Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 34 Bilag 7
Offentligt
2477463_0001.png
Til lovforslag nr.
L 34
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 11. november 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og forskellige andre love
(Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 14 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, der
udmønter dele af trepartsaftalen om flere lærepladser og en-
tydigt ansvar. Venstre har under udvalgsbehandlingen stillet
en række spørgsmål for at skabe større klarhed om effekter-
ne af lovforslaget.
Venstre har bl.a. spurgt ind til kritikken af, at den foreslå-
ede tilskudsomlægning ikke tager forbehold for konjunktu-
rudsving, der kan påvirke skolernes mulighed for at opfylde
måltallene. Det fremgår af ministerens svar, at den foreslåe-
de tilskudsomlægning samlet set tager højde for konjunktu-
rerne, idet antallet af indgåede aftaler kan variere fra år til
år. Skulle konjunkturerne lede til et fald i antallet af indgåe-
de aftaler, vil taksten pr. aftale stige, således at det samlede
tilskud til institutionerne forbliver det samme. Svaret bliver
taget til efterretning, men Venstre kan stadig være bekymret
for, at de stærke økonomiske incitamenter kommer til at
udgøre en betydelig risiko for erhvervsskolerne. For Venstre
har det været afgørende, at uddannelsesinstitutionerne ikke
oplever en mærkbar indtægtsnedgang som følge af udmønt-
ning af trepartsaftalen. I et svar har ministeren oplyst, at mi-
nisteriets beregninger viser indtægtstab, der er langt mindre
end beregningerne fra uddannelsesinstitutionerne NEXT og
TEC. Venstre har noteret sig ministeriets mere optimistiske
beregninger samt ministeriets villighed til at gå i dialog med
de pågældende institutioner om de forventede effekter af
omlægningen af institutionernes økonomi.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det særdeles
positivt, at der med lovens udmøntning af trepartsaftalen om
flere lærepladser lægges op til, at mange flere uddannelses-
aftaler skal indgås tidligere end i dag, og at der opstilles
en målsætning om, at der ved 20. undervisningsuge i grund-
forløbet skal være indgået uddannelsesaftaler for 80 pct. af
eleverne. Den opstillede målsætning kan imidlertid forværre
det allerede eksisterende problem, hvor en del af eleverne
står uden forsørgelsesgrundlag efter endt grundforløb, hvis
uddannelsesaftalen ikke træder i kraft umiddelbart i forlæn-
gelse heraf.
Det må således forventes, at det opstillede mål for afta-
leindgåelsen vil føre til, at flere elever vil få en fremdateret
uddannelsesaftale, der først træder i kraft nogen tid efter
afsluttet grundforløb. Da der, jf lovbemærkningerne, ikke
vil være krav om, hvor længe efter afslutningen af grund-
forløbet en uddannelsesaftale bør træde i kraft, er der en
DokumentId
Journalnummer
L 34 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2477463_0002.png
2
betydelig risiko for, at der både vil blive flere elever, der i en
periode står uden forsørgelse, og at disse perioder vil blive
længere.
Enhedslisten havde gerne set dette problem håndteret i
loven, således at der dels blev sat en tidsbegrænsning på
fremdateringen af uddannelsesaftaler til højst tre måneder
efter færdiggørelsen af grundforløbet, dels blev indført en
ydelse svarende til skolepraktikydelsen til de elever, der i
en periode efter grundforløbet afventer ikrafttræden af en
fremdateret uddannelsesaftale.
Børne- og undervisningsministeren opfordres derfor til at
have opmærksomhed på dette problem og tage initiativ til
justering af lovgivningen, hvis der konstateres et voksende
problem med fremdaterede uddannelsesaftaler.
Enhedslisten støtter lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 31, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 3« til: »stk. 2«.«
[Lovteknisk ændring]
2)
I
nr. 22
ændres »§ 38, stk. 6, 1. pkt.« til: »§ 38, stk. 6«.
[Lovteknisk ændring]
3)
Nr. 23
affattes således:
»23.
I
§ 38, stk. 6,
ændres »3-5« til: »3-6«.«
[Lovteknisk ændring]
4)
Nr. 28
affattes således:
»28.
I
§ 43, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt. som nye punktum-
mer:
»Den lærepladsopsøgende og formidlende indsats skal
tilrettelægges fra begyndelsen af grundforløbets 2. del, dog
fra 20 undervisningsuger inde i det studiekompetencegiven-
de forløb for så vidt angår elever på merkantile eux-for-
løb. Skolen skal efter 15. undervisningsuge på grundforlø-
bets 2. del formidle lærepladser til øvrige uddannelser, som
elevens grundforløb giver adgang til, og som eleven finder
relevante. For elever på merkantile eux-forløb skal skolen
efter 35. undervisningsuge på det studiekompetencegivende
forløb formidle lærepladser til øvrige uddannelser, som ele-
vens studiekompetencegivende forløb giver adgang til, og
som eleven finder relevante.««
[Lovteknisk ændring]
5)
I
nr. 45
ændres »før § 66 a« til: »til
kapitel 7 a«.
