Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 43 Bilag 5
Offentligt
2467286_0001.png
Til lovforslag nr.
L 43
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 00. oktober 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan
har bistået danske myndigheder m.v.
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til til lovforslaget. Radi-
kale Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsfo-
slag nr. 1-6 og nr. 10. Udlændinge- og integrationsministe-
ren har stillet ændringsforslag nr. 7-9.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
Radikale Venstre,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I
stk. 5
ændres »ophold,« til: »ophold og«, og »og kan
ikke forlænges« udgår
[Konsekvensrettelse]
2)
Som
stk. 6
indsættes
»Stk. 6.
Opholdstilladelse efter stk. 1-3 forlænges efter
ansøgning med 1 år ad gan-gen, hvis der ikke gennemføres
tvangsmæssige udsendelser til Afghanistan, der ikke er be-
grundet i konkrete forhold hos den enkelte udlænding. Op-
holdstilladelser ef-ter stk. 1-3 forlænges endvidere efter an-
søgning med 1 år ad gangen, hvis udlæn-dingen har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
og der ikke foreligger en endelig afgørelse.«
[Forlængelse af opholdstilladelse]
Til § 2
3)
I
stk. 1
indsættes som
2. pkt.:
»Ansøgning efter § 1, stk. 6, om forlængelse af opholds-
tilladelse kan indgives efter den 24. november 2021.«
[Ansøgningsfrist]
4)
I
stk. 2, 1. og 2. pkt.,
indsættes efter »ansøgninger«:
»efter § 1, stk. 1-3«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 3
5)
I
stk. 2
ændres »ophold,« til: »ophold og«, og »og kan
ikke forlænges« udgår.
[Konsekvensrettelse]
6)
Som
stk. 3
indsættes:
»Opholdstilladelse efter stk. 1 forlænges efter ansøgning
til udløbet af det herbo-ende familiemedlems opholdstilla-
delse, hvis betingelserne i § 1, stk. 6, er opfyldt.«
[Forlængelse af opholdstilladelse]
DokumentId
Journalnummer
L 43 - 2021-22 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2467286_0002.png
2
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 21
7)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 2, stk. 2, nr. 3,
ændres »6 eller« til: »6,«.«
[Præcisering]
Til § 26
8)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 2 c, nr. 4,
ændres », eller« til: »,«.«
[Præcisering]
Til § 27
9)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 181, stk. 1, nr. 8,
ændres », eller« til: »,«.«
[Præcisering]
Af
Radikale Venstre,
tiltrådt af <>:
Til § 28
10.
§ 28 udgår.
[Udeladelse af udløbs- og overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Efter lovforslagets § 1, stk. 5, meddeles opholdstilladelse
efter stk. 1-3 med henblik på midlertidigt ophold, tidsbe-
grænses til 2 år og kan ikke forlænges.
Det foreslås, at i
§ 1, stk. 5,
ændres »ophold,« til »op-
hold og«, og at »og kan ikke forlænges« udgår, hvorefter
opholdstilladelse efter stk. 1-3 meddeles med henblik på
midlertidigt ophold og tidsbegrænses til 2 år.
Det betyder, at en opholdstilladelse efter stk. 1-3 vil kun-
ne forlænges, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Forslaget
skal ses i sammenhæng med det foreslåede § 1, stk. 6, om
forlængelse af opholdstilladelser efter stk. 1-3, hvortil der
henvises.
Til nr. 2.
Efter lovforslagets § 1, stk. 5, kan en opholdstilladeles
efter § 1, stk. 1-3, ikke forlænges.
Det foreslås, at der i § 1 indsættes et
stk. 6,
hvorefter op-
holdstilladelse efter stk. 1-3 forlænges efter ansøgning med
1 år ad gangen, hvis der ikke gennemføres tvangsmæssige
udsendelser til Afghanistan, der ikke er begrundet i konkre-
te forhold hos den enkelte udlænding. Opholdstilladelser
efter stk. 1-3 forlænges endvidere efter ansøgning med 1
år ad gangen, hvis udlændingen har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, og der ikke
foreligger en endelig afgørelse.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med det
foreslåede ændringsforslag af § 1, stk. 5, hvori det foreslås,
at ordene »og kan ikke forlænges« udgår af bestemmelsen.
