Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 34 Bilag 9
Offentligt
2480414_0001.png
Til lovforslag nr.
L 34
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 11. november 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og forskellige andre love
(Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 14 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB)
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget med
de stillede ændringsforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, der
udmønter dele af trepartsaftalen om flere lærepladser og en-
tydigt ansvar. Venstre har under udvalgsbehandlingen stillet
en række spørgsmål for at skabe større klarhed om effekter-
ne af lovforslaget.
Venstre har bl.a. spurgt ind til kritikken af, at den fore-
slåede tilskudsomlægning ikke tager forbehold for konjunk-
turudsving, der kan påvirke skolernes mulighed for at op-
fylde måltallene. Det fremgår af ministerens svar, at den
foreslåede tilskudsomlægning samlet set tager højde for
konjunkturerne, idet antallet af indgåede aftaler kan variere
fra år til år. Skulle konjunkturerne lede til et fald i antallet
af indgåede aftaler, vil taksten pr. aftale stige, således at det
samlede tilskud til institutionerne forbliver det samme. Sva-
ret bliver taget til efterretning, men Venstre kan stadig
være bekymret for, at de stærke økonomiske incitamenter
kommer til at udgøre en betydelig risiko for erhvervsskoler-
ne. For Venstre har det været afgørende, at uddannelsesinsti-
tutionerne ikke oplever en mærkbar indtægtsnedgang som
følge af udmøntning af trepartsaftalen. I et svar har ministe-
ren oplyst, at ministeriets beregninger viser indtægtstab, der
er langt mindre end beregningerne fra uddannelsesinstitutio-
nerne NEXT og TEC. Venstre har noteret sig ministeriets
mere optimistiske beregninger og ministeriets villighed til at
gå i dialog med de pågældende institutioner om de forvente-
de effekter af omlægningen af institutionernes økonomi.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det særdeles
positivt, at der med lovens udmøntning af trepartsaftalen om
flere lærepladser lægges op til, at mange flere uddannelses-
aftaler skal indgås tidligere end i dag, og at der opstilles
en målsætning om, at der ved 20. undervisningsuge i grund-
forløbet skal være indgået uddannelsesaftaler for 80 pct. af
eleverne. Den opstillede målsætning kan imidlertid forværre
det allerede eksisterende problem, hvor en del af eleverne
står uden forsørgelsesgrundlag efter endt grundforløb, hvis
uddannelsesaftalen ikke træder i kraft umiddelbart i forlæn-
gelse heraf.
Det må således forventes, at det opstillede mål for afta-
leindgåelsen vil føre til, at flere elever vil få en fremdateret
uddannelsesaftale, der først træder i kraft nogen tid efter
afsluttet grundforløb. Da der, jf lovbemærkningerne, ikke
vil være krav om, hvor længe efter afslutningen af grund-
forløbet en uddannelsesaftale bør træde i kraft, er der en
betydelig risiko for, at der både vil blive flere elever, der i en
periode står uden forsørgelse, og at disse perioder vil blive
længere.
AX026874
L 34 - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 11. november 2021
2480414_0002.png
2
Enhedslisten havde gerne set dette problem håndteret i
loven, således at der dels blev sat en tidsbegrænsning på
fremdateringen af uddannelsesaftaler til højst 3 måneder
efter færdiggørelsen af grundforløbet, dels blev indført en
ydelse svarende til skolepraktikydelsen til de elever, der i
en periode efter grundforløbet afventer ikrafttræden af en
fremdateret uddannelsesaftale.
Børne- og undervisningsministeren opfordres derfor til at
have opmærksomhed på dette problem og tage initiativ til
justering af lovgivningen, hvis der konstateres et voksende
problem med fremdaterede uddannelsesaftaler.
Enhedslisten støtter lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
Til § 1
1)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 31, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 3« til: »stk. 2«.«
[Lovteknisk ændring]
2)
I
nr. 22
ændres i den indledende tekst »§ 38, stk. 6, 1.
pkt.« til: »§ 38, stk. 6«.
[Lovteknisk ændring]
3)
Nr. 23
affattes således:
»23.
I
§ 38, stk. 6,
ændres »3-5« til: »3-6«.«
[Lovteknisk ændring]
4)
Nr. 28
affattes således:
»28.