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 45 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 66 a, stk. 1, 2. pkt.,
udgår », jf. dog stk. 5,«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
I den under
nr. 48
foreslåede ændring af
§ 66 c, stk.
1, 5. og 6 pkt.,
indsættes efter »studiekompetencegivende«:
»forløb«.
[Lovteknisk ændring]
8)
I den under
nr. 57
foreslåede ændring af
§ 66 c, stk. 2, 4
pkt.,
indsættes efter »studiekompetencegivende«: »forløb«.
[Lovteknisk ændring]
9)
Efter nr. 59 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 66 s, stk. 1, 2. pkt.
ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2 og
3«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
10)
Nr. 12
affattes således:
»12.
Efter kapitel 2 a indsættes:
»Kapitel 2 b
Tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter til visse elever
og lærlinge mellem grund- og hovedforløbet
§ 5 b.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder tilskud til
kommuner vedrørende lønudgifter imellem grundforløbet og
hovedforløbet pr. elev eller lærling, der opfylder følgende
betingelser:
1) Vedkommende er optaget på erhvervsuddannelsen til
social- og sundhedsassistent.
2) Vedkommende har indgået en uddannelsesaftale med
en kommune, der omfatter mindst 2. del af grundforlø-
bet og hovedforløbet.
3) Vedkommende er fyldt 25 år senest ved uddannelsesaf-
talens påbegyndelse.
4) Vedkommende har opnået kvalifikation til hovedforlø-
bet under uddannelsesaftalens varighed og har efterføl-
gende påbegyndt hovedforløbet.
Stk. 2.
Hvis eleven eller lærlingen skifter arbejdsgiver fra
en kommune til en anden kommune efter overgangen til
hovedforløbet, tilfalder tilskuddet den kommune, som har
indgået uddannelsesaftalen med eleven eller lærlingen på
grundforløbet.
Stk. 3.
Satser for tilskuddet og den periode, for hvilken
der ydes tilskud, fastsættes i de årlige finanslove.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag kan fastsætte nærmere regler om afgrænsning, udbeta-
lingsgrundlag, beregning, udbetaling, efterregulering, perio-
deafgrænsning og administration af ordningen i øvrigt.««
[Præcisering af berettiget kommune]
11)
Nr. 31
affattes således:
»31.
Efter kapitel 4 a indsættes:
L 34 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2477463_0003.png
3
»Kapitel b
Tilskud til lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og
kvalitet på erhvervsuddannelserne m.v.
§ 12 e
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan til faglige
udvalg yde tilskud til projekter vedrørende lærepladsunder-
støttende tiltag, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelser-
ne, dog ikke for erhvervsuddannelserne til social- og sund-
hedshjælper, social- og sundhedsassistent og pædagogisk
assistent. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan endvidere
til institutioner m.v., der udbyder erhvervsuddannelse, yde
tilskud til flerårige projekter vedrørende lærepladsunderstøt-
tende tiltag, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne,
dog ikke for erhvervsuddannelserne til social- og sundheds-
hjælper, social- og sundhedsassistent og pædagogisk assi-
stent, herunder med henblik på opfyldelse af de måltal, som
fremgår af § 42 a i lov om erhvervsuddannelser og regler
fastsat i medfør heraf.
Stk. 2.
Den samlede økonomiske ramme for tilskud efter
stk. 1 og til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags udvikling
og administration af ordningen dækkes af følgende:
1) Et beløb fastsat til formålet på de årlige finanslove.
2) Tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag ikke har disponeret over i foregående år.
3) Uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 9.
Stk. 3
Tilskudsmidler efter stk. 2 fordeles mellem de fag-
lige udvalg ud fra det gennemsnitlige antal elever og lærlin-
ge under de enkelte udvalg i de seneste tre tilgængelige
regnskabsår. Elever og lærlinge på erhvervsuddannelserne
til social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent
og pædagogisk assistent indgår ikke i beregningen.
Stk. 4.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indhenter til
brug for afgørelsen om tildeling af tilskud begrundede ind-
stillinger fra de enkelte faglige udvalg.
Stk. 5.
Det faglige udvalgs begrundede indstilling om til-
deling af tilskud skal indeholde følgende:
1) Et udkast til afgørelse.
2) En beskrivelse af de projekter, som det faglige udvalg
finder, der skal ydes støtte til, herunder hvordan de
lever op til formålet med ordningen.
3) En nærmere redegørelse for de hensyn og prioriterin-
ger, som indstillingen hviler på.
4) En beskrivelse af den sagsbehandling, som det faglige
udvalg har foretaget forud for indstillingens afgivelse.
Stk. 6.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag træffer afgø-
relse i overensstemmelse med det faglige udvalgs indstil-
ling, medmindre indstillingen
1) falder uden for formålet, jf. stk. 1,
2) overskrider det beløb, der højst kan udbetales tilskud
for, jf. stk. 3,
3) ikke opfylder de regler, som bestyrelsen for Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag har fastsat i medfør af stk.
11,
4) ikke har det i stk. 5 foreskrevne indhold, eller
5) hviler på usaglige hensyn eller på anden måde strider
mod gældende ret.
Stk. 7.
