Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 49 Bilag 1
Offentligt
2464410_0001.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Ref. j.nr. 2021-2430
EJENDOM
DANMARK
8.
JUflj
2021
Konsulent, cand. jur.
Ea Norre
[email protected]
Bemærkninger til høring over forslag
til
lov om at styrke
fremlejetageres retssikkerhed i fremlejeforhold
EjendomDanmark takker for muligheden for at give kommentarer til forsla
get, der skal skabe stærkere rammer for tremlejeforhold.
Nedenfor findes først vore generelle bemærkninger til lovforslaget, hvoref
ter følger en række mere specifikke bemærkninger til forslagets enkelte
dele.
Overord nede bemærkninger til lovforslaget
EjendomDanmark ser positivt på forslagets hensigt med at stramme op på
reglerne for fremleje, således at fremlejetageres retsstilling sikres. Vi har i
den forbindelse tre overordnede bemærkninger til lovforslaget.
Gode hensigter, som ejendomsbranchen støtter
I EjendomDanmark ønsker vi ordnede forhold for alle lejere dette gælder
også fremlejetagere, der desværre til tider kan stå i en usikker retsstilling.
Derfor ser vi positivt på hensigten med forslaget, og vi deltager meget
gerne i en konstruktiv dialog om de ændringer, som forslaget lægger op til.
-
Uhensigtsmæssigt at lade udlejer hæfte for andres fejl
I forslaget lægger man op til, at udlejer kan risikere at hæfte for en lejers
(fremlejegivers) uhensigtsmæssige eller endda ulovlige adfærd over for sin
lejer (fremlejetager) selvom der ikke eksisterer noget kontraktforhold mel
lem udlejeren og fremlejetageren. Udlejeren risikerer således at hæfte for
andres adfærd, hvilket synes både uhensigtsmæssigt og i strid med grund
læggende retfærdighedsprincipper. Denne del at forslaget må vi derfor tage
afstand fra.
-
Behov for præciseringer i visse dele af forslaget
Vi ser positivt på forslaget og flere af dets elementer, men der er i de kon
krete formuleringer behov for en række opstramninger. Dette gælder ikke
mindst i forhold til de ankemuligheder, der findes i det boligretlige system.
Ydermere er forslagets strafbestemmelser voldsomt vidtgående. Man ope
rerer med en straframme på op til fire år og bemærker, at 30 dages
EjendomDanmark
Vester Farimagsgade 41
1606 København K• +45 33 12 03 30
www.ejd.dk
CVR-nr. 10 39 02 14
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0002.png
2/7
ubetinget fængsel bør være udgangspunktet; til sammenligning straffes
vanvidskørsel (efter den nye og skærpede bestemmelse) i en dom afsagt
ved retten i Glostrup pr. 3. juni 2021 med 20 dages ubetinget fængsel. Straf-
bestemmelserne i forslaget bør derfor nok genovervejes.
Bemærkninger til forslagets enkelte dele
EjendomDanmark har en række anbefalinger til forbedringer at forslagets
konkrete dele.
Forudbe talt feje ( 1, nr. 1)
Indenrigs- o Boligministeriet foreslår, at ændre lejelovens § 34, stk. 1, så le
des at den forudbetalte leje ikke kan overstige den leje, som skal betales i
perioden fra et lejemål opsiges af en lejer, indtil lejeforholdet ophører.
EiendomDanmark vurderer, at lovforslaget med denne formulering rammer
alle typer af udlejning at enkeltværelser herunder også dem, hvor en udlejer
lejer et værelse ud i egen beboelseslejlighed og ikke kun i fremlejeforhold.
Dette vil være en begrænsning af samtlige værelsesudlejninger og ikke kun
fremleje. Formuleringen går således videre end formålet med ændringen til-
siger. Dette medfører, at lejeloven tilføres yderligere og unødig kompleksi
tet. EjendomDanmark anbefaler derfor, at denne bestemmelse enten udgår
eller som minimum og specificeres til alene at gælde fremlejeforhold.
Sanktion for ut//hørlig disponering over depositum og forudbetalt leje ( 1,
nr. 2)
Indenrigs- o Boligministeriet foreslår i lejelovens § 34 at indføre en straffe-
retlig sanktion for en fremlejegiver, som ikke inden for en bestemt tids-
ramme har foretaget endelig afregning og tilbagebetaling af overskydende
depositum og forudbetalt leje. Bemærkningerne til denne bestemmelse har
ministeriet givet titlen “Sanktion for utilbørlig disponering over depositum i
fremlejeforhold” (bemærkningernes afsnit 2.2),
EiendomDanmark vurderer, at ordet “utilbørlig” har været medtaget i titlen
ved en fejl; der er nemlig tale om et juridisk begreb, som anvendes i vurde
ringen af forsæt eller uagtsomhed. Det fremgår i øvrigt heller ikke af be
stemmelsens ordlyd og nævnes heller ikke yderligere i bemærkningen hertil.
EjendomDanmark skal derfor anbefale, at begrebet udgår eller som mini
mum inddrages og defineres konkret i bemærkningerne.
Indenrigs- og Boligministeriet foreslår at indføre ovennævnte strafferetlige
sanktion og i den forbindelse om gældende ret bemærkes det, at lejeren ef
ter fraflytning har krav på at få tilbagebetalt depositum i det omfang, at det
ikke bruges til at indfri lejerens forpligtelser ved fraflytning i henhold til leje
lovens § 98 (bemærkningernes afsnit 2.2.1).
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0003.png
3/7
EjendomDanmark vurderer, at der her må være tale om en fejlslutning. Det
er naturligvis korrekt, at depositum henstår til sikkerhed for lejers forpligtel
ser ved traf lytning, men det er i EjendomDanmarks optik ikke korrekt, at le
jers forpligtelser alene vedrører en eventuel istandsættelsesforpligtelse ved
fratlytning. Det er alment gældende i praksis, at udlejer ligeledes kan mod-
regne andre krav, som udspringer sig at lejeforholdet, i depositum. Her kan
eksempelvis benævnes lejers manglende huslejebetaling og udlejers tilbage
holdelse af et passende beløb til senere afregning at torbrugsregnskabet,
hvilket anvendes i de hyppigt forekommende tilfælde, hvor lejer fraf lytter
midt i en regnskabsperiode. EjendomDanmark skal derfor anbefale, at af
snittet om gældende ret tilpasses, så disse forhold afspejles heri.
Indenrigs- o Boligministeriet foreslår, at der med bestemmelsen sættes lig
hedstegn mellem definitionen at fremlejetagers tab og ejers (tremlejegi
vers) manglende afregning at forudbetalt leje samt depositum inden 6 uger
efter fremlejeforholdets ophør eller endelig huslejenævnsatgørelse.
EjendomDanmark vurderer, at bestemmelsens ordlyd er uheldig, da tab
sædvanligvis er en erstatningsretlig betingelse, som skal dokumenteres af
den part, som påstår at have lidt et tab. Formuleringen i bestemmelsen
medfører derfor, at domstolene fratages deres frie bevisbedømmelse for,
om der konkret er lidt et reelt tab for fremlejetager. EjendomDanmark skal
derfor anbefale, at der bestemmelsen omformuleres, så det står klart, at der
enten skal være lidt et tab efter de almindelige erstatningsretlige regler
uden frist for tilbagebetaling eller blot fastholdes en trist for tilbagebetaling;
begge dele (som de fremgår nu at bestemmelsen), kan ikke bestå sideord
nede.
Indenrigs- og Boligministeriet foreslår, at fristen på de seks uger beregnes
fra fremlejeforholdets “ophør eller endelig huslejenævnsafgørelse, hvis sag
herom er indbragt for huslejenævnet”.
EjendomDanmark vurderer, at bestemmelsens ordlyd ikke tager højde for
eventuelle ankesager og derfor bør præciseres for at indeholde dette for
hold. EjendomDanmark anbefaler derfor, at det til bestemmelsen tilføjes, at
såfremt afgørelsen er anket, da vil huslejenævnsafgørelsen ikke kunne føre
til sanktion, før sagen er endeligt afgjort. I disse tilfælde bør fristen på de
seks uger først beregnes fra tidspunktet for endelig dom.
Indenrigs- og Boligministeriet foreslår, at det kan medføre strafferetlige
sanktioner at overskride fristen på de seks uger.
