Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 52 Bilag 2, L 52 A Bilag 2, L 52 B Bilag 2
Offentligt
2473014_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. oktober 2021
Sikkerhedskontor I
Ida Elise Tommerup
2020-10-0625
2141997
KOMMENTERET OVERSIGT
Forslag til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere
m.v. og lov om Det Centrale Personregister (Styrkelse af passik-
kerheden i Danmark m.v.)
I.
Høringen
1.
Et udkast til lov om ændring af lov om pas til danske statsborgere
m.v. (Styrkelse af passikkerheden i Danmark m.v.) har i perioden fra
den 26. august 2021 til den 23. september 2020 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International, Danes
Worldwide, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Advokater
og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Offentlige Anklagere, Fore-
ningen af Politimestre i Danmark, Foreningen af Statsadvokater,
Færøernes Landsstyre, Grønlands Selvstyre (Naalakkersuisut), HK
Landsklubben, Danmarks Domstole, HK Landsklubben for Politiet,
HK/Danmark, HORESTA, Institut for Menneskerettigheder, IT-poli-
tisk Forening, Justitia, Kommunernes Landsforening KL, Kriminal-
politisk Forening (KRIM), Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Politidirektørforeningen, Politiets Efterretningstjeneste, Politiforbun-
det i Danmark, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre
Landsret, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 52 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Rådet for
Digital Sikkerhed og samtlige præsidenter for byretterne.
2.
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om Det Centrale Person-
register har i perioden fra den 29. juni 2021 til den 18. august 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
ATP, Advokatrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BL- Dan-
marks Almene Boliger, Borgerservice Danmark, Dansk Arbejdsgiver-
forening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Datatil-
synet, FH- Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, In-
stitut for Menneskerettigheder, KL og Rigsombudsmanden i Grøn-
land.
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om Det Centrale Personre-
gister har herudover fra den 5. oktober 2021 til den 6. oktober 2021
været i høring hos Færøernes Landsstyre.
II.
Høringssvarene til lovforslaget om ændring af lov om
pas til danske statsborgere m.v.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra: Vestre Landsret, Østre
Landsret, Danske Regioner, Politiforbundet, Datatilsynet, Rigsadvo-
katen, Dansk Industri, Institut for Menneskerettigheder, Danes Wor-
ldwide og Kommunernes Landsforening.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med
kursiv.
1.
Generelt
Vestre Landsret, Østre Landsret, Danske Regioner, Politiforbun-
det, Rigsadvokaten og Institut for Menneskerettigheder
har ingen
bemærkninger til forslaget.
2
L 52 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Datatilsynet
har ingen konkrete bemærkninger til lovforslaget, men
oplyser generelt at forudsætte, at reglerne i databeskyttelsesforordnin-
gen og databeskyttelsesloven vil blive iagttaget i forbindelse med
eventuel behandling af personoplysninger.
2.
Afhentning af pas på kommunen
Kommunernes Landsforening (KL)
bemærker bl.a., at forslaget om,
at borgere for fremtiden skal afhente deres pas ved personligt frem-
møde hos kommunen, for mange vil bliver oplevet som en servicefor-
ringelse, idet hovedparten af alle nye pas i dag sendes til borgerens
adresse. KL spørger i den forbindelse til, om det fortsat skal være mu-
ligt for en borger at få sit bestilte pas tilsendt til udlevering i en anden
kommune end der, hvor borgeren har bestilt det nye pas, om der kan
laves fuldmagt til afhentning af passet, samt om forældre skal med-
bringe deres barn ved afhentning af børnepas. KL opfordrer endvidere
Justitsministeriet til at overveje, om pas kan sendes direkte til borgerne
ved brug af track and trace. KL vurderer, at forslaget generelt indehol-
der en række kommunale meropgaver. KL anmoder derfor om, at der
gennemføres en økonomisk høring af lovforslaget.