I kalenderåret efter tilskuddets udbetaling indsen-
der de faglige udvalg og de institutioner m.v., som har mod-
taget tilskud efter stk. 1, følgende:
1) For igangværende, flerårige projekter et delperiode-
regnskab for projektet og en delperiodeafrapportering
om det iværksatte projekt og evt. effekter heraf.
2) For øvrige projekter et slutregnskab for projektet inklu-
sive en opgørelse af uforbrugte midler, ledsagende revi-
sorerklæring og revisionsprotokollat om anvendelse af
tilskudsmidlerne, jf. dog regler udstedt i medfør af stk.
11, og en slutafrapportering om det iværksatte projekt
og evt. effekter heraf.
Stk. 8.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag påser, at de
faglige udvalg og de tilskudsmodtagende institutioner m.v.
anvender tilskuddet til de projekter, hvortil det er ydet. Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan i den forbindelse ud-
stede påbud til tilskudsmodtagende faglige udvalg og til-
skudsmodtagende institutioner m.v. om at anvende tilskud-
det til de projekter, hvortil det er ydet.
Stk. 9.
De faglige udvalg og de institutioner m.v., som har
modtaget tilskud efter stk. 1, skal tilbagebetale uforbrugte
tilskudsmidler til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag opkræver de uforbrugte
tilskudsmidler hos de berørte faglige udvalg og institutioner
m.v., når midlerne er opgjort.
Stk. 10.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag udarbejder en afrapportering over fordeling og anven-
delse af tilskud ydet efter stk. 1 i det foregående år. Afrap-
porteringen offentliggøres på Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrags hjemmeside senest den 1. juni og tilsendes Børne-
og Undervisningsministeriet og Rådet for de Grundlæggen-
de Erhvervsrettede Uddannelser til orientering.
Stk. 11)
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag fastsætter nærmere regler om ordningen, herunder om
betingelserne for ydelse af tilskuddet, tidsfrister, regnskabs-,
revisions- og dokumentationskrav, herunder om undtagel-
ser fra revisionskrav efter stk. 7, og udbetaling af tilskud-
det. Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan
desuden fastsætte regler om, at de faglige udvalg i kommu-
nikationen med institutionerne m.v. om mulig indstilling om
tildeling af tilskudsmidler til disse skal iagttage bestemte
frister og benytte særlige formularer, skemaer el.lign. Besty-
relsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan endvide-
re fastsætte nærmere regler om, at skriftlig kommunikation
mellem Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, faglige udvalg
og institutionerne skal foregå digitalt.
§ 12 f
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder et drifts-
tilskud til de faglige udvalg til løsning af udvalgenes opga-
ver efter lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 2.
Driftstilskuddet ydes inden for et samlet årligt
beløb, hvis størrelse fastsættes i de årlige finanslove. Det
samlede beløb fordeles af Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag mellem de faglige udvalg ud fra antallet af elever og
lærlinge på baggrund af et gennemsnit af de seneste tre
tilgængelige regnskabsår på uddannelserne under de faglige
udvalg.
L 34 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2477463_0004.png
4
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag kan fastsætte nærmere regler om ordningen, herunder
om betingelserne for ydelse af driftstilskuddet, tidsfrister,
regnskabs-, revisions- og dokumentationskrav, herunder om
undtagelser fra revisionskrav, og udbetaling af tilskuddet.
§ 12 g
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde til-
skud til uddannelsesinstitutioner og øvrige aktører til tiltag,
der er rettet mod at understøtte rekruttering og fastholdelse
af elever og lærlinge i alderen 18 til 25 år på erhvervsuddan-
nelserne.
Stk. 2.
Den samlede økonomiske ramme for tilskud efter
stk. 1 dækkes af følgende:
1) Et beløb fastsat til formålet på de årlige finanslove.
2) Tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag ikke har disponeret over i foregående år.
3) Uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Tilskudsmodtagere skal tilbagebetale uforbrugte
dele af det udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag. Udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det
omfang tilskuddene ikke er anvendt i henhold til de betin-
gelser og til de formål, hvortil de blev ydet. Tilskud, som
tilbagebetales, videreføres til udmøntning i det efterfølgende
finansår.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag fastsætter nærmere regler om ordningen i stk. 1, herun-
der om størrelsen af den økonomiske støtte samt betingelser-
ne for ydelse af støtte, regnskabs-, revisions- og dokumen-
tationskrav, herunder om undtagelser fra revisionskrav, og
udbetaling af støtten.
§ 12 h
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde et
driftstilskud til Center for viden om erhvervsuddannelserne.
Stk. 2.
Den samlede økonomiske ramme for driftstilskud
efter stk. 1 dækkes af følgende:
1) Et beløb fastsat til formålet på de årlige finanslove.
2) Tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag ikke har disponeret over i foregående år.
3) Uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Center for viden om erhvervsuddannelserne skal
tilbagebetale uforbrugte dele af det udbetalte driftstilskud til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte driftstilskud
kan kræves tilbagebetalt, i det omfang driftstilskuddet ikke
er anvendt i henhold til de betingelser og til de formål det
blev ydet. Driftstilskud, som tilbagebetales, videreføres til
udmøntning i det efterfølgende finansår.««
[Præcisering af anvendelsesområdet for de foreslåede § 12 g
og § 12 h]
Til § 3
12)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 18 a, stk. 1,
og
§ 38 a
ændres »elever, kursister« til:
»elever, lærlinge, kursister«, i
§ 18 d, stk. 2,
ændres »Elever,
kursister« til: »Elever, lærlinge, kursister«, og i
§ 38 a
æn-
dres »eleven, kursisten« til: »eleven, lærlingen, kursisten«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
13)
I
nr. 1
ændres »§
3, stk. 1, nr. 2, 2. pkt.,
og i
stk. 2, 4.
pkt.«
til: Ȥ
3, stk. 1, nr. 2, 3. pkt.,
og i
stk. 2, 5. pkt.«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 8
14)
I
§ 8
indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8.
Tilskudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning
nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, som Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag ikke har disponeret over i 2021,
er omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 2, i lov om Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag, som affattet ved denne lovs § 2,
nr. 31. Tilbagebetalte tilskudsmidler hidrørende fra tekstan-
mærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021 er
omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 31.«
Stk. 8-11 bliver herefter stk. 9-12.
[Ny overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk konsekvensændring som følge af det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 17, hvori § 31, stk. 2, i lov om erhvervs-
uddannelser foreslås ophævet, og stk. 3 og 4 herefter bliver
stk. 2 og 3.
Henvisningen i § 31, stk. 1, til bestemmelsens stk. 3
foreslås dermed konsekvensændret til en henvisning til stk.
2.
Til nr. 2
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk korrektion som følge af, at den foreslåede æn-
dring skal indsættes i § 38, stk. 6, i lov om erhvervsuddan-
nelser og ikke i bestemmelsens 1. pkt., da kolon efter stk. 6
har punktumvirkning.
Til nr. 3
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk korrektion som følge af, at den foreslåede æn-
dring vedrører § 38, stk. 6, i lov om erhvervsuddannelser
og ikke bestemmelsens 2. pkt., og da henvisningen, der fore-
slås ændret ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 23, alene
optræder et enkelt sted i § 38, stk. 6, i lov om erhvervsud-
dannelser.
Til nr. 4
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk korrektion, således at de foreslåede ændringer i
§ 43, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 28, indsættes i § 43, stk. 1, efter bestem-
melsens 2. pkt. som nye punktummer.
Til nr. 5
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk korrektion, således at det fremgår, at den foreslå-
L 34 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2477463_0005.png
5
ede ændring, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 45, skal
indsættes i kapiteloverskriften til
kapitel 7 a.
Til nr. 6
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk kon-
sekvensændring som følge af, at § 66 a, stk. 5, i lov om
erhvervsuddannelser foreslås ophævet ved det fremsatte lov-
forslags § 1, nr. 46.
Til nr. 7
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk kor-
rektion, da ordet »forløb« ved en fejl ikke indgik i ordlyden
i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48.
Til nr. 8
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk kor-
rektion, da ordet »forløb« ved en fejl ikke indgik i ordlyden
i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 57.
Til nr. 9
Der er med det foreslåede ændringsforslag tale om en
lovteknisk konsekvensændring, som følge af, at § 31, stk. 2,
i lov om erhvervsuddannelser foreslås ophævet, og stk. 3 og
4 herefter bliver stk. 2 og 3, jf. det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 17.
Henvisningen i § 66 s, stk. 1, 2. pkt., i lov om erhvervs-
uddannelser til § 31, stk. 2-4, foreslås dermed konsekvens-
ændret til en henvisning til § 31, stk. 2 og 3.
Til nr. 10
Med ændringsforslag nr. 10 nyaffattes hele § 2, nr. 12,
i det fremsatte lovforslag. De materielle ændringer, der fore-
slås med nærværende ændringsforslag set i forhold til det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 12, findes i det foreslåede, nye
§ 5 b, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede nye affattelse af § 5 b, stk. 1, 3 og 4, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i nærværende æn-
dringsforslag er alene lovteknisk begrundet og svarer ordret
til den foreslåede affattelse af § 5 b, stk. 1, 2 og 3, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i § 2, nr. 12, i det
fremsatte lovforslag. For så vidt angår disse bestemmelser
henvises der i sin helhed til bemærkningerne til det fremsat-
te lovforslags § 2, nr. 12, jf. Folketingstidende 2021-22, A,
L 34 som fremsat, side 54 ff.
Som anført findes der materielle ændringer set i forhold
til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 12, i det foreslåede nye §
5 b, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Efter det foreslåede, nye § 5 b, stk. 2, skal tilskuddet,
hvis eleven eller lærlingen skifter arbejdsgiver fra en kom-
mune til en anden kommune efter overgangen til hovedfor-
løbet, tilfalde den kommune, som har indgået uddannelses-
aftalen med eleven eller lærlingen på grundforløbet.
Det foreslåede vil indebære, at i de tilfælde hvor en elev
eller lærling skifter arbejdsgiver under hovedforløbet fra en
kommune til en anden kommune, tilfalder tilskuddet efter
forslaget den kommune, som har indgået uddannelsesaftalen
med eleven eller lærlingen på grundforløbet. Herved sikres
en enkel, effektiv og digitaliseringsklar administration af
tilskuddet, når en elev eller lærling skifter arbejdsgiver i
løbet af uddannelsesaftalens løbetid.
