Transportudvalget 2021-22
L 46
Offentligt
2475198_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. november 2021
2021-3220
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 46 – Forslag til lov om ændring af
postloven (Hjemmel til at sanktionere overtrædelse af indberet-
ningsforpligtelser efter forordning om grænseoverskridende pak-
keleveringstjenester), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for, hvilke pakker der skal rapporteres data
for, og hvordan disse skal opgøres, jf. at der ifølge høringssvarene
er betydelig usikkerhed herom i branchen?
Svar:
Indledningsvis skal det slås fast, at de indberetningskrav, som er
nævnt i lovforslaget, er fastsat i forordning (EU) 2018/644 af 18.
april 2018 om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester (for-
ordningen). Der er derfor ikke mulighed for at ændre i omfang og
indhold af indberetningskrav. Lovforslaget ændrer ikke de faktiske
krav til eller omfanget af indberetningsforpligtelserne, som har væ-
ret gældende siden 2019.
Ud over grundlæggende basisoplysninger om virksomheden, som
nævnt i forordningens art. 4.1, indgiver alle pakkeleveringsvirk-
somheder i medfør af art. 4, stk. 3, senest den 30. juni i hvert ka-
lenderår følgende oplysninger til den nationale forvaltningsmyn-
dighed i den medlemsstat, hvor de er etableret, medmindre den
nationale forvaltningsmyndighed allerede har anmodet om og
modtaget sådanne oplysninger:
a) den årlige omsætning for pakkeleveringstjenester i det foregå-
ende kalenderår i den medlemsstat, hvor de er etableret, opdelt i
indenlandske, indgående og udgående grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester
L 46 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke pakker der skal rapporteres data for, og hvordan disse skal opgøres, jf. at der ifølge høringssvarene er betydelig usikkerhed herom i branchen, til transportministeren
2475198_0002.png
Side 2/3
b) antallet af personer, der har arbejdet for dem i løbet af det fore-
gående kalenderår og var beskæftiget med pakkeleveringstjene-
ster i den medlemsstat, hvor de er etableret, herunder opgørel-
ser, der viser antallet af personer efter ansættelsesstatus og
navnlig dem, der arbejder på fuldtid og deltid, dem der er mid-
lertidigt ansatte, og dem, der er selvstændige
c) antallet af pakker, som i løbet af det foregående kalenderår er
blevet håndteret i den medlemsstat, hvor de er etableret, opdelt i
indenlandske, indgående og udgående grænseoverskridende
pakker
d) navnene på deres underleverandører sammen med eventuelle
oplysninger, som de ligger inde med, vedrørende arten af de pak-
keleveringstjenester, der leveres af disse underleverandører
e) når en sådan findes, enhver offentligt tilgængelig prisliste, som
er gældende pr. 1. januar i hvert kalenderår for pakkeleverings-
tjenester.
Stk. 1-5 i art. 4 finder ikke anvendelse på pakkeleveringsvirksom-
heder, der i løbet af det foregående kalenderår i gennemsnit havde
færre end 50 personer ansat, som var beskæftiget med pakkeleve-
ringstjenester i den medlemsstat, hvor den pågældende virksom-
hed er etableret, medmindre den pågældende virksomhed er etab-
leret i mere end én medlemsstat. En national forvaltningsmyndig-
hed kan lade tærsklen på 50 personer omfatte de personer, der har
arbejdet for pakkeleveringsvirksomhedens underleverandører. For
så vidt angår antallet af personer, der har arbejdet for virksomhe-
den i løbet af det forgangne kalenderår, har Trafikstyrelsen oplyst,
at styrelsen efter forespørgsel har oplyst over for Dansk Erhverv, at
det vil være tilstrækkeligt at indberette antallet af personer, der har
arbejdet med pakkeleveringstjenester. Det er således ikke nødven-
digt at omregne til årsværk eller timer.
Forordningens definition af en pakke fremgår af art. 2: ”en postfor-
sendelse, der indeholder varer med eller uden kommerciel værdi,
og som ikke er en brevforsendelse, med vægt på højst 31,5 kg”. For
så vidt angår sondringen mellem pakker og godstransport henvises
til forordningens præambel (17), ifølge hvilken transport alene,
dvs. transport, der ikke foretages i forbindelse med mindst en af
etaperne i postleveringskæden (indsamling, sortering og omdeling,
herunder afhentningstjenester), falder uden for forordningens an-
vendelsesområde. Det vil bero på en konkret vurdering, om en for-
sendelse/transport er omfattet af forordningen.
L 46 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvilke pakker der skal rapporteres data for, og hvordan disse skal opgøres, jf. at der ifølge høringssvarene er betydelig usikkerhed herom i branchen, til transportministeren
2475198_0003.png
Side 3/3
Kommissionen har udarbejdet et skema til indgivelse af de oplys-
ninger, der er omhandlet i art. 4, stk. 1 og 3, jf. Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/1263) af 20. september
2018. I tabel 1 i skemaet deles antallet af pakker op i:
1.1. Indenlandske pakkeleveringstjenester,
1.2. Indgående grænseoverskridende pakkeleveringstjenester og
1.3. Udgående grænseoverskridende pakkeleveringstjenester.
Der er mulighed for i bemærkningsfelterne i indberetningsskema-
erne at anføre, hvilke skøn og antagelser den indberettende virk-
somhed har anvendt for at nå frem til de indberettede tal.
Herudover skal virksomhederne i medfør af art. 5 årligt indberette
den offentlige takstoversigt for en række brev- og pakkeprodukter,
som er oplistet i forordningens bilag.
Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen, om ønsket, afholder et
møde med erhvervet med henblik på at få opklaret eventuelle
uklarheder.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht