Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 47 Bilag 19
Offentligt
Foretræde for Folketingets
Indenrigs- og boligudvalg.
Af Anders Svendsen, chefjurist LLO i Danmark og Jakob Møldrup-Lakjer
juridisk chef i LLO Hovedstaden.
L 47 - 2021-22 - Bilag 19: PowerPoint præsentation fra Lejernes Landsorganisations foretræde d. 24/2-22
Fokus.
Sammenskrivning af lejeloven (L47) og fortolkningen af reglerne for
huslejefastsættelse i mindre ejendomme (1-6 boliger).
Bemærkningen kan få afgørende betydning for titusindvis af lejere.
Bemærkningen kan potentielt afgøre om en lejer skal betale ca.
24.000 kr. ekstra om året for en bolig på 75 kvm. jf. tal fra
Ekspertgruppen om boligreguleringslovens § 5, stk. 2.
Kilde: Tal fra
Ekspertgruppens rapport om boligreguleringslovens § 5
stk. 2, s. 86, tabel 4.1. (m2 leje er 1.407 pr. for 5,2 og 1.087 kr. for
omkostningsbestemte boliger. I alt en forskel på 320 kr. pr. m2)
L 47 - 2021-22 - Bilag 19: PowerPoint præsentation fra Lejernes Landsorganisations foretræde d. 24/2-22
2533425_0003.png
Småhusleje – lejefastsættelse ved
sammenligning (samme bolig)
Omkostningsbestemt bolig
81.000 kr./år
OK
Det lejedes værdi (5,2-bolig)
105.000 kr./år med
nettoprisindeksering
NEJ
Det lejedes værdi (5,2-bolig)
105.000 kr./år med varslinger
efter omkostningsbestemt leje
OK
eller
NEJ?
Anders Svendsen
l
chefjurist, LLO
L 47 - 2021-22 - Bilag 19: PowerPoint præsentation fra Lejernes Landsorganisations foretræde d. 24/2-22
Sammenligning storhuse og småhuse.
Storhuse
Småhuse
Genhusning ved dyre
forbedringsarbejder.
Krav om at den øvrige ejendom
skal være ordentlig vedligeholdt.
Lejere har krav på lige vilkår
Udlejer har bevisbyrden ved
domstolene.
Blackstonepakkens nye krav
gælder.
Ingen genhusning ved dyre
forbedringsarbejder.
Ingen krav om vedligeholdelse af
den øvrige ejendom.
Ingen lighedsregel.
Den klagende part (typisk
lejeren) har bevisbyrden.
Blackstonepakkens nye regler
gælder (næsten) ikke.
L 47 - 2021-22 - Bilag 19: PowerPoint præsentation fra Lejernes Landsorganisations foretræde d. 24/2-22
Konklusion.
At give udlejerne en mulighed for højere husleje i småhuse er ikke en
reel ligestilling, da småhuslejerne ikke har den samme beskyttelse
som lejerne i storhuse.
Nuværende praksis beskytter småhuslejerne (se vedhæftede
afgørelse fra Ankenævnet for de Københavnske Huslejeankenævn).
Denne praksis undermineres, hvis lovens bemærkningerne åbner op
for en 30% højere husleje.
Store juridiske uenigheder om spørgsmålet. Med loven aner man
reelt ikke hvilken husleje der må tages i landets over 230.000
småhuslejemål.