EiendomDanmark vurderer, at forslaget ikke tager højde for eventuel igang
værende dialog, verserende istandsættelser eller lignende forhold, der kan
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0004.png
4/7
forsinke en sags afgørelse eller suspendere fristen på de seks uger. Resulta
tet er, at fremlejegiver “tvinges” til at indbringe en sag for huslejenævnet for
at undgå en potentiel, strafferetlig sanktion, hvilket uvægerligt vil føre til
flere sager hos hus lejenævnene. Dette synes ikke at have være hensigten
med forslaget. EjendomDanmark skal på den baggrund anbefale, at lov
forslaget tilpasses, så der tages højde for, at fristen på seks uger under ord
nede forhold kan afviges eller forlænges.
Indenrigs- og Boligministeriet foreslår, at der med bestemmelsen indføres
en strafferamme på op til fire måneders fængsel.
EiendomDanmark vurderer, at bestemmelsen er meget vidtgående, da der
kan pålægges fængselsstraf ved udvist uagtsomhed. I straffelovens § 19 er
det bestemt, at der kan straffes for uagtsomhed uden for straffelovens om
råde, og her er oplægget i lovudkastet, at der kan pålægges straf som følge
af fremlejegivers manglende tilbagebetaling af depositum og forudbetalt
leje inden for den angivne frist. Bestemmelsen er meget vidtgående, da der
ikke i lovudkastet sondres mellem, om manglende tilbagebetaling skyldes
fremlejegivers manglende evne eller vilje til at tilbagebetale eventuelt over
skydende depositum og forudbetalt leje. I de særlige bemærkninger til be
stemmelsen angiver ministeriet endda, at det er hensigten, at straffen ikke
fastsættes til mindre en 30 dages ubetinget fængsel. Ved indførsel af be
stemmelsen vil en fremlejegiver dermed risikere 30 dages ubetinget fæng
sel for manglende evne til at kunne tilbagebetale. Dette synes voldsomt ude
af proportioner, og det er yderligere EjendomDanmarks vurdering, at dette
kan være i strid med den Europæiske Menneskerettighedskonventions 4. til
lægsprotokol, art. 1, hvor det fremgår, at “Ingen må berøves sin frihed alene
på grund af manglende evne til at opfylde en kontraktmæssig forpligtelse.”
Hvis fremlejegivers manglende tilbagebetaling derimod skyldes manglende
vilje, da reguleres dette af de almindelige muligheder for inddrivelse foged
retten. Bedrageribestemmelsen i straffelovens § 279 giver desuden allerede
nu hjemmel for straf i de tilfælde, hvor en person bevidst handler for at
skaffe sig uberettiget vinding. Det er vores vurdering, at denne også vil
kunne anvendes i de tilfælde, hvor en fremlejegiver indgår en lejeaftale med
det bevidste formål ikke at have til hensigt at tilbagebetale fremlejetagers
berettigede depositum og forudbetalte leje. EjendomDanmark anerkender
hensynet til at ville pålægge en fremlejegiver straf for manglende tilbagebe
taling af eventuelt overskydende forudbetalt leje og depositum, men på
baggrund af ovenstående anbefaler vi, at bestemmelsen som minimum ju
steres betydeligt eller alternativt helt udelades og erstattes med en henvis
ning til bedrageribestemmelsen i straffelovens § 279.
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0005.png
5/7
Ud/ejers opsige/sesadgang over for lejer ved lejers manglende efter/eve/se af
husleje-nævnsafgørelser ( 1, nr. 3)
Indenrigs- og Boligministeriet foreslår i lejelovens § 83 at indføre en mulig
hed for, at udlejer kan opsige en lejer, når udlejer to eller flere gange har
fået meddelelse om lejers manglende efterlevelse at huslejenævnsafgørel
ser.
EjendomDanmark vurderer, at man også i denne bestemmelse har overset
at tage hensyn til ankemuligheder. I lighed med vore bemærkningerne til
forslagets § 1, nr. i skal vi derfor anbefale, at det præciseres, at der er tale
om endelig huslejenævnsafgørelse eller endelig dom i tilfælde af, at husleje
nævnsafgørelsen er anket.
EiendomDanmark vurderer ydermere, at det i denne sammenhæng er væ
sentligt, at udlejer får besked om ovennævnte typer af afgørelser. Ejendom-
Danmark skal derfor anbefale, at det også i lovforslagets § 2, nr. i præcise
res, at domstolene, i tilfælde at en huslejenævnsafgørelse er anket, har en
orienteringspligt til udlejer, jf. lovudkastets nye § 42, stk. 7, om lejers mang
lende efterlevelse, førend udlejer kan anvende opsigelsesadgangen i nær
værende bestemmelse.
Ud/ejers pligt til at opsige lejer ved /ejers manglende efter/eve/se af hus/eje
nævns-afgørelser og mulighed for at rette krav direkte mode udlejer ( 1, nr.
4)
Indenrigs- og Boligministeriet foreslår i lejelovens § 83 pålægge udlejer en
pligt til at opsige en lejer, når udlejer tre eller flere gange har fået medde
lelse om ejers manglende etterlevelse at huslejenævnsafgørelser. I modsat
fald kan fremlejetager gøre sine krav, der er opstået, efter tredje meddelelse
er kommet frem til udlejer, direkte gældende mod udlejer.
EiendomDanmark vurderer, at det er uhensigtsmæssigt, at bestemmelsen
giver fremlejetager mulighed for at rette sit krav direkte mod udlejer,
selvom fremlejetager ikke er i et kontraktforhold med udlejer.
For det første
er det meget vidtgående, at udlejer pålægges en sanktion i
form af solidarisk hæftelse for krav opstået i et kontraktforhold, som udlejer
ikke selv er kontraktpart i. Udlejer påtvinges at agere sanktionspålægger
mod en lejer, som ikke har misligholdt lejeforholdet over for udlejer. Men for
at undgå selv at blive mødt af direkte krav af fremlejetager, da er udlejer
nødsaget til at opsige lejer (og dermed også fremlejetager). Det ikke rime
ligt henset til, at udlejer både skal agere sanktionspålægger, at udlejer kan
mødes med direkte krav, hvis dette ikke imødekommes, og udlejer samtidig
ikke kompenseres tilsvarende for en forpligtelse andetsteds i lejelovgivnin
gen.
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0006.png
6/7
For det andet er det usikkert at lade en meddelelse om manglende efterle
velse få påbudsvirkning for udlejer. Dermed bliver fremkomsttidspunktet af
denne meddelelse nemlig afgørende for beregningen af, hvilke krav fremle
jetager kan gøre gældende direkte mod udlejer. Dette giver ikke udlejer no
gen reaktionsmulighed for at undgå krav i perioden fra meddelelsens frem
komsttidspunkt
til
en opsigelse kommet frem til lejer. Det er ikke rimeligt, at
udlejer bærer risikoen for en mellemliggende periode, som udlejer ikke kan
undgå. Udlejer bliver først bekendt med tredje manglende efterlevelse ved
modtagelse af meddelelsen, mens udlejer kan risikere at hæfte for samtlige
krav opstået efter meddelelsens fremkomst.
For det tredje vil udlejer være nødsaget til at indlede en boligretssag for at
undgå at blive mødt af fremlejetagers direkte krav. Det vil derfor føre til
flere og unødvendige retssager, og det er desuden en meget vidtgående
konsekvens at pålægge udlejer at indlede en boligretssag for forhold, som
ikke udspringer af udlejers kontraktforhold, samt at afholde sagsomkostnin
gerne hertil.
-
-
For det fjerde lægger udkastet til bestemmelsen ikke op til, at lejers mang
lende efterlevelse er begrænset til afgørelser vedrørende det samme frem
lejeforhold. Bestemmelsen kan derfor have en negative konsekvens for den
aktuelle fremlejetager, som bebor lejemålet på tidspunktet, hvor udlejer ori
enteres om lejers (fremlejegivers) manglende efterlevelse af tredje husleje
nævnsafgørelse vedrørende et tidligere fremlejeforhold, hvor udlejer deref
ter opsiger lejeforholdet med lejer. I disse tilfælde bliver konsekvensen, at
den aktuelle fremlejetagers råderet over lejemålet ligeledes bortfalder, da
en fremlejetager ikke opnår bedre ret til lejemålet end lejer (fremlejegiver).
Dette har næppe været hensigten med lovudkastet.
