Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 38 Bilag 1
Offentligt
2457583_0001.png
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om kommunale internationale grundskoler
(Ophævelse af revisionsbestemmelse)
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden den 12. juli 2021 til den 18. august 2021 været sendt i høring hos
52 myndigheder og organisationer. Udkastet blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget 10 høringssvar fra de hørte myndigheder og organisationer. 3 høringssvar indeholder
bemærkninger til udkastet. En oversigt med angivelse af, hvem der har afgivet høringsvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste punkter fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til
det udkast, der har været i høring.
Der er foretaget ændringer af redaktionel og lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger til udkastet til lovforslag
Dansk Industri (DI) bemærker, at gode internationale skoler er afgørende for, at børn af udenlandske
medarbejdere i danske virksomheder kan få et godt og relevant læringsmiljø, mens de opholder sig i
Danmark. Dermed er internationale skoler medvirkende til at sikre, at danske virksomheder kan
rekruttere den udenlandske arbejdskraft, de har behov for. Derfor støtter DI, at lov om kommunale
internationale skoler giver kommunerne mulighed for at etablere internationale grundskoler.
DI støtter også ophævelsen af revisionsbestemmelsen i loven, sådan at loven ikke nødvendigvis skal
revideres på et givet tidspunkt. Loven bør revideres, hvis der bliver et konkret behov for det på et givet
tidspunkt. DI bifalder evalueringen af lovens virkning i foråret 2021, og at Undervisningsministeriet
lægger op til en opfølgning i form af endnu en evaluering inden for de kommende år, da der er et
behov for, at udviklingen for de kommunale internationale skoler løbende følges.
L 38 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2457583_0002.png
KL bemærker, at det af evalueringen af loven fra foråret 2021 fremgår, at en række kommuner
efterspørger mulighed for at kunne brede målgruppen for kommunale internationale skoler mere ud og
mulighed for at kunne etablere internationale linjer på folkeskoler. Disse behov bør undersøges
nærmere i forbindelse med en kommende revision af loven. Det
er KL’s holdning, at loven endnu er så
uprøvet, at det er relevant at vurdere lovens indhold igen inden for en begrænset periode med henblik
på at sikre, at loven giver kommunerne de rette rammer for at oprette og drive kommunale
internationale skoler. KL kan derfor ikke støtte, at revisionsbestemmelsen ophæves.
Skolelederforeningen bemærker, at de principielt er af den holdning, at den danske folkeskole er for alle
børn og unge, der er bosat eller opholder sig i landet, hvorfor børn af udlændinge med midlertidigt
ophold i landet bør undervises i den kommunale folkeskole.
Børne- og Undervisningsministeriets bemærkninger:
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at det som følge af, at loven stadig er relativt ny, og
erfaringerne med anvendelsen af loven er begrænsede, forudsættes, at ministeriet om tre-fem år vil
foretage en evaluering af loven tilsvarende den, der er foretaget i 2018 og 2021 med henblik på at finde
ud af, om lovens indhold og udformning er hensigtsmæssigt, eller om der er ønsker fra kommunerne
om ændringer.
Der vil således blive foretaget en vurdering af lovens indhold igen inden for en kort årrække med
henblik på at sikre, at loven giver kommunerne de rette rammer for at oprette og drive kommunale
internationale skoler.
Det bemærkes også, at ordningen med kommunale internationale skoler er frivillig for kommunerne.
Kommunerne har således muligheden for i mangel af relevante fri- og privatskoletilbud i området at
oprette en kommunal international grundskole, hvis der er behov for det. Det står derved kommunerne
frit for at beslutte, at udlændinge med midlertidigt ophold alene tilbydes undervisning i de lokale
folkeskoler.