ændringer af pasloven med hen-
blik på styrkelse af passikkerheden i Danmark m.v.
Justitsministeriet ønsker med disse ændringer at styrke sikkerheden i
danske pas, gennem bl.a. at begrænse antal pas pr. borger, inddrage
pas eller nægte at udstede pas til borgere, der er straffet for salg eller
misbrug af pas, indførelse af en for borgeren personlig afhentningsord-
ning for pas, annullering og bortskaffelse af uafhentede pas, at pas, der
er meldt mistet, ikke skal kunne genaktiveres, øget kontrol med udste-
delse af pas samt nyt pasdesign.
Særligt forslaget om, at man som borger skal afhente sit pas personligt i
Borgerservice vil for mange blive oplevet som en serviceforringelse. Hoved-
parten af alle nye pas sendes i dag direkte til borgerens adresse. Med denne
ændring skal en borger møde op to gange i borgerservice for at få et nyt
pas. I forlængelse heraf opstår der også en række spørgsmål, herunder bl.a.
om det fortsat skal være muligt for en borger, at få sit bestilte pas tilsendt til
udlevering i en anden kommune, end der hvor man har bestilt det ; om der
kan laves fuldmagt til afhentning af passet, samt om forældre skal med-
bringe barn ved afhentning af børnepas.
Det vil også kræve øget behov for ressourcer til opgaven. Idet der vil blive
behov for ekstra mandskab og fysisk indretning til modtagelse, sortering, op-
bevaring, samt udlevering af pas til borgerne. Det kan give pladsudfordringer
og der skal være øget fokus på sikkerheden i forbindelse med, at kommu-
nerne vil skulle opbevare den ekstra mængde dokumenter af meget høj
værdi.
KL vurderer, at der med forslaget om krav til en afhentningsordning er tale
om en løsning, der vil være dyrere at administrere end i dag. Derfor opfor-
dres Justitsministeriet til at medtage overvejelser af, om der kan indføres for-
sendelser direkte til borgerne med
track and trace
på forsendelserne. Dette
kunne også fastholde den gode service overfor borgerne og øge sikkerhe-
den. Kommuner bruger i dag
track and trace,
når de sender kørekortsa-
ger til Rigspolitiet, netop for at de kan spore posten, da der er fysiske kø-
rekort i brevene.
Dato: 22. september 2021
Sags ID: SAG-2021-04477
Dok. ID: 3130005
Direkte: 3370 3361
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2