Samlet set skal EjendomDanmark derfor på det kraftigste anbefale, at denne
del af lovforslaget udgår, og at det i stedet for udlejer pålægges den rele
vante kommune, hvori lejemålet er beliggende, at agere sanktionspålægger
over for lejer (fremlejegiver). En ordning for denne beføjelse forefindes alle
rede i Boligreguleringslovens § 49 i tilfælde ved ubeboede lejemål, som der
ved tilsvarende kan finde anvendelse ved fremleje. Hvis Indenrigs- og Bolig
ministeriet vil fastholde denne ordning, må det som minimum indføres i lo
vens bemærkninger, at hvis en udlejer må betale efter en medhæften, må
regreskravet blive pligtig pengeydelse i hovedforholdet, således at mang
lende betaling heraf kan føre til ophævelse.
EjendomDanmark skal også anbefale, at det indføres, at lejer (fremlejegiver)
ved gentagne manglende efterlevelse af afgørelser mister sin fremlejeret.
Her vil der være tale om, at sanktionen for handlingen rammer den rette
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0007.png
7/7
part nemlig fremlejegiver, og hverken udlejer eller fremlejetager, som til
fældet er i det fremsendte lovudkast. Hertil kan man yderligere overveje, om
udlejer skal gives ret til at ophæve lejemål i de tilfælde, hvor en fremlejegi
ver fortsat foretager fremleje på trods af forbud herom. Denne tilgang synes
bedre end det foreslåede at sikre proportionalitet mellem sanktion og fore
teelse; en fremlejegiver, som opsiges, vil i mange tilfælde miste sin egen bo
lig også. Det synes unødvendigt hårdt i forhold til blot at frakendes sin
fremlejeret. Her kan det i samme ombæring overvejes, om denne sanktion
bør indtræde allerede ved frem lejegivers første manglende efterlevelse.
-
I EjendomDanmark håber vi, at disse kommentarer kan bruges af Indenrigs
og Boligministeriet til at kvalitetssikre bekendtgørelsen yderligere, og i
dette arbejde står EjendomDanmark naturligvis til rådighed for uddybende
kommentarer.
Med venlig hilsen
Ea Norre
Juridisk konsulent
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0008.png
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0009.png
Michael Møller-Larsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Jørgen Dyrholm Jensen <[email protected]>
2juni 2021 14:29
Indenrigs- og Boligministeriet
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om
midlertidig regulering af boligforholdene
200918 Bilag høringsvar fremleje og værelsesleje.pdf; N200531 Om fremleje i
forhold til alment byggeri.pdf; UDKAST til LE om styrkelse af fremlejetagernes
retssikkerhed.docx
-
Til indenrigs-og Boligministeriet
I udsendte et høringsbrev omkring forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af
boligforholdene
i
forhold til fremlejeregler den 4. maj 2021
Vi savner i den forbindelse, at der tages hånd om, at tilsvarende problemer ses i den almene sektor.
Vi skrev oprindeligt omkring fremlejeforhold den 18. september 2020. Dette bidrage vedlægges.
Dertil vedlægges et særskilt bilag fra nu den 31. maj 2021, hvor der peget på behovet for også at se på Lov om Leje
af almene boliger.
Er man ikke klar til at lave en sådan lovændring kunne man alternativt opfordre BL og lejerorganisationerne til at
drøfte forslag til, hvordan man sikre dels fremlejeretten og dels imod misbrug af denne i den almene lejelov.
Med venlig hilsen
Jørgen Dyrholm Jensen
Driftsleder
DANSKE LEJERE
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0010.png
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0011.png
Korttidsudleje, værelsesleje
1.
og fremleje af værelser specielt
Fremleje overfor korttidsudleje
Der ses forsøg på at begrænse lejeres ret til fremleje
på kortidsleje via eksempelvist Airbnb.
og det ses tit i sammenhæng med at der peges
Vi er helt, med på, at der er problemer ved korttidsudleje. Et problem er, at det kan misbruges til reelt
at trække boliger ud af markedet, der derved ikke er til rådighede for boligsøgende. Et andet er, at den
der er lejer af lejemålet også har et ansvar, hvis en korttidslejer gør skade på lejemålet.
Men i princippet fastslår lejeloven, at en lejer har ret til at fremleje op til halvdelen af lejemålet, hvis det
overholder betingelsen om antallet af beboere, der følger fremlejeretten.
Det vi ser eksempler på er, at lejeaftaler kommer til at udtrykke et forbud mod fremleje, som ikke er lov
I igt.
Vi ser gerne, at der skabes en klarhed over, hvornår korttidsudleje ses som fremleje og en del af en
deleøkonomi, der kan ses som positiv, men omvendt også, at korttidsudleje begrænses, så det ikke
spekulativt kan udnyttes.
-
2.
Sikkerhed for lejers tilgodehavender ved fraflytning
I den situation, hvor en lejer har lejet et værelse i udlejers egen bolig uanset om denne bolig er en
ejerbolig eller en lejebolig er opsigelsesvarslet på begge sider en måned, hvis der ikke er aftalt andet.
Og udlejer indrømmes netop en ubetinget og kort opsigelsesfrist overfor lejere.
Trods det ses det som sædvanligt i de større byer, at lejerne i et sådant lejeforhold kan afkræves et de
positum og en forudbetalt leje, der i alt udgør 6 måneders leje.
Der burde være en sammenhæng, og den kunne være, at hvis opsigelsesperioden kun er aftalt til de
sædvanlige en måned i disse lejeforhold —ja så kunne depositum og forudbetalt leje kun udgøre i alt to
måneders leje.
-
Vi ser ulykkelige tilfælde, særligt ved fremlejeforhold, hvor en værelseslejer ender med aldrig at kunne
få sit tilgodehavende efter en fraflytning af den grund, at fremlejegiver ikke har noget af værdi som
man kan rejse et krav i.
Der hvor det er bygningsejeren er det lettere, da der i så fald er en sikkerhed i mursten.
Men i begge sammenhæng, så er der ingen mening i, at man skal lægge for 3 måneder
forudbetalt leje når man kan opsige eller blive opsagt med et varsel på en måned.
eksempelvis i
Ejendomsbranchen i almindelighed også på udlejersiden burde være enige i en sådan ændring. Og
den vil f.eks. være en god gevinst for mange studerende, der ender i den type lejemål, når de flytter til
storbyen.
3.
En hjælp til parterne
Vi ser tit, at udlejere af værelser i egen bolig udformer en lejeaftale, hvor de definerer acontobetalinger
til forbrug, hvorefter de savner kundskab til, hvordan der kan regnskabsaflægges for dette.
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0012.png
Det vil i mange sammenhænge ofte være lettere at lade lejen omfatte et forbrug, da der sjældent er
mulighed for særskilt aflæsning af, hvad der faktisk forbruges.
Situationen er sikkert den, at der ligger et skattemæssigt incitament i, at en del af ydelsen ikke er leje
men det er ofte konfliktfyldte situationer, der kommer ud af det.
Kan der udtænkes mulighed for, at der er et incitament for at denne kategori af lejeforhold betaler en
bruttoleje fremfor nettoleje plus forbrug kunne det mindske konflikter.
Notat: Driftsleder Jørgen D. Jensen
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0013.png
Danske Lejere
Danske Lejere Kontoret i Aarhus
Banegårdspladsen 18,
8000 Aarhus C
719944 14
cvr: 34037698
Dato: 31. maj 2021
Vedrørende: Bemærkninger til udkast til forslag om Lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig
regulering af boligforholdene omkring fremleje
Der lægges op til en beskyttelse af fremlejetagere, hvilket vi ser som et meget positivt initiativ. Lovforslaget
lægger op til, at man fremover vil kunne give private udlejere mulighed for at opsige en lejer, som i gentag
ne tilfælde ikke får afregnet depositum og forudbetalt husleje med fremlejetagere.
En tilsvarende opsigelsesmulighed bør gives til boligforeningerne i Lov om leje af almene boliger.
Lovforslaget savner en sanktionsmulighed til de almene boligforeninger. Inden for det sidste år er vi be
kendt med flere meget uheldige sager særligt fra Aarhus og hovedstadsområdet, hvor der er sket fremleje
af værelser ved et fremlejeforhold i en almen bolig.
