Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 34
Offentligt
2482021_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 34) Forslag til Lov om ændring af
lov om erhvervsuddannelser, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
og forskellige andre love (Udmøntning af trepartsaftale om flere lære-
pladser og entydigt ansvar) har udvalget i brev af 15. november 2021 stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 14:
Vil ministeren kommentere henvendelse af 15. november 2021 fra
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation om
omlægning af taxametre på erhvervsskolerne, jf. L 34 - bilag 8.
Svar:
I henvendelsen fra DA og FH anføres det, at erhvervsskolerne i 2022
skal opfylde målene om tidlig aftaleindgåelse fra Trepartsaftalen om flere
lærepladser og entydigt ansvar fra november 2020 for, at tilskudsomlæg-
ningen samlet set er udgiftsneutral. Dette er ikke korrekt. Tilskudsom-
lægningen er udgiftsneutral, uanset i hvor høj grad skolerne samlet set
opfylder trepartsaftalens målsætninger.
Med den nuværende model for tilskudsomlægningen etableres to faste
rammer for tilskud for uddannelsesaftaler indgået under grundforløbet,
hhv. én ramme for SOSU/PAU-området og én ramme for alle øvrige
uddannelser. Rammerne fordeles til institutionerne på baggrund af insti-
tutionernes andel af det samlede antal indgåede aftaler i det foregående
finansår. Dermed sikres det, at det totale tilskud forbliver uændret, uagtet
hvordan sektoren samlet set opfylder målsætningerne. For den enkelte
institution vil omlægningen dog have den betydning, at hvis der leveres
en lavere grad af målopfyldelse end på de øvrige institutioner, vil skolen
miste indtægter. Dette er netop hensigten med omlægningen, som skal
tilskynde institutionerne til at prioritere arbejdet med at formidle uddan-
nelsesaftaler til elever, inden de afslutter grundforløbet.
Jeg mener derfor allerede at have imødekommet DA og FH’s ønske om
at sikre, at det samlede tilskud ikke reduceres. Derudover har jeg som
Dato: 17. november 2021
Sagsnr.: 21/23271
L 34 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/11-21 fra Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation om omlægning af taxametre på erhvervsskolerne, til børne- og undervisningsministeren
følge af dialog med ordførerne og sektoren besluttet at indfase modellen
med halv kraft i 2022. Dermed halveres færdiggørelsestaxameteret på
grundforløbet i stedet for at blive afskaffet, og tilskuddet for aftaler ind-
gået under grundforløbet hæves tilsvarende mindre end i den oprindelige
model. I 2023 indføres tilskudsomlægningen fuldt ud, og færdiggørelses-
taxameteret afskaffes dermed helt. Begge modeller er udgiftsneutrale,
uanset i hvor høj grad sektoren opfylder trepartsaftalens målsætninger.
I brevet opfordres der desuden til, at webudvikleruddannelsen undtages
fra tilskudsomlægningen, da denne uddannelse er rent skolebaseret. Mi-
nisteriet har opgjort, hvor stor en andel af det samlede færdiggørelsesta-
xameter på grundforløbet, der udgøres af rent skolebaserede uddannel-
ser. Jeg har vedlagt notat herom.
Som det fremgår af vedlagte notat, udgør rent skolebaserede uddannelser
en meget begrænset del af de udbetalte færdiggørelsestaxametertilskud
for størstedelen af de syv udbydere. Ydermere viser notatet, at afskaffel-
sen af færdiggørelsestaxameteret højst vil resultere i et tab på 0,1 pct. af
omsætningen for de seks offentlige udbydere, mens én privat udbyder vil
opleve et tab svarende til 0,7 pct. af omsætningen sfa. afskaffelsen på
rent skolebaserede uddannelser.
Eftersom de rent skolebaserede uddannelser udgør så begrænset en andel
af skolernes økonomi, mener jeg, at det vil være uhensigtsmæssigt at op-
retholde færdiggørelsestaxameteret for én uddannelse. Ydermere vil jeg
understrege, at tabet på de rent skolebaserede uddannelser føres tilbage
til sektoren via de øvrige uddannelser, da den samlede tilskudsomlægning
er udgiftsneutral. Jeg mener derfor ikke, at der er behov for at justere
modellen fsva. de rent skolebaserede uddannelser. Beslutningen om at
indfase modellen med halv kraft i 2022 indebærer endvidere, at der også
udbetales færdiggørelsestaxameter for disse uddannelser i 2022
dog
med en halveret takst.
Det bemærkes atter, at omlægningen af erhvervsskolernes tilskud ikke re-
guleres i dette lovforslag, men fremsættes for Folketinget som en del af
ændringsforslagene til finanslovforslaget for 2022. Enkelte elementer af
omlægningen vil senere blive indarbejdet i materiel lovgivning.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2