Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 49 Bilag 1
Offentligt
2464411_0001.png
Enhed
Bygge- og
Boliglovgivning
Sagsnr.
2021-2261
Doknr.
451155
Dato
19-07-2021
Høringsnotat
Høringsnotat til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig
regulering af boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes retssikkerhed).
1. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring i perioden 6. maj 2021 til 8. juni 2021.
Lovforslaget har været sendt i høring hos:
Advokatrådet, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, BL Danmarks Almene
Boliger, BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Advokater,
Danske Lejere, Danske Udlejere, Danske studerendes fællesråd, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, EjendomDanmark, Finans
Danmark, Forsikring & Pension, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, KL, Københavns Kommune, Landbrug & Fødevarer,
Lejernes Hus, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Lejernes Retshjælp,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, P+, SAPU, Statens
Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet
Herudover har lovforslaget været tilgængeligt på Høringsportalen.
2. Modtagne høringssvar
Der er indkommet høringssvar inden for fristen fra følgende høringsparter:
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, BL Danmarks Almene Boliger,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Ejendomsmæglerforening, Danske Lejere, Danske
Udlejere, EjendomDanmark, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Herudover er der inden for fristen modtaget høringssvar fra:
Cobblestone, Københavns Kommune og Aarhus Kommune
Alle høringssvar offentliggøres på høringsportalen.
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene.
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464411_0002.png
3. Generelle bemærkninger
EjendomDanmark ser positivt på forslagets hensigt med at stramme op på reglerne for
fremleje, således at fremlejetagernes retsstilling sikres.
Københavns Kommune bemærker, at det er Københavns Kommunes opfattelse, at
forslaget medfører væsentlige yderligere sagsbehandlingsskridt samt en ny sagstype
ved huslejenævnene og derfor har økonomiske konsekvenser for kommunen. Det er
derfor kommunens opfattelse, at der ved DUT kompensation bør afsættes midler til
dette, således at det ikke har en negativ indvirkning på sagsbehandlingstiden.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at ministeriet på baggrund af det
anførte har fået Bolig- og Planstyrelsen til at foretage økonomiske beregninger, som
håndteres ved DUT-høring.
4. Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Lovforslagets § 1, nr. 1
Danske Udlejere fremhæver, at der ikke ses at være behov for en ændring af lejelovens
§ 34, stk. 1, da fremlejetagere kan kræve indbetalingen af depositum og/eller
forudbetalt leje deponeret eller kræve en bankgaranti af fremlejegiveren, hvis
fremlejetagere vil være sikre på at få indbetalt depositum retur ved fremlejemålets
ophør, eller at kunne anvende forudbetalt leje til betaling af leje i den sidste del af
lejeperioden.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at muligheden for at deponere
eller stille bankgaranti alene finder anvendelse for depositum, men ikke for
forudbetalt leje, jf. LL § 34, stk. 1, 3. pkt. Bestemmelsen giver derfor ikke
fremlejetageren den fornødne sikkerhed i forhold til indbetalingen af forudbetalt leje.
EjendomDanmark vurderer, at lovforslaget med formuleringen af § 1, nr. 1, rammer
alle typer af udlejning af enkeltværelser, herunder også dem, hvor en udlejer lejer et
værelse ud i egen beboelseslejlighed og ikke kun i fremlejeforhold. Dette vil være en
begrænsning af samtlige værelsesudlejninger og ikke kun fremleje. Formuleringen går
således videre end formålet med hvad ændringen tilsiger. Dette medfører, at lejeloven
tilføres yderligere og unødig kompleksitet. EjendomDanmark anbefaler derfor, at
denne bestemmelse udgår eller som minimum specificeres til alene at gælde
fremlejeforhold.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at beskyttelseshensynet for så vidt
angår størrelsen af forudbetalt leje findes at være lige stort for fremlejetagere såvel
som værelseslejere i lejeforhold, hvor udlejer ejer beboelseslejligheden, hvorfor det
findes hensigtsmæssigt, at lade den foreslåede ændring gælde for alle lejeforhold.