I
§ 43, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt. som nye punktum-
mer:
»Den lærepladsopsøgende og formidlende indsats skal
tilrettelægges fra begyndelsen af grundforløbets 2. del, dog
fra 20 undervisningsuger inde i det studiekompetencegiven-
de forløb, for så vidt angår elever på merkantile eux-for-
løb. Skolen skal efter 15. undervisningsuge på grundforlø-
bets 2. del formidle lærepladser til øvrige uddannelser, som
elevens grundforløb giver adgang til, og som eleven finder
relevante. For elever på merkantile eux-forløb skal skolen
efter 35. undervisningsuge på det studiekompetencegivende
forløb formidle lærepladser til øvrige uddannelser, som ele-
vens studiekompetencegivende forløb giver adgang til, og
som eleven finder relevante.««
[Lovteknisk ændring]
5)
I
nr. 45
ændres »før § 66 a« til: »til
kapitel 7 a«.
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 45 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 66 a, stk. 1, 2. pkt.,
udgår », jf. dog stk. 5,«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
I den under
nr. 48
foreslåede ændring af
§ 66 c, stk.
1, 5.
og
6 pkt.,
indsættes efter »studiekompetencegivende«:
»forløb«.
[Lovteknisk ændring]
8)
I den under
nr. 57
foreslåede ændring af
§ 66 i, stk.
2, 4. pkt.,
indsættes efter »studiekompetencegivende«: »for-
løb,«.
[Lovteknisk ændring]
9)
Efter nr. 59 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 66 s, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2 og
3«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
10)
I det under
nr. 12
foreslåede
kapitel 2 b
udgår
§ 5 b,
stk. 2
og
3,
og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Hvis eleven eller lærlingen skifter arbejdsgiver
fra en kommune til en anden kommune efter overgangen til
hovedforløbet, tilfalder tilskuddet den kommune, som har
indgået uddannelsesaftalen med eleven eller lærlingen på
grundforløbet.
Stk. 3.
Satser for tilskuddet og den periode, for hvilken
der ydes tilskud, fastsættes i de årlige finanslove.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag kan fastsætte nærmere regler om afgrænsning, udbeta-
lingsgrundlag, beregning, udbetaling, efterregulering, perio-
deafgrænsning og administration af ordningen i øvrigt.«
[Præcisering af berettiget kommune]
11)
I det under
nr. 31
foreslåede
kapitel 4 b
affattes
§§ 12
g
og
12 h
således:
Ȥ 12 g.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde til-
skud til uddannelsesinstitutioner og øvrige aktører til tiltag,
der er rettet mod at understøtte rekruttering og fastholdelse
af elever og lærlinge i alderen 18 til 25 år på erhvervsuddan-
nelserne.
Stk. 2.
Den samlede økonomiske ramme for tilskud efter
stk. 1 dækkes af følgende:
1) Et beløb fastsat til formålet på de årlige finanslove.
2) Tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag ikke har disponeret over i foregående år.
3) Uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Tilskudsmodtagere skal tilbagebetale uforbrugte
dele af det udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag. Udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det
omfang tilskuddene ikke er anvendt i henhold til de betin-
gelser og til de formål, hvortil de blev ydet. Tilskud, som
tilbagebetales, videreføres til udmøntning i det efterfølgende
finansår.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag fastsætter nærmere regler om ordningen i stk. 1, her-
under om størrelsen af den økonomiske støtte samt betingel-
serne for ydelse af støtte og regnskabs-, revisions- og doku-
L 34 - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 11. november 2021
2480414_0003.png
3
mentationskrav, herunder om undtagelser fra revisionskrav,
og udbetaling af støtten.
§ 12 h.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde et
driftstilskud til Center for viden om erhvervsuddannelserne.
Stk. 2.
Den samlede økonomiske ramme for driftstilskud
efter stk. 1 dækkes af følgende:
1) Et beløb fastsat til formålet på de årlige finanslove.
2) Tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag ikke har disponeret over i foregående år.
3) Uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Center for viden om erhvervsuddannelserne skal
tilbagebetale uforbrugte dele af det udbetalte driftstilskud til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte driftstilskud
kan kræves tilbagebetalt, i det omfang driftstilskuddet ikke
er anvendt i henhold til de betingelser og til de formål, det
blev ydet. Driftstilskud, som tilbagebetales, videreføres til
udmøntning i det efterfølgende finansår.«
[Præcisering af anvendelsesområdet for de foreslåede §§ 12
g og 12 h]
Til § 3
12)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 18 a, stk. 1,
og
§ 38 a
ændres »elever, kursister« til:
»elever, lærlinge, kursister«, i
§ 18 d, stk. 2,
ændres »Elever,
kursister« til: »Elever, lærlinge, kursister«, og i
§ 38 a
æn-
dres »eleven, kursisten« til: »eleven, lærlingen, kursisten«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
13)
I
nr. 1
ændres
Ȥ 3, stk. 1, nr. 2, 2. pkt.,
og i
stk. 2, 4.
pkt.«
til:
Ȥ 3, stk. 1, nr. 2, 3. pkt.,
og
stk. 2, 5. pkt.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 8
14)
I
§ 8
indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8.
Tilskudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning
nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, som Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag ikke har disponeret over i 2021,
er omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 2, i lov om Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag som affattet ved denne lovs § 2,
nr. 31. Tilbagebetalte tilskudsmidler hidrørende fra tekstan-
mærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021 er
omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag som affattet ved denne lovs § 2, nr. 31.«
Stk. 8-11 bliver herefter stk. 9-12.
[Ny overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk konsekvensændring som følge af det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 17, hvori § 31, stk. 2, i lov om erhvervs-
uddannelser foreslås ophævet og stk. 3 og 4 herefter bliver
stk. 2 og 3.
Henvisningen i § 31, stk. 1, til bestemmelsens stk. 3
foreslås dermed konsekvensændret til en henvisning til stk.
2.
Til nr. 2
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk korrektion, som følge af at den foreslåede æn-
dring skal indsættes i § 38, stk. 6, i lov om erhvervsuddan-
nelser og ikke i bestemmelsens 1. pkt., da kolon efter stk. 6
har punktumvirkning.
Til nr. 3
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk korrektion, som følge af at den foreslåede æn-
dring vedrører § 38, stk. 6, i lov om erhvervsuddannelser
og ikke bestemmelsens 2. pkt., og da henvisningen, der fore-
slås ændret ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 23, alene
optræder et enkelt sted i § 38, stk. 6, i lov om erhvervsud-
dannelser.
Til nr. 4
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk korrektion, således at de foreslåede ændringer i
§ 43, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 28, indsættes i § 43, stk. 1, efter bestem-
melsens 2. pkt. som nye punktummer.
Til nr. 5
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk korrektion, således at det fremgår, at den foreslå-
ede ændring, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 45, skal
indsættes i kapiteloverskriften til kapitel 7 a.
Til nr. 6
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk kon-
sekvensændring, som følge af at § 66 a, stk. 5, i lov om
erhvervsuddannelser foreslås ophævet ved det fremsatte lov-
forslags § 1, nr. 46.
Til nr. 7
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk kor-
rektion, da ordet forløb ved en fejl ikke indgik i ordlyden i
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48.
Til nr. 8
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk kor-
rektion, da ordet forløb ved en fejl ikke indgik i ordlyden i
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 57.
Til nr. 9
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk konsekvensændring, som følge af at § 31, stk. 2,
i lov om erhvervsuddannelser foreslås ophævet og stk. 3 og
4 herefter bliver stk. 2 og 3, jf. det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 17.
Henvisningen i § 66 s, stk. 1, 2. pkt., i lov om erhvervs-
uddannelser til § 31, stk. 2-4, foreslås dermed konsekvens-
ændret til en henvisning til § 31, stk. 2 og 3.
L 34 - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 11. november 2021
2480414_0004.png
4
Til nr. 10
Med ændringsforslag nr. 10 foreslås § 5 b, stk. 2 og 3,
i det foreslåede kapitel 2 b i det fremsatte lovforslags § 2,
nr. 12, at udgå, og i stedet foreslås der indsat stk. 2-4 i den
foreslåede § 5 b. De materielle ændringer, der foreslås med
nærværende ændringsforslag set i forhold til det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 12, findes i det foreslåede nye § 5 b, stk.
2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede nye affattelse af § 5 b, stk. 3 og 4, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i nærværende
ændringsforslag er alene lovteknisk begrundet og svarer
ordret til den foreslåede affattelse af § 5 b, stk. 2 og 3, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i § 2, nr. 12, i det
fremsatte lovforslag. For så vidt angår disse bestemmelser
henvises der i sin helhed til bemærkningerne til det fremsat-
te lovforslags § 2, nr. 12, jf. Folketingstidende 2021-22,
tillæg A, L 34 som fremsat, side 54 ff.
