Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 34
Offentligt
2474478_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 34) Forslag til Lov om ændring af
lov om erhvervsuddannelser, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
og forskellige andre love (Udmøntning af trepartsaftale om flere lære-
pladser og entydigt ansvar) har udvalget i brev af 28. oktober 2021 efter
ønske fra Kenneth Mikkelsen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 6:
Hvad er ministerens kommentar til, at den skitserede omlægning af til-
skud medfører et anslået indtægtstab på knap 10 mio. kr. for uddannel-
sesinstitutionen NEXT?
Svar:
Ministeriet har ikke haft mulighed for at gennemgå de nærmere forud-
sætninger for det indsendte estimat for NEXT. Institutionen har heller
ikke kontaktet ministeriet herom. Ministeriets modelberegninger viser
dog et indtægtstab i en væsentligt mindre størrelsesorden end de 10 mio.
kr., som spørgeren henviser til. På baggrund af spørgsmålet vil ministe-
riet gå i dialog med den pågældende institution om de forventede effek-
ter af omlægningen på institutionens økonomi.
På baggrund af det fremsendte kan det bemærkes, at institutionen i sine
beregninger har indregnet et estimat for taksten for tilskud for uddannel-
sesaftaler indgået under grundforløbet. Den nye udbetalingsmodel for til-
skud for aftaler indgået under grundforløbet medfører, at taksten først
beregnes i 1. kvartal i hvert finansår på baggrund af antallet af tilskudsud-
løsende aftaler på landsplan i det foregående finansår. Skulle institutio-
nerne samlet set realisere en lavere vækst i antallet af uddannelsesaftaler
indgået under grundforløbet, end det har været estimeret i ministeriets
kommunikation om omlægningen, vil dette automatisk resultere i, at tak-
sten pr. aftale bliver højere. En skoles tilskud afhænger dermed af ande-
len af det samlede antal tilskudsudløsende aftaler, og skolerne vil dermed
i hovedreglen kun tabe på denne del af omlægningen, hvis den har ind-
gået en lavere andel af det samlede antal aftaler, end dens størrelse burde
berettige til.
Dato: 8. november 2021
Sagsnr.: 21/22113
L 34 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om, hvordan institutionerne kan nå målet, når en institution skal fordoble antallet af aftaler under grundforløbet, til børne- og undervisningsministeren
Overordnet har sammensætningen af omlægningen taget udgangspunkt i
at balancere hensynet til at sikre stærke økonomiske incitamenter til tidli-
gere indgåelse af uddannelsesaftaler på den ene side, samt hensynet til at
omlægningen ikke skal resultere i en uforholdsmæssigt stor omfordeling
mellem institutionerne på den anden side.
Omlægningen er udgiftsneutral for institutionerne under et, både på kort
og på lang sigt. Hvis institutioner får et indtægtstab ved omlægningen,
kan dette primært forklares ved et lavt antal uddannelsesaftaler indgået
under grundforløbet sammenlignet med øvrige institutioner. Lykkes en
institution med at fremrykke aftaleindgåelsen, og dermed at indgå lige så
mange eller flere aftaler under grundforløbet som de øvrige institutioner,
vil dette resultere i et højere tilskud. Det er netop hensigten med til-
skudsomlægningen at understøtte skolernes ansvar for elevernes lære-
pladser med økonomiske incitamenter.
Det bemærkes, at omlægningen af erhvervsskolernes tilskud ikke regule-
res i dette lovforslag, men fremsættes for Folketinget som en del af æn-
dringsforslagene til finanslovforslaget for 2022. Enkelte elementer af om-
lægningen vil senere blive indarbejdet i materiel lovgivning.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2