Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 39 Bilag 6
Offentligt
2491742_0001.png
Til lovforslag nr.
L 39
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 2. december 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Justering af fleksibelt uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2022, fastsættelse af modelparametre
for erhvervsuddannelser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2022 og fastholdelse af
merbidragssats m.v.)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 6 ændrings-
forslag til lovforlsaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget anerkender, at under-
skuddet i AUB skal dækkes af arbejdsgiverne gennem et
højere AUB-bidrag i en periode, men kan ikke støtte, at
pengene opkræves på én gang i en tid, hvor erhvervslivet
stadig er mærket af COVID-19.
Venstres medlemmer af udvalget konstaterer, at der kort
før 1. behandlingen af lovforslaget blev indgået en treparts-
aftale mellem arbejdsmarkedets parter om at fordele regnin-
gen over en periode på 3 år. Det bakker Venstre op om.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 14, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk. 7, 1. pkt., ændres
»efter stk. 1, 2 og 5« til: »efter stk. 1-3 og 6«.«
[Lovteknisk ændring]
2)
Nr. 5
affattes således:
»5.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2.354 kr.« til: »2.803
kr.«, og »2021-pris- og -lønniveau« ændres til: »2022-pris-
og -lønniveau«.«
[Nedsættelse af den foreslåede bidragssats for 2022]
3)
Nr. 8
udgår, og i stedet indsættes:
»8.
I
§ 21 a, stk. 6, 2. pkt., § 21 d, stk. 3, 3. pkt.,
og
§ 21 j,
stk. 1,
ændres »uddannelser, der er godkendt i medfør af §
21 f, stk. 4« til: »uddannelse, der er nævnt i § 21 f, stk. 4«.
01.
I
§ 21 f, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »uddannelser, som god-
kendes efter stk. 4« til: »uddannelse, der er nævnt i stk. 4«.«
[Lovtekniske ændringer]
4)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
DokumentId
Journalnummer
L 39 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2491742_0002.png
2
»02.
I
§ 21 h, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »der er godkendt i
medfør af § 21 f, stk. 4« til: »der er nævnt i § 21 f, stk. 4«.«
[Lovteknisk ændring]
5)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 21 h, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »samt uddannelser« til: »og uddannelse«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
6)
I
stk. 2
og
3
ændres »§ 1, nr. 4« til: »§ 1, nr. 1 og 4«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, nyaf-
fattes. Nyaffattelsen er alene lovteknisk begrundet.
Det foreslås, at henvisningen i § 14, stk. 6, 1. pkt., i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som vil blive stk.
7, 1. pkt., jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, til lovens §
14, stk. 1, 2 og 5, ændres til en henvisning til lovens § 14,
stk. 1-3 og 6.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, hvorved der foreslås indsat
et nyt stk. 3 i § 14 i lov om Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag, hvorved § 14, stk. 3-7, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag vil blive stk. 4-8.
Til nr. 2
Det følger af § 18, stk. 1, 1. pkt., i lov om Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag, at alle arbejdsgivere årligt betaler
et bidrag på 2.354 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2021-pris-
og -lønniveau til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Dette
svarer til 2.408 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og
lønniveau.
Det følger af § 18, stk. 1, 2. pkt., at bidraget efter 1. pkt.
dækker udgifter i medfør af kapitel 2 (lønrefusion) bortset
fra § 5, stk. 2 (de udgifter til lønrefusion, som vedrører
supplerende undervisning, der er studieforberedende, i en
erhvervsuddannelses grundforløb og hovedforløb), og udgif-
ter i medfør af kapitel 2 a (udgifter til elevers ophold på ko-
stafdelinger), kapitel 3 (tilskud til befordringsudgifter m.v.),
kapitel 4 (mobilitetsfremmende ydelser m.v.) og kapitel 4 a
(skolepraktikydelse m.v.), herunder administrationsudgifter i
de forannævnte ordninger.