Efter den foreslåede bestemmelses
1. pkt.
vil der kunne
ske forlængelse af en opholdstilladelse efter stk. 1-3, hvis
der ikke gennemføres tvangsmæssige udsendelser til Afgha-
nistan.
Ved tvangsmæssig udsendelse forstås en ledsaget udsen-
delse, hvor Hjemrejsestyrelsen og politiet ledsager en ud-
lænding til Afghanistan, med mulighed for anvendelse af
magt eller tvang, da udlændingen ikke medvirker til sin
udrejse.
For så vidt angår medvirken til udrejse henvises til hjem-
rejselovens § 3.
Der vil alene kunne ske forlængelse af en opholdstilladel-
se efter 1. pkt., hvis der generelt ikke gennemføres tvangs-
mæssige udsendelser til Afghanistan, f.eks. af udenrigspoli-
tiske årsager. Der vil således ikke kunne ske forlængelse
af en udlændings opholdstilladelse efter stk. 1-3, hvis der
generelt ikke er noget til hinder for, at der gennemføres
tvangsmæssige udsendelser til Afghanistan, men hvor der
grundet konkrete forhold hos den enkelte udlænding ikke
kan ske tvangsmæssig udsendelse til Afghanistan af den
pågældende. Ligeledes vil der ikke kunne ske forlængelse af
en udlændings opholdstilladelse efter stk. 1-3, hvis det alene
skyldes praktiske omstændigheder, at der ikke gennemføres
tvangsmæssige udsendelser til Afghanistan.
Der henvises i øvrigt til definitionerne i Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2008/115/EF af 16. december
2008 om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne
for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt
ophold (Ud-sendelsesdirektivet) og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2019/1896 af 13. november 2019
om den europæiske grænse- og kystvagt og om ophævelse
af forordning (EU) nr. 1052/2013 og (EU) 2016/1624 (Fron-
tex-forord-ningen) for så vidt angår tvangsmæssig tilbage-
sendelse.
Der vil endvidere ikke kunne ske forlængelse af en op-
holdstilladelse efter det foreslåede 1. pkt., hvis udlændingen
vil kunne udsendes, herunder tvangsmæssigt, til et andet
land end Afghanistan. Dette vil kunne være tilfældet, hvis
den pågældende udlænding (også) er statsborger i andet land
end Afghanistan.
Efter den foreslåede bestemmelses 2.
pkt.
vil der endvi-
dere kunne ske forlængelse af en opholdstilladelse efter stk.
1-3, hvis udlændingen har indgivet ansøgning om opholds-
tilladelse efter udlændingelovens § 7 (asyl), og udlændinge-
myndighederne endnu ikke har truffet en endelig afgørelse
i sagen. Der vil således ikke kunne ske forlængelse efter
den foreslåede bestemmelse, hvis udlændingemyndigheder-
ne har truffet en endelig afgørelse om enten meddelelse af
asyl eller afslag på asyl.
Det bemærkes i den forbindelse, at en anmodning om
genoptagelse af en endelig afgørelse om afslag på en ansøg-
ning om asyl ikke vil kunne anses som en ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7.
Opholdstilladelsen forlænges med 1 år ad gangen. Det
betyder, at opholdstilladel-sens gyldighedsperiode vil kunne
L 43 - 2021-22 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2467286_0003.png
3
forlænges med 1 år ad gangen, hvis betingelserne i enten 1.
eller 2. pkt. er opfyldt.
Til nr. 3.
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, skal ansøgning om op-
holdstilladelse efter § 1 indgives i Danmark, til Udlændinge-
styrelsen og senest den 24. november 2021.
