Skatteudvalget 2021-22
L 5
Offentligt
2474382_0001.png
8. november 2021
J.nr. 2017-428
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 5 - Forslag til Lov om gennemførelse af protokol til ændring af dobbeltbe-
skatningsoverenskomsten mellem Kongeriget Danmark og Forbundsrepublikken Tysk-
land.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 5. november 2021.
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 5 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om eksempler på, hvilke skatteborgere der vil få gavn af lovforslaget, og hvem der vil blive ramt, til skatteministeren
2474382_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren give eksempler på, hvilke skatteborgere der henholdsvis vil få gavn af lov-
forslaget, og hvem der vil blive ramt?
Svar
Med protokollen, som Folketinget foreslås at tiltræde med lovforslaget, implementeres en
række af de seneste internationale standarder, herunder minimumsstandarderne efter
OECD’s såkaldte BEPS-projekt
i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark
og Tyskland.
De seneste internationale standarder har i vidt omfang til formål at hindre skatteudhuling
og overskudsflytning, og lovforslaget vil således ramme skatteydere, som benytter dob-
beltbeskatningsoverenskomstens eksisterende regler til at undgå at betale skat.
Det sker eksempelvis ved tilføjelse af en såkaldt PPT-bestemmelse (PPT = Principal Pur-
pose Test), som er en generel misbrugsbestemmelse, der indebærer, at der under visse
omstændigheder ikke gives skattemæssige fordele efter dobbeltbeskatningsoverenskom-
sten for så vidt angår indkomst, hvis det i betragtning af alle relevante fakta og omstæn-
digheder er rimeligt at antage, at opnåelse af denne fordel var et af hovedformålene med
et arrangement eller en transaktion, som direkte eller indirekte resulterer i denne fordel.
Skattemyndighederne i begge lande får således et redskab til at gribe ind over for blandt
andet aggressiv skatteplanlægning, som ellers ikke vil være i strid med dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsten.
Generelt set får skatteyderne en mere forudsigelig retsstilling, da dobbeltbeskatningsover-
enskomsten vil blive bragt i overensstemmelse med nutidige internationale standarder.
Med protokollen sikres det endvidere, at dansk SU, som udbetales til en i Tyskland bosat
studerende, der studerer på en dansk uddannelsesinstitution, kan beskattes i Danmark.
Efter den gældende dobbeltbeskatningsoverenskomst kan dansk SU under sådanne om-
stændigheder kun beskattes i Tyskland. Da Tyskland efter intern ret ikke beskatter studie-
støtte mv., bliver den danske SU i disse tilfælde slet ikke beskattet.
Lovforslaget fjerner med andre ord en utilsigtet fordel for borgere, som er bosat i Tysk-
land, og som studerer i og modtager studiestøtte fra offentlige midler i Danmark.
Omvendt indebærer lovforslaget en fordel for borgere, som er bosat i Danmark, og som
studerer i og modtager studiestøtte fra offentlige midler i Tyskland. Det skyldes, at Dan-
mark i disse tilfælde afstår fra at beskatte studiestøtten, da den er fastsat som et skattefrit
beløb i Tyskland.
Side 2 af 2