Det bemærkes, at i tilfælde hvor en elev eller lær-
ling skifter arbejdsgiver under grundforløbet eller imellem
grund- og hovedforløbet, vil de kumulative betingelser i det
foreslåede § 5 b, stk. 1, ikke være opfyldt. I sådanne tilfælde
ydes der ikke tilskud til nogen kommune.
Det bemærkes derudover i forlængelse af ovenstående
om virkningen af det foreslåede, nye stk. 2, at ændringsfor-
slag nr. 10 ikke ændrer på, at det vil være uden betydning
for beregningen af tilskuddet, om der for de konkrete elever
eller lærlinge er en overgang mellem grund- og hovedforløb,
der er kortere eller længere end gennemsnittet på aktuelt 4,3
uger. En kommune, der er omfattet af det nye stk. 2, og
hvis elev opfylder betingelserne i det foreslåede stk. 1, vil
således være berettiget til et tilskud, der beregnes som 1 elev
x sats x 4,3. Niveauet på 4,3 uger vil kunne blive ændret på
finansloven, såfremt den konstaterede gennemsnitlige varig-
hed ændrer sig.
Til nr. 11
Med ændringsforslag nr. 11 nyaffattes hele § 2, nr. 31,
i det fremsatte lovforslag. De materielle ændringer, der fore-
slås med nærværende ændringsforslag set i forhold til det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, findes i det foreslåede nye
§ 12 g, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
og den foreslåede nye § 12 h i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede nye affattelse af § 12 e, § 12 f og § 12
g, stk. 2-4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
nærværende ændringsforslag er alene lovteknisk begrundet
og svarer ordret til den foreslåede affattelse af § 12 e, §
12 f og § 12 g, stk. 2-4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag i § 2, nr. 31, i det fremsatte lovforslag. For så
vidt angår disse bestemmelser henvises der i sin helhed til
bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, jf.
Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som fremsat, side 61 ff.
Som anført findes der materielle ændringer set i forhold
til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, i det foreslåede nye §
12 g, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Der foreslås på baggrund af trepartsaftalens ordlyd en
præcisering af anvendelsesområdet for den foreslåede ord-
ning med midler til øget rekruttering af 18+-årige til er-
hvervsuddannelserne i § 12 g, stk. 1, i lov om Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag i det fremsatte lovforslags § 2, nr.
31.
Den foreslåede præcisering af § 12 g, stk. 1, i ændrings-
forslag nr. 11 vil indebære, at Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag kan yde tilskud til uddannelsesinstitutioner og øvrige
aktører til tiltag, der er rettet mod at understøtte rekruttering
og fastholdelse af elever og lærlinge i alderen 18 til 25 år på
erhvervsuddannelserne. Det foreslåede vil således indebære
en øvre aldersafgrænsning i forhold til mulige tiltag, som
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil kunne yde tilskud
til efter bestemmelsen. Ordlyden foreslås endvidere præci-
seret, så der kan ydes tilskud til tiltag, der er rettet mod
at understøtte rekruttering og fastholdelse. Det bemærkes i
forlængelse af de foreslåede præciseringer, at Arbejdsgiver-
L 34 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2477463_0006.png
6
nes Uddannelsesbidrag ikke vil være afskåret fra at yde
tilskud efter den foreslåede, præciserede bestemmelse, hvis
et givent initiativ måtte vurderes tillige at kunne have en
positiv effekt i forhold til at understøtte rekruttering og
fastholdelse af yngre eller ældre elev- og lærlingegrupper
end de 18-25-årige på erhvervsuddannelserne. Det er dog
en forudsætning, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vur-
derer, at et givent tiltag først og fremmest er rettet mod at
understøtte rekruttering og fastholdelse af elever og lærlinge
i alderen 18 til 25 år på erhvervsuddannelserne.
Endvidere foreslås der med ændringsforslaget materielle
ændringer set i forhold til det fremsatte lovforslags § 2, nr.
31, med den foreslåede nye § 12 h i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Der foreslås på baggrund af drøftelser med arbejdsmarke-
dets parter en justering af den foreslåede ordning med mid-
ler til sikring af viden og udvikling på erhvervsuddannelser-
ne i § 12 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Den foreslåede ordning i det fremsatte lovforslag skul-
le hjemle, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde
tilskud til vidensinstitutioner, uddannelsesinstitutioner og
andre relevante aktører til at sikre viden og udvikling på
erhvervsuddannelsesområdet, og at midlerne skal anvendes
til at sikre viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområ-
det med henblik på at styrke vidensgrundlaget om den del
af uddannelserne, der finder sted i virksomheden, om sam-
spillet mellem teori og praksis. Det er endvidere hensigten,
at anvendelsen af midlerne skal styrke vidensgrundlaget om
årsager til erhvervsuddannelseselevers frafald i grund- og
hovedforløb, jf. også jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 34
som fremsat, side 69.