Lovforslagets § 1, nr. 2
Danmarks Lejerforeninger bemærker, at den foreslåede bestemmelse også bør gælde i
forholdet mellem lejer og udlejer, og ikke blot mellem fremlejegiver og fremlejetager.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at eftersom lejer over for den
udlejer, som ejer ejendommen, har sikkerhed i den faste ejendom, jf. lejelovens § 7,
vurderes det ikke hensigtsmæssigt tillige at strafbelægge disse udlejere.
2
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464411_0003.png
EjendomDanmark vurderer, at det ikke er korrekt, at lejers forpligtelser alene vedrører
en eventuel istandsættelsesforpligtelse ved fraflytning, men at udlejer ligeledes kan
modregne andre krav, som udspringer af lejeforholdet i depositum. EjendomDanmark
skal derfor anbefale, at afsnittet om gældende ret tilpasses, så disse forhold afspejles
heri.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at der vil blive foretaget rettelser i
overensstemmelse med det anførte.
EjendomDanmark vurderer, at bestemmelsens ordlyd er uheldig, da tab sædvanligvis
er en erstatningsretlig betingelse, som skal dokumenteres af den part, som påstår at
have lidt et tab. Formuleringen i bestemmelsen medfører derfor, at domstolene
fratages deres frie bevisbedømmelse for, om der konkret er lidt et reelt tab for
fremlejetager. EjendomDanmark skal derfor anbefale, at bestemmelsen omformuleres,
så det står klart, at der enten skal være lidt et tab efter de almindelige
erstatningsretlige regler uden frist for tilbagebetaling eller blot fastholdes en frist for
tilbagebetaling.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at bestemmelsen omformuleres,
således at det fremgår tydeligt, at det afgørende er, at fristen for tilbagebetaling
overholdes.
Østre Landsret opfordrer i den anledning Indenrigs- og Boligministeriet til i
lovbemærkningerne at medtage konkrete eksempler på dispositioner, som forudsættes
omfattet af den foreslåede bestemmelse. I den forbindelse bør afgrænsningen til
bestemmelserne i bl.a. straffelovens §§ 278, 279 og 298 omtales, ligesom kravene til
tilregnelse, jf. straffelovens § 19, bør overvejes og tydeliggøres. For så vidt angår det
anførte udgangspunkt for strafudmålingen bør det
i overensstemmelse med fast
lovgivningspraksis og principperne for god lovkvalitet
af lovbemærkningerne
udtrykkeligt fremgå, at fastsættelse af straffen vil bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og at det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete
sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at bestemmelsens bemærkninger
vil blive præciseret i overensstemmelse med det anførte.
EjendomDanmark vurderer, at bestemmelsens ordlyd
”fremlejeforholdets
ophør eller
endelig huslejenævnsafgørelse, hvis sag herom er indbragt for huslejenævnet”
ikke
tager højde for eventuelle ankesager og derfor bør præciseres for at indeholde dette
forhold.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at det efter ministeriets vurdering
allerede er indeholdt, idet en huslejenævnsafgørelse, som gyldigt indbringes for næste
instans, ikke vil være endelig, før der er afsagt endelig afgørelse i denne instans.
Ministeriet vil dog præcisere dette i bemærkningerne.
EjendomDanmark vurderer, at forslaget ikke tager højde for eventuel igangværende
dialog, verserende istandsættelser eller lignende forhold, der kan forsinke en sags
afgørelse eller suspendere fristen på de seks uger. Resultatet er, at fremlejegiver
”tvinges” til at indbringe en sag for huslejenævnet for at undgå en potentiel
strafferetlig sanktion, hvilket uvægerligt vil føre til flere sager hos huslejenævnene.
EjendomDanmark skal på den baggrund anbefale, at lovforslaget tilpasses, så der
3
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464411_0004.png
tages højde for, at fristen på seks uger under ordnede forhold kan afviges eller
forlænges.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at det i bestemmelsens
bemærkningerne vil blive beskrevet, at fristen for indbringelsen efter lejeforholdets
ophør mellem parterne ved aftale kan forlænges, når lejeforholdet er ophørt uden at
dette vurderes i strid med lejelovens § 35, som omhandler, at reglerne ikke kan
fraviges til skade for lejeren.
