Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 40 Bilag 1
Offentligt
2466346_0001.png
NOTAT
Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 40 - Bilag 1
Offentligt
620, 241 Center for jura og kontrol
J.nr. 2021-62-30-00066
Ref. JKJ/JARFR
Dato: 06-09-2021
Notat om høringssvar til forslag om ændring af fødevareloven – ikke-ministe-
rielle høringsparter
Udkast til forslag til ændring af fødevareloven har været i ekstern høring fra den 28.
juni 2021 til den 30. juli 2021.
Der er modtaget høringssvar fra følgende eksterne høringsparter: Forbrugerrådet
Tænk, DI Fødevarer, FødevareDanmark, De Samvirkende Købmænd, Dansk Erhverv
og Landbrug & Fødevarer.
Bemærkninger i høringssvarene, der ikke vedrører lovforslaget, er ikke medtaget og
kommenteret i dette notat.
Bemærkninger til lovforslaget
På baggrund af høringen og Ministeriet for Fødevarer, landbrug og Fiskeris efterføl-
gende overvejelser er der foretaget følgende justeringer i lovforslagets bemærknin-
ger:
Det præciseres i lovforslagets almindelige bemærkninger, at de generelle
principper for databeskyttelse i databeskyttelsesforordningens artikel 5 skal
iagttages ved samkøring af personoplysninger, herunder kravet om formåls-
begrænsning.
Det præciseres desuden i lovforslagets almindelige bemærkninger, at ind-
samling og behandling af oplysninger i medfør af den foreslåede § 54 a har
til formål at sikre det nødvendige datagrundlag for en effektiv og målrettet
fødevarekontrol, som kan fremme en høj regelefterlevelse til gavn for føde-
varesikkerheden og styrke indsatsen mod fødevaresvindel. Dette indebærer
ikke en afgørelse, som alene er baseret på automatisk behandling af disse
oplysninger.
I de specielle lovbemærkninger til den foreslåede ændring af § 56, stk. 2, i
fødevareloven om offentliggørelse af kontrolresultater præciseres det, at of-
fentliggørelse af kontrolrapporter på digitale platforme eller sociale medier,
hvis udbyder har hovedetablering i et tredjeland, kan udgøre en overførsel
af personoplysninger til det pågældende tredjeland, hvilket skal ske inden for
rammerne af databeskyttelsesforordningens kapitel 5.
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00 • Fax +45 72 27 65 01 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
L 40 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2466346_0002.png
Herudover er der alene foretaget enkelte mindre sproglige ændringer og præciseringer
i lovforslaget, som ikke ændrer på det indholdsmæssige i lovforslaget.
I det følgende redegøres for de væsentligste bemærkninger i høringssvarene. Ministe-
riet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris bemærkninger til høringssvarene er anført
med kursiv.
Bemærkninger til forslaget om indhentning og samkøring af oplysninger
DI Fødevarer, FødevareDanmark, De Samvirkende Købmænd, Dansk Erhverv og
Landbrug & Fødevarer er som udgangspunkt positive over for øget brug af data med
det formål at målrette og effektivisere kontrollen. De nævnte organisationer giver
imidlertid udtryk for betænkelighed vedrørende rækkeviden og den praktiske anven-
delse af den foreslåede bestemmelse. Dette gælder navnlig i relation til spørgsmålet
om virksomhedernes retssikkerhed og beskyttelsen af fortrolige oplysninger.
Fødevareministeriet er fuldt ud opmærksom på, at der ved anvendelsen af den fore-
slåede hjemmel til indhentning og samkøring af oplysninger skal tages et vidtgående
hensyn til virksomhedernes retssikkerhed og beskyttelse af fortrolige oplysninger.
Bemærkningerne er i lyset af høringssvarene udbygget, således at Fødevarestyrel-
sens forpligtelser i relation til et højt datasikkerhedsniveau tydeliggøres. Ud over
reglerne om databeskyttelse er Fødevarestyrelsen også ved både indhentning, an-
vendelse og udlevering af oplysninger omfattet af de generelle forvaltningsretlige
regler om bl.a. proportionalitet og beskyttelse af fortrolige oplysninger. Fødevare-
styrelsen vil altid foretage en individuel og konkret behandling af en eventuel akt-
indsigtsanmodning, og det vurderes nøje, hvorvidt de konkrete oplysninger er for-
trolige, jf. §§ 31-33 i offentlighedsloven
1
. Hvis Fødevarestyrelsen har den mindste
tvivl om oplysningernes fortrolighed, kontaktes den pågældende virksomhed med
henblik på at indhente dennes bemærkninger.
