Transportudvalget 2021-22
L 46 Bilag 1
Offentligt
2462211_0001.png
5. august 2021
ANKF
DI-2017-10158
Deres sagsnr.: j.nr.: 2021-000456
Trafikstyrelsen
Att.:
[email protected]
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af postloven
DI Transport har modtaget ovennævnte udkast til lov om ændring af postloven med
svarfrist den 18. august 2021.
DI Transport har følgende bemærkninger:
Det anbefalede bødeniveau fremgår ikke af udkastet, hvorfor det er svært at forholde sig
til lovforslaget.
DI Transport er bekymret over forslagets bestemmelse om udstedelse af bøder på
baggrund af forordningen, da denne ikke er præcis i sine definitioner af hvilke ydelser, der
er omfattet af forordningen. Det fremgår af forordningens artikel 2, stk. 1, pkt.1 at en
pakke er en ”en postforsendelse, der indeholder varer med eller uden kommerciel værdi,
og som ikke er en brevforsendelse, med en vægt på højst 31,5 kg” Der er imidlertid ikke en
klar adskillelse af hvad der er godstransport og hvad der er pakkeforsendelser.
Trafikstyrelsen har i brev af 24. januar 2019 oplyst, at visse konkrete eksempler på
levering af stykgods, som f.eks. isoleringsmateriale, byggematerialer og ferske madvarer,
falder uden for forordningens anvendelsesområde selv om forsendelsen vejer under 31,5
kg. Men derudover har det ikke været muligt at få oplyst hvilke typer af transporter, der
er omfattet og hvilket der ikke er omfattet af forordningen.
*SAGDI-2017-10158*
L 46 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
På den baggrund finder DI Transport det uheldigt at indføre bødestraf for upræcis
indberetning af oplysninger, før det er afklaret hvilke typer af forsendelser, der er omfattet
og hvilke, der ikke er omfattet. DI Transport opfordrer til at myndighederne i stedet
benytter vejledning og evt. påbud frem for bødestraf. En eventuel bøde bør derfor først
udstedes ved gentagende manglende indberetning af oplysninger, og ikke for mangelfuld
indberetning af oplysninger.
Med venlig hilsen
Andreas Karl Færgemann
L 46 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2462211_0003.png
L 46 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2462211_0004.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Trafikstyrelsen
Den 18. august 2021
Høringssvar til forslag om ændring af Postloven,
j.nr. 2021-000456.
Dansk Erhverv har i høring modtaget forslaget om lov om ændring i postloven, der indfører mu-
lighed for at idømme pakkeleveringsvirksomheder en bøde for manglende overholdelse af indbe-
retningsforpligtelserne i artikel 4 og 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2018/644 af 18. april 2018.
Det anerkendes, at den danske stat har en forpligtelse til at indhente de oplysninger fra pakkele-
veringsvirksomheder, som beskrives i forordningen, samt at der er i forordningen, er en forplig-
telse til at fastsætte en sanktion, når dette ikke sker. Forordningen beskriver imidlertid ikke, hvad
sanktionen skal være, hvilket giver den danske stat betydelig fleksibilitet til at fastsætte en rimelig
form for sanktion.
I bemærkningerne nævnes, at der hidtil har været udfordringer med at indhente de relevante
data. Det er vores klare indtryk, at manglende afrapportering af oplysningerne ikke skyldes dårlig
vilje hos de relevante pakkeleveringsvirksomheder. Årsagen skal snarere findes i, at der fortsat er
betydelig usikkerhed i branchen om, hvilke pakker der skal rapporteres data for, og hvordan disse
skal opgøres.
Særligt for pakkeleveringsvirksomheder, der også er godsleverandører, virker adskillelsen mellem
adresserede pakker og gods uklar. Adskillelsen mellem disse to former er en nyskabelse i opgørel-
sen af det transporterede og give anledning til fortolkningsproblemer.
