Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 39 Bilag 4
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriet,
November 2021
Sagsnr.: 21/22299
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Justering af fleksibelt uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2022, fastsæt-
telse af modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af praktikpladsafhængigt
arbejdsgiverbidrag for 2022 og fastholdelse af merbidragssats m.v.)
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af …:
Til § 1
1)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 14, stk. 6, 1. pkt.,
der bliver stk. 7, 1. pkt., ændres »efter stk. 1, 2 og 5« til: »efter stk. 1-3 og
6«.«
[Lovteknisk ændring]
2)
Nr. 5
affattes således:
»5.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2.354 kr.« til: »2.803 kr.«, og »2021-pris- og -lønniveau« ændres
til: »2022-pris- og -lønniveau«.«
[Nedsættelse af den foreslåede bidragssats for 2022]
3)
Nr. 8
udgår, og i stedet indsættes:
»8.
I
§ 21 a, stk. 6, 2. pkt., § 21 d, stk. 3, 3. pkt.,
og
§ 21 j, stk. 1,
ændres »uddannelser, der er god-
kendt i medfør af § 21 f, stk. 4« til: »uddannelse, der er nævnt i § 21 f, stk. 4«.
01.
I
§ 21 f, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »uddannelser, som godkendes efter stk. 4« til: »uddannelse, der
er nævnt i stk. 4«.«
[Lovtekniske ændringer]
4)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 21 h, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »der er godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4« til: »der er nævnt i §
21 f, stk. 4«.«
[Lovteknisk ændring]
5)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 21 h, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »samt uddannelser« til: »og uddan-
nelse«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
6)
I
stk. 2
og
3
ændres »§ 1, nr. 4« til: »§ 1, nr. 1 og 4«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
1
L 39 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Børne- og Undervisningsministeriet,
November 2021
Sagsnr.: 21/22299
Det foreslås, at det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, nyaffattes. Nyaffattelsen er alene lovteknisk
begrundet.
Det foreslås, at henvisningen i
§ 14, stk. 6, 1. pkt.,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
som vil blive stk. 7, 1. pkt., jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, til lovens § 14, stk. 1, 2 og 5,
ændres til en henvisning til lovens § 14, stk. 1-3 og 6.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, hvorved
der foreslås indsat et nyt stk. 3 i § 14 i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, hvorved § 14,
stk. 3-7, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil blive stk. 4-8.
Til nr. 2
Det følger af § 18, stk. 1, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at alle arbejdsgi-
vere årligt betaler et bidrag på 2.354 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2021-pris- og -lønniveau til Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Dette svarer til 2.408 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og
lønniveau.
Det følger af § 18, stk. 1, 2. pkt., at bidraget efter 1. pkt. dækker udgifter i medfør af kapitel 2
(lønrefusion) bortset fra § 5, stk. 2 (de udgifter til lønrefusion, som vedrører supplerende under-
visning, der er studieforberedende, i en erhvervsuddannelses grundforløb og hovedforløb), og
udgifter i medfør af kapitel 2 a (udgifter til elevers ophold på ko-stafdelinger), kapitel 3 (tilskud til
befordringsudgifter m.v.), kapitel 4 (mobilitetsfremmende ydelser m.v.) og kapitel 4 a (skoleprak-
tikydelse m.v.), herunder administrationsudgifter i de forannævnte ordninger.
Det følger af § 18, stk. 1, 3. pkt., at bidraget efter 1. pkt. endvidere dækker udviklings- og admini-
strationsudgifter i medfør af kapitel 5 c (statslig bonus for 2017 for praktikpladser inden for for-
delsuddannelserne og for merbeskæftigelse i praktikpladser) og §§ 21 a-21 k (merbidrag, fritagel-
sesordninger, tilskud for elever, overskudsdeling m.v.) og § 26 b (Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drags uddannelsesregister).