Som anført findes der materielle ændringer set i forhold
til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 12, i det foreslåede nye §
5 b, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Efter det foreslåede nye § 5 b, stk. 2, skal tilskuddet, hvis
eleven eller lærlingen skifter arbejdsgiver fra en kommune
til en anden kommune efter overgangen til hovedforløbet,
tilfalde den kommune, som har indgået uddannelsesaftalen
med eleven eller lærlingen på grundforløbet.
Det foreslåede vil indebære, at i de tilfælde hvor en elev
eller lærling skifter arbejdsgiver under hovedforløbet fra en
kommune til en anden kommune, tilfalder tilskuddet efter
forslaget den kommune, som har indgået uddannelsesaftalen
med eleven eller lærlingen på grundforløbet. Herved sikres
en enkel, effektiv og digitaliseringsklar administration af
tilskuddet, når en elev eller lærling skifter arbejdsgiver i
løbet af uddannelsesaftalens løbetid.
Det bemærkes, at i tilfælde, hvor en elev eller lær-
ling skifter arbejdsgiver under grundforløbet eller imellem
grund- og hovedforløbet, vil de kumulative betingelser i det
foreslåede § 5 b, stk. 1, i det fremsatte lovforslagets § 2,
nr. 12, ikke være opfyldt. I sådanne tilfælde ydes der ikke
tilskud til nogen kommune.
Det bemærkes derudover i forlængelse af ovenstående
om virkningen af det foreslåede nye stk. 2, at ændringsfor-
slag nr. 10 ikke ændrer på, at det vil være uden betydning
for beregningen af tilskuddet, om der for de konkrete elever
eller lærlinge er en overgang mellem grund- og hovedforløb,
der er kortere eller længere end gennemsnittet på aktuelt 4,3
uger. En kommune, der er omfattet af det nye stk. 2, og hvis
elev eller lærlinge opfylder betingelserne i det foreslåede
stk. 1, i det fremsatte lovforslagets § 2, nr. 12, vil således
være berettiget til et tilskud, der beregnes som 1 elev x
sats x 4,3. Niveauet på 4,3 uger vil kunne blive ændret på
finansloven, såfremt den konstaterede gennemsnitlige varig-
hed ændrer sig.
Til nr. 11
Med ændringsforslag nr. 11 nyaffattes §§ 12 g og 12 h i
det foreslåede kapitel 4 b i § 2, nr. 31, i det fremsatte lovfor-
slag. De materielle ændringer, der foreslås med nærværende
ændringsforslag set i forhold til det fremsatte lovforslags §
2, nr. 31, findes i det foreslåede nye § 12 g, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og den foreslåede nye §
12 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede nye affattelse af § 12 g, stk. 2-4, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i nærværende æn-
dringsforslag er alene lovteknisk begrundet og svarer ordret
til den foreslåede affattelse af § 12 g, stk. 2-4, i lov om Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag i § 2, nr. 31, i det fremsat-
te lovforslag. For så vidt angår denne del af bestemmelsen,
henvises der i sin helhed til bemærkningerne til det fremsat-
te lovforslags § 2, nr. 31, jf. Folketingstidende 2021-22,
tillæg A, L 34 som fremsat, side 68 ff.
Som anført findes der materielle ændringer set i forhold
til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, i det foreslåede nye §
12 g, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Der foreslås på baggrund af trepartsaftalens ordlyd en
præcisering af anvendelsesområdet for den foreslåede ord-
ning med midler til øget rekruttering af 18+-årige til er-
hvervsuddannelserne i § 12 g, stk. 1, i lov om Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag i det fremsatte lovforslags § 2, nr.
31.
