Tak for det, formand. Tusind tak for ordet, og må jeg ikke starte med at takke for det, som man vel godt kan kalde en positiv modtagelse af lovforslaget? Vi skal i dag behandle to forslag til dobbeltbeskatningsoverenskomster – det, som jo også i folkemunde hedder DBO'er, som man allerede har hørt – og det første, vi tager fat på, er om Ukraine.
Som det også allerede er fremgået, er formålet med det her jo, at regeringen ønsker at prioritere, at det netværk, Danmark har med DBO'er, løbende udbygges og ikke mindst også opdateres. Derfor arbejdes der jo vedvarende med at indgå DBO'er – det gør der, uanset hvilken regering der sidder – og der er en god tradition for, at man her i Folketinget, som også hr. Dennis Flydtkjær var inde på, på baggrund af internationale overordnede retningslinjer og rammer forhandler og genforhandler allerede eksisterende DBO'er. Det gør vi jo for at imødekomme borgernes og erhvervslivets behov for klarhed over skattemæssige forhold og – som hr. Dennis Flydtkjær også var inde på – jo samtidig for at sikre, at der ikke sker dobbeltbeskatning. Vi ønsker jo altså også at sikre, at aftalerne afspejler de – om man vil – til enhver tid gældende internationale standarder, som vi har med i kampen mod eksempelvis skatteundgåelse og skatteunddragelse.
Når vi ser på DBO'en med Ukraine – altså den dansk-ukrainske DBO – blev den med virkning fra 2020 opdateret med BEPS-minimumsstandarderne gennem den såkaldte MLI-konvention, og opdateringen omfattede også enkelte andre frivillige dele af MLI-konventionen. Med den nye protokol vil DBO'en med Ukraine som sagt blive opdateret med yderligere nutidige internationale standarder, og det gælder bl.a., som man også vil se i det næste punkt på dagsordenen, som er tilfældet med DBO'en med Tyskland, nye bestemmelser om udveksling af oplysninger og inddrivelse af skattekrav svarende til de bestemmelser, der gælder efter den nyeste udgave af OECD's modeloverenskomst.
Med protokollen ændres desuden beskatningen af udbytter, så kildelandet ikke kan beskatte et udbytte, der udloddes til et pensionsinstitut i et andet land. Det betyder, at eksempelvis en dansk pensionskasse, der investerer i Ukraine, ikke vil kunne beskattes i Ukraine af udbyttet. Beskatningen af royalties ændres, som hr. Rune Lund var inde på, også. Flere typer af royalties vil fremover være omfattet af DBO'en, og samtidig nedsættes som en del af forhandlingen her kildeskatten for royalties generelt fra 10 til 5 pct.
Sidst, men ikke mindst, medfører protokollen, at et særligt fradrag for udenlandske gæstestuderende vil blive ophævet. Ordningen er jo i praksis typisk blevet anvendt til at tiltrække ukrainsk arbejdskraft, og det har jo været omgærdet med nogen debat, særlig i forhold til praktikanter i landbrugssektoren, at ordningen altså skaber ulige vilkår mellem danske og ukrainske praktikanter, og at den også indebærer en risiko for social dumping. Derfor er vi glade for, at vi er blevet enige med Ukraine om at ophæve denne – synes vi godt vi kan sige – forældede bestemmelse. Fremover vil der, som det også har været fremme, og som jeg også tror hr. Dennis Flydtkjær påpegede, gælde lige skattemæssige vilkår for danske og ukrainske praktikanter. Det er det, der er pointen med denne ændring.
Tak for debatten. Vi står selvfølgelig til rådighed for spørgsmål, og de spørgsmål vil vi selvfølgelig som altid bestræbe os på at besvare hurtigst muligt i udvalgsbehandlingen af det her forslag. Tak.