Endelig følger det af § 18, stk. 4. og 5. pkt., at bidraget reguleres på finansloven for pris- og løn-
udviklingen med 2 pct. tillagt den i § 3 i lov om en satsreguleringsprocent nævnte tilpasningspro-
cent, og at beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Med trepartsaftalen om ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge samt virksomheder (håndtering
af ubalancen i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag) fra maj 2020 og trepartsaftalen om flere lære-
pladser og entydigt ansvar fra november 2020 er der aftalt en løbende tilpasning af indbetalin-
gerne til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) i takt med udviklingen i udgifterne i den or-
dinære AUB-ordning. I modellen med det fleksible uddannelsesbidrag fastsættes uddannelsesbi-
draget hvert år ved lov efter det forventede udgiftsniveau for året samt med en regulering for
sammenhæng mellem udgifter og indtægter i det seneste regnskabsår.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fik et betydeligt underskud i 2020, der indebærer, at Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag ultimo 2020 har en negativ egenkapital på 2,6 milliarder kroner. Efter
den fastsatte model skal der således ske en bidragsforhøjelse i 2022 for at finansiere dette under-
skud, hvorefter bidraget forventes at falde igen i 2023. Det er på denne baggrund, at det frem-
satte lovforslags § 1, nr. 5, indeholder forslag om, at uddannelsesbidraget forhøjes fra 2.354 kr.
pr. fuldtidsbeskæftiget i 2021 (dvs. fra 2.408 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og lønniveau)
til 3.639 kr. i 2022 pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder.
2
L 39 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Børne- og Undervisningsministeriet,
November 2021
Sagsnr.: 21/22299
Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik den 15. oktober 2021 "Aftale om 1-årig forlæn-
gelse af Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse". Det
indgår som et element i denne trepartsaftale, at underskuddet i Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag skal betales tilbage i 2022, 2023 og 2024 i stedet for det fulde beløb i 2022.
Der er dermed den fornødne enighed med både arbejdstager- og arbejdsgiversiden bag trepartsaf-
talerne om, at underskuddet betales over flere år.
Det foreslås på denne baggrund, at den foreslåede sats på 3.639 kr. kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i
2022-pris- og -lønniveau i lovforslagets § 1, nr. 5, ændres til 2.803 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i
2022-pris- og -lønniveau.
Efter det foreslåede ændringsforslag vil alle arbejdsgivere, jf. lovens § 2, således årligt skulle betale
et bidrag på 2.803 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og -lønniveau til Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag. Den foreslåede bidragssats vil gælde, indtil den igen ændres ved lov. I overens-
stemmelse med regeringens og arbejdsmarkedets parters aftale af 15. oktober 2021 "Aftale om 1-
årig forlængelse af Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddan-
nelse" vil der i begyndelsen af folketingsåret 2022-2023 blive fremsat lovforslag om satsen for
2023, hvori korrektionen for den del af underskuddet i 2020, der skal betales i 2023, vil blive ind-
regnet i satsen for 2023. Tilsvarende vil der i begyndelsen af folketingsåret 2023-2024 blive frem-
sat lovforslag om satsen for 2024, hvori korrektionen for den del af underskuddet i 2020, der skal
betales i 2024, vil blive indregnet i satsen for 2024.
Det foreslåede vil indebære en nedsættelse i forhold til den foreslåede bidragssats i det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 5 om betaling i 2022, på 836 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget. Det foreslåede vil in-
debære en forhøjelse af den gældende bidragssats på 2.408 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget på i alt 395
kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og lønniveau.
Den foreslåede sats i ændringsforslag nr. 2 på 2.803 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2022-pris- og -
lønniveau vil i forhold til den gældende bidragssats medføre øgede bidragsindbetalinger i 2022 på
i alt 820 mio. kr. (mod ca. 2.559 mio. kr. i det fremsatte lovforslag, jf. Folketingstidende 2021-
2022, A, L 39, som fremsat s. 14 og 15). De offentlige arbejdsgiveres andel af de 820 mio. kr. vil
udgøre ca. 246 mio. kr., mens de private arbejdsgiveres andel vil udgøre ca. 574 mio. kr.