Den foreslåede præcisering af § 12 g, stk. 1, i ændrings-
forslag nr. 11 vil indebære, at Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag kan yde tilskud til uddannelsesinstitutioner og øvrige
aktører til tiltag, der er rettet mod at understøtte rekruttering
og fastholdelse af elever og lærlinge i alderen 18 til 25 år på
erhvervsuddannelserne. Det foreslåede vil således indebære
en øvre aldersafgrænsning i forhold til mulige tiltag, som
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil kunne yde tilskud
til efter bestemmelsen. Ordlyden foreslås endvidere præci-
seret, så der kan ydes tilskud til tiltag, der er rettet mod
at understøtte rekruttering og fastholdelse. Det bemærkes i
forlængelse af de foreslåede præciseringer, at Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag ikke vil være afskåret fra at yde
tilskud efter den foreslåede, præciserede bestemmelse, hvis
et givent initiativ måtte vurderes tillige at kunne have en
positiv effekt i forhold til at understøtte rekruttering og
fastholdelse af yngre eller ældre elev- og lærlingegrupper
end de 18-25-årige på erhvervsuddannelserne. Det er dog
en forudsætning, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vur-
derer, at et givent tiltag først og fremmest er rettet mod at
understøtte rekruttering og fastholdelse af elever og lærlinge
i alderen 18 til 25 år på erhvervsuddannelserne.
Endvidere foreslås der med ændringsforslaget materielle
ændringer set i forhold til det fremsatte lovforslags § 2, nr.
31, med den foreslåede nye § 12 h i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Der foreslås på baggrund af drøftelser med arbejdsmarke-
dets parter en justering af den foreslåede ordning med mid-
ler til sikring af viden og udvikling på erhvervsuddannelser-
ne i § 12 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Den foreslåede ordning i det fremsatte lovforslag skul-
le hjemle, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde
tilskud til videninstitutioner, uddannelsesinstitutioner og an-
dre relevante aktører til at sikre viden og udvikling på er-
hvervsuddannelsesområdet, og at midlerne skal anvendes til
at sikre viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet
L 34 - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 11. november 2021
2480414_0005.png
5
med henblik på at styrke videngrundlaget om den del af
uddannelserne, der finder sted i virksomheden, om samspil-
let mellem teori og praksis. Det er endvidere hensigten,
at anvendelsen af midlerne skal styrke videngrundlaget om
årsager til erhvervsuddannelseselevers frafald i grund- og
hovedforløb, jf. også Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L
34 som fremsat, side 69.
Finansudvalget tiltrådte den 7. oktober 2021 aktstykke nr.
1, hvorved Børne- og Undervisningsministeriet anmodede
om Finansudvalgets tilslutning til, at der på forslag til lov
om tillægsbevilling for 2021 optages tekstanmærkning nr.
300 ad finanslovskonto 20.31.11.
Det fremgår af aktstykkets b-stykke, at der med treparts-
aftale om flere lærepladser og entydigt ansvar afsættes 7,5
mio. kr. årligt i 2021-2024 til at sikre viden og udvikling
på erhvervsuddannelsesområdet med henblik på at styrke
videngrundlaget i den del af uddannelserne, der finder sted
i virksomheden om samspillet mellem teori og praksis. De
afsatte midler skal endvidere styrke vidensgrundlaget om
årsager til erhvervsuddannelseselevers frafald i grund- og
hovedforløb.
Det betones i b-stykket, at parterne efterfølgende er ble-
vet enige om at udmønte midlerne som et tilskud til et
videncenter for viden om erhvervsuddannelserne. Formålet
med videncenteret er at etablere et stærkt videnmiljø for ny
viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet. Viden-
centret skal i dialog med øvrige interessenter iværksætte og
gennemføre projekter, der bygger på et samarbejde mellem
de væsentligste danske udviklings- og forskningsmiljøer in-
den for uddannelses- og arbejdsmarkedsområdet og formidle
forskningsresultater og bidrage til udvikling af praksis, så ny
viden kan udfoldes og anvendes bredt.
Det fremgår videre af b-stykket, at videncenteret etable-
res som et konsortium mellem flere relevante forsknings-
og videnmiljøer. Inden for konsortiet udpeges en værtsinsti-
tution med et etableret forskningsmiljø inden for erhvervs-
uddannelser og arbejdsmarkedsforhold, f.eks. et universitet
eller en professionshøjskole. Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag gennemfører en ansøgningsrunde med hensyn til at
udpege det konsortium, der varetager opgaven som videns-
center.
Endelig fremgår det af b-stykket at:
- Materialet til brug for ansøgningsrunden skal beskrive
indholdet af en resultataftale mellem Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag og konsortiet, herunder bl.a. anvendelse af
driftstilskuddet, udbetaling, regnskabsaflæggelse, dokumen-
tationskrav og administration af ordningen i øvrigt.
