Transportudvalget 2021-22
L 46 Bilag 1
Offentligt
2462208_0001.png
13. oktober 2021
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til
lov om ændring af postloven (Hjemmel til at sanktionere
overtrædelse af indberetningsforpligtelser efter forord-
ning om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester)
Transportministeriet hørte
den 29. juni 2021 en
række myndighe-
der og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast
til forslag til lov om forslag om ændring af postloven (Hjemmel til
at sanktionere overtrædelse af indberetningsforpligtelser efter for-
ordning om grænseoverskridende pakkeleveringstjenester). Hø-
ringsfristen udløb
den 18. august 2021.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærk-
ninger til lovforslaget: Dansk Erhverv og Dansk Industri.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærk-
ninger til lovforslaget: Forbrugerrådet Tænk og Post Danmark.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet hø-
ringssvar til lovforslaget: AE-Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
ATL (Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik), Bladkom-
pagniet A/S, Coop Danmark A/S, Dansk Blindesamfund, Danske
Bank A/S, Danske Fragtmænd A/S, Danske Handicaporganisatio-
ner (DH), Danske Lokalaviser
Provinsens Distriktsblade, Danske
Medier
mediernes Hus, Danske Rederier, Danske Regioner, Dan-
ske Speditører (DASP), Datatilsynet, De Samvirkende Købmænd
(SDK), Det Centrale Handicapråd (DCH), DTL
danske Vogn-
mænd, Fagligt Fælles Forbund
3 F, FH (Fagbevægelsens Hoved-
organisation), Finansrådet, FK Distribution A/S, Fonden Dansk
Standard, Forbrugerombudsmanden, Foreningen for Dansk Inter-
net Handel (FDIH), GLS Denmark A/S, HK/Post og Kommunika-
tion, ITD, Brancheorganisationen for den danske vejgodstransport,
KL (Kommunernes Landsforening), Kreativitet & Kommunikation,
Landbrug & Fødevarer F.m.b.A., Landsforeningen Landsbyerne i
L 46 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2462208_0002.png
Side 2/4
Danmark, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Realkreditrå-
det, Sammenslutningen af Danske Småøer, SMVdanmark, Ugeavi-
serne og Ældresagen.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar til det fremsatte lovforslag samt Transportministeriets be-
mærkninger hertil.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
1. Definition af ydelser omfattet af forordning om
grænseoverskridende pakkeleveringstjenester
Dansk Erhverv bemærker, at der er betydelig usikkerhed i
branchen om, hvilke pakker der skal rapporteres data for,
og hvordan disse skal opgøres. Dette gælder bl.a. data for
antallet af pakker, den årlige omsætning for pakkeleve-
ringstjenester samt antallet af personer, der har arbejdet
for dem i løbet af det foregående kalenderår.
DI Transport bemærker, at de er bekymrede over forslagets
bestemmelse om udstedelse af bøder på baggrund af for-
ordningen, da denne ikke er præcis i sine definitioner af,
hvilke typer af transporter, der er omfattet af forordningen,
herunder en adskillelse af hvad der er henholdsvis gods-
transport og pakkeforsendelser.
Transportministeriet kan oplyse, at indberetningskravene
er fastsat via forordning om grænseoverskridende pakke-
leveringstjenester, hvorfor der ikke er mulighed for at æn-
dre i omfang og indhold af indberetningskrav. Lovforsla-
get ændrer ikke de faktiske krav til eller omfanget af ind-
beretningsforpligtelserne, som allerede har været gæl-
dende siden 2019.
Hvis der måtte være usikkerheder omkring indberetnings-
pligten, vil det være nødvendigt at se på den konkrete situ-
ation og vurdere om, der i den konkrete situation er ind-
beretningspligt. For at få afklaret eventuelle tvivlsspørgs-
mål, har Trafikstyrelsen oplyst, at styrelsen vil afholde et
møde med de relevante brancheorganisationer, hvor
eventuelle tvivlsspørgsmål kan drøftes. Endvidere oplyser
L 46 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2462208_0003.png
Side 3/4
Trafikstyrelsen, at der er mulighed for i bemærkningsfel-
terne i indberetningsskemaerne at anføre, hvilke skøn og
antagelser virksomheden har anvendt for at nå frem til de
indberettede tal.
