Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 34 Bilag 5
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag samt forskellige andre love
(Udmøntning af trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar)
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af …:
Til § 1
1)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 31, stk. 1, 1. pkt.
ændres »stk. 3« til: »stk. 2«.«
[Lovteknisk ændring]
2)
I
nr. 22
ændres »§ 38, stk. 6, 1. pkt.« til: »§ 38, stk. 6«.
[Lovteknisk ændring]
3)
Nr.
23
affattes således:
»22.
I
§ 38, stk. 6,
ændres »3-5« til: »3-6«.«
[Lovteknisk ændring]
4)
Nr. 28
affattes således:
»28.
I
§ 43, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt. som nye punktummer:
»Den lærepladsopsøgende og formidlende indsats skal tilrettelægges fra begyndelsen af grundforløbets
2. del, dog fra 20 undervisningsuger inde i det studiekompetencegivende forløb for så vidt angår elever
på merkantile eux-forløb. Skolen skal efter 15. undervisningsuge på grundforløbets 2. del formidle
lærepladser til øvrige uddannelser, som elevens grundforløb giver adgang til, og som eleven finder
relevante. For elever på merkantile eux-forløb skal skolen efter 35. undervisningsuge på det
studiekompetencegivende forløb formidle lærepladser til øvrige uddannelser, som elevens
studiekompetencegivende forløb giver adgang til, og som eleven finder relevante.««
[Lovteknisk ændring]
5)
I
nr. 45
ændres »før § 66 a« til: »til
kapitel 7 a«.
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 45 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 66 a, stk. 1, 2. pkt.
udgår », jf. dog stk. 5,«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
I
nr. 48
ændres »studiekompetencegivende« til: »studiekompetencegivende forløb«.
[Lovteknisk ændring]
8)
I
nr. 57
ændres »studiekompetencegivende« til: »studiekompetencegivende forløb«.
[Lovteknisk ændring]
9)
Efter nr. 59 indsættes som nyt nummer:
1
L 34 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
»03.
I
§ 66 s, stk. 1, 2. pkt.
ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2 og 3«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
10)
Nr. 12
affattes således:
»12.
Efter kapitel 2 a indsættes:
»Kapitel 2 b
Tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter til visse elever og lærlinge mellem grund- og hovedforløbet
§ 5 b.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter imellem
grundforløbet og hovedforløbet pr. elev eller lærling, der opfylder følgende betingelser:
1) Vedkommende er optaget på erhvervsuddannelsen til social- og sundhedsassistent.
2) Vedkommende har indgået en uddannelsesaftale med en kommune, der omfatter mindst 2. del af
grundforløbet og hovedforløbet.
3) Vedkommende er fyldt 25 år senest ved uddannelsesaftalens påbegyndelse.
4) Vedkommende har opnået kvalifikation til hovedforløbet under uddannelsesaftalens varighed og har
efterfølgende påbegyndt hovedforløbet.
Stk. 2.
Hvis eleven eller lærlingen skifter arbejdsgiver fra en kommune til en anden kommune efter
overgangen til hovedforløbet, tilfalder tilskuddet den kommune, som har indgået uddannelsesaftalen
med eleven eller lærlingen på grundforløbet.
Stk. 3.
Satser for tilskuddet og den periode, for hvilken der ydes tilskud, fastsættes i de årlige finanslove.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan fastsætte nærmere regler om
afgrænsning, udbetalingsgrundlag, beregning, udbetaling, efterregulering, periodeafgrænsning og
administration af ordningen i øvrigt.««
[Præcisering af berettiget kommune]
11)
Nr. 31
affattes således:
»31.
Efter kapitel 4 a indsættes:
»Kapitel 4 b
Tilskud til lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne m.v.
§ 12 e.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan til faglige udvalg yde tilskud til projekter vedrørende
lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne, dog ikke for
erhvervsuddannelserne til social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og pædagogisk
assistent. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan endvidere til institutioner m.v., der udbyder
erhvervsuddannelse, yde tilskud til flerårige projekter vedrørende lærepladsunderstøttende tiltag,
søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne, dog ikke for erhvervsuddannelserne til social- og
sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og pædagogisk assistent, herunder med henblik på
opfyldelse af de måltal, som fremgår af § 42 a i lov om erhvervsuddannelser og regler fastsat i medfør
heraf.
