Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 43
Offentligt
2466934_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. oktober 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 til L 43 efter ønske fra Kathrine Olldag (RV) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 10:
Mener ministeren, at der er en risiko for, at personerne omfattet af lovforslaget
skal indkvarteres på et asylcenter, når lovforslaget udløber om to år, hvis situatio-
nen i Afghanistan fortsat medfører, at asylsagsbehandlingen af afghanere er sat i
bero til den tid? Er ministeren herudover enig i, at det scenarie er modstrid med
lovforslagets sigte, og at det vil være kontraproduktivt for integrationen af de fami-
lier, som til den tid kan være i gang med at engagere sig i det danske samfund via
uddannelse, job, mv.? Hvad vil ministeren i så fald gøre for forhindre at disse per-
soner og familier placeres på et asylcenter, når loven udløber?
Svar:
1.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt udlændinge omfattet af lovforslaget
vil skulle tage ophold på et asylindkvarteringscenter, når deres opholdstilladelse
udløber, bemærkes det indledningsvist, at såfremt de pågældende udlændinge me-
ner at have et beskyttelsesbehov, har de mulighed for at søge om opholdstilladelse
i Danmark efter udlændingelovens § 7 (asyl). Dette har de kunnet gøre, siden de
ankom til Danmark.
En asylansøger vil kunne gøre brug af de allerede gældende regler om adgang til
beskæftigelse og til at bo uden for asylindkvarteringsstederne på visse betingelser,
når udlændingen bl.a. har opholdt sig i Danmark i mindst 6 måneder fra indgivelse
af ansøgningen om asyl.
Den nugældende adgang for asylansøgere til arbejdsmarkedet har
generelt til for-
mål at bidrage til en mere meningsfuld hverdag for den enkelte asylansøger, hvor
personlige, faglige og erhvervsmæssige kompetencer kan vedligeholdes og styrkes,
ligesom det samtidigt mere generelt – herunder fsva. mulighederne for asylansø-
gere til at bosætte sig uden for at asylindkvarteringssted – har til formål at bidrage
til at styrke grundlaget for en vellykket integrationsproces for de asylansøgere, der
25.oktober 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 17956
1797192
Side
1/4
L 43 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om der er en risiko for, at personerne omfattet af lovforslaget skal indkvarteres på et asylcenter, når lovforslaget udløber om 2 år, hvis situationen i Afghanistan fortsat medfører, at asylsagsbehandlingen af afghanere er sat i bero til den tid, m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
meddeles opholdstilladelse her i landet, og skabe bedre forudsætninger for en or-
dentlig og frivillig tilbagevenden for afviste asylansøgere.
2.
Således følger det af udlændingeloves § 14 a, stk. 1, at Udlændingestyrelsen efter
ansøgning kan træffe afgørelse om, at en asylansøger uden arbejdstilladelse kan
tage beskæftigelse i Danmark på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår, indtil udlæn-
dingen meddeles opholdstilladelse, udrejser eller udsendes betinget af, at 1) ud-
lændingens identitet er fastlagt, 2) udlændingen har opholdt sig i Danmark i mindst
6 måneder fra indgivelse af ansøgningen om asyl, 3) Udlændingestyrelsen har truf-
fet afgørelse om, at udlændingen kan opholde sig i Danmark under asylsagens be-
handling, jf. herved § 48 e, stk. 2, og 4) udlændingen indgår en kontrakt med Ud-
lændingestyrelsen i overensstemmelse med stk. 4.
Beskæftigelsen kan have karakter af såvel fuldtids- som deltidsbeskæftigelse og
omfatte enhver form for ordinær beskæftigelse uden offentligt tilskud.
Efter udlændingelovens § 42 k, stk. 1, kan Udlændingestyrelsen efter ansøgning
træffe afgørelse om, at en asylansøger
har ret til at flytte i egen bolig, indtil udlæn-
dingen meddeles opholdstilladelse, udrejser eller udsendes. Betingelserne herfor
er, at 1) udlændingen har opholdt sig i Danmark i mindst 6 måneder fra indgivelse
af ansøgningen om asyl, 2) Udlændingestyrelsen har truffet afgørelse om, at ud-
lændingen kan opholde sig i Danmark under asylsagens behandling, jf. herved § 48
e, stk. 2, 3) udlændingen kan forsørge sin husstand, 4) boligen er placeret i en kom-
mune, hvortil der kan visiteres flygtninge på grundlag af de aftalte eller fastsatte
kommunekvoter, jf. integrationslovens § 8, 5) boligen er egnet til beboelse af den
pågældende husstand, og 6) udlændingen indgår en kontrakt med Udlændingesty-
relsen i overensstemmelse med § 42 k, stk. 5.
Selvforsørgelseskravet efter udlændingelovens § 42 k, stk. 1, nr. 3, indebærer, at
den pågældende ikke vil kunne modtage kontante ydelser i medfør af udlændinge-
lovens § 42 b.
