Tak for det, formand. Det her lovforslag udspringer jo af nogle initiativer, vi har aftalt i »Fødevareforlig 4« i oktober 2018.
Lovforslagets tre ændringer til fødevareloven har til hensigt at målrette fødevarekontrollen mod de virksomheder, der overtræder lovgivningen, og tilgodese de virksomheder, der kan og vil overholde reglerne, så de får færre kontroller og mere vejledning. På baggrund af den moderniserede datadrevne kontrol med at indhente, behandle og samkøre oplysninger er det muligt at målrette kontrollen. Det bliver nemmere at finde de brodne kar i branchen til gavn for fødevaresikkerheden og dermed forbrugerne, og det er muligt at styrke indsatsen mod fødevaresvindel. Desuden foreslås en præcisering af bestemmelsen om offentliggørelse af kontrollens resultater, hvilket betyder, at virksomheder, der markedsfører fødevarer online, fremover skal linke til findsmiley.dk.
Den tredje ændring er en overførsel af de gældende gebyrsatser fra finansloven til fødevareloven, for så vidt angår faste takster for finansiering af kontrolkampagner, styrket kontrol med kosttilskud og fødevarerejseholdet. Gebyrer er ikke noget, vi jubler over i Dansk Folkeparti, men bl.a. den styrkede kontrol med kosttilskud var noget, vi vurderede fortsat var vigtig, da vi lavede »Fødevareforlig 4«, så derfor accepterer vi, at der er et gebyr.
Jeg er glad for at konstatere, at Fødevareministeriet på baggrund af høringssvarene, der i øvrigt er overvejende positive, har foretaget justeringer af lovforslaget. Der er sket præciseringer i lovforslagets almindelige bemærkninger, bl.a. vedrørende de generelle principper for databeskyttelse i databeskyttelsesforordningen. Desuden bemærkes det, at Fødevarestyrelsen snarest vil indkalde de berørte organisationer til møde om udvikling af den datadrevne kontrol. Det er selvsagt vigtigt, at der er et tæt, positivt samarbejde mellem Fødevarestyrelsen og de berørte organisationer. Så uden egentlig at sige ret meget mere kan jeg bare sige, at Dansk Folkeparti støtter lovforslaget.