Finansudvalget tiltrådte den 7. oktober 2021 aktstykke nr.
1, hvorved Børne- og Undervisningsministeriet anmodede
om Finansudvalgets tilslutning til, at der på forslag til lov
om tillægsbevilling for 2021 optages tekstanmærkning nr.
300 ad finanslovskonto 20.31.11.
Det fremgår af aktstykkets b-stykke, at der med treparts-
aftale om flere lærepladser og entydigt ansvar afsættes 7,5
mio. kr. årligt i 2021-2024 til at sikre viden og udvikling
på erhvervsuddannelsesområdet med henblik på at styrke
vidensgrundlaget i den del af uddannelserne, der finder sted
i virksomheden og i samspillet mellem teori og praksis. De
afsatte midler skal endvidere styrke vidensgrundlaget om
årsager til erhvervsuddannelseselevers frafald i grund- og
hovedforløb.
Det betones i b-stykket, at parterne efterfølgende er ble-
vet enige om at udmønte midlerne som et tilskud til et
videnscenter for viden om erhvervsuddannelserne. Formålet
med videnscentret er at etablere et stærkt vidensmiljø for ny
viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet. Viden-
scentret skal i dialog med øvrige interessenter iværksætte
og gennemføre projekter, der bygger på et samarbejde mel-
lem de væsentligste danske udviklings- og forskningsmiljøer
inden for uddannelses- og arbejdsmarkedsområdet samt for-
midle forskningsresultater og bidrage til udvikling af prak-
sis, så ny viden kan udfoldes og anvendes bredt.
Det fremgår videre af b-stykket, at videnscentret etable-
res som et konsortium mellem flere relevante forsknings-
og vidensmiljøer. Inden for konsortiet udpeges en værtsinsti-
tution med et etableret forskningsmiljø inden for erhvervs-
uddannelser og arbejdsmarkedsforhold, f.eks. et universitet
eller en professionshøjskole. Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag gennemfører en ansøgningsrunde mhp. at udpege det
konsortium, der varetager opgaven som videnscenter.
Endelig fremgår det af b-stykket at:
- Materialet til brug for ansøgningsrunden skal beskrive
indholdet af en resultataftale mellem Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag og konsortiet, herunder bl.a. anvendelse af
driftstilskuddet, udbetaling, regnskabsaflæggelse, dokumen-
tationskrav og administration af ordningen i øvrigt.
- Der skal være et formelt samarbejde inden for konsor-
tiet, dvs. mellem værtsinstitution og en/flere samarbejdspart-
nere fra relevante forsknings- og vidensmiljøer. Værtsinsti-
tutionen vil være ansvarlig for den daglige drift af centret
og administrationen af og afrapportering for anvendelsen af
tilskudsmidlerne. Tilskuddet udbetales af Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag til værtsinstitutionen.
- Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
konsortiet indgår en resultataftale om videnscentret, som
bl.a. fastlægger centrets formål og opgaver, mål og succe-
skriterier for videnscentret, samt krav til afrapportering om
centrets virke i perioden 2021-2024. Udkast til resultataftale
skal offentliggøres i forbindelse med ansøgningsrundens of-
fentliggørelse.
Med tekstanmærkningens stk. 1 bemyndiges Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag til at disponere 7,5 mio. kr. i 2021
som anvendes til et driftstilskud til Center for viden om
erhvervsuddannelserne. Ordningen inklusive udviklings- og
administrationsudgifter hertil afholdes af bidraget efter § 18,
stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det følger af tekstanmærkningens stk. 2, at Center for
viden om erhvervsuddannelserne placeres på en værtsinsti-
tution med et etableret forskningsmiljø inden for erhvervs-
uddannelserne. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udpeger
centret på baggrund af en ansøgningsrunde. Det er et krav,
at centret etableres som et samarbejde med en eller flere
partnere fra relevante forsknings- og vidensmiljøer.
Center for viden om erhvervsuddannelsernes nærmere
formål, opgaver, mål o.l. beskrives i en resultataftale mellem
centret og Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. tekstan-
mærkningens stk. 3.
Det følger af tekstanmærkningens stk. 4, at Center for vi-
den om erhvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte
dele af det udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag. Udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det
omfang tilskuddene ikke er anvendt i overensstemmelse
med de betingelser og til de formål, hvortil de blev ydet. Til-
skud, som tilbagebetales, tilfalder Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag.
Dette ændringsforslag skal tilpasse den foreslåede § 12 h
i det fremsatte lovforslag til den ordning, som er udmøntet
ved aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, med henblik på at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal kunne yde tilskud-
L 34 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2477463_0007.png
7
det efter det foreslåede § 12 h til det kommende Center for
Center for viden om erhvervsuddannelserne.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag forventer at kunne
udpege det konsortium, der skal varetage opgaven som
videnscenter pba. gennemført ansøgningsrunde i december
2021.
Det foreslås med det foreslåede, nye § 12 h, stk. 1, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag skal kunne yde et driftstilskud til det
kommende Center for viden om erhvervsuddannelserne.
