Børne- og Undervisningsministeriet
Oktober 2021
Sags nr.: 21/18849
Høringsnotat
om
Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen
(Frihedsgrader til håndtering af faglige udfordringer som følge af covid-19
hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22)
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Frihedsgrader til håndtering af
faglige udfordringer som følge af covid-19 hos elever i folkeskolen i skoleåret 2021/22) har i pe-
rioden fra den 23. juni 2021 til den 24. august 2021 været i ekstern høring hos 90 myndigheder og
organisationer. Udkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra 19 af de hørte myndigheder og organisationer, heraf et fælles
høringssvar fra to høringsparter. 10 høringssvar indeholder bemærkninger til lovudkastet. En
oversigt over, hvilke af de hørte myndigheder og organisationer der har afgivet høringssvar, er
vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændring i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar har givet anledning til følgende bemærkninger i lovudkastet:
I bemærkningerne til § 1, nr. 2, er foretaget en præcisering af, at kravet om, at forældrebeta-
lingen til fritidstilbuddene ikke stiger som følge af frihedsgraderne, gælder alle fritidstilbud,
uanset hvilket lovgrundlag det pågældende tilbud er etableret efter.
Der er herudover foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk karakter.
3. Generelle bemærkninger til lovudkastet
Danmarks Private Skoler, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
–
Lederne, Dansk Friskolefor-
ening, Danske Gymnasier, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder,
Klagenævnet for Specialundervisning samt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har
meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovudkastet.
Generelt er foreningerne og organisationerne positive over for lovudkastet og de foreslåede fri-
hedsgrader til kommuner og skoler. Dette gør sig gældende for Danmarks Lærerforening, Dansk
Psykolog Forening, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler
–
Bestyrelserne, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, KL, Skole og Forældre samt Skolelederforeningen.
Danske Skoleelever er generelt kritiske over for de foreslåede løsninger, men deler grundlæggen-
de bekymringen om, at alt for mange elever risikerer at stå tilbage med et fagligt efterslæb på bag-
grund af to skoleår, som har været påvirket af coronapandemien. Foreningen giver udtryk for, at
1