Stk. 2.
Den samlede økonomiske ramme for tilskud efter stk. 1 og til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrags udvikling og administration af ordningen dækkes af følgende:
1) Et beløb fastsat til formålet på de årlige finanslove.
2) Tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke har disponeret over i foregående år.
3) Uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 9.
Stk. 3.
Tilskudsmidler efter stk. 2 fordeles mellem de faglige udvalg ud fra det gennemsnitlige antal
elever og lærlinge under de enkelte udvalg i de seneste tre tilgængelige regnskabsår. Elever og lærlinge
2
L 34 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
på erhvervsuddannelserne til social- og sundhedshjælper, social- og sundhedsassistent og pædagogisk
assistent indgår ikke i beregningen.
Stk. 4.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indhenter til brug for afgørelsen om tildeling af tilskud
begrundede indstillinger fra de enkelte faglige udvalg.
Stk. 5.
Det faglige udvalgs begrundede indstilling om tildeling af tilskud skal indeholde følgende:
1) Et udkast til afgørelse.
2) En beskrivelse af de projekter, som det faglige udvalg finder, der skal ydes støtte til, herunder
hvordan de lever op til formålet med ordningen.
3) En nærmere redegørelse for de hensyn og prioriteringer, som indstillingen hviler på.
4) En beskrivelse af den sagsbehandling, som det faglige udvalg har foretaget forud for indstillingens
afgivelse.
Stk. 6.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag træffer afgørelse i overensstemmelse med det faglige udvalgs
indstilling, medmindre indstillingen
1) falder uden for formålet, jf. stk. 1,
2) overskrider det beløb, der højst kan udbetales tilskud for, jf. stk. 3,
3) ikke opfylder de regler, som bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag har fastsat i medfør
af stk. 11,
4) ikke har det i stk. 5 foreskrevne indhold, eller
5) hviler på usaglige hensyn eller på anden måde strider mod gældende ret.
Stk. 7.
I kalenderåret efter tilskuddets udbetaling indsender de faglige udvalg og de institutioner m.v.,
som har modtaget tilskud efter stk. 1, følgende:
1) For igangværende, flerårige projekter et delperioderegnskab for projektet og en
delperiodeafrapportering om det iværksatte projekt og evt. effekter heraf.
2) For øvrige projekter et slutregnskab for projektet inklusive en opgørelse af uforbrugte midler,
ledsagende revisorerklæring og revisionsprotokollat om anvendelse af tilskudsmidlerne, jf. dog regler
udstedt i medfør af stk. 11, og en slutafrapportering om det iværksatte projekt og evt. effekter heraf.
Stk. 8.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag påser, at de faglige udvalg og de tilskudsmodtagende
institutioner m.v. anvender tilskuddet til de projekter, hvortil det er ydet. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan i den forbindelse udstede påbud til tilskudsmodtagende faglige udvalg og
tilskudsmodtagende institutioner m.v. om at anvende tilskuddet til de projekter, hvortil det er ydet.
Stk. 9.
De faglige udvalg og de institutioner m.v., som har modtaget tilskud efter stk. 1, skal
tilbagebetale uforbrugte tilskudsmidler til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag opkræver de uforbrugte tilskudsmidler hos de berørte faglige udvalg og institutioner
m.v., når midlerne er opgjort.
Stk. 10.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udarbejder en afrapportering over fordeling
og anvendelse af tilskud ydet efter stk. 1 i det foregående år. Afrapporteringen offentliggøres på
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags hjemmeside senest den 1. juni og tilsendes Børne- og
Undervisningsministeriet og Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser til orientering.
Stk. 11.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter nærmere regler om ordningen,
herunder om betingelserne for ydelse af tilskuddet, tidsfrister, regnskabs-, revisions- og
dokumentationskrav, herunder om undtagelser fra revisionskrav efter stk. 7, og udbetaling af tilskuddet.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan desuden fastsætte regler om, at de faglige
udvalg i kommunikationen med institutionerne m.v. om mulig indstilling om tildeling af tilskudsmidler
til disse skal iagttage bestemte frister og benytte særlige formularer, skemaer el.lign. Bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan endvidere fastsætte nærmere regler om, at skriftlig
kommunikation mellem Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, faglige udvalg og institutionerne skal
foregå digitalt.