Det præciseres desuden i lovforslagets almindelige bemærkninger, at indsamling og
behandling af oplysninger i medfør af den foreslåede § 54 a har til formål at sikre det
nødvendige datagrundlag for en effektiv og målrettet fødevarekontrol, som kan
fremme en høj regelefterlevelse til gavn for fødevaresikkerheden og styrke indsatsen
mod fødevaresvindel. Der træffes ikke afgørelser, som alene er baseret på automatisk
behandling af disse oplysninger. Det bemærkes i den forbindelse, at en virksomheds
afgivelse af oplysninger til brug for kontrollen med den pågældende virksomhed ikke
vil være oplysninger, der er omfattet af den foreslåede § 54 a. Afgivelse af sådanne
oplysninger vil som hidtil være reguleret af fødevarelovens § 54, og berøres således
ikke af lovforslaget.
Det er en forudsætning for en optimal udvikling af den datadrevne kontrol, at det
sker i et tæt samspil med branchen. Med afsæt i bemærkningerne i de indkomne hø-
ringssvar vil Fødevarestyrelsen således snarest indkalde de berørte organisationer
til et møde om emnet, hvor også de rejste spørgsmål og betænkeligheder vil kunne
drøftes.
1
Bekendtgørelse af lov om offentlighed i forvaltningen nr. 145 af 24. februar 2020
Side 2 af 3
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00 • Fax +45 72 27 65 01 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk
L 40 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2466346_0003.png
Bemærkninger til forslaget om offentliggørelse på digitale medier
Forbrugerrådet Tænk støtter forslaget om, at kontrolrapporter skal offentliggøres på
alle elektroniske platforme og sociale medier, som virksomhederne markedsfører sig
på.
DI Fødevarer er positive over for den foreslåede ændring af smileyordningen og er
enige i, at fastsættelsen af regler på området skal respektere sociale mediers og porta-
lers tekniske muligheder og begrænsninger, således som det fremgår af lovforslagets
bemærkninger.
FødevareDanmark fastholder sin tidligere rejste kritik af den pågående modernisering
af smileyordningen. Det anføres således, at reduktionen fra fire til tre smiley-symbo-
ler, samtidig med at den ophængte kontrolrapport erstattes med et smileyklister-
mærke, vil medføre, at der tegnes et ringere billede af butikkerne end hidtil.
De Samvirkende Købmænd er også fortsat kritiske over for nogle af ændringerne i smi-
leyordningen, herunder reduktionen fra fire til tre smileysymboler. I relation til of-
fentliggørelse af kontrolrapporter på digitale platforme, finder De Samvirkende Køb-
mænd det afgørende, at smileyrapporten er til stede der, hvor kunden har mulighed
for at indgå købsaftalen og foreslår, at udtrykket ”markedsføring” ikke anvendes, da
det efter De Samvirkende Købmænds opfattelse kan være vanskeligt at håndtere i
praksis.
Dansk Erhverv anfører også, at begrebet ”markedsføring” i relation til offentliggørelse
af kontrolrapporter på digitale platforme giver fortolkningsmæssige problemer, og at
offentliggørelse bør begrænses til elektroniske platforme, hvor der sker et salg.
Lovforslagets bemærkninger angår primært rammerne for udmøntningen af den
politiske aftale om modernisering af smiley-ordningen. Dette vil mere konkret ske
gennem en revision af Fødevarestyrelsens bekendtgørelse om fødevarekontrol og of-
fentliggørelse af kontrolrapporter. Dette gælder også i relation til de anførte betragt-
ninger om udfordringer knyttet til begrebet ”markedsføring”, idet der i bekendtgø-
relsen vil være en præcisering af, hvor og hvordan der skal ske offentliggørelse af
kontrolrapporter på digitale platforme. Ministeriet er opmærksom på erhvervets
store interesse i den konkrete udformning af ændringerne, og Fødevarestyrelsen vil
derfor som led i den kommende høring over et udkast til den nye bekendtgørelse af-
holde et møde med alle interesserede organisationer.
Bemærkninger til overflytning af gebyrbestemmelse
DI Fødevarer noterer sig de foreslåede gebyrer og bemærker samtidig, at det ikke fin-
des rimeligt, at kosttilskudsbranchen fortsat skal betale for styrket kontrol af disse
produkter, som jo er fødevarer.
Fødevareministeriet bemærker, at videreførelse af den styrkede kontrol med kosttil-
skud er indeholdt i Fødevareforlig 4, da der af hensyn til forbrugeren vurderes fort-
sat at være behov for en særlig kontrolindsats på området.
Side 3 af 3
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • DK-2600 Glostrup
Tel +45 72 27 69 00 • Fax +45 72 27 65 01 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk/kontakt • www.fvst.dk