Det følger af § 18, stk. 1, 3. pkt., at bidraget efter 1. pkt.
endvidere dækker udviklings- og administrationsudgifter i
medfør af kapitel 5 c (statslig bonus for 2017 for praktik-
pladser inden for fordelsuddannelserne og for merbeskæfti-
gelse i praktikpladser) og §§ 21 a-21 k (merbidrag, fritagel-
sesordninger, tilskud for elever, overskudsdeling m.v.) og §
26 b (Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-drags uddannelsesre-
gister).
Endelig følger det af § 18, stk. 4. og 5. pkt., at bidraget
reguleres på finansloven for pris- og lønudviklingen med
2 pct. tillagt den i § 3 i lov om en satsreguleringsprocent
nævnte tilpasningsprocent, og at beløbet afrundes til nærme-
ste hele kronebeløb.
Med trepartsaftalen om ekstraordinær hjælp til elever
og lærlinge samt virksomheder (håndtering af ubalancen
i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) fra maj 2020 og tre-
partsaftalen om flere lærepladser og entydigt ansvar fra
november 2020 er der aftalt en løbende tilpasning af ind-
betalingerne til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB)
i takt med udviklingen i udgifterne i den ordinære AUB-
ordning. I modellen med det fleksible uddannelsesbidrag
fastsættes uddannelsesbidraget hvert år ved lov efter det
forventede udgiftsniveau for året samt med en regulering
for sammenhæng mellem udgifter og indtægter i det seneste
regnskabsår.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fik et betydeligt un-
derskud i 2020, der indebærer, at Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag ultimo 2020 har en negativ egenkapital på 2,6
milliarder kroner. Efter den fastsatte model skal der således
ske en bidragsforhøjelse i 2022 for at finansiere dette under-
skud, hvorefter bidraget forventes at falde igen i 2023. Det
er på denne baggrund, at det fremsatte lovforslags § 1, nr. 5,
indeholder forslag om, at uddannelsesbidraget forhøjes fra
2.354 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2021 (dvs. fra 2.408 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og lønniveau) til 3.639 kr. i
2022 pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik den 15.
oktober 2021 »Aftale om 1-årig forlængelse af Trepartsafta-
len om styrket og mere fleksibel voksen, efter- og videreud-
dannelse«. Det indgår som et element i denne trepartsaftale,
at underskuddet i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal
betales tilbage i 2022, 2023 og 2024 i stedet for det fulde
beløb i 2022.
Der er dermed den fornødne enighed med både arbejdsta-
ger- og arbejdsgiversiden bag trepartsaftalerne om, at under-
skuddet betales over flere år.
Det foreslås på denne baggrund, at den foreslåede sats
på 3.639 kr. kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og -løn-
niveau i lovforslagets § 1, nr. 5, ændres til 2.803 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og -lønniveau.
Efter det foreslåede ændringsforslag vil alle arbejdsgive-
re, jf. lovens § 2, således årligt skulle betale et bidrag på
2.803 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og -lønniveau
til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Den foreslåede bi-
dragssats vil gælde, indtil den igen ændres ved lov. I over-
ensstemmelse med regeringens og arbejdsmarkedets parters
aftale af 15. oktober 2021 »Aftale om 1-årig forlængelse af
Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter-
og videreuddannelse« vil der i begyndelsen af folketingsåret
2022-2023 blive fremsat lovforslag om satsen for 2023,
hvori korrektionen for den del af underskuddet i 2020, der
skal betales i 2023, vil blive indregnet i satsen for 2023. Til-
svarende vil der i begyndelsen af folketingsåret 2023-2024
blive fremsat lovforslag om satsen for 2024, hvori korrektio-
nen for den del af underskuddet i 2020, der skal betales i
2024, vil blive indregnet i satsen for 2024.
Det foreslåede vil indebære en nedsættelse i forhold til
den foreslåede bidragssats i det fremsatte lovforslags § 1, nr.
5 om betaling i 2022, på 836 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget. Det
foreslåede vil indebære en forhøjelse af den gældende bi-
L 39 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2491742_0003.png
3
dragssats på 2.408 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget på i alt 395 kr.
pr. fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og lønniveau.