Aktuelt har vi fx en igangværende sag fra Aarhus, hvor der i en almen bolig er sket fremleje i en kortere pe
riode. Fremlejetageren er blevet truet til at fraflytte igen efter få måneder. Gennem Huslejenævnet har vi
fået to afgørelser som henholdsvis nedsætter huslejen og pålægger fremlejegiveren at refundere deposi
tum og forudbetalt husleje. Det er endnu ikke sket afregning af de Ca. 42.000,00 kr., som fremlejetager har
til gode.
Efter fremlejetagerens fraflytning har vi set, at fremlejegiveren 2 gange indenfor en periode på 6 måneder
har lavet annoncer om ny fremleje. Her bliver vores bekymring, om der allerede er to andre personer, der
har oplevet samme forløb.
Vi har løbende været i kontakt med Boligforeningen, og de er også bekendt med, at der er udfordringer
med fremleje i denne lejebolig. På nuværende tidspunkt giver lovgivningen dog ikke Boligforeningen mulig
hed for at opsige lejeren, selv om de er fuldt ud bekendt med hele forløbet Han kan derfor fortsætte med
at snyde sine fremlejetagere for store beløb i form af manglende afregning af depositum og forudbetalt
huse.
Når der sker fremleje af fx et værelse i en almen bolig, vil selve fremlejeforholdet være reguleret efter leje-
loven, mens hovedlejeaftalen mellem fremlejegiver og boligforeningen reguleres efter reglerne for almene
boliger.
Når frem lejeforholdet altid reguleres efter lejeloven, så vil det være nærliggende af både private ejere og
boligforeninger har samme opsigelsesmuligheder, hvis det kommer dem til kendskab, at en bolig misbruges
på en sådan måde, at der gentagne gange ikke afregnes med en fraflyttet fremlejetager.
Med venlig hilsen
Jeanette H. Nielsen
Cand. jur.
N200531 Om fremleje i forhold til alment byggeri
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0014.png
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0015.png
Din andel
abf
-
hhhhl
vores kompetencer
Indenrigs- og Boligministeriet
Att. Jacob Lichtenstein
Holmens Kanal 22
1060 København K.
Sendt pr. e-mail til imjim.dk, cc. [email protected]
København, den 7. juni 2021
Sagsnr. 2021
2430: Høring over udkast til lovforslag
om ændring af lov om leje og lov om mid
lertidig regulering af boligforholdene
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABE) har modtaget ovennævnte udkast til lovforslag i hø-
ring, som har til formål at styrke fremlejetageres retssikkerhed i fremlejeforhold.
Den tredje del af udkastet til lovforslag indfører en opsigelsesadgang for udlejere over for lejere, som gen
tagne gange misligholder deres forpligtelser over for en fremlejetager, samt en pligt for udlejere til at opsige
lejere, som tre eller flere gange har misligholdt deres forpligtelser i fremlejeforhold. Iagttager udlejeren ikke
den pligt, kan udlejer risikere selv at komme til at hæfte direkte for fremlejetagerens krav.
ABF ønsker at sikre sig, at en sådan forpligtelse og et sådant ansvar ikke kan komme til at gælde for en an
deisboligforening, hvor en andelshaver udlejer sin bolig. Andelshaver er hverken ejer eller lejer, men har en
brugsret til boligen som led i sit ejerskab af andelen. Når andeishaver udlejer sin bolig, er der altså tale om
en afledt rettighed for fremlejetager, på samme måde som for en fremlejetager i lejelovgivningen. Fremlejet
ageren har ikke et direkte aftaleforhold med ejeren af ejendommen, som er andelsboligforeningen.
Det er ABF’s vurdering, at en andelsboligforening ikke vil have samme mulighed for at ekskludere en andels-
haver og opsige brugsretten til boligen, som en udlejer har til at opsige sin lejer. Der er i
§
20, stk. 1, litra E i
ABF’s standardvedtægter mulighed for at ekskludere i det tilfælde, hvor andelshaveren gør sig skyldig i for
hold svarende til de, der efter lejelovens bestemmelser berettiger udlejeren til at ophæve lejemålet; dvs, efter
reglerne i lejelovens
§
93. Der ses ikke forslag til tilføjelser til
§
93 i udkastet til lovforslaget.
Selv med eksklusionsmulighed, vil det være urimeligt byrdefuldt for en andelsboligforening at skulle gennem
føre, fordi en andelshaver har forbrudt sig mod reglerne i Iejelovgivningen over for tredjemand. En eksklusion
vil endvidere medføre, at fremlejetageren også skal fraflytte boligen, idet boligen ved en eksklusion skal sæl
ges til en person, der kan optages som andeishaver i henhold til vedtægternes regler herom.
Samlet set er det altså ABE’s holdning, at det foreslåede ansvar for en udlejer ikke skal kunne gøres gæl
dende over for en andelsboligforening, hvor en andelshaver misligholder sine forpligtelser over for fremlejeta
ger.
Andeisboligforeningernes
Fællesrepræsentation
ABE er interesseorganisationen for de private andelsboligforeninger. ABE varetager foreningernes
interesser over for politikere og myndigheder. ABE tilbyder desuden juridisk og økonomisk rådgiv-
ning kurser, arrangementer og medlemsbladet ABEnyt. ABE har mere end
5.200
medlemsforeninger
og repræsenterer over ioo.ooo andelshavere.
vester Farimagsgade
i,
8. sal
1606
Kobenhavn
v
Tlf. 33 86
28
30
[email protected]
WWW.abf-rep.clk
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0016.png
-J
Med venlig hilsen
Jan Hansen
Direktør
2/2
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0017.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 8. juni 2021
Høringssvar Udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om
midlertidig regulering af boligforholdene
-
BL Danmarks Almene Boliger har den 6. maj 2021 modtaget høring over udkast til forslag til
lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene af Indenrigs
og Boligministeriet.
Lovforslaget indeholder ikke ændringer i den almene lejelov og ses ikke at have betydning for
de almene boligorganisationer som udlejere. BL har derfor ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
DANMARKS ALMENE BOLIGER
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0018.png
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0019.png
Cobbiestone
Høringssvar til foreslåede ændringer til lejeloven
GI,e
2500 Valby
w cobblestone.dk
ministeriets j.nr. 2021-2430
Vi skal hermed fremkomme med bemærkninger til udkastet til lovforslag om ændring af lov om
leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene.
Generelt
I Sigge Winther Nielsens nye bog, Entreprenørstaten, beskrives pseudopolitik, hvor lovgivnings
processen går for stærkt, og hvor eksperterne og praktikerne ikke inddrages i tilstrækkeligt om
fang. Resultatet er lovgivning, der fungerer på avisforsider, men som ikke fungerer i praksis.
Med lovudkastet vil ministeriet pålægge udlejere yderligere administrative byrder, højere lejerom
sætning og udsigt til flere tvister, selvom der ikke er dokumentation for, at der er tale om en
generel udfordring i fremlejeforhold, og selvom ministeriets forslag i praksis ikke vil forhindre le
jere i uretmæssigt at tilbageholde fremlejetageres overskydende depositum og/eller forudbetalt
leje.
Lovudkastet bør derfor sættes i bero, indtil en nedsat ekspertgruppe har undersøgt udfordringer-
nes omfang og kommet med anbefalinger til eventuelle ændringer af lejeloven.
Ad
§
I
Den foreslåede
§
34, stk. 7 om bøde eller fængsel til lejere i visse tilfælde får ikke praktisk betyd
ning, idet myndighederne ikke har ressourcer til at forfølge sager om fremlejeforhold.
I bemærkningerne til den foreslåede
§
83, stk. 1, litra e om udlejers opsigelsesret bør præciseres,
at der ikke gælder en bagateigrænse eller væsentlighedsbedømmelse, så udlejere i ethvert til
fælde, hvor udlejeren har modtaget to eller flere meddelelser om lejerens manglende efterlevelse
af huslejenævnsafgørelser, kan opsige lejeren.
I bemærkningerne bør endvidere præciseres, at udlejeren opnår ret til at opsige lejemålet, når
der foreligger to eller flere endelige og bindende afgørelser vedrørende lejerens fremlejeforhold
I bemærkninger bør ydermere præciseres, at bestemmelsen kun finder anvendelse, hvis medde
lelserne vedrører samme lejer i det samme lejemål. Alternativt bør det præciseres, at udlejer må
opbevare meddelelserne eller oplysninger herom permanent for derved at undgå at udleje et an
det lejemål til lejeren.