For så vidt angår spørgsmålet om antallet af personer,
der har arbejdet for virksomheden i løbet af det forgangne
kalenderår, har Trafikstyrelsen oplyst, at styrelsen efter
forespørgsel har oplyst overfor Dansk Erhverv, at det vil
være tilstrækkeligt at indberette antallet af personer, der
har arbejdet med pakkeleveringstjenester. Det er således
ikke nødvendigt at omregne til årsværk eller timer.
Transportministeriet kan i forhold til spørgsmålet om
godstransport henvise til pakkepostforordningens præ-
ambel, pkt. (17), ifølge hvilken transport alene, dvs. trans-
port der ikke foretages i forbindelse med mindst en af eta-
perne i postleveringskæden (indsamling, sortering og om-
deling, herunder afhentningstjenester), falder uden for
forordningens anvendelsesområde. Det vil bero på en
konkret vurdering, om en forsendelse/transport er omfat-
tet af forordningen.
2. Bødeniveau og -system
DI Transport bemærker, at det anbefalede bødeniveau ikke
fremgår af lovforslaget.
Transportministeriet kan oplyse, at der ikke er fastsat et
konkret bødeniveau, og at Trafikstyrelsen vil indgå en di-
alog med anklagemyndigheden herom, hvis en anmod-
ning om tiltalerejsning måtte blive aktuel.
Dansk Erhverv anerkender, at den danske stat har en for-
pligtelse til at indhente de oplysninger fra pakkeleverings-
virksomheder, som beskrives i forordningen, samt at der i
forordninger er en forpligtelse til at fastsætte en sanktion,
når dette ikke sker. Forordningen beskriver imidlertid ikke,
hvad sanktionen skal være, hvilket giver den danske stat
betydelig fleksibilitet til at fastsætte en rimelig form for
sanktion.
Dansk Erhverv bemærker, at det er uklart, hvordan et bø-
desystem rent praktisk skal indrettes. Dansk Erhverv fin-
der det positivt, at der i bemærkningerne fremgår, at en-
L 46 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren
2462208_0004.png
Side 4/4
hver overtrædelse skal vurderes konkret, og det skal vurde-
res i hvilket omfang sanktionsbestemmelsen finder anven-
delse. Dansk Erhverv henstiller til, at branchen inddrages
til en nærmere drøftelse af, hvordan det bedst kan ske.
Dansk Erhverv mener imidlertid, at bødestraf bør erstattes
af en mere dialogbaseret tilgang med de berørte virksom-
heder. Det kunne f.eks. indeholde en sanktion med en for-
pligtelse til at fremsende en redegørelse for eventuel mang-
lende indberetning eller krav om at deltage i et møde med
Trafikstyrelsen for at afklare uklarheder og vurdere i hvil-
ket omfang, der er er sket en overtrædelse af kravene i for-
ordningen.
DI Transport opfordrer til, at der i stedet for bødestraf an-
vendes vejledning og evt. påbud. En eventuel bøde bør først
udstedes ved gentagende manglende indberetning af oplys-
ninger og ikke for mangelfuld indberetning af oplysninger.
Transportministeriet skal samlet hertil bemærke, at med-
lemsstaterne i medfør af forordningen skal fastsætte reg-
ler om sanktioner ved overtrædelse af bestemmelser i for-
ordningen. Sanktionerne skal være effektive, stå i et rime-
ligt forhold til overtrædelsen og have afskrækkende virk-
ning. På den baggrund vurderes det, at den mest virk-
ningsfulde måde til at sikre rettidige og præcise indrap-
porteringer vil være, at virksomhederne kan ifalde bødes-
traf, såfremt de pågældende oplysninger ikke rapporteres
til Trafikstyrelsen.
Med henblik på at sikre, at sanktioneringen overholder
det krav til forholdsmæssighed, som følger af forordnin-
gen om grænseoverskridende pakkeleveringstjenesters ar-
tikel 8, stk. 1, må det ved enhver overtrædelse vurderes
konkret, om sanktionsbestemmelsen skal finde anven-
delse. Enhver overtrædelse vil blive vurderet konkret i
Trafikstyrelsen og i dialog med den pågældende virksom-
hed. Ved manglende indberetning vil styrelsen typisk ad et
par omgange anmode virksomheden om svar inden for en
ny forlænget frist. Hvis virksomheden herefter ikke sva-
rer, vil næste skridt typisk være politianmeldelse.