En treårig fordeling af underskuddet i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil være en fravigelse
af principperne for det fleksible uddannelsesbidrag.
Bortset fra den treårige fordeling i 2022-2024 af underskuddet fra 2020 vil fastsættelsen af uddan-
nelsesbidraget fortsat følge de aftalte principper for det fleksible uddannelsesbidrag i overens-
stemmelse med Rigsrevisionens anbefalinger til, hvordan uddannelsesbidraget fastsættes.
Til nr. 3
Det foreslås, at det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 8,
udgår, og at der i stedet indsættes to nye æn-
dringsnumre. Ændringsforslaget er alene lovteknisk begrundet.
Det foreslås, at § 1, nr. 8, udgår, og at der i stedet indsættes et nyt
nr. 8.
Det foreslås i det nye nr. 8, at henvisningen til uddannelser, der er godkendt i medfør af § 21 f,
stk. 4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
§ 21 a, stk. 6, 2. pkt., § 21 d, stk. 3, 3. pkt.,
og
3
L 39 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Børne- og Undervisningsministeriet,
November 2021
Sagsnr.: 21/22299
§ 21 j, stk. 1,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres til en henvisning til uddannelse,
der er nævnt i det foreslåede § 21 f, stk. 4.
Ændringsforslaget vil indebære, at de nævnte henvisninger til uddannelser, der er godkendt i
medfør af § 21 f, stk. 4, ændres til henvisninger til uddannelse, der er nævnt i det foreslåede § 21
f, stk. 4, dvs. efter det foreslåede pt. uddannelsen til lokomotivfører, jf. det fremsatte lovforslags §
1, nr. 9, hvori det foreslås, at lokomotivføreruddannelsen indtræder i det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag. Det følger af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, at det tilsvarende vil
kræve en lovændring, såfremt uddannelsen til erhvervsfisker skulle indtræde i det praktikpladsaf-
hængige AUB-bidrag, jf. Folketingstidende 2021-2022, A, L 39, som fremsat s. 14.
Der er med det foreslåede, nye nr. 8 alene tale om en sproglig præcisering af det fremsatte lov-
forslags § 1, nr. 8, samtidig med at henvisningen fremtidssikres, jf. ovenfor om erhvervsfiskerud-
dannelsen.
Det foreslås desuden, at der indsættes et nyt
nr. 01.
Det foreslås i det nye nr. 01, at henvisningen til uddannelser, der godkendes i medfør af § 21 f,
stk. 4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
§ 21 f, stk. 3, 1. pkt.,
i lov om Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag ændres til en henvisning til uddannelse, der er nævnt i det foreslåede § 21
f, stk. 4.
Ændringsforslaget vil indebære, at den nævnte henvisning til uddannelser, der godkendes i med-
før af § 21 f, stk. 4, ændres til en henvisning til uddannelse, der er nævnt i det foreslåede § 21 f,
stk. 4, dvs. efter det foreslåede pt. uddannelsen til lokomotivfører, jf. det fremsatte lovforslags §
1, nr. 9, hvori det foreslås, at lokomotivføreruddannelsen indtræder i det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag. Det følger af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, at det tilsvarende vil
kræve en lovændring, såfremt uddannelsen til erhvervsfisker skulle indtræde i det praktikpladsaf-
hængige AUB-bidrag, jf. Folketingstidende 2021-2022, A, L 39, som fremsat s. 14.
Der er med det foreslåede nr. 01 alene tale om en sproglig præcisering af den foreslåede ændring
af § 21 f, stk. 3, 1. pkt., i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, samtidig med at henvisningen frem-
tidssikres, jf. ovenfor om erhvervsfiskeruddannelsen.