I bemærkningerne bør endelig præciseres, at udlejers afholdte udgifter i forbindelse med opsigel
sen, f.eks. til ejendomsmægler for genudlejning eller udgifter til udsættelse af lejeren, er penge
pligtige ydelser i lejeforholdet, uanset om lejeren fraflytter frivilligt, og uden at det er nødvendigt
med dom.
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0020.png
Den foreslåede
§
83, stk. 3 om udlejers hæftelse for ejers adfærd i fremlejeforhold er på mange
måder problematisk.
Først og fremmest er bestemmelsen i strid med dansk rets almindelige principper, hvor man som
udgangspunkt ikke hæfter for tredjemands adfærd.
For det andet forhindrer bestemmelsen ikke lejere i uretmæssigt at tilbageholde fremlejetageres
overskydende depositum og/eller forudbetalt leje. En lejer kan blot etablere et nyt lejeforhold og
derefter nye fremlejeforhold, hvor lejeren uretmæssigt undlader at tilbagebetale beløb til fremle
jetagere.
Med lovudkastet vil ministeriet heller ikke ændre lejelovens
§
87, stk. 2 om ejers indsigelsesret.
Det betyder, hvis en lejer uden saglig grund gør indsigelse mod udlejers berettigede opsigelse
efter den foreslåede
§
83, stk. 1, litra e, skal udlejeren anlægge en sag ved boligretten, og alt
imens udlejer bruger tid, energi og omkostninger på retssagen, kan ejeren fortsætte med at etab
lere fremlejeforhold, tilbageholde deposita og undlade at efterleve huslejenævnsafgørelser.
For det tredje er bestemmelsen uklar på en række punkter, hvilket er nærmere beskrevet forne
den.
I bemærkningerne til den foreslåede
§
83, stk. 3 bør præciseres, at udlejers hæftelse kun indtræ
der, når der foreligger tre eller flere endelige og bindende afgørelser.
I bemærkningerne bør desuden præciseres, at udlejeren kun hæfter for fremlejetageres krav,
som er prøvet ved huslejenævnet eller domstolene, og at fremlejetagere også efter tredje med
delelse er kommet frem til udlejeren skal indbringe lejeren for huslejenævnet eller domstolene.
I bemærkningerne bør også præciseres, at udlejer tillades rimelig tid fra modtagelsen af husleje-
nævnets tredje meddelelse om en lejer til at opsige den pågældende lejer. Det kan ikke være
hensigten, at udlejer f.eks. modtager tredje meddelelse den 1. juli og hæfter for fjerde meddelelse
modtaget den 2. juli.
I bemærkningerne bør endvidere præciseres, at udlejer ikke hæfter for lejeren, så snart opsigel
sen er kommet frem til lejeren, uanset om lejeren måtte gøre indsigelse mod opsigelsen, og uan
set om der eventuelt måtte være mangler ved opsigelsen.
I bemærkningerne bør desuden præciseres, at udlejers hæftelse for lejer er pengepligtige ydelser
i
lejeforholdet.
cobbiestone A/S
I
GI. Køge Landevej 57
I
2500 Valby
2
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0021.png
I bemærkningerne bør også ske sproglige præciseringer flere steder, hvor der anføres, at udlejere
har “pligt” til at opsige lejere i visse tilfælde, selvom det er en ret, og hvor der anføres, at fremle
jetagere kan rette krav “direkte” mod udlejere, hvilket indikerer direkte krav.
I bemærkningerne bør endelig tilføjes, at udlejeren ikke er ansvarlig over for en opsagt lejer,
selvom huslejenævnsafgørelserne om lejerens fremlejeforhold efter opsigelsen tilsidesættes, og
at ejeren i den situation ikke har krav på at blive boende eller flytte tilbage i lejemålet, hvis ejeren
er fraflyttet. Synspunktet har støtte i praksis, hvorefter det er på opsigelsestidspunktet, at mislig
holdelsen bedømmes.
Ad
§
2
I den foreslåede
§
42, stk. 7 bør præciseres, at huslejenævnet skal give udlejeren skriftlig med
delelse, så der ikke opstår bevismæssige udfordringer.
I bemærkningerne til den foreslåede
§
42, stk. 7 bør præciseres, at huslejenævnets i sine med
delelser til udlejere skal vejlede om opsigelsesretten og konsekvenserne ved ikke at opsige en
lejer, der ikke har efterlevet nævnets afgørelser vedrørende fremlejeforhold. Dette vil være en
hjælp for mindre udlejere.
I bemærkningerne bør endvidere præciseres, at huslejenævnet kun skal sende meddelelser om
endelige og bindende afgørelser til udlejeren.
I bemærkningerne bør desuden rettes, at der flere steder anføres “udlejeren”, hvor der menes
“lejeren” eller “fremlejegiveren”.
I bemærkningerne bør endelig tilføjes, at huslejenævnet i sine meddelelser til udlejeren skal op
lyse, hvor mange gange lejeren ikke har efterlevet afgørelser vedrørende det pågældende leje
mål, som afgørelsen vedrører. Dette vil være en hjælp for udlejere, der har overtaget ejendomme,
hvori en eller flere lejere før overtagelsen ikke har efterlevet nævnets afgørelser vedrørende frem
lejeforhold.
Ad
§
3
Det bør præciseres, om ikrafttrædelsestidspunktet er den 1. juli 2022 som angivet i bestemmel
sen, eller om ikrafttrædelsestidspunktet er den 1. januar 2022 som angivet i bemærkningerne til
bestemmelsen.
--ooOoo-
Ali Simiab
Juridisk chef
cobbiestone AIS
I
GI. Køge Landevej 57
I
2500 Valby
3
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0022.png
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0023.png
Michael Møller-Larsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
[email protected] på vegne af Danmarks Lejerforeninger <[email protected]>
7. juni 2021 08:56
Indenrigs- og Boligministeriet
Jacob Lichtenstein
Høringssvar fra DL vedr: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene
Med reference
til høringsmail af
6.5.2021, følger hermed Dl’s
høringssvar:
Fra Danmarks Lejerforeninger kan vi overordnet meddele vores støtte til udkastet, men vi har følgende forslag til
justeringer.
Generel bemærkning:
Brug ordene “fremlejegiver” og “fremlejetager” konsekvent. Den i nuværende lovudkast anvendte ordvalg “udlejer”
og “lejer” giver flere gange anledning til tvivl, og dermed mulighed for misforståelser.
Bemærkninger til enkelt-bestemmelser i forsalgets
§1:
Nr. 1:
Hensigten med bestemmelsen støttes.
LL § 34 kan imidlertid med fordel opdeles i to parallele bestemmelser der vedrører henholdsvis:
• Forholdet mellem udlejer og lejer
• Forholdet mellem fremlejegiver og fremlejetager
Nr. 2:
Hensigten med bestemmelsen støttes.
Bestemmelsen bør imidlertid gælde både i forholdet lejer/udlejer og fremlejegiver/fremlejetager
Forslaget får alene gennemslag i den virkelige verden, hvis politi og anklagemyndighed samtidig
pålægges at rejse sager herom.
Nr. 3
Hensigten med bestemmelsen støttes.
Bestemmelsen gælder efter sin ordlyd både tilfælde,
hvor fremlejegiverens misligholdelse består i manglende tilbagebetaling af depositum og
forudbetalt leje, og tilfælde
hvor fremlejegiverens misligholdelse består i misligholdelse under fremlejeforholdes
beståen, f.eks. manglende vedligeholdelse.
Sidstnævnte tilfælde bør imidlertid ikke kunne medføre opsigelse af lejeren (fremlejegiver), da
frem lejetager derved også tvinges til at flytte, hvilket ikke stemmer overens med den overordnede
hensigt.
(Alternativt kan bestemmelsen supperes med, at fremlagetager i sådan situation får ret til at
overtage lejemålet efter den opsagte fremlejegiver).
Nr. 4
Hensigten med forslaget støttes.
Ordene “tre eller flere gange” bør slettes. Der ses ikke noget sagligt formål med, at huslejenævnet
skal gentage sin meddelelse tre eller flere gange. Én gentagelse bør være rigeligt.
Vi står naturligvis til rådighed såfremt det af os fremsendte skulle give anledning til usikkerhed om fortolkning, eller i
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0024.png
Øvrigt giver anledning til spørgsmål.
Venlig hilsen
Henrik Stougaard
Landssekretær, Danmarks Lejerforeninger
Den 06.05.2021 kl. 13.31 skrev Jacob Lichtenstein:
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af
boligforholdene (Styrkelse af fremlejetagernes retssikkerhed) i offentlig høring.