EjendomDanmark vurderer, at strafferammen er meget vidtgående, idet der kan
straffes for uagtsomhed, og at det i bemærkningerne angives, at det er hensigten, at
straffen ikke fastsættes til mindre end 30 dages ubetinget fængsel. EjendomDanmark
vurderer yderligere, at dette kan være i strid med den Europæiske
Menneskerettighedskonventions 4. tillægsprotokol art. 1, hvor det fremgår, at ”Ingen
må berøves sin frihed alene på grund af manglende evne til at opfylde en
kontraktmæssig forpligtelse.”
Indenrigs- og Boligministeriet skal i den anledning bemærke, at forslaget tilrettes
således, at maksimalstraffen for overtrædelse er bødestraf.
Lovforslagets § 1, nr. 3
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation ønsker at sikre sig, at en sådan
forpligtelse og et sådant ansvar ikke kan komme til at gælde for en
andelsboligforening, hvor en andelshaver udlejer sin bolig. Andelshaver er hverken
ejer eller lejer, men har en brugsret til boligen som led i sit ejerskab af andelen. Når
andelshaver udlejer sin bolig, er der altså tale om en afledt rettighed for fremlejetager,
på samme måde som for en fremlejetager i lejelovgivningen. Fremlejetageren har ikke
et direkte aftaleforhold med ejeren af ejendommen, som er andelsboligforeningen.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at det ikke er hensigten at omfatte
andelsboligforeningen af lovforslagets § 1, nr. 3, ligesom det heller ikke er hensigten, at
huslejenævnet i medfør af lovforslagets § 2, nr. 1, skal meddele andelsboligforeningen.
Dette vil blive præciseret i bemærkningerne til de foreslåede bestemmelser.
Cobblestone anfører, at det i bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse bør
præciseres, at der ikke gælder en bagatelgrænse eller væsentlighedsbedømmelse, så
udlejere i ethvert tilfælde, hvor udlejeren har modtaget to eller flere meddelelser om
lejerens manglende efterlevelse af huslejenævnsafgørelser, kan opsige lejeren.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at det fremførte vil blive
præciseret i bemærkningerne til bestemmelsen.
Cobblestone anfører yderligere, at det bør præciseres, at udlejeren opnår ret til at
opsige lejemålet, når der foreligger to eller flere endelige og bindende afgørelser
vedrørende lejerens fremlejeforhold.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at det ikke er hensigten at give
udlejer mulighed for at opsige, før lejeren ikke har efterlevet to eller flere afgørelser,
men at det præciseres i bemærkningerne, at disse skal være endelige.
Cobblestone anfører yderligere, at det bør præciseres, at afholdte udgifter i forbindelse
med opsigelsen, fx til ejendomsmægler for genudlejning eller udgifter til udsættelse af
lejeren, er pligtige pengeydelser i lejeforholdet, uanset om lejeren fraflytter frivilligt,
og uden at det er nødvendigt med dom.
4
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464411_0005.png
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at det efter ministeriets opfattelse
ikke vil være muligt at pålægge lejeren sædvanlige udgifter til genudlejning, når
forslaget om at forpligte udlejeren til at opsige udgår, jf. nedenfor, ligesom at det ikke
findes nødvendigt at beskrive udlejerens mulighed for at gøre krav gældende for
udgifter til udsættelse af lejeren, da dette er almindeligt gældende for alle former for
uretmæssig beboelse efter gyldig opsigelse eller ophævelse.
Danmarks lejerforeninger støtter hensigten med bestemmelsen, men finder ikke, at
bestemmelsen bør kunne medføre opsigelse for lejere(fremlejegiver), når
misligholdelsen sker under lejeforholdets beståen, som fx manglende vedligeholdelse,
da dette tillige vil kunne medføre, at fremlejetageren tvinges til at flytte.
Indenrigs- og Boligministeriet
bemærker i den forbindelse, at bestemmelsen har til
formål at sikre ordnede forhold i fremlejeforhold, og at det af den grund anses for
hensigtsmæssigt ikke at sondre imellem hvilke former for misligholdelse fra
fremlejegivers side, som skal kunne medføre opsigelse.
EjendomDanmark vurderer, at bestemmelsen ikke tager hensyn til ankemuligheder,
og anbefaler at det præciseres, at der er tale om endelige huslejenævnsafgørelser.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal bemærke, at bestemmelsen vil blive tilrettet i
overensstemmelse med det anførte.