Den foreslåede sats i ændringsforslag nr. 2 på 2.803
kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og -lønniveau vil i
forhold til den gældende bidragssats medføre øgede bidrags-
indbetalinger i 2022 på i alt 820 mio. kr. (mod ca. 2.559
mio. kr. i det fremsatte lovforslag, jf. Folketingstidende
2021-2022, A, L 39, som fremsat s. 14 og 15). De offentlige
arbejdsgiveres andel af de 820 mio. kr. vil udgøre ca. 246
mio. kr., mens de private arbejdsgiveres andel vil udgøre ca.
574 mio. kr.
En treårig fordeling af underskuddet i Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag vil være en fravigelse af principperne for
det fleksible uddannelsesbidrag.
Bortset fra den treårige fordeling i 2022-2024 af under-
skuddet fra 2020 vil fastsættelsen af uddannelsesbidraget
fortsat følge de aftalte principper for det fleksible uddannel-
sesbidrag i overensstemmelse med Rigsrevisionens anbefa-
linger til, hvordan uddannelsesbidraget fastsættes.
Til nr. 3
Det foreslås, at det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, ud-
går, og at der i stedet indsættes to nye ændringsnumre. Æn-
dringsforslaget er alene lovteknisk begrundet.
Det foreslås, at § 1, nr. 8, udgår, og at der i stedet indsæt-
tes et nyt nr. 8.
Det foreslås i det nye nr. 8, at henvisningen til uddan-
nelser, der er godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i § 21 a, stk. 6, 2.
pkt., § 21 d, stk. 3, 3. pkt., og § 21 j, stk. 1, i lov om Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres til en henvisning
til uddannelse, der er nævnt i det foreslåede § 21 f, stk. 4.
Ændringsforslaget vil indebære, at de nævnte henvisnin-
ger til uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f, stk.
4, ændres til henvisninger til uddannelse, der er nævnt i
det foreslåede § 21 f, stk. 4, dvs. efter det foreslåede pt. ud-
dannelsen til lokomotivfører, jf. det fremsatte lovforslags §
1, nr. 9, hvori det foreslås, at lokomotivføreruddannelsen
indtræder i det praktikpladsafhængige AUB-bidrag. Det føl-
ger af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, at det
tilsvarende vil kræve en lovændring, såfremt uddannelsen til
erhvervsfisker skulle indtræde i det praktikpladsaf-hængige
AUB-bidrag, jf. Folketingstidende 2021-2022, A, L 39, som
fremsat s. 14.
Der er med det foreslåede, nye nr. 8 alene tale om en
sproglig præcisering af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8,
samtidig med at henvisningen fremtidssikres, jf. ovenfor om
erhvervsfiskeruddannelsen.
Det foreslås desuden, at der indsættes et nyt nr. 01.
Det foreslås i det nye nr. 01, at henvisningen til uddan-
nelser, der godkendes i medfør af § 21 f, stk. 4, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i § 21 f, stk. 3, 1. pkt.,
i lov om Arbejdsgiver-nes Uddannelsesbidrag ændres til en
henvisning til uddannelse, der er nævnt i det foreslåede § 21
f, stk. 4.
Ændringsforslaget vil indebære, at den nævnte henvis-
ning til uddannelser, der godkendes i medfør af § 21 f, stk.
4, ændres til en henvisning til uddannelse, der er nævnt i
det foreslåede § 21 f, stk. 4, dvs. efter det foreslåede pt. ud-
dannelsen til lokomotivfører, jf. det fremsatte lovforslags §
1, nr. 9, hvori det foreslås, at lokomotivføreruddannelsen
indtræder i det praktikpladsafhængige AUB-bidrag. Det føl-
ger af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, at det
tilsvarende vil kræve en lovændring, såfremt uddannelsen til
erhvervsfisker skulle indtræde i det praktikpladsaf-hængige
AUB-bidrag, jf. Folketingstidende 2021-2022, A, L 39, som
fremsat s. 14.
Der er med det foreslåede nr. 01 alene tale om en sprog-
lig præcisering af den foreslåede ændring af § 21 f, stk. 3, 1.
pkt., i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, samtidig med at
henvisningen frem-tidssikres, jf. ovenfor om erhvervsfisker-
uddannelsen.