Se vedhæftede høringsbrev for nærmere information herom.
Med venlig hilsen
Jacob Lichtenstein
Fuldmægtig
Kontoret for Bygge- og Boliglovgivning
Mobil: 23 47 10 25
Mail: [email protected]
::.: indenrigs og
boligministeriet
lndenrigs- og Boligministeriet
Telefon: 33 92 93 00
www.im.dk
Sådan behandler vi personoplysninger.
2
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0025.png
Indenrigs og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
[email protected]
København, den 7. juni 2021
J.nr. H.23-21-009
Til Indenrigs- og Boligministeriet,
Dansk Ejendomsmæglerforening takker for høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om leje
og lov om midlertidig regulering af boligforholdene. Det er naturligvis problematisk, at der i nogle
fremlejemål kan opstå en situation, hvor fremlejetageren bliver stillet i en uheldig position. Vi mener
dog ikke, at en del af reguleringen er hensigtsmæssig ud fra nedenstående betragtninger.
Ad § 1, nr. 4)
Der lægges op til, at udlejer som har en lejer, der udlejer i fremlejeforhold kan pålægges krav fra
fremlejetageren. Der er i lovforslaget lagt op til, at det i sidste ende vil være muligt for fremlejetageren
at tage sikkerhed i ejendommen for kravet. Dette finder vi problematisk, eftersom det ikke er udlejer,
der på nogen måde har kontrol over den aftale, der bliver indgået i fremlejeforholdet mellem udlejer
og lejer. Ligeledes har udlejeren ingen kontrol over fremlejegivers økonomiske dispositioner. Det
fremgår dog af lovforslaget, at udlejer har regres mod fremlejegiver efterfølgende. Dette ændrer dog
ikke på, at udlejeren pålægges en særlig byrde som en slags 3. mandsansvar, der er sjælden i dansk
retspraksis. Vi har noteret os, at kravet kun bliver relevant, såfremt udlejer ikke opsiger lejeforholdet
med fremlejegiveren. Dette ændrer dog ikke på det problematiske, at udlejer involveres i et inter
partes forhold, som udlejer ikke har bestemmelsesret over.
Generelt er der vide rammer for en lejer til at udleje via fremleje. Dette er faktisk en ret for mange
lejere, hvorfor udlejer ikke kan modsætte sig i mange tilfælde. Ændringen findes derfor heller ikke
rimelig ud fra denne betragtning. I de lejemål, hvor udlejer har mulighed for at modsætte sig
fremlejeforhold, vil det i sidste ende medfører, at antallet af ledige lejemål til ex. studerende vil falde,
eftersom udlejeren ikke er interesseret i en risiko for at blive pålagt krav, der ikke er et aftaleforhold
mellem udlejer og fremlejegiveren.
Dansk Ejendomsmæglerforening
Islands
Brygge 43
2300 København S
TLF: 7025 0999
[email protected]
www.de.dk
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0026.png
Som nævnt finder vi det problematisk, at udlejeren inddrages i et aftaleforhold, som udlejeren ingen
indflydelse har haft på, hvorfor vi ikke finder denne del af den foreslåede regulering hensigtsmæssig.
Fremlejetagers krav må som mange andre krav forfølges på sædvanlig vis evt, ved hjælp via den
allerede eksisterende boligret uden inddragelse af 3. mand.
Med venlig hilsen
Christian Buje Tingleif
Cand.jur. og ejendomsmægler
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Ejendomsmæglerforening
Islands
Brygge
43
2300 København S
TLF: 7025 0999
[email protected]
www.de.dk
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0027.png
Darske
udlejere
im(,im.dk
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
10600 København K
8. juni, 2021
Vedr. sagsnr.
2021 2430
høringssvar til høring over udkast til lovforslag om ændring af lov
om leje og lov om midlertidig regulering af boligforholdene
-
Med henvisning til det ovennævnte lovforslag, skal Danske Udlejere herved fremkomme med kom
mentarer til forslaget.
Den i fig. lejelovgivningen indrømmede ret for lejere til at fremleje lejligheder elle dele deraf, er en
i enhver henseende fordelagtig regel for lejere. Der kan være behov for at bevare denne regel men
det skal ske under skyldig hensyntagen til de øvrige lejere og ejendommens ejer.
Ad LL
§34 stk. 1,
4. pkt.
I relation til tilføjelsen i LL
§
34 stk. 1, 4. pkt., skal det fremhæves, at der ikke ses at være behov for
en ændring af denne bestemmelse. Såfremt fremlejetagere vil være sikre på, at modtage indbetalt
depositum tilbagebetalt ved fremlejemålets ophør, eller være sikre på, at fremlejetager kan anvende
forudbetalt leje til betaling af leje i den sidste del af lej eperioden, kan fremlejetageren kræve indbe
talingen deponeret eller kræve en bankgaranti af fremlejegiveren.
Strafbestemmelsen i forslagets
§
34 stk.
7, skal ikke kommenteres fra udlejer-siden
ikke at være nødvendig at indsætte strafbestemmelser i Lej eloven.
men det ses
Ad.
BRL
§42 stk. 6
Som anført ovenfor er lejer tillagt
en ret til
at fremleje lejligheden helt eller delvist. Denne ret, skal
ikke resultere i, at udlejer pålægges pligt
til,
at involvere sig i tvister mellem fremlejegiver og frem-
lej etager et kontraktsforhold, som udlejer ikke har haft indflydelse på blev etableret, ligesom ud
lejer ej heller har haft indflydelse på vilkårene i fremlejekontrakten. I det omfang, at udlejer har
accepteret valg af fremlej etager, kunne det måske være rimeligt, at udlejer skulle involvere sig, hvis
der opstod uenighed omkring forhold, som udlejer har været med til at aftale.
-
Ad LE
§
83
stk.
1, litra e
Som anført ovenfor skal udlejer ikke pålægges pligt til, at igangsætte en sag ved Huslejenævnet /
Boligretten, grundet uenigheder mellem lej eren og dennes fremlej etager. Der ses ikke at være behov
for en sådan regel og endnu mindre ses der at være grund til, at pålægge udlejer disse store omicost
ninger dels til egen rådgiver/advokat og dels til fremlejegivers/lejers advokat, hvis sagen ikke
gennemføres med et for udlejer gunstigt resultat.
Interesseorganisation for udlejere af fast ejendom
Fredensgade 30,
8000 Århus C. Tlf.: 8618
5155
Fax: 8618
5157
E-mail: [email protected] www.danskeudlej ere.dk
-
-
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0028.png
Danske :
udlejere
Danske Udlejere skal derfor kraftigt fraråde, at udlejer pålægges disse byrder. Lovgiver må i stedet
indføre nogle regler, som direkte vedrører forholdet mellem kontraktsparterne lejer/fremlejegiver
og fremlejetager og undlade at involvere udlejer, der i så henseende skal betragtes som en uden
forstående trediemand. Hvis lovgiver synes, at problemerne for fremlejetagere er uoverstigelige,
kunne lovgiver i stedet begrænse de nuværende muligheder for fremleje.
-
Såfremt udlejer skal involvere sig i nævnte konflikter mellem fremlejegiver og femlejetager, kan
der let opstå andre tvister med lejerne i ejendommen, hvilket også kan resultere i lejetab for udlejer.
Ad LL
§
83 stk. 3:
Som
anført
ovenfor, skal udlejer ikke kunne pålægges pligter og på ingen måde økonomiske for
pligtelser, hvis der opstår uenigheder mellem lej er/fremlejegiver og fremlej etager. Den foreslåede
bestemmelse i
§
83 stk. 3 bør derfor udgå.
Generelt vil disse nye regler pålægge udlejerne endnu flere administrative byrder og økonomiske
risici, hvilket vi venligst skal anmode om ikke gennemføres.
Danske Udlejere supplerer gerne ovennævnte, såfremt der er behov herfor.