Det foreslås, at der i
stk. 1
indsættes et
2. pkt.,
hvorefter
ansøgning efter § 1, stk. 6, om forlængelse af opholdstilla-
delse kan indgives efter den 24. november 2021.
Det betyder, at en ansøgning, der indgives i overensstem-
melse med den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 6, om
forlængelse af en opholdstilladelse efter lovforslagets § 1,
stk. 1-3, vil kunne indgives efter den 24. november 2021.
Den foreslåede ændring skal således ses i sammenhæng
med det foreslåede § 1, stk. 6, om muligheden for forlæn-
gelse af opholdstilladelser efter § 1, stk. 1-3, hvortil der
henvises.
Til nr. 4.
Efter lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., afvises ansøgnin-
ger, der indgives efter udløbet af fristen i stk. 1, medmindre
der foreligger helt særlige omstændigheder. Efter bestem-
melsens 2. pkt. afvises ansøgninger, der indgives efter den 1.
december 2021.
Det foreslås, at det i § 2, stk. 2, 1. og 2. pkt., præciseres,
at der er tale om ansøgninger efter § 1, stk. 1-3. Det bety-
der, at det alene er ansøgninger om opholdstilladelse efter
lovforslagets § 1, stk. 1-3, der skal afvises, hvis de ikke
indgives inden for de frister, der er angivet i § 2, stk. 2.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med det
foreslåede § 1, stk. 6, om muligheden for forlængelse af
opholdstilladelser efter § 1, stk. 1-3.
Til nr. 5.
Efter lovforslagets § 3, stk. 2, meddeles opholdstilladelse
efter stk. 1 med henblik på midlertidigt ophold, tidsbegræn-
ses til udløbet af det herboende familiemedlems opholdstil-
ladelse og kan ikke forlænges.
Det foreslås, at i
§ 3, stk. 2,
ændres »ophold,« til »op-
hold og«, og at »og kan ikke forlænges« udgår, hvorefter
opholdstilladelse efter stk. 1 meddeles med henblik på mid-
lertidigt ophold og tidsbegrænses til udløbet af det herboen-
de familiemedlems opholdstilladelse.
Det betyder, at en opholdstilladelse efter § 3, stk. 1, vil
kunne forlænges, hvis betingelserne herfor er opfyldt. For-
slaget skal ses i sammenhæng med det foreslåede § 3, stk.
3, om forlængelse af en opholdstilladelse efter stk. 1, hvortil
der henvises.
Til nr. 6.
Efter lovforslagets § 3, stk. 2, kan en opholdstilladelse
efter § 3, stk. 1, ikke forlænges.
Det foreslås, at der i § 3 indsættes et
stk. 3,
hvorefter
opholdstilladelse efter stk. 1 forlænges efter ansøgning til
udløbet af det herboende familiemedlems opholdstilladelse,
hvis betingelserne i § 1, stk. 6, er opfyldt.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med det
foreslåede ændringsfor-slag af § 3, stk. 2, hvori det foreslås,
at ordene »og kan ikke forlænges« udgår af bestemmelsen.
Den foreslåede ændring skal endvidere ses i sammen-
hæng med den forslåede § 1, stk. 6, om muligheden for
forlængelse af opholdstilladelser efter § 1, stk. 1-3.
Den foreslåede ændring betyder, at der efter ansøgning
vil kunne ske forlængelse af en opholdstilladelse meddelt
efter lovforslagets § 3, stk. 1, hvis betingelserne i det for-
slåede § 1, stk. 6, om forlængelse, hvis der ikke gennemfø-
res tvangsmæssige udsendelser til Afghanistan, eller hvis
udlændinge har indgivet ansøgning om asyl, og der ikke
foreligger en endelig afgørelse, er opfyldt. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, stk. 6. Opholdstilladelsen vil alene
kunne forlænges til udløbet af det herboende familiemed-
lems opholdstilladelse.