Til nr. 4
Det foreslås, at der indsættes et nyt nummer efter § 1,
nr. 9, i det fremsatte lovforslag. Det nye nummer er alene
lovteknisk begrundet.
Det foreslås, at henvisningen til en uddannelse, der er
godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i § 21 h, stk. 1, 1. pkt., i lov om Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag ændres til en henvisning til en
uddannelse, der er nævnt i det foreslåede § 21 f, stk. 4.
Ændringsforslaget vil indebære, at den nævnte henvis-
ning til en uddannelse, der er godkendt i medfør af § 21
f, stk. 4, ændres til en henvisning til en uddannelse, der
er nævnt i det foreslåede § 21 f, stk. 4, dvs. efter det
foreslåede pt. uddannelsen til lokomotivfører, jf. det frem-
satte lov-forslags § 1, nr. 9, hvori det foreslås, at lokomo-
tivføreruddannelsen indtræder i det praktikplads-afhængige
AUB-bidrag. Det følger af bemærkningerne til det fremsat-
te lovforslag, at det tilsvarende vil kræve en lovændring,
såfremt uddannelsen til erhvervsfisker skulle indtræde i det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag, jf. Folketingstidende
2021-2022, A, L 39, som fremsat s. 14.
Der er med ændringsforslaget alene tale om en sproglig
præcisering af den foreslåede ændring af § 21 h, stk. 1, 1.
pkt., i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, samtidig med at
henvisningen fremtidssikres, jf. ovenfor om erhvervsfisker-
uddannelsen.
Til nr. 5
Det foreslås, at det foreslåede § 21 h, stk. 2, 2. pkt., i
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 10, ændres. Ændringen er
alene lovteknisk begrundet.
Det foreslås, at henvisningen i det foreslåede § 21 h,
stk. 2, 2. pkt., i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 10, til
uddannelser, der er nævnt i det foreslåede § 21 f, stk. 4, i
lov om Arbejdsgivernes Ud-dannelsesbidrag ændres til en
henvisning til uddannelse, der er nævnt i det foreslåede §
21 f, stk. 4. Samtidig foreslås ordet »samt« ændret til ordet
»og«.
Ændringsforslaget vil indebære, at den foreslåede henvis-
ning til uddannelser, der er nævnt i det foreslåede § 21 f,
stk. 4, ændres til en henvisning til uddannelse, der er nævnt
i det foreslåede § 21 f, stk. 4, dvs. efter det foreslåede pt. ud-
dannelsen til lokomotivfører, jf. det fremsatte lovforslags §
L 39 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2491742_0004.png
4
1, nr. 9, hvori det foreslås, at lokomotivføreruddannelsen
indtræder i det praktikpladsafhængige AUB-bidrag. Det føl-
ger af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, at det
tilsvarende vil kræve en lovændring, såfremt uddannelsen til
erhvervsfisker skulle indtræde i det praktikpladsaf-hængige
AUB-bidrag, jf. Folketingstidende 2021-2022, A, L 39, som
fremsat s. 14.
Der er med ændringsforslaget alene tale om en sprog-
lig præcisering af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 10,
samtidig med at henvisningen fremtidssikres, jf. ovenfor om
erhvervsfiskeruddannelsen.
Til nr. 6
Det foreslås, at en henvisning i det fremsatte lovforslags
§ 3, stk. 2 og 3, ændres. Ændringen er alene lovteknisk
begrundet.
Det foreslås, at henvisningen i § 3, stk. 2 og 3, i det
fremsatte lovforslag til det fremsatte lov-forslags § 1, nr. 4,
ændres til en henvisning til det fremsatte lovforslagets § 1,
nr. 1 og 4.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, hvorved der foreslås indsat
et nyt stk. 3 i § 14 i lov om Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag, hvorved § 14, stk. 3-7, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag vil blive stk. 4-8.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2021 og var til
1. behandling den 15. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 16. juni 2021 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm.
del – bilag 222, folketingsåret 2020-21. Den 7. oktober 2021
sendte børne- og undervisningsministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Kim Aas (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte Rod (RV) Anne Sophie Callesen (RV)
Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (FG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5