Der ændres ikke herved på intentionen med de afsatte
midler, dvs. at midlerne skal anvendes til at sikre viden og
udvikling på erhvervsuddannelsesområdet, og at midlerne
skal anvendes til at sikre viden og udvikling på erhvervs-
uddannelsesområdet med henblik på at styrke vidensgrund-
laget om den del af uddannelserne, der finder sted i virk-
somheden, om samspillet mellem teori og praksis. Det er
endvidere fortsat hensigten, at anvendelsen af midlerne skal
styrke vidensgrundlaget om årsager til erhvervsuddannelses-
elevers frafald i grund- og hovedforløb. Det er i stedet hen-
sigten, at dette reguleres i resultataftalen mellem centret og
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
De beslutninger, der er truffet med aktstykket, nødven-
diggør en ajourføring af § 12 h i det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 31. Det bemærkes, at ændringsforslaget vil begræn-
se mulige tilskudsmodtagere fra »vidensinstitutioner, uddan-
nelsesinstitutioner og andre relevante aktører« til det kom-
mende Center for viden om erhvervsuddannelserne, og at
midlerne i perioden 2021-2024 samlet set vil gå til Center
for viden om erhvervsuddannelserne.
Det foreslåede, nye § 12 h, stk. 2, svarer med en enkelt
sproglig præcisering til det foreslåede § 12 h, stk. 2, i det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 31. For så vidt angår denne
bestemmelse henvises der i sin helhed til bemærkningerne
til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, jf. Folketingstidende
2021-22, A, L 34 som fremsat, side 69.
Det foreslås, at det foreslåede, nye
§ 12 h, stk. 3,
i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag affattes således,
at Center for viden om erhvervsuddannelserne skal tilba-
gebetale uforbrugte dele af det udbetalte driftstilskud til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte driftstilskud
kan kræves tilbagebetalt, i det omfang driftstilskuddet ikke
er anvendt i henhold til de betingelser og til de formål det
blev ydet. Driftstilskud, som tilbagebetales, videreføres til
udmøntning i det efterfølgende finansår.
Det foreslåede, nye § 12 h, stk. 3, svarer med enkelte
sproglige justeringer i sit indhold til det foreslåede § 12
h, stk. 3, i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31. For så
vidt angår denne bestemmelse henvises der i sin helhed til
bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, jf.
Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som fremsat, side 69.
Som noget nyt i forhold til den foreslåede § 12 h i
det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, foreslås det, at den
foreslåede bemyndigelse til bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag udgår. Bestyrelsen vil dermed ikke være
bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om ordningen,
herunder om størrelsen af den økonomiske støtte samt betin-
gelserne for ydelse af støtte, regnskabs-, revisions- og doku-
mentationskrav, herunder om undtagelser fra revisionskrav,
og udbetaling af støtten.
Det fremgår af forarbejderne til det foreslåede § 12 h, stk.
4, i det fremsatte lovforslag, jf. Folketingstidende 2021-22,
A, L 34 som fremsat, side 69, at den foreslåede bemyndi-
gelse i det fremsatte lovforslag fx vil kunne anvendes af
bestyrelsen til at fastsætte regler om, at der kan ydes tilskud
til flerårige tiltag, at bestyrelsen endvidere vil kunne fastsæt-
te regler om, at regnskaber vedrørende tilskuddet kan undta-
ges for krav om indsendelse af en revisorerklæring og et
revisionsprotokollat, hvis de tildelte midler ikke overstiger
en beløbsgrænse, som forventes at være på op til 200.000
kr., og at tilskudsmodtageren alene skal indsende en ledel-
seserklæring, hvor ledelsen skriver under på, at midlerne er
anvendt inden for formålet. Disse forhold vil i stedet kunne
reguleres i resultataftalen mellem centret og bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Ændringsforslag nr. 11 ændrer ikke på, at den foreslåede
§ 12 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag foreslås
at være tidsbegrænset, jf. § 7, stk. 4, i det fremsatte lovfor-
slag. For så vidt angår denne bestemmelse henvises der i
sin helhed til bemærkningerne til det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 31, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som
fremsat, side 69, og det fremsatte lovforslags § 7, stk. 4,
jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som fremsat, side
82-83.
Til nr. 12
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk kor-
rektion, som følge af, at ordet »elever« står anført med stort
begyndelsesbogstav i § 18 d, stk. 2, i lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse.
Til nr. 13
Der er med ændringsforslaget tale om en lovteknisk kor-
rektion, som følge af, at ordet »elev« står i § 3, stk. 1,
nr. 2. 3. pkt., og i § 3, stk. 2, 5. pkt., i lov om erhvervsfag-
lig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddannelse
(eux).
Til nr. 14
Med ændringsforslag nr. 14 indsættes en ny overgangsbe-
stemmelse i det fremsatte lovforslags § 8. Det foreslås, at
der i det fremsatte lovforslags § 8 efter stk. 7 indsættes et
nyt stykke 8.