Lejernes Landsorganisation bemærker, at forslaget ikke er proportionalt, idet lejeren
allerede kan idømmes bøde eller fængselsstraf, hvis lovforslaget gennemføres.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal bemærke, at det vurderes hensigtsmæssigt at have
mulighed for få bragt lejeforholdet til ophør, såfremt lejere i gentagelsestilfælde viser,
at de ikke kan håndtere de forpligtelser, som medfølger, når denne fremlejer hele eller
dele af det lejede.
Lejernes Landsorganisation bemærker desuden, at lovforslaget ikke vil finde
anvendelse for fremlejeforhold i almene boligorganisationer.
Danske Lejere finder det ligeledes problematisk, at den foreslåede bestemmelse ikke
vil finde anvendelse for den almene sektor.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at dette vil blive tilføjet til
lovforslaget.
Lovforslagets § 1, nr. 4
Cobblestone anfører, at den foreslåede bestemmelse på mange måder er problematisk,
og at anfører en række grunde til, at den bør udgå.
Danske Udlejere bemærker, at udlejer ikke skal pålægges pligt til at igangsætte en sag
ved Huslejenævnet eller Boligretten grundet uenigheder mellem lejeren og dennes
fremlejetager. Der ses ikke at være behov for en sådan regel og endnu mindre ses der
at være grund til at pålægge udlejer disse store omkostninger
dels til egen
rådgiver/advokat og dels til fremlejegivers/lejers advokat, hvis ikke sagen
gennemføres med et for udlejer gunstigt resultat. Danske Udlejere fraråder kraftigt at
udlejer pålægges disse byrder.
Danske Udlejere anfører, at udlejer ikke skal kunne pålægges pligter og på ingen måde
økonomiske forpligtelser, hvis der opstår uenigheder mellem lejer/fremlejegiver og
fremlejetager. Den foreslåede bestemmelse i § 83, stk. 3, bør derfor udgå.
5
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464411_0006.png
EjendomDanmark skal på det kraftigste anbefale, at denne del af lovforslaget udgår,
og at det i stedet for udlejer pålægges den relevante kommune, hvori lejemålet er
beliggende, at agere sanktionspålægger over for lejer (fremlejegiver). En ordning for
denne beføjelse forefindes allerede i boligreguleringslovens § 49 i tilfælde ved
ubeboede lejemål som derved tilsvarende kan findes anvendelse ved fremleje.
Dansk Ejendomsmæglerforening finder det problematisk at inddrage udlejeren i et
aftaleforhold, som udlejeren ingen indflydelse har haft på, hvorfor forslaget ikke findes
hensigtsmæssigt.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at bestemmelsen udgår, og at det
ikke findes hensigtsmæssigt at pålægge kommunen dette ansvar.
Lovforslagets § 2, nr. 1
Danske Udlejere bemærker, at fremlejereglerne tillægger udlejer en ret, hvorfor det
ikke skal resultere i, at udlejer pålægges en pligt til at involvere sig i tvister mellem
fremlejegiver og fremlejetager, som er et kontraktsforhold, som udlejer ikke har haft
indflydelse på blev etableret, ligesom udlejer ej heller har haft indflydelse på vilkårene
i fremlejekontrakten.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at den foreslåede forpligtelse for
udlejeren udgår fra lovforslaget.
EjendomDanmark foreslår, at det i den foreslåede bestemmelse præciseres, at
domstolene i tilfælde af, at en huslejenævnsafgørelse er anket, har en orienteringspligt
til udlejer om lejers manglende efterlevelse, førend udlejer kan anvende
opsigelsesadgangen i nærværende bestemmelse.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at det præciseres, at
huslejenævnets forpligtelse ikke alene begrænses til huslejenævnsafgørelser, men
tillige til dommene, såfremt huslejenævnsafgørelserne indbringes for domstolene.
Lovforslagets § 3
Lejernes Landsorganisation opfordrer til i bemærkningerne at uddybe ikrafttrædelsen
således at det slås fast, hvem der vil være omfattet af reglerne, herunder om reglerne
finder anvendelse i eksisterende lejeforhold.
Indenrigs- og Boligministeriet
skal hertil bemærke, at lovforslaget vil blive tilrettet i
overensstemmelse hermed.
6