Det gælder ikke mindst for de meget detaljerede krav om data for følgende:
antallet af pakker, som i løbet af det foregående kalenderår er blevet håndteret i den medlems-
stat, hvor de er etableret, opdelt i indenlandske, indgående og udgående grænseoverskridende
pakker
den årlige omsætning for pakkeleveringstjenester i det foregående kalenderår i den medlems-
stat, hvor de er etableret, opdelt i indenlandske, indgående og udgående grænseoverskridende
pakkeleveringstjenester
[email protected]
JTI
Side 1/2
L 46 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
DANSK ERHVERV
antallet af personer, der har arbejdet for dem i løbet af det foregående kalenderår og var be-
skæftiget med pakkeleveringstjenester i den medlemsstat, hvor de er etableret, herunder opgø-
relser, der viser antallet af personer efter ansættelsesstatus og navnlig dem, der arbejder på
fuldtid og deltid, dem der er midlertidigt ansatte, og dem, der er selvstændige
For flere godsdistributører, der også leverer pakker, vil begge dele typisk ske i en forbunden pro-
duktion. Det vil sige, at begge typer forsendelser håndteres i samme proces og med samme mand-
skab og samme vognpark. Det kan derfor ikke opgøres, hvor mange mandetimer der går til den
ene type forsendelse og hvor meget på den anden. Derudover er pakkeforsendelsedefinitionen
ikke anvendelig i virksomhedernes operative virkelighed - f.eks. kan forsendelser til byggebran-
chen være under 31,5 kg., men her er tale om en godsforsendelse.
På den baggrund virker det som en uforholdsmæssig hård sanktion at pålægge virksomhederne
bøder, når kravene til indberetning fortsat er uklare for
virksomhederne.
Det er ligeledes uklart, hvordan et bødesystem rent praktisk skal indrettes. Dansk Erhverv finder
det positivt, at der i bemærkninger fremgår, at enhver overtrædelse skal vurderes konkret, og det
skal vurderes i hvilket omfang sanktionsbestemmelsen finder anvendelse. Dansk Erhverv henstil-
ler til at branchen inddrages til en nærmere drøftelse af, hvordan det bedst kan ske.
Vi mener imidlertid, at en tilgang til sanktioner, der baseres på bøder, i stedet bør erstattes af en
mere dialogbaseret tilgang med de berørte virksomheder. Det kunne eksempelvis indeholde en
sanktion med en forpligtelse til at fremsende en redegørelse for eventuel manglende indberet-
ning. Eller krav om at deltage i et møde med Trafikstyrelsen for at afklare uklarheder og vurdere i
hvilket omfang der er er sket en overtrædelse af kravene forordningen.
Med venlig hilsen,
Jakob Tietge
Fagchef for forretningsservice
Side 2/2
L 46 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2462211_0006.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Martin Salamon
ts Info
Forbrugerrådet
SV: Høring over forslag til ændring af postloven -j.nr. 2021-000456
19. august 2021 15:16:02
Forbrugerrådet Tænk har ikke bemærkninger til og kan støtte det i høring fremsendte forslag til
ændring af postloven, hvormed det gøres muligt at idømme pakkeleveringsvirksomheder en
bødestraf for manglende overholdelse af indberetningsforpligtelser -j.nr. 2021-000456.
Martin Salamon
Cheføkonom / Chief Economist
M +45 4194 7905 /
taenk.dk
Fiolstræde 17 B / Postboks 2188 / 1017 København K
Fra:
ts Info [mailto:[email protected]]
Sendt:
29. juni 2021 18:39
Emne:
Høring over forslag til ændring af postloven
Høring over forslag til ændring af postloven
Vedhæftet sendes hermed høringsmateriale til høring over forslag til ændring af
postloven.
Ved lovforslaget foreslås en ny bestemmelse i postlovens § 28, hvormed det gøres
muligt at idømme pakkeleveringsvirksomheder en bødestraf for manglende overholdelse
af indberetningsforpligtelserne i artikel 4 og 5 i Europa-Parlamentet og Rådets
forordning (EU) nr. 2018/644 af 18. april 2018. Trafikstyrelsen bemærker, at
lovforslaget ikke ændrer de faktiske krav til eller omfanget af
indberetningsforpligtelserne i artikel 4 og 5 i forordningen om pakkeleveringstjenester,
men alene giver hjemmel til at sanktionere eventuelle overtrædelser.
Trafikstyrelsen skal venligst bede om eventuelle bemærkninger senest den 18. august
2021. Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til j.nr. 2021-000456.
Spørgsmål vedrørende høringen kan stilles til fuldmægtig Camilla Bloch-Egendal
([email protected]) med kopi til juridisk student Laura Busk Johansen
([email protected]).
Høringsmaterialet er ligeledes gjort tilgængeligt på høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65320
Venlig
hilsen
Signe Finderup Slot
Teamleder
Afdeling for luftfart og jernbanesikkerhed
Trafikstyrelsen
Danish Civil Aviation and Railway Authority
L 46 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2462211_0007.png
Carsten Niebuhrs Gade 43
DK-1577 København V
Tlf.: + 45 41 78 04 56
Tlf.: + 45 72 21 88 00
E-mail:
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk