Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 36 Bilag 1
Offentligt
2457559_0001.png
Børne- og Undervisningsministeriet
[Oktober 2021]
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og
private grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
1. Indledning
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og private
grundskoler m.v., lov om social service og lov om en børne- og ungeydelse (Udskydelse af revisi-
onsbestemmelse) har i perioden fra den 25. juni til den 18. august 2021 været i ekstern høring hos
107 myndigheder og organisationer. Lovforslaget er også offentliggjort på Folketingets hjemme-
side og på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 17 af de hørte myndigheder og organisationer, heraf et fælles hø-
ringssvar fra flere af organisationerne (Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Bestyrelserne og
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Lederne samt Danske SOSU-skoler og Danske SOSU-
skoler
Bestyrelserne). 11 af de hørte myndigheder og organisationer har oplyst, at de ikke har
bemærkninger. 6 høringssvar indeholder bemærkninger til lovudkastet. En oversigt over, hvilke af
de hørte myndigheder og organisationer der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændring i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar har ikke givet anledning til at ændre lovforslaget.
3. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Danmarks Private Skoler, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier,
Landssammenslutningen
bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Lederne, Dan-
ske Handicaporganisationer, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler
Bestyrelserne, Danske
Skoleelever, Klagenævnet for Specialundervisning, KL og Landssammenslutningen af Handels-
skoleelever har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
4. Bemærkninger til lovforslaget
En række af de indkomne høringssvar støtter eller anerkender behovet for, at revision af loven
udsættes til skoleåret 2022/23 med henblik på, at en lovrevision sker på baggrund af en forudgå-
ende evaluering.
Danske Handicaporganisationer har anført, at de er kede af udskydelsen. De anfører, at forældre
til børn med fx skolevægring bliver ramt af standsning af udbetaling af børne- og ungeydelsen,
fordi nogle skoler registrerer skolevægringen som ulovligt fravær, hvis fraværet skyldes barnets
handicap/funktionsnedsættelse. Det kan ifølge dem skyldes, at de ikke anerkender, at fraværet ek-
sempelvis skyldes barnets mistrivsel som følge af handicap og et manglende inkluderende lærings-
miljø. De opfordrer til, at dette kan blive et fokus i evalueringen.
1
L 36 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra børne- og undervisningsministeren
2457559_0002.png
Børne- og Undervisningsministeriet
[Oktober 2021]
Frie Skolers Lærerforening har udtrykt manglende forståelse for valget om at fastholde sprogprø-
ver under Covid-19-nedukningen henset til problematikken i at gennemføre dem og den uro, det
har givet børn, forældre og lærere under nedlukningen. Desuden gentager de deres kritik om, at
obligatoriske sprogprøver er urimelig forskelsbehandling af elever på grundskoler med en høj an-
del af elever fra udsatte boligområder.
Skole og Forældre har anført, at udskydelse af revision ikke bør få den konsekvens, at området
står stille, og at der allerede foruden en evaluering er en del, der kan gøres. De ser gerne et for-
stærket fokus på kvalitet i sprogscreeningsredskaber, ledelsesmæssig prioritering af området og
bedre muligheder for at rekruttere pædagogisk personale med speciale i dansk som andetsprog til
skolerne.
2