Til nr. 4
Det foreslås, at der indsættes et nyt nummer efter § 1, nr. 9, i det fremsatte lovforslag. Det nye
nummer er alene lovteknisk begrundet.
Det foreslås, at henvisningen til en uddannelse, der er godkendt i medfør af § 21 f, stk. 4, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
§ 21 h, stk. 1, 1. pkt.,
i lov om Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag ændres til en henvisning til en uddannelse, der er nævnt i det foreslåede § 21 f, stk. 4.
Ændringsforslaget vil indebære, at den nævnte henvisning til en uddannelse, der er godkendt i
medfør af § 21 f, stk. 4, ændres til en henvisning til en uddannelse, der er nævnt i det foreslåede §
21 f, stk. 4, dvs. efter det foreslåede pt. uddannelsen til lokomotivfører, jf. det fremsatte lov-
forslags § 1, nr. 9, hvori det foreslås, at lokomotivføreruddannelsen indtræder i det praktikplads-
afhængige AUB-bidrag. Det følger af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, at det tilsva-
rende vil kræve en lovændring, såfremt uddannelsen til erhvervsfisker skulle indtræde i det prak-
tikpladsafhængige AUB-bidrag, jf. Folketingstidende 2021-2022, A, L 39, som fremsat s. 14.
4
L 39 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Børne- og Undervisningsministeriet,
November 2021
Sagsnr.: 21/22299
Der er med ændringsforslaget alene tale om en sproglig præcisering af den foreslåede ændring af
§ 21 h, stk. 1, 1. pkt., i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 8, samtidig med at henvisningen fremtids-
sikres, jf. ovenfor om erhvervsfiskeruddannelsen.
Til nr. 5
Det foreslås, at det foreslåede
§ 21 h, stk. 2, 2. pkt.,
i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 10, ændres.
Ændringen er alene lovteknisk begrundet.
Det foreslås, at henvisningen i det foreslåede
§ 21 h, stk. 2, 2. pkt.,
i det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 10, til uddannelser, der er nævnt i det foreslåede § 21 f, stk. 4, i lov om Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag ændres til en henvisning til uddannelse, der er nævnt i det foreslåede § 21 f, stk.
4. Samtidig foreslås ordet "samt" ændret til ordet "og".
Ændringsforslaget vil indebære, at den foreslåede henvisning til uddannelser, der er nævnt i det
foreslåede § 21 f, stk. 4, ændres til en henvisning til uddannelse, der er nævnt i det foreslåede § 21
f, stk. 4, dvs. efter det foreslåede pt. uddannelsen til lokomotivfører, jf. det fremsatte lovforslags §
1, nr. 9, hvori det foreslås, at lokomotivføreruddannelsen indtræder i det praktikpladsafhængige
AUB-bidrag. Det følger af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, at det tilsvarende vil
kræve en lovændring, såfremt uddannelsen til erhvervsfisker skulle indtræde i det praktikpladsaf-
hængige AUB-bidrag, jf. Folketingstidende 2021-2022, A, L 39, som fremsat s. 14.
Der er med ændringsforslaget alene tale om en sproglig præcisering af det fremsatte lovforslags §
1, nr. 10, samtidig med at henvisningen fremtidssikres, jf. ovenfor om erhvervsfiskeruddannelsen.
Til nr. 6
Det foreslås, at en henvisning i det fremsatte lovforslags § 3, stk. 2 og 3, ændres. Ændringen er
alene lovteknisk begrundet.
Det foreslås, at henvisningen i
§ 3, stk. 2
og
3,
i det fremsatte lovforslag til det fremsatte lov-
forslags § 1, nr. 4, ændres til en henvisning til det fremsatte lovforslagets § 1, nr. 1 og 4.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1, hvorved
der foreslås indsat et nyt stk. 3 i § 14 i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, hvorved § 14,
stk. 3-7, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil blive stk. 4-8.
5