Med veylig hilsen
DANS1’ UDLEJERE
KeredkV
Formand
[email protected]
97441444/40153058
Interesseorganisation for udlejere af fast ejendom
Fredensgade 30, 8000 Århus C. Tlf.: 86185155- Fax: 8618 5157
E-mail: [email protected] www.danskeudlej ere.dk
-
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0029.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til im(im.dk
J.nr.: 21/14353-2
Sagsbehandler: Lars B Olesen
2. juni 2021
Indenrigs- og Boligministeriet har ved brev af i juni 2021 (sagsnr. 202 1-2430) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om midlertidig regulering af
boligforholdene og lov om leje af almene boliger.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Helle Bertung
Vestre Landsret
Telefon 99 68 80 00
Asmildklostervej 21
8800 Viborg
CVR-NR. 21659509
EAN. NR. 5798000161221
[email protected]
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0030.png
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0031.png
østre Landsret
Præsidenten
Indenrigs- og Boligministeriet
Sendt pr. mail
8. juni 2021
J.nr.: 21/12514-1
Sagsbehandler: CRJ
Indenrigs- og Boligministeriet har ved brev af 4. maj 2021 (sagsnr. 2021 -2430) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast tit lovforslag om ændring af lov om leje og lov om midlertidig
regulering af boligforholdene.
Med lovudkastet foreslås bla. at indføre hjemmel i lejelovgivningen til at kunne straffe en lejer, som har
foretaget fremleje og disponeret over det indbetalte depositum og forudbetalt leje på en måde, som
fører til tab for dennes lejer, ved ikke inden en nærmere angiven frist at have foretaget endelig afregning
og tilbagebetaling af overskydende depositum og forudbetalt leje (lovudkastets
§
1, nr. 2).
Landsretten skal i den anledning opfordre Indenrigs- og Boligministeriet til i lovbemærkningerne at
medtage konkrete eksempler på dispositioner, som forudsættes omfattet af den foreslåede
bestemmelse. I den forbindelse bør afgrænsningen til bestemmelserne i bla. straffelovens
og 298 omtales, ligesom kravene til tilregnelse,
tydeligg øres.
For så vidt angår det anførte udgangspunkt for strafudmålingen bør det
lovgivningspraksis og principperne for god lovkvalitet
§
278, 279
jf.
herved straffelovens
§
19, bør overvejes og
i overensstemmelse med fast
af lovbemærkningerne udtrykkeligt fremgår, at
fastsættelse af straffen vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, og at det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
Landsretten ønsker ikke herudover at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Cars1’-_—
an
er
Bredgade 59, 1260 København K.
Tlf. 99 68 62 00 Mail: [email protected] Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
cvr. 21659509 (SE 67765516) EAN 5798000161214
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0032.png
Ellen Busck Porsbo
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0033.png
8
Sekretariat og Byudvikling
Kultur- og Fritidsforvaltningen
1t,*n&1,4
*A)
IIø
0
Indenrigs
-
og Boligministeriet
Høringssvar til udkast til lovforslag om æn
dring af lov om leje og lov om midlertidig re
gulering af boligforholdene (Styrkelse af
fremlej etagers retssikkerhed)
Københavns Kommune har ved brev af 4.
maj
2021 modtaget
8.
juni
2021
Sagsnummer
2021-0149030
Dokument nummer
2021-0149030-1
høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om
leje og lov om midlertidig regulering af boligforhold.
Lovforslaget har til formål at styrke fremlejetagers rets
sikkerhed i fremlejeforhold.
Københavns Kommune har ikke bemærkninger til det faglige
indhold af udkastet til lovforslaget.
Det fremgår dog af udkast til lovforslagets § 42,
og 7,
at huslejenævnet tillægges nye kompetencer.
af lovforslagets § 42,
stk.
6,
at såfremt hus
skal
stk.
6
Det følger,
lejenævnets afgørelse angår fremlejeforhold og afgørelsen
pålægger fremlejegiver en eller flere forpligtelser,
nævnet gøre parterne bekendt med,
skal det fremgå af afgørelsen,
lelse til huslejenævnet,
inden den fastsatte frist.
Det følger af lovforslagets § 42,
nævnet meddelelse efter stk.
terlevet inden for den frist,
6,
stk.
7,
at får husleje-
hvilke konsekvenser
Desuden
manglende overholdelse af afgørelsen kan have.
at der skal gives medde
Sekretariat
Jura
og Nævn
Rådhus,
i
Københavns
1550
og
Byudvikling
hvis afgørelsen ikke efterleves
Rådhuspladsen
København V
skal huslejenævnet bede
at afgørelsen er ef
SAN-
nummer
fremlejegiver om dokumentation for,
5798009780515
www
kk dk
der fremgår af afgørelsen.
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0034.png
Jura
og
Nævn
2/2
Hvis fremlejegiver ikke inden 7 dage efter modtagelsen at
huslejenævnets anmodning,
mentation,
vet.
Det fremgår således at lovforslaget,
gen at sager om fremlejeforhold.
fly sagstype,
at huslejenævnet skal
at
jeforholdet,
har fremlagt den fornødne doku
skal huslejenævnet meddele udlejer af hovedle
at den pågældende afgørelse ikke er efterle
foretage flere sagsskridt i forbindelse med sagsbehandlin
Det fremgår endvidere,
huslejenævnet bliver tillagt kompetence til at behandle en
om manglende efterlevelse at huslejenævnets
og i den sammenhæng også på
afgørelse i fremlejeforhold,
lægges en meddelelsespl±gt.
På trods af de yderligere sagsskridt og en meddelelses
pligt er det i lovforslaget angivet,
at lovforslaget ikke
har økonomiske konsekvenser for kommunerne.
Det er Københavns Kommunes opfattelse,
ny sagstype,
telse,
dette,
at forslaget medfø
samt en
rer væsentlige yderligere sagsbehandlingsskridt,
konsekvenser for kommunen.
således at det
ved huslejenævnene og derfor har økonomiske
Det er derfor kommunens opfat
at der ved DUT kompensation bør afsættes midler til
ikke har en negativ indvirkning på
sagsbehandlingstiden.
Venlig hilsen
Anette Lund Hansen
Kontorchef
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0035.png
ÔLLO
LEJERNES LANDSORGANISATION
Landssekretariatet
Til Indenrigs- og boligministeriet.
Holmens kanal 22
1060 Kbh. K
[email protected] alene sendt pr. e-mail.
Ministeriets j.nr. 2021 2430
-
Kbh. 8/6 2021
Reventlowsgade 14, 4
1651 København
V
Telefon: 3386 0910
E-mail
llo@Ilodk
www.llo.dk
Bank: 5301 0381423
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om leje
og lov om midlertidig regulering af boligforholdene.
Lejernes Landsorganisation (LLO) takker for at have fået ovennævnte lovforslag i
høring.
Lovforslaget indeholder tre hovedelementer:
1. Begrænsning i størrelsen af den forudbetalte leje
2. Sanktion for utilbørlig disponering over depositum
3. Opsigelsesadgang over for lejere, der misligholder fremlejeforhold.
LLO kan støtte forslag 1-2, men har en række bekymringer ift. At udvide udlejers
opsigelsesadgang (forslag 3) som vi derfor ikke kan støtte.
Grundlæggende er lovforslaget udtryk for en prisværdig målsætning, nemlig at
beskytte de boligtagere, som i dag har den allerringeste lejebeskyttelse, nemlig
fremlejetagerne.
Vi vil dog opfordre til at reglerne bliver mere ensartede, således at udlejere ikke
slipper billigere end lejerne gør for den samme overtrædelse.
Desuden bør det almene område indtænkes i problemstillingen, da dette lovforslag
alene fokus erer på privat udlejning.
I det følgende vil vi uddybe vores synspunkter:
1. Begrænsning i størrelsen
af
den forudbetalte leje
LLO er helt enig i ministeriets overvejelser, og ser det som en positiv og rimelig
ændring, at man kun kan opkræve så meget forudbetalt husleje, som man kan bo op i
opsigelsesperioden.
Side 1
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0036.png
LLO bemærker at denne bestemmelse skal læses i sammenhæng med den nuværende
regel for at stille en bankgaranti eller deponere huslejen som alternativ til at betale
depositum (LL
§
34, stk. 1, 3.pkt).
LLO
kan således støtte denne del afforslaget.
2. Sanktion for utilbørlig disponering over depositum
Lovforslaget indeholder en mulighed for at “straffe den lejer, som har fremlejet et
værelse eller en lejlighed, med bøde ellerfængsel i 4 måneder, hvis lejeren har
disponeret over depositum på en sådan måde, atfremlejetageren påføres tab, når der
ikke inden 6 ugerfrafremlejeforholdets ophør eller endelig huslejenævnsafgørelse, hvis
sag herom er indbragt for huslejenævnet, er foretaget endelig afregning og
tilbagebetaling af overskydende depositum og forudbetalt leje.”