Det fremgår af lovbemærkningerne til § 42 k, at for at kunne benytte sig af mulig-
heden for at flytte i egen bolig må den enkelte asylansøger selv skaffe boligen. Der
kan være tale om et almindeligt lejemål, herunder fremleje, i en beboelsesejendom
eller villa. Der kan endvidere være tale om leje af et klubværelse mv., ligesom flere
enlige kan bo sammen i en større lejlighed. En asylansøger har ikke adgang til at
erhverve fast ejendom, jf. ejendomserhvervelsesloven.
Yderligere følger det af udlændingelovens § 42 l, stk. 1, at Udlændingestyrelsen ef-
ter ansøgning kan træffe afgørelse om, at en asylansøger kan indkvartere sig privat,
indtil udlændingen meddeles opholdstilladelse, udrejser eller udsendes, betinget
af, at 1) udlændingen har opholdt sig i Danmark i mindst 6 måneder fra indgivelse
af asylansøgningen, 2) Udlændingestyrelsen har truffet afgørelse om, at udlændin-
gen kan opholde sig i Danmark under asylsagens behandling, jf. herved § 48 e, stk.
2, og 3) udlændingen indgår en kontrakt med Udlændingestyrelsen i overensstem-
melse med § 42 l, stk. 4.
Side
2/4
L 43 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om der er en risiko for, at personerne omfattet af lovforslaget skal indkvarteres på et asylcenter, når lovforslaget udløber om 2 år, hvis situationen i Afghanistan fortsat medfører, at asylsagsbehandlingen af afghanere er sat i bero til den tid, m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Det bemærkes, at bestemmelserne i udlændingelovens § 14 a, § 42 k og § 42 l om-
fatter både udlændinge, der har en verserende asylsag, og udlændinge, der har fået
endeligt afslag på asyl eller har frafaldet deres asylansøgning. Visse persongrupper,
såsom udlændinge på tålt ophold, er dog undtaget ordningerne.
3.
En udlænding, hvis opholdstilladelse efter lovforslaget udløber, vil efter lovforsla-
get endvidere kunne meddeles en opholdstilladelse efter arbejdsmarkedstilknyt-
ningsordningen (udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 12), når udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold, der har haft en varighed af mindst 2 år. Udlændinge, der retti-
digt søger en sådan opholdstilladelse, må opholde sig og fortsætte med at arbejde
i Danmark, mens Styrelsen for International Rekruttering og Integration behandler
deres ansøgning. Dette gælder tilsvarende, selvom en opholdstilladelse efter lov-
forslaget måtte udløbe, mens ansøgningen bliver behandlet.
4.
For så vidt angår spørgsmålet om muligheden for uddannelse, er det vigtig at
understrege, at alle børn i den undervisningspligtige alder har pligt til at modtage
undervisning.
Børn, der er underlagt Udlændingestyrelsens forsørgelse efter udlændingelovens §
42 a, stk. 1 og 2, jf. dog stk. 3, og asylansøgerbørn – dvs. asylansøgende børn eller
børn af asylansøgende forældre – der er indkvarteret i egen finansieret bolig, jf.
udlændingelovens § 42 k, skal deltage i særskilt tilrettelagt undervisning eller i un-
dervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves efter den særskilt til-
rettelagte undervisning, jf. udlændingelovens § 42 g, stk. 1, 1. pkt., og § 2, stk. 5, og
§ 7, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1224 af 12. august 2020 om undervisning og aktive-
ring m.v. af asylansøgere m.fl.
Undervisningen skal i indhold og omfang svare til den undervisning, der tilbydes
tosprogede elever i den danske folkeskole.
De pågældende børn kan derudover deltage i folkeskolens undervisning eller i un-
dervisning ved andre skoleformer efter godkendelse fra de kommunale skolemyn-
digheder eller vedkommende institution.
Mindreårige asylansøgere, der er privat indkvarteret hos herboende forældre efter
udlændingelovens § 42 l, stk. 3, og ikke er underlagt Udlændingestyrelsens forsør-
gelse, og andre mindreårige udlændinge, der ikke er underlagt Udlændingestyrel-
sens forsørgelse, er ikke omfattet af udlændingelovens regler om undervisning,
men er derimod omfattet af reglerne i folkeskoleloven om undervisningspligt.
5.
Afslutningsvist bemærkes, at udlændingelovgivningen ikke er til hinder for, at
udlændinge omfattet af lovforslaget, og hvis opholdstilladelse udløber efter 2 år,
kan få adgang til at deltage i en ungdomsuddannelse eller en videregående uddan-
nelse.
Side
3/4
L 43 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om der er en risiko for, at personerne omfattet af lovforslaget skal indkvarteres på et asylcenter, når lovforslaget udløber om 2 år, hvis situationen i Afghanistan fortsat medfører, at asylsagsbehandlingen af afghanere er sat i bero til den tid, m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Mattias Tesfaye
/
Kenny Rasmussen
Side
4/4