Tak for det, formand, og endnu en gang tak for opbakningen til DBO nr. 2, om man vil, og den her gang er det Tyskland. Den ændringsprotokol af DBO'en med Tyskland indebærer for det første, som det også har været fremme, at DBO'en som sagt opdateres på en række områder, så den svarer til de nutidige internationale standarder. Det gælder særlig i forhold til de fire minimumsstandarder, der er resultatet af det såkaldte BEPS-projekt i OECD, og som vi jo faktisk er forpligtet til at indføre i alle vores DBO'er.
Hvad handler de om? Ja, minimumsstandarderne omfatter bl.a. en generel misbrugsbestemmelse, og det er den, vi kalder PPT-bestemmelsen, hvor PPT er forkortelsen for principal purpose test, og den her bestemmelse sikrer, at en skatteyder ikke kan påberåbe sig overenskomstens skattefordele, hvis hovedformålet med transaktionen eller lignende har været netop at opnå en fordel. Og det er faktisk, selv om det måske lyder lidt teknisk, et stærkt og også et vigtigt værn i vores fælles kamp mod skatteundgåelse og skatteunddragelse. I det hele taget, som man også kunne høre før, da vi behandlede DBO'en med Ukraine, spiller OECD-standarderne en helt central rolle her.
Den her protokol indebærer så for det andet en række øvrige ændringer, som har til formål at bringe overenskomsten i overensstemmelse med den seneste udgave af OECD's modeloverenskomst for DBO'erne, og det gælder bl.a. opdaterede bestemmelser om udveksling af oplysninger og inddrivelse af skattekrav. Dermed bliver landenes mulighed for og i øvrigt også – fordi det her er en aftale – forpligtelse til at yde gensidig administrativ bistand væsentligt forbedret. Det betyder også, at vi får endnu et værktøj i kampen mod skatteundgåelse og skatteunddragelse.
Protokollen indebærer så for det tredje en ændring af bestemmelsen om beskatning af uddannelsesstøtte, som flere af ordførerne også allerede har været inde på, og det betyder, at hvis en person har bopæl i Tyskland, men studerer i og modtager su i Danmark, vil Tyskland som bopælsstat have beskatningsretten til su'en. Den tyske uddannelsesstøtte udbetales som et nettobeløb, og derfor er det ikke skattepligtigt for modtagerne. Efter tyske regler vil dansk su i en sådan situation slet ikke blive beskattet. Den her uhensigtsmæssighed ændres så med protokollen, og med ændringerne opnås overordnet den fornuftige situation, at dansk su, der som sagt er fastsat som et bruttobeløb ud fra en forudsætning om beskatning, vil blive beskattet, uanset om den studerende er bosat i Danmark eller i Tyskland. Omvendt vil tysk uddannelsesstøtte, der er fastsat ud fra en forudsætning om skattefrihed, som sagt så blive beskattet i Danmark eller i Tyskland.
Det var lidt om indholdet.
Tusind tak for opbakningen, også til den her DBO. Der har selvfølgelig været længerevarende forhandlinger her, og vi vil gøre vores for at besvare de spørgsmål, der måtte komme, hurtigst muligt i Folketingets Skatteudvalg. Tak for ordet.