Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 43 Bilag 8
Offentligt
2472440_0001.png
Til lovforslag nr.
L 43
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 28. oktober 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan
har bistået danske myndigheder m.v.
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF og Sikandar
Siddique (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med
de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF, NB og Inger Støjberg
(UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsfor-
slag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at vi på bag-
grund af en markant forværret situation i Afghanistan, hvor
Taleban er kommet til magten, har et fælles ansvar for at
hjælpe de afghanere, som var og er truede på grund af deres
tilknytning og bidrag til Danmarks engagement i Afghani-
stan.
Med lovforslaget sikrer vi, at vi hjælper de mennesker,
som har hjulpet os. På denne baggrund stemmer Venstre for
lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti
SF’s medlemmer af udvalget mener, at den brede politi-
ske aftale og konsensus fra august 2021 er enormt vigtig
i dette spørgsmål. SF støtter derfor forslaget. Dog har SF
– i tråd med høringssvaret fra Røde Kors – visse bekymrin-
ger, når det kommer til rammen for at ansøge om opholds-
tilladelse. SF mener, at tolke og andre bidragsydere til den
danske indsats i Afghanistan, der stadig måtte befinde sig i
Afghanistan – formentlig fordi de ved evakueringen befandt
sig bag Talebans militære linjer – bør have mulighed for at
ansøge via danske ambassader i f.eks. nabolande. Derudover
har SF en bekymring for, at en opholdstilladelse på 2 år ikke
er tilstrækkelig, da Afghanistan på beklagelig vis næppe vil
udvikle sig til et mere fredeligt og sikkert sted for de berør-
te. SF er bekymret for at overlade de berørte til det alminde-
lige asylsystem, da det vil medføre en masse papirarbejde,
usikkerhed og bureaukrati. SF understreger dog opbakning
til princippet om midlertidighed generelt.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget er bekymrede
for, at solnedgangsklausulen i forslaget efterlader de evakue-
rede afghanere uden opholdsgrundlag efter 2 år, idet det ikke
forventes, at situationen i Afghanistan har forbedret sig om
2 år. Vi forventer dog også, at alle de evakuerede om 2
år har søgt asyl og således er overgået til det almindelige
asylsystem. Vi er dog ikke imponerede over den rådgivning,
som gruppen i praksis har fået i den henseende.
Radikale Venstre har overvejet at stille et ændringsfor-
slag om bortfald af solnedgangsklausulen, men anerkender
også, at solnedgangsklausulen er et resultat af den politiske
evakueringsaftale fra august 2021. Den aftale er Radikale
Venstre med i, hvorfor vi i stedet er optagede af at gøre de
evakueredes integration og hverdag så tryg og smidig som
muligt inden for rammerne af særloven, som den foreligger.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at det kun
er på sin plads, at de mennesker, der har hjulpet Danmark
AX026807
L 43 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet d. 28/10-21
2472440_0002.png
2
i kampen mod Taliban, er blevet evakueret til Danmark. En-
hedslisten mener, at langt flere skulle have været evakueret.
De mennesker, der er omfattet af denne lov, burde kunne
søge ophold efter de almindelige regler. Det er en uskik at
lave et parallelsystem til det nuværende system. Det ænder
dog ikke på, at denne lov giver mulighed for en hurtigere og
bedre integrationsproces og giver ro og stabilitet i 2 år.
Enhedslisten forventer, at alle dem, der søger om ophold
i Danmark efter de almindelige regler, vil få det.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 21
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 2, stk. 2, nr. 3,
ændres »6 eller« til: »6,«.«
[Præcisering]
Til § 26
2)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 2 c, nr. 4,
ændres », eller« til: »,«.«
[Præcisering]
Til § 27
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 181, stk. 1, nr. 8,
ændres », eller« til: »,«.«
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 21, nr. 1, foreslås »eller« at udgå af inte-
grationslovens § 2, stk. 2, nr. 3, som en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 21, nr. 3, hvori det foreslås at
indsætte et nyt nr. 5 i opregningen i integrationslovens § 2,
stk. 2. Det foreslås, at lovforslagets § 21, nr. 1, nyaffattes
således, at »6 eller« i integrationslovens § 2, stk. 2, nr. 3,
ændres til »6,«, hvorefter sætningen afsluttes med et kom-
ma.
Baggrunden for ændringen er, at der i integrationslovens
§ 2, stk. 2, nr. 3, står »eller « to gange og der derfor kan
opstå tvivl om, hvilket »eller« der skal udgå. Der er således
alene tale om en lovteknisk ændring for at præcisere, hvilket
»eller« der skal udgå af nummeret.
Til nr. 2
I lovforslagets § 26, nr. 1, foreslås »eller« at udgå af §
2 c, nr. 4, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl. som en konsekvensændring som følge af lovforslagets
§ 26, nr. 3, hvori det foreslås at indsætte et nyt nr. 6 i
opregningen i § 2 c i lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
Det foreslås, at lovforslagets § 26, nr. 1, nyaffattes såle-
des, at », eller« i § 2 c, nr. 4, i lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. ændres til »,«, hvorefter nummeret
afsluttes med et komma.
Baggrunden for ændringen er, at der i § 2 c, nr. 4, i lov
om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. står »eller«
to gange og der derfor kan opstå tvivl om, hvilket »eller«
der skal udgå. Der er således alene tale om en lovteknisk
ændring for at præcisere, hvilket »eller« der skal udgå af
nummeret.
Til nr. 3
I lovforslagets § 27, nr. 1, foreslås »eller« at udgå af ser-
vicelovens § 181, stk. 1, nr. 8, som en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 27, nr. 3, hvori det foreslås at
indsætte et nyt nr. 10 i opregningen i servicelovens § 181,
stk. 1. Det foreslås, at lovforslagets § 27, nr. 1, nyaffattes
således, at », eller« i servicelovens § 181, stk. 1, nr. 8,
ændres til »,«, hvorefter nummeret afsluttes med et komma.
Baggrunden for ændringen er, at der i servicelovens §
181, stk. 1, nr. 8, står »eller« to gange og der derfor kan
opstå tvivl om, hvilket »eller« der skal udgå. Der er således
alene tale om en lovteknisk ændring for at præcisere, hvilket
»eller« der skal udgå af nummeret.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2021 og var
til 1. behandling den 12. oktober 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 17. september 2021 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag 172, folketingssåret 2020-21. Den 7.
oktober 2021 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
L 43 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet d. 28/10-21
2472440_0003.png
3
Alexander Grandt (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF)
Halime Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF)
Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Pernille Vermund (NB) Inger Støjberg (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
8