- Der skal være et formelt samarbejde inden for kon-
sortiet, det vil sige mellem værtsinstitution og en/flere
samarbejdspartnere fra relevante forsknings- og videnmiljø-
er. Værtsinstitutionen vil være ansvarlig for den daglige
drift af centeret og administrationen af og afrapportering
for anvendelsen af tilskudsmidlerne. Tilskuddet udbetales af
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til værtsinstitutionen.
- Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
konsortiet indgår en resultataftale om videncentret, som bl.a.
fastlægger centrets formål og opgaver, mål og succeskriteri-
er for videncenteret, og krav til afrapportering om centerets
virke i perioden 2021-2024. Udkast til resultataftale skal
offentliggøres i forbindelse med ansøgningsrundens offent-
liggørelse.
Med tekstanmærkningens stk. 1 bemyndiges Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag til at disponere 7,5 mio. kr. i
2021, som anvendes til et driftstilskud til Center for viden
om erhvervsuddannelserne. Ordningen inklusive udviklings-
og administrationsudgifter hertil afholdes af bidraget efter §
18, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det følger af tekstanmærkningens stk. 2, at Center for
viden om erhvervsuddannelserne placeres på en værtsinsti-
tution med et etableret forskningsmiljø inden for erhvervs-
uddannelserne. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udpeger
centeret på baggrund af en ansøgningsrunde. Det er et krav,
at centeret etableres som et samarbejde med en eller flere
partnere fra relevante forsknings- og vidensmiljøer.
Center for viden om erhvervsuddannelsernes nærmere
formål, opgaver, mål og lign. beskrives i en resultataftale
mellem centeret og Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
tekstanmærkningens stk. 3.
Det følger af tekstanmærkningens stk. 4, at Center for vi-
den om erhvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte
dele af det udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag. Udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det
omfang tilskuddene ikke er anvendt i overensstemmelse
med de betingelser og til de formål, hvortil de blev ydet. Til-
skud, som tilbagebetales, tilfalder Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag.
Dette ændringsforslag skal tilpasse den foreslåede § 12 h
i det fremsatte lovforslag til den ordning, som er udmøntet
ved aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, med henblik på at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal kunne yde tilskud-
det efter det foreslåede § 12 h til det kommende Center for
viden om erhvervsuddannelserne.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag forventer at kunne
udpege det konsortium, der skal varetage opgaven som vi-
dencenter på baggrund af gennemført ansøgningsrunde i de-
cember 2021.
Det foreslås med det nye § 12 h, stk. 1, i lov om Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag, at Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag skal kunne yde et driftstilskud til det kommende
Center for viden om erhvervsuddannelserne.
Der ændres ikke herved på intentionen med de afsatte
midler, det vil sige, at midlerne skal anvendes til at sikre
viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet, og at
midlerne skal anvendes til at sikre viden og udvikling på er-
hvervsuddannelsesområdet med henblik på at styrke videng-
rundlaget om den del af uddannelserne, der finder sted i
virksomheden, om samspillet mellem teori og praksis. Det
er endvidere fortsat hensigten, at anvendelsen af midlerne
skal styrke videngrundlaget om årsager til erhvervsuddan-
nelseselevers frafald i grund- og hovedforløb. Det er i stedet
hensigten, at dette reguleres i resultataftalen mellem centeret
og bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
De beslutninger, der er truffet med aktstykket, nødven-
diggør en ajourføring af § 12 h i det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 31. Det bemærkes, at ændringsforslaget vil begræn-
se mulige tilskudsmodtagere fra »vidensinstitutioner, uddan-
L 34 - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 11. november 2021
2480414_0006.png
6
nelsesinstitutioner og andre relevante aktører« til det kom-
mende Center for viden om erhvervsuddannelserne, og at
midlerne i perioden 2021-2024 samlet set vil gå til Center
for viden om erhvervsuddannelserne.
Det foreslåede nye § 12 h, stk. 2, svarer med en enkelt
sproglig præcisering til det foreslåede § 12 h, stk. 2, i det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 31. For så vidt angår denne
bestemmelse, henvises der i sin helhed til bemærkningerne
til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, jf. Folketingstidende
2021-22, tillæg A, L 34 som fremsat, side 69.