Til nr. 7.
I lovforslagets § 21, nr. 1, foreslås »eller« at udgå af inte-
grationslovens § 2 stk. 2, nr. 3, som en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 21, nr. 3, hvori det foreslås at
indsætte et nyt nummer 5 i opregningen i integrationslovens
§ 2, stk. 2. Det foreslås, at lovforslagets § 21, nr. 1, nyaf-
fattes således, at »6 eller« i integrationslovens § 2, stk. 2,
nr. 3, ændres til »6,«, hvorefter sætningen afsluttes med et
komma.
Baggrunden for ændringen er, at der i integrationslovens
§ 2, stk. 2, nr. 3, står »eller « to gange, og der derfor kan
opstå tvivl om, hvilket »eller« der skal udgå. Der er således
alene tale om en lovteknisk ændring for at præcisere, hvilket
»eller« der skal udgå af sætningen.
Til nr. 8.
I lovforslagets § 26, nr. 1, foreslås »eller« at udgå af §
2 c, nr. 4, i lov om danskuddannelse til voksne udlændinge
m.fl. som en konsekvensændring som følge af lovforslagets
§ 26, nr. 3, hvori det foreslås at indsætte et nyt nummer 6
i opregningen i § 2 c i lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
Det foreslås, at lovforslagets § 26, nr. 1, nyaffattes såle-
des, at », eller« i § 2 c, nr. 4, i lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl. ændres til »,«, hvorefter sætningen
afsluttes med et komma.
Baggrunden for ændringen er, at der i § 2 c, nr. 4, i lov
om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. står »eller«
to gange, og der derfor kan opstå tvivl om, hvilket »eller«
der skal udgå. Der er således alene tale om en lovteknisk
ændring for at præcisere, hvilket »eller« der skal udgå af
sætningen.
Til nr. 9.
I lovforslagets § 27, nr. 1, foreslås »eller« at udgå af ser-
vicelovens § 181, stk. 1, nr. 8, som en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 27, nr. 3, hvori det foreslås at
indsætte et nyt nummer 10 i opregningen i servicelovens §
181, stk. 1. Det foreslås, at lovforslagets § 27, nr. 1, nyaffat-
tes således, at », eller« i servicelovens § 181, stk. 1, nr. 8,
ændres til »,«, hvorefter sætningen afsluttes med et komma.
L 43 - 2021-22 - Bilag 5: 2. udkast til betænkning
2467286_0004.png
4
Baggrunden for ændringen er, at der i servicelovens §
181, stk. 1, nr. 8, står »eller« to gange, og der derfor kan
opstå tvivl om, hvilket »eller« der skal udgå. Der er således
alene tale om en lovteknisk ændring for at præcisere, hvilket
»eller« der skal udgå af sætningen.
Til nr. 10.
Lovforslagets kapitel 9 om udløbs- og overgangsbestem-
melse indeholder § 28.
Efter lovforslagets § 28, stk. 1, ophæves loven den 1. juni
2024.
Efter lovforslagets § 28, stk. 2, færdigbehandles klager
over Udlændingestyrelsens afgørelser efter denne lov, der
er påklaget til Udlændingenævnet inden, loven ophæves, i
overensstemmelse med loven.
Det foreslås, at § 28 udgår.
Det betyder, at loven ikke ophæves den 1. juni 2024. Der
vil således kunne ske forlængelse af opholdstilladelser efter
loven, i det omfang betingelserne herfor er opfyldt, jf. de
foreslåede bestemmelser i § 1, stk. 6, og § 3, stk. 3.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2021 og var
til 1. behandling den 12. oktober 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 17. september 2021 dette udkast til udvalget, jf.
UUI alm. del – bilag172 (folketingssamling 2020-21). Den
7. oktober 2021 sendte udlændinge- og integrationsministe-
ren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Alexander Grandt (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF)
Halime Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF)
Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Pernille Vermund (NB) Inger Støjberg (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
8