LLO mener at ministeriet korrekt tager fat på et stort samfunds mæssigt problem, som
giver store udgifter til lejerne, nemlig en manglende afregning af lej ers indskud i
forbindelse med fraflytning.
LLO støtter derfor muligheden for at sanktionere en manglende tilbagebetaling af
lejers indskud.
Lovforslaget slår dog kun ned på den årsag, at fremlejegiver bruger pengene op, og
ikke kan betale dem tilbage af netop den grund. Hvis udlejer nægter at betale beløbet
tilbage, med enhver anden undskyldning (men stadigvæk har penge på kontoen),
gælder reglen ikke.
Skulle fremlejegiveren eksempelvis tage et forbrugslån lige inden 6-ugers fristens
udløb, kan han/hun ikke straffes, også selvom pengene ikke betales til lejer.
Lejerne opnår på den måde alene en meget begrænset beskyttelse.
LLO foreslår, at der i stedet indføres en generel regel om at lejeren skal have sit
indskud 6 uger efter lejeperiodens ophør, medmindre sagen er indbragt for
huslejenævnet. Denne regel bør gælde uanset udlejers undskyldning for
manglende tilbagebetaling samt for alle lejeforhold, og ikke kun ved fremleje.
3. Opsigelsesadgang over for lejere. der misligholder
fremlejeforhold.
Lovforslaget lægger op til, at udlejers opsigelsesadgang udvides således, at udlejeren
kan opsige fremlejegiveren (hovelejeren), hvis han to eller flere gange i henhold til
lovforslagets
§
42, stk. 7, i lov om midlertidig regulering afboligforholdene har fået
meddelelse om lejerens manglende efterlevelse af huslejenævnsafgørelser.
Side 2
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0037.png
Forslaget er efter LLO’s opfattelse for ikke proportionalt, idet lej eren allerede kan
idømmes bøde eller fængselsstraf, hvis lovforslaget gennemføres.
Desuden vil et så kraftigt indgreb som at miste sin bolig, være væsentligt hårdere end
de straffe der gives til de store udlejere, som jo ikke mister deres hjem, ved
manglende overholdelse afhuslejenævnets kendelser.
Udlejerne kan maksimalt blive underlagt tvangsadministration i 1-5 år jf. lejelovens
§
113 a, og dette er alene sket i 11 tilfælde siden loven blev indført i 2005 (jf.
Grundejernes Investeringsfonds årsberetning 2020 s. 15).
Bemærk at det er sværere at dømme en udlejer efter disse regler, end en
fremlejegiver, da reglerne for udlejere kun gælder hvis udlejer ikke har efterlevet tre
eller flere endelige huslejenævnsafgørelser inden for en periode på 2 årjf. LL
§
113a,
stk. 3, nr. 4.
Store udlejere skal således overse tre huslejenævnsafgørelser i stedet for to for
fremlejegivere, og dette skal ske i en afgrænset periode på to år i stedet for en
ubegrænset periode som for fremlejegiverne.
Desuden gælder Lejelovens
§
113 a (om tvangsadministration) slet ikke for udlejere
af en enkelt beboelseslejlighed, jf. LL
§
113 a, stk. 1, 2. pkt.
Det er LLO’s opfattelse, at de nuværende regler ikke er skrappe nok, da der er langt
flere uefterrettelige udlejere, end den Ca. ene om året, der fradømmes rettigheden til
at administrere udlejningsejendomme.
Det er prisværdigt, at man fra politisk side ønsker at rydde op i udlejningsbranchen,
men reglerne bør dog være ensartede og ramme omtrent lige hårdt. Med forslaget
rammer man de små fisk langt hårdere end de store.
LLO kan derfor ikke støtte en udvidelse af udlejers ret til at opsige lejerne.
Skulle Folketinget ønske at indføre lovgivningen, så skal man være opmærksom på at
den almene sektor ikke berøres af indgrebet. Uefterrettelige fremlejegivere vil
således ikke kunne blive opsagt med det fremlagte lovforslag.
Endeligt vil LLO opfordre til at lovforslagets bemærkninger om ikrafttrædelse
uddybes, således at det slås fast, hvem der vil være omfattet af disse regler, herunder
om reglerne finder anvendelse i eksisterende lej eforhold.
Mvh.
Lejernes Landsorganisation i Danmark.
Helene Toxværd
Landsformand
/Anders Svendsen
Side 3
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0038.png
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0039.png
Michael Møller-Larsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Jacob Lichtenstein
8.
juni 2021 09:45
Michael Bech Jørgensen
SV: Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om
midlertidig regulering af boligforholdene
Hej Michael
Tak for det tilsendte, jeg kan hermed bekræfte modtagelsen.
Med venlig hilsen
Jacob Lichtenstein
Fuldmægtig
Kontoret for Bygge- og Boliglovgivning
Mobil: 23 47 1025
Mail: [email protected]
indenrigs og
boligministeriet
Indenrigs- og Boligministeriet
Telefon: 33 92 93 00
www.im.dk
Sådan behandler vi personoplysninger.
Fra:
Michael Bech Jørgensen <[email protected]>
Sendt: 8. juni 2021 09:34
Til: Jacob Lichtenstein <[email protected]>
Emne: Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om leje og lov om midlertidig regulering af
bo I igfo rho Ide ne
På vegne af Nævnssekretariatet
i
Aarhus Kommune skal jeg hermed fremkomme med følgende kommentarer
til
forslaget:
Sager om fremlejeforhold udgør en ikke ubetydelig del af huslejenævnenes sagsportefølje.
Huslejenævnene skal med de foreslåede regler foretage yderligere sagsbehandlingsskridt
i
forbindelse med sager,
hvor der er tale om fremleje, idet huslejenævnene får en ny sagstype/nyt kompetenceområde, når de modtager
meddelelse om, at nævnets afgørelse ikke er overholdt, idet dette udløser en undersøgelses- og meddelelsespligt.
I forslaget er der lagt op til, at reglerne ikke vil medføre nævneværdige økonomiske konsekvenser for kommunerne,
hvilket Aarhus Kommune ikke er enig i. Nye kompetenceområder og oplysnings-/meddelelsespligter giver
erfaringsmæssigt flere sager og flere sagsbehandlingsskridt med øget ressourceforbrug til følge.
I forbindelse med lejelovsændringerne såvel pr. 1. juli 2015 som 1. juli 2020 var der tilsvarende lagt op til, at
ændringerne dels ville resultere i færre sager, dels ikke ville medføre nogen økonomiske konsekvenser for
L 49 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2464410_0040.png
kommunerne eller ligefrem bidrage til et økonomisk overskud, I begge tilfælde har den praktiske virkelighed vist
det helt modsatte, idet ændringerne siden har medført, at landets huslejenævn både har modtaget flere sager og
haft et betydeligt større ressourceforbrug som følge af ændringerne.
På den baggrund bør kommunerne kompenseres økonomisk henset til det øget ressourceforbrug, der helt åbenlyst
er forbundet hermed, og således at sagsbehandlingstiderne generelt ikke bliver længere.
Det ville være formålstjenligt, hvis bl.a. kommunerne i højere grad blev inddraget tidligere i forhold til de
økonomiske konsekvenser, hvilket vil sikre et mere kvalificeret skøn i forhold til vurderingen af de driftsmæssige
konsekvenser.
Der henvises endvidere til ekspertmøde med Folketingets Boligudvalg den 3. maj 2021, hvor ovennævnte netop blev
indgående påpeget.
Bekræft venligst modtagelse.
Med venlig hilsen
Michael Bech Jørgensen
Sekretariatsleder og faglig chef
Sekretariatet for Husleje- og Beboerklagenævnene
samt Hegnssynet
Aarhus Kommune
Borgerservice, Backoffice, Nævnssekretariatet
Dokki Hack Kampmanns Plads 2
8000 Aarhus
c
Tlf. direkte: 8940 2279
Mailadresse: [email protected]
-
Hjemmesider: www.aarhus.dk/husIejeng. www.aarhus.dk/beboerklagenævn
og www.aarhus.dk/hegnssyn
L’
OPCP.SEI5ICE
SAMMIN
o
DIG
os
Vrfl,.
-
Aorhus Kommune registrerer og bruger de personoplysninger, du indsender til os.
Læs mere om, hvordan kommunen behandler dine personoplysnin per.
2