Medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget
Henvendelse til Børne- og Undervisningsudvalget om
omlægning af taxametre på erhvervsskolerne
I lovarbejdet med L34 er der blevet stillet en række spørgsmål om, hvor-
dan lovforslaget hænger sammen med taxameteromlægningen og de styr-
kede økonomiske incitamenter for erhvervsskolerne til tidlig indgåelse af
lærepladsaftaler.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion (FH) er i lighed med spørgsmålene til L34 bekymret for, at der er ri-
siko for, at taxameteromlægningen betyder, at der vil blive taget penge ud
af sektoren. Børne- og Undervisningsministeriet lægger op til, at taxame-
teromlægningen skal være udgiftsneutral, men det kræver, at skolerne al-
lerede i 2022 skal nå målene om tidlig aftaleindgåelse fra ”Trepartsaftale
om flere lærepladser og entydigt ansvar” fra november 2020.
I trepartsaftalen har regeringen indført et mål om, at mindst 80 pct. af ele-
verne skal have en lærepladsaftale, inden de har færdiggjort grundforlø-
bet. I dag gælder det kun for 44 pct. af eleverne. Det er derfor aftalt, at
målsætningen først skal være fuldt indfaset i 2026 efter en overgangsperi-
ode.
DA og FH vil opfordre til, at taxameteromlægningen indfases gradvist,
f.eks. så den svarer til indfasningen af målsætningen om tidlig aftaleind-
gåelse. Alternativt skal det sikres, at de samlede taxametre ikke reduceres.
Det skal gøres for at sikre, at skolerne samlet set ikke risikerer at miste
penge som følge af omlægningen, da det i DA og FH’s øjne vil risikere at
indebære
færre
og ikke
flere
indgåede lærepladsaftaler.
Særligt om webudvikleruddannelsen
DA og FH vil derudover opfordre til, at erhvervsuddannelsen Webudvik-
ler undtages fra taxameteromlægningen. Webudvikleruddannelsen er en
særlig erhvervsuddannelse, da den som den eneste erhvervsuddannelse
er rent skolebaseret. Den foreslåede taxameteromlægning lægger op til at
fjerne færdiggørelsestaxameteret og øge taxameteret for tidlig aftaleind-
gåelse. For webudvikleruddannelsen, der som nævnt er skolebaseret, kan
skolerne ikke kan erstatte færdiggørelsestaxameteret med indtægter for
15. november 2021
Dok ID: 186448