Efter det foreslåede stk. 8, 1. pkt., vil tilskudsmidler hid-
rørende fra tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7.
oktober 2021, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke
har disponeret over i 2021, være omfattet af § 12 h, stk. 2,
nr. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede stk. 8, 1. pkt., vil indebære, at tilskud-
smidler hidrørende fra tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke
nr. 1 af 7. oktober 2021, som Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag ikke måtte have disponeret over i 2021, vil indgå
i midler omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 2, og dermed også
vil kunne anvendes i henhold til § 12 h. For så vidt angår
tidsbegrænsningen af ordningen henvises til det fremsatte
L 34 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2477463_0008.png
8
lovforslags § 7, stk. 4, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L
34 som fremsat, side 82-83.
Efter det foreslåede stk. 8, 2. pkt., vil tilbagebetalte til-
skudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning nr. 300 i akt-
stykke nr. 1 af 7. oktober 2021 være omfattet af § 12 h, stk.
2, nr. 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede stk. 8, 2. pkt., vil indebære, at tilbagebe-
talte (og dermed også uforbrugte) tilskudsmidler hidrørende
fra tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober
2021, vil indgå i midler omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 3, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, og dermed også vil
kunne anvendes i henhold til § 12 h. For så vidt angår
tidsbegrænsningen af ordningen henvises til det fremsatte
lovforslags § 7, stk. 4, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L
34 som fremsat, side 82-83.
Ændringsforslag nr. 14 om et nyt § 8, stk. 8, er uafhæn-
gigt af ændringsforslag nr. 11 om bl.a. nyaffattelse af det
foreslåede § 12 h i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Den foreslåede nyaffattelse af § 12 h i ændringsforslag
nr. 11 skal hjemle, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
kan yde et driftstilskud til det kommende Center for viden
om erhvervsuddannelserne.
Det fremgår af ændringsforslag nr. 11, at de foreslåede §
12 h, stk. 2, nr. 2 og 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag foreslås affattet således, at den samlede økonomi-
ske ramme for driftstilskud efter den foreslåede, nye § 12 h
bl.a. dækkes af tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag ikke har disponeret over i foregående år, og
af uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler. Den foreslåede
nyaffattelse af § 12 h, stk. 2, i ændringsforslag nr. 11 svarer
med en enkelt sproglig præcisering til det foreslåede § 12 h,
stk. 2, i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Det fremgår endvidere af ændringsforslag nr. 11, at det
foreslåede, nye § 12 h, stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fastsætter, at Center for viden om er-
hvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte dele af
det udbetalte driftstilskud til Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag. Udbetalte driftstilskud kan kræves tilbagebetalt, i
det omfang driftstilskuddet ikke er anvendt i henhold til de
betingelser og til de formål det blev ydet. Driftstilskud, som
tilbagebetales, vil skulle videreføres til udmøntning i det
efterfølgende finansår.
Nyaffattelsen af § 12 h i ændringsforslag nr. 11 har bag-
grund i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, som hjemler, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan disponere 7,5 mio.
kr. i 2021 som anvendes til et driftstilskud til Center for
viden om erhvervsuddannelserne.
Det fremgår af aktstykkets b-stykke, at der med treparts-
aftale om flere lærepladser og entydigt ansvar afsættes 7,5
mio. kr. årligt i 2021-2024 til at sikre viden og udvikling
på erhvervsuddannelsesområdet. Det betones i b-stykket,
at parterne efterfølgende er blevet enige om at udmønte
midlerne som et tilskud til et videnscenter for viden om
erhvervsuddannelserne. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
gennemfører en ansøgningsrunde mhp. at udpege det kon-
sortium, der varetager opgaven som videnscenter.
Det fremgår endvidere af aktstykkets b-stykke, at besty-
relsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og det vin-
dende konsortium indgår en resultataftale om videnscentret,
som bl.a. fastlægger centrets formål og opgaver, mål og
succeskriterier for videnscentret, samt krav til afrapportering
om centrets virke i perioden 2021-2024. Med aktstykket
bemyndiges Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til at finan-
siere og administrere ordningen, og at administration af ord-
ningen finansieres inden for den afsatte ramme på 7,5 mio.
kr. årligt.
Med tekstanmærkningens stk. 1 bemyndiges Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag til at disponere 7,5 mio. kr. i
2021 som anvendes til et driftstilskud til Center for viden
om erhvervsuddannelserne, dvs. de afsatte midler vil ikke
nødvendigvis alle skulle udbetales i 2021.
Det følger af tekstanmærkningens stk. 4, at Center for vi-
den om erhvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte
dele af det udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag. Udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det
omfang tilskuddene ikke er anvendt i overensstemmelse
med de betingelser og til de formål, hvortil de blev ydet. Til-
skud, som tilbagebetales, tilfalder Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsfor-
slag nr. 11, for så vidt angår ordningen, der er hjemlet ved
tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober
2021, og for så vidt angår den foreslåede nyaffattelse af den
foreslåede § 12 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag i lovforslagets § 2, nr. 31.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2021 og var til
1. behandling den 14. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervis-
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 22. juni 2021 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm.
del – bilag 227. Den 7. oktober 2021 sendte børne- og
undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 13 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
L 34 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2477463_0009.png
9
Anders Kronborg (S)
fmd.
Kim Aas (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte Rod (RV) Anne Sophie Callesen (RV)
Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (FG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V)
Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5