Indfødsretsudvalget 2021-22, Indfødsretsudvalget 2021-22, Indfødsretsudvalget 2021-22
L 42 Bilag 6, L 42 A Bilag 6, L 42 B Bilag 6
Offentligt
2467895_0001.png
Til lovforslag nr.
L 42
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 28. oktober 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og ophævelse af lov om
indfødsretsprøven af 2015
(Afskaffelse af erklæringsadgangen for naturaliserede nordiske statsborgere mellem 18 og 23 år, adgang for børn af
dansksindede sydslesvigere til at blive danske statsborgere som biperson, spørgsmål om danske værdier i en indfødsretsprøve,
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om udveksling af håndtryk ved en grundlovsceremoni og forhøjelse af gebyret,
der betales ved indgivelse af en ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er af Radikale Venstres medlemmer af udvalget stil-
let 1 ændringsforslag om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig med tilfreds-
hed, at lovforslaget sigter på at udmønte centrale dele af den
seneste aftale om indfødsret fra april 2021, som blev indgået
mellem regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance. V mener, at aftalen, som Venstre har sat
markante aftryk på, er særdeles fornuftig. Det skyldes, at
aftalen grundlæggende strammer reglerne for tildeling af
statsborgerskab. V er desuden særlig tilfreds med, at lovfor-
slaget strammer op på indfødsretsreglerne ved, at indføds-
retsprøven bliver sværere og tilføjes 5 spørgsmål vedrørende
danske værdier. I det hele taget ønsker V en tilgang til tilde-
ling af statsborgerskab, hvor omdrejningspunktet er, at dem,
der ønsker at opnå dansk indfødsret, har taget de danske
værdier og dansk kultur til sig.
Radikale Venstre
Det Radikale Venstres medlem af udvalget ønsker at til-
kendegive, at lovforslaget, som regeringen her har fremsat,
rummer nogle begrænsninger i adgangen til statsborgerskab
men også en lempelse. RV er uenige i stramningerne, men
kan støtte lempelsen for sydslesviske bipersoner. RV støtter
derfor ikke hele lovforslaget, og vi har anmodet om en op-
deling af lovforslaget.
RV støtter ikke lovforslaget om afskaffelse af den nuvæ-
rende lempelige adgang for naturaliserede nordiske statsbor-
gere mellem 18 og 23 år til at erklære sig danske. RV vil
også gerne bemærke, at Institut for Menneskerettigheder i
deres høringssvar henviser til, at kravet til nordiske statsbor-
gere om, at de skal have opnået deres nordiske statsborger-
skab ved fødslen (på anden måde end ved naturalisation), er
ophævet i Norge og Sverige med henvisning til princippet
i artikel 5, stk. 2 om ligebehandling, i den Europæiske Kon-
vention om Statsborgerret.
RV støtter ikke punktet om 5 ekstra spørgsmål om danske
værdier i indfødsretsprøven.
Af den i lovforslaget omhandlede aftale fremgår det også,
at en ansøger om dansk statsborgerskab alene skal have
mulighed for at deltage i en grundlovsceremoni i sin bo-
pælskommune, og at ansøgeren alene skal have mulighed
DokumentId
Journalnummer
L 42a - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2467895_0002.png
2
for at give hånd til borgmesteren eller en rådmand i stedet
for en repræsentant for kommunalbestyrelsen. RV er imod
den del af lovforslaget, som bemyndiger udlændinge- og
integrationsministeren til at fastsætte nærmere regler om
håndtryk. Vi vil også indtrængende opfordre til ikke at kræ-
ve spytklat i håndfladen, som på Hjallerup Marked. Dette er
ment som en profylaktisk bemærkning.
Endvidere har lovforslaget til formål at hæve gebyret,
der betales ved indgivelse af en ansøgning om dansk stats-
borgerskab for at finansiere udgifterne forbundet med den
øgede administration, der følger af en række af elementerne
i den nye indfødsretsaftale. Den del af forslaget er RV også
imod og stiller spørgsmålstegn ved, om det virkelig kan
passe, at der er øgede udgifter til administration, og om der
i givet fald er sat flere årsværk på opgaven. Spørgsmålet er,
om ministeren kan dokumentere, at der er øgede udgifter
til yderligere årsværk sådan, at gebyrindtægterne svarer til
administrationsomkostningerne eller, er situationen den, at
man sætter gebyret op, udelader at ansætte flere årsværk og
dermed kræver yderligere betaling reelt som vederlag for en
forlænget sagsbehandlingstid.
Afslutningsvis vil RV bemærke, at RV finder det meget
positivt, at der overhovedet foretages en lovregulering på
indfødsretsområdet, og RV vil opfordre til, at ministeren
stærkt overvejer at lovregulere i videre omfang sådan, der
kan ske en retlig subsumption i stedet for at uddelegere den
retlige subsumption og administrationen af reglerne til et
folketingsudvalg.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af et
<>tal:
a
Ændringsforslag om deling af lovforsalget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om indfødsret (Ad-
gang for børn af dansksindede sydslesvigere til at blive
danske statsborgere som biperson)« omfattende § 1, nr. 3
og §§ 3-4.
B.
»Forslag til Lov om ændring af lov om indfødsret og
ophævelse af lov om indfødsretsprøven af 2015 (Afskaffelse
af erklæringsadgangen for naturaliserede nordiske statsbor-
gere mellem 18 og 23 år, spørgsmål om danske værdier i
en indfødsretsprøve, bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om udveksling af håndtryk ved en grundlovsceremoni
og forhøjelse af gebyret, der betales ved indgivelse af en
ansøgning om dansk statsborgerskab ved naturalisation)«
omfattende § 1, nr. 1-2 og nr. 4-6 og §§ 2-4.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås at lovforslaget deles
således, at ændringsforslaget, som giver adgang for børn
afdasbksindede sydslesvigere til at blive danske statsborgere
som biperson, udskilles i et selvstændigt lovforslag. Bag-
grunden for ændringsforslaget er, at forslagsstillerne ønsker
at kunne stemme for denne del uafhængigt af de øvrige
ændringer, der foreslås i L 42.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2021 og var til
1. behandling den 12. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 19. august 2021 dette udkast til udvalget, jf. IFU
alm. del – bilag 194. Den 7. oktober 2021 sendte udlændin-
ge- og integrationsministeren høringssvarene og et hørings-
notat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Carl Valentin (SF) Susan Kronborg (RV) Peder Hvelplund (EL) Anne Rasmussen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF)
fmd.
Morten Messerschmidt (DF)
Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
L 42a - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2467895_0003.png
3
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
12
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
8