Dansk Industri
støtter lovforslagets intention om at styrke passikker-
heden i Danmark ved bl.a. at kræve fysisk fremmøde ved udlevering
af nyt pas.
Dansk Industri
og
KL
bemærker, at flere kommuner i dag
har opstillet selvbetjente pas-udleveringsskabe, som kan tilgås af bor-
geren ved brug af en personlig kode modtaget i en SMS, borgerens
NemID samt indlæsning af chippen i borgerens gamle pas.
Dansk In-
dustri
og
KL
bemærker i den forbindelse, at det af lovforslagets afsnit
2.1.3 ikke klart fremgår, hvorvidt det fortsat vil være muligt at afhente
pas på kommunen i et pas-udleveringsskab.
Dansk Industri
oplyser,
at disse pas-udleveringsskabe i dag er opsat i 30 kommuner i landet.
Som anført i afsnit 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger er
det Justitsministeriets opfattelse, at den mest effektive måde at sikre,
at pas når sikkert frem til pasansøgeren, er, at pasansøgeren selv af-
henter passet ved personligt fremmøde hos den pasudstedende myn-
dighed. Det vil efter lovens ikrafttrædelsestidspunkt ikke længere være
muligt at få passet tilsendt hverken med almindelig eller rekomman-
3
L 52 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
deret post. Med forslaget vil det desuden være udgangspunktet, at pa-
sansøgeren skal afhente passet personligt hos kommunen. Det vil i
særlige tilfælde, herunder for forældremyndighedsindehavere, værger
mv., fortsat være muligt at afhente pas på vegne af et mindreårigt
barn, som har ansøgt om pas. Justitsministeriet er opmærksom på, at
ordningen vil kunne medføre visse praktiske udfordringer for de bor-
gere, der plejer at få passet tilsendt med posten. Det er dog Justitsmi-
nisteriets opfattelse, at hensynet til passikkerheden vejer tungere end
hensynet til de borgere, som vil kunne opleve praktiske udfordringer i
forbindelse med at skulle hente deres pas ved personligt fremmøde hos
kommunen.
Den nærmere udmøntning af bestemmelsen vil tage højde for, at det
fortsat skal være muligt at hente passet ved brug af de elektroniske
selvbetjeningsbokse eller pas-udleveringsskabe, som flere kommuner
har installeret. Det vil endvidere fortsat være muligt at få passet sendt
til en anden kommune end der, hvor passet bestilles. Borgeren vil her-
efter kunne afhente passet i denne kommune.
For så vidt angår bemærkningerne fra Dansk Industri og KL til lov-
forslagets § 1, nr. 3, bemærkes, at det nu er præciseret i afsnit 2.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger og i bemærkningerne til be-
stemmelsen, at det fortsat vil være muligt for borgere at afhente deres
pas i et pas-udleveringsskab, samt at det fortsat vil være muligt for
forældremyndighedsindehavere, værger mv., at afhente pas på vegne
af f.eks. et mindreårigt barn, som har ansøgt om pas.
Justitsministeriet er i dialog med KL om en eventuel økonomisk høring
af lovforslaget.
3.
Begrænsning af antal pas pr. borger
Danes Worldwide
tilslutter sig de retlige og praktiske hensyn bag for-
slaget, som har som intention at begrænse antallet af pas, der potentielt
anvendes til kriminelle formål. Danes Worldwide foreslår bl.a., at det
skal være muligt for danskere, der rejser meget, at bestille et pas med
4
L 52 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
flere viseringssider, eventuelt mod betaling af et højere gebyr for pas-
set.
Som det fremgår af lovforslagets afsnit 2.2.3, vil borgere, som hurtigt
udfylder passets sider for ind- og udrejsestempler samt viseringer,
fordi de igennem deres erhverv eller i deres fritid har et meget stort
antal rejsedage, have mulighed for at få udstedt flere end tre pas inden
for den foreslåede femårige periode.
Forslaget tilsigter ikke at ændre på udformningen af danske pas eller
at indføre et særligt pas for danskere, som rejser meget.
