Grønlandsudvalget 2021-22
L 51
Offentligt
2490457_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
30. november 2021
Kontor:
Nordatlantkontoret
Sagsbeh: Amanda Alberte Heino
Stilling
Sagsnr.: 2021-0037-0135
Dok.:
2207026
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grøn-
land. (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge
og inddæmme smitte med covid-19 m.v.) (L 51) fra Folketingets Grøn-
landsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for
Grønland. (Ophævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge
og inddæmme smitte med covid-19 m.v.) (L 51), som Folketingets Grøn-
landsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. november 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL)
Nick Hækkerup
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 51 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministerens bemyndigelser i forhold til Naalakkersuisut og Inatsisartuts vedtagelse af ny grønlandsk epidemilov m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om æn-
dring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland. (Op-
hævelse af ophørsklausul for foranstaltninger til at forebygge og ind-
dæmme smitte med covid-19 m.v.) (L 51), fra Folketingets Grønlands-
udvalg:
”Vil ministeren uddybe, hvilke drøftelser, ministeren eller
Justitsministeriet har haft med Naalakkersuisut og Inatsisartut
om en ny grønlandsk epidemilov og hvilke konsekvenser den vil
få for de bemyndigelser, som justitsministeren har på rigsmyn-
dighedernes områder i Grønland m.h.t. at indføre foranstaltnin-
ger til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19. Kan mi-
nisteren i den forbindelse garantere, at der ikke ændres på, at det
er Naalakkersuisut og Inatsisartut, der bestemmer, hvilke foran-
staltninger, der skal tages til at forebygge og inddæmme smitte
med covid-19 i Grønland?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget væ-
ret i løbende kontakt med forskellige departementer i Grønland vedrørende
de problemstillinger, der er nævnt i lovforslagets pkt. 2.2 (parlamentarisk
kontrol og forslag til en ny grønlandsk epidemilov). Lovforslaget har der-
udover efter udfærdigelsen været sendt til de forskellige departementer med
henblik på bemærkninger. Slutteligt har Naalakkersuisut oplyst, at Grøn-
lands Selvstyre har tilsluttet sig forslaget på baggrund af en samlet vedta-
gelse heraf i Inatsisartut.
2.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.2,
skal bekendtgørelser, der udelukkende gælder for Grønland, i medfør af
selvstyrelovens § 18, stk. 2, afvente en udtalelse fra selvstyret, førend de kan
sættes i kraft. Denne bestemmelse sikrer en politisk proces i Grønland ved
udstedelse af bekendtgørelser på områder, der ikke er overtaget af Grøn-
lands Selvstyre. Processen afhænger af interne beslutninger i Grønland,
hvorved det fra grønlandsk side besluttes, hvordan denne proces tilrettelæg-
ges. Grønlands Selvstyre har i den forbindelse mulighed for at udtale sig
imod, at der skal udstedes en bekendtgørelse med restriktioner til inddæm-
melse af en sygdom, som der efter politisk beslutning i Grønland ikke bør
iværksættes tiltag imod.
Herved bestemmer Grønlands Selvstyre, hvilke foranstaltninger der skal ta-
ges til at forebygge og inddæmme smitte med covid-19 i Grønland.
Side 2/2