Det foreslås, at det foreslåede nye § 12 h, stk. 3, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag affattes således,
at Center for viden om erhvervsuddannelserne skal tilba-
gebetale uforbrugte dele af det udbetalte driftstilskud til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte driftstilskud
kan kræves tilbagebetalt, i det omfang driftstilskuddet ikke
er anvendt i henhold til de betingelser og til de formål, det
blev ydet. Driftstilskud, som tilbagebetales, videreføres til
udmøntning i det efterfølgende finansår.
Det foreslåede nye § 12 h, stk. 3, svarer med enkelte
sproglige justeringer i sit indhold til det foreslåede § 12
h, stk. 3, i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31. For så
vidt angår denne bestemmelse, henvises der i sin helhed til
bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 34 som fremsat, side
69.
Som noget nyt i forhold til den foreslåede § 12 h i
det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, foreslås det, at den
foreslåede bemyndigelse til bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag udgår. Bestyrelsen vil dermed ikke være
bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om ordningen,
herunder om størrelsen af den økonomiske støtte og betin-
gelserne for ydelse af støtte og regnskabs-, revisions- og
dokumentationskrav, herunder om undtagelser fra revisions-
krav, og udbetaling af støtten.
Det fremgår af forarbejderne til det foreslåede § 12 h, stk.
4, i det fremsatte lovforslag, jf. Folketingstidende 2021-22,
tillæg A, L 34 som fremsat, side 69, at den foreslåede be-
myndigelse i det fremsatte lovforslag f.eks. vil kunne anven-
des af bestyrelsen til at fastsætte regler om, at der kan ydes
tilskud til flerårige tiltag, at bestyrelsen endvidere vil kun-
ne fastsætte regler om, at regnskaber vedrørende tilskuddet
kan undtages for krav om indsendelse af en revisorerklæ-
ring og et revisionsprotokollat, hvis de tildelte midler ikke
overstiger en beløbsgrænse, som forventes at være på op
til 200.000 kr., og at tilskudsmodtageren alene skal indsen-
de en ledelseserklæring, hvor ledelsen skriver under på, at
midlerne er anvendt inden for formålet. Disse forhold vil i
stedet kunne reguleres i resultataftalen mellem centeret og
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Ændringsforslag nr. 11 ændrer ikke på, at den foreslåede
§ 12 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag foreslås
at være tidsbegrænset, jf. § 7, stk. 4, i det fremsatte lovfor-
slag. For så vidt angår denne bestemmelse, henvises der i
sin helhed til bemærkningerne til det fremsatte lovforslags §
2, nr. 31, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 34 som
fremsat, side 69, og det fremsatte lovforslags § 7, stk. 4, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 34 som fremsat, side
82 og 83.
Til nr. 12
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk kor-
rektion, som følge af at ordet elever står anført med stort
begyndelsesbogstav i § 18 d, stk. 2, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Til nr. 13
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk kor-
rektion, som følge af at ordet elev står i § 3, stk. 1, nr. 2. 3.
pkt., og i § 3, stk. 2, 5. pkt., i lov om erhvervsfaglig studen-
tereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse (eux).
Til nr. 14
Med ændringsforslag nr. 14 indsættes en ny overgangsbe-
stemmelse i det fremsatte lovforslags § 8. Det foreslås, at
der i det fremsatte lovforslags § 8 efter stk. 7 indsættes et
nyt stykke 8.
Efter det foreslåede stk. 8, 1. pkt., vil tilskudsmidler hid-
rørende fra tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7.
oktober 2021, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke
har disponeret over i 2021, være omfattet af § 12 h, stk. 2,
nr. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede stk. 8, 1. pkt., vil indebære, at tilskud-
smidler hidrørende fra tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke
nr. 1 af 7. oktober 2021, som Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag ikke måtte have disponeret over i 2021, vil indgå
i midler omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 2, og dermed også
vil kunne anvendes i henhold til § 12 h. For så vidt angår
tidsbegrænsningen af ordningen, henvises til det fremsatte
lovforslags § 7, stk. 4, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg
A, L 34 som fremsat, side 82 og 83.
Efter det foreslåede stk. 8, 2. pkt., vil tilbagebetalte til-
skudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning nr. 300 i akt-
stykke nr. 1 af 7. oktober 2021 være omfattet af § 12 h, stk.