4.
Inddragelse af pas eller nægtelse af udstedelse af pas
til borgere, der er straffet for salg eller misbrug af pas.
KL
bemærker bl.a., at det er vigtigt, at det præciseres, om det alene er
politiet, der kan foretage inddragelse af pas.
Det er anført i den foreslåede bestemmelse i paslovens § 2, stk. 1, nr.
7, at politiet kan træffe afgørelse om at nægte udstedelse af pas eller
inddrage et allerede udstedt pas, når den pågældende er straffet for
forfalskning af pas, anvendelse af falsk pas, anvendelse af en andens
pas, at have fået udstedt et pas på baggrund af falske oplysninger eller
med et foto af en anden person end den pågældende selv, eller salg
eller anden retsstridig overdragelse af pas til tredjemand, og der på
grund af sagens beskaffenhed eller den pågældendes forhold er grund
til at antage, at den pågældende vil begå en ny forbrydelse med pas.
Det er således alene politiet, der kan foretage inddragelse af pas efter
den foreslåede bestemmelse. Baseret på bemærkningen fra KL til lov-
forslagets § 1, nr. 8, bemærkes, at det nu er præciseret i afsnit 2.3.3.1
i lovforslagets almindelige bemærkninger samt i bemærkningerne til
lovforslaget § 2, stk. 1, nr. 7, at det alene er politiet, der kan foretage
inddragelse af pas i henhold til den foreslåede bestemmelse.
III. Høringssvarene til lovforslaget om ændring af lov om
Det Centrale Personregister
5
L 52 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Indenrigs- og Boligministeriet har modtaget svar fra ATP, BL-Dan-
marks Almene Boliger, Borgerservice Danmark, Datatilsynet, Finans
Danmark, Institut for Menneskerettigheder og KL.
ATP, BL-Danmarks Almene Boliger, Datatilsynet, Finans Danmark,
Institut for Menneskerettigheder, KL og Færøernes Landsstyre har in-
gen bemærkninger.
Borgerservice Danmark har udtrykt tilfredshed med, at fødestedsregi-
streringerne i CPR-lovens bilag 1, nr. 4, udvides.
IV. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det lovforslag, der har været sendt i høring, er der i det
fremsatte lovforslag foretaget følgende ændringer:
1. Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 8, ændres,
således at det af bestemmelsen fremgår, at politiet kan nægte
udstedelse af pas eller inddrage et allerede udstedt pas, når den
pågældende er straffet for at have begået en af de i bestemmel-
sen nævnte forbrydelser med pas, og der på grund af sagens
beskaffenhed eller den pågældendes forhold er grund til at an-
tage, at den pågældende vil begå en ny forbrydelse med pas.
2. Der er i lovforslagets § 1, nr. 13, tilføjet en bestemmelse om, at
gebyret for udstedelse af pas ved de danske diplomatiske og
konsulære repræsentationer skal fordobles i de i paslovens § 4
c, stk. 1, nævnte tilfælde. Hvor pasansøgeren, i forbindelse med
ansøgning om pas, ikke kan fremvise et gyldigt eller udløbet
pas tilhørende pasansøgeren, eller hvor dette fremvises i øde-
lagt stand, skal denne betale et beløb, der svarer til en fordob-
ling af de gebyrer, der er nævnt i paslovens § 4 a, stk. 2, og § 4
b, stk. 1.
3. Der er i lovforslagets § 2 tilføjet en bestemmelse om, at
Palæstina, Gaza, Vestbredden og Østjerusalem kan anføres
som fødselsregistreringssted i CPR, hvis fødselsregistrerings-
oplysningerne findes der.
6
L 52 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
4. Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3 ændres, således
at lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2022.
5. Der er foretaget præciseringer af og mindre tilføjelser til lov-
forslagets bemærkninger.
6. Der er foretaget visse ændringer af sproglig og lovteknisk ka-
rakter.
7