2, nr. 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede stk. 8, 2. pkt., vil indebære, at tilbagebe-
talte (og dermed også uforbrugte) tilskudsmidler hidrørende
fra tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober
2021 vil indgå i midler omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 3, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og dermed også
vil kunne anvendes i henhold til § 12 h. For så vidt angår
tidsbegrænsningen af ordningen, henvises til det fremsatte
lovforslags § 7, stk. 4, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg
A, L 34 som fremsat, side 82 og 83.
Ændringsforslag nr. 14 om et nyt § 8, stk. 8, er uafhæn-
gigt af ændringsforslag nr. 11 om bl.a. nyaffattelse af det
foreslåede § 12 h i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Den foreslåede nyaffattelse af § 12 h i ændringsforslag
nr. 11 skal hjemle, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
kan yde et driftstilskud til det kommende Center for viden
om erhvervsuddannelserne.
Det fremgår af ændringsforslag nr. 11, at de foreslåede §
12 h, stk. 2, nr. 2 og 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag foreslås affattet således, at den samlede økonomi-
ske ramme for driftstilskud efter den foreslåede nye § 12 h
L 34 - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 11. november 2021
2480414_0007.png
7
bl.a. dækkes af tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag ikke har disponeret over i foregående år, og
af uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler. Den foreslåede
nyaffattelse af § 12 h, stk. 2, i ændringsforslag nr. 11 svarer
med en enkelt sproglig præcisering til det foreslåede § 12 h,
stk. 2, i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Det fremgår endvidere af ændringsforslag nr. 11, at det
foreslåede nye § 12 h, stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fastsætter, at Center for viden om er-
hvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte dele af
det udbetalte driftstilskud til Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag. Udbetalte driftstilskud kan kræves tilbagebetalt, i
det omfang driftstilskuddet ikke er anvendt i henhold til de
betingelser og til de formål, det blev ydet. Driftstilskud, som
tilbagebetales, vil skulle videreføres til udmøntning i det
efterfølgende finansår.
Nyaffattelsen af § 12 h i ændringsforslag nr. 11 har bag-
grund i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, som hjemler, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan disponere 7,5 mio.
kr. i 2021, som anvendes til et driftstilskud til Center for
viden om erhvervsuddannelserne.
Det fremgår af aktstykkets b-stykke, at der med treparts-
aftale om flere lærepladser og entydigt ansvar afsættes 7,5
mio. kr. årligt i 2021-2024 til at sikre viden og udvikling
på erhvervsuddannelsesområdet. Det betones i b-stykket,
at parterne efterfølgende er blevet enige om at udmønte
midlerne som et tilskud til et videnscenter for viden om
erhvervsuddannelserne. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
gennemfører en ansøgningsrunde med henblik på at udpege
det konsortium, der varetager opgaven som videncenter.
Det fremgår endvidere af aktstykkets b-stykke, at besty-
relsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og det vin-
dende konsortium indgår en resultataftale om videncentret,
som bl.a. fastlægger centerets formål og opgaver, mål og
succeskriterier for videncentret, og krav til afrapportering
om centerets virke i perioden 2021-2024. Med aktstykket
bemyndiges Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til at finan-
siere og administrere ordningen inden for den afsatte ramme
på 7,5 mio. kr. årligt.
Med tekstanmærkningens stk. 1 bemyndiges Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag til at disponere 7,5 mio. kr. i
2021, som anvendes til et driftstilskud til Center for viden
om erhvervsuddannelserne, det vil sige de afsatte midler
ikke nødvendigvis alle vil skulle udbetales i 2021.
Det følger af tekstanmærkningens stk. 4, at Center for vi-
den om erhvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte
dele af det udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag. Udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det
omfang tilskuddene ikke er anvendt i overensstemmelse
med de betingelser og til de formål, hvortil de blev ydet. Til-
skud, som tilbagebetales, tilfalder Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 11, for så vidt angår ordningen, der er hjemlet ved
tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober
2021, og for så vidt angår den foreslåede nyaffattelse af den
foreslåede § 12 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag i lovforslagets § 2, nr. 31.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2021 og var til
1. behandling den 14. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 22. juni 2021 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm.
del – bilag 227. Den 7. oktober 2021 sendte børne- og
undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 13 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Kim Aas (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte Rod (RV) Anne Sophie Callesen (RV)
Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (FG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
L 34 - 2021-22 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 11. november 2021
2480414_0008.png
8
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5