3
L 34 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
§ 12 f.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder et driftstilskud til de faglige udvalg til løsning af
udvalgenes opgaver efter lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 2.
Driftstilskuddet ydes inden for et samlet årligt beløb, hvis størrelse fastsættes i de årlige
finanslove. Det samlede beløb fordeles af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag mellem de faglige udvalg
ud fra antallet af elever og lærlinge på baggrund af et gennemsnit af de seneste tre tilgængelige
regnskabsår på uddannelserne under de faglige udvalg.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan fastsætte nærmere regler om ordningen,
herunder om betingelserne for ydelse af driftstilskuddet, tidsfrister, regnskabs-, revisions- og
dokumentationskrav, herunder om undtagelser fra revisionskrav, og udbetaling af tilskuddet.
§ 12 g.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til uddannelsesinstitutioner og øvrige
aktører til tiltag, der er rettet mod at understøtte rekruttering og fastholdelse af elever og lærlinge i
alderen 18 til 25 år på erhvervsuddannelserne.
Stk. 2.
Den samlede økonomiske ramme for tilskud efter stk. 1 dækkes af følgende:
1) Et beløb fastsat til formålet på de årlige finanslove.
2) Tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke har disponeret over i foregående år.
3) Uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Tilskudsmodtagere skal tilbagebetale uforbrugte dele af det udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Udbetalte tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det omfang tilskuddene ikke er anvendt
i henhold til de betingelser og til de formål, hvortil de blev ydet. Tilskud, som tilbagebetales, videreføres
til udmøntning i det efterfølgende finansår.
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter nærmere regler om ordningen i
stk. 1, herunder om størrelsen af den økonomiske støtte samt betingelserne for ydelse af støtte,
regnskabs-, revisions- og dokumentationskrav, herunder om undtagelser fra revisionskrav, og
udbetaling af støtten.
§ 12 h.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde et driftstilskud til Center for viden om
erhvervsuddannelserne.
Stk. 2.
Den samlede økonomiske ramme for driftstilskud efter stk. 1 dækkes af følgende:
1) Et beløb fastsat til formålet på de årlige finanslove.
2) Tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke har disponeret over i foregående år.
3) Uforbrugte, tilbagebetalte tilskudsmidler, jf. stk. 3.
Stk. 3.
Center for viden om erhvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte dele af det udbetalte
driftstilskud til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte driftstilskud kan kræves tilbagebetalt, i
det omfang driftstilskuddet ikke er anvendt i henhold til de betingelser og til de formål det blev ydet.
Driftstilskud, som tilbagebetales, videreføres til udmøntning i det efterfølgende finansår.««
[Præcisering af anvendelsesområdet for de foreslåede § 12 g og § 12 h]
Til § 3
12)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 18 a, stk. 1,
og
§ 38 a
ændres »elever, kursister« til: »elever, lærlinge, kursister«, i
§ 18 d, stk. 2,
ændres »Elever, kursister« til: »Elever, lærlinge, kursister«, og i
§ 38 a
ændres »eleven, kursisten« til:
»eleven, lærlingen, kursisten«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
4
L 34 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
2475610_0005.png
13)
I
nr. 1
ændres »§
3, stk. 1, nr. 2, 2. pkt.,
og i
stk. 2, 4. pkt.«
til: Ȥ
3, stk. 1, nr. 2, 3. pkt.,
og i
stk. 2, 5.
pkt.«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 8
14)
I
§ 8
indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8.
Tilskudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021,
som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke har disponeret over i 2021, er omfattet af § 12 h, stk. 2,
nr. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 31.
Tilbagebetalte tilskudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober
2021 er omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 31.«
Stk. 8-11 bliver herefter stk. 9-12.
[Ny overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er med det foreslåede tale om en lovteknisk konsekvensændring som følge af det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 17, hvori § 31, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser foreslås ophævet, og stk. 3 og 4
herefter bliver stk. 2 og 3.
Henvisningen i § 31, stk. 1, til bestemmelsens stk. 3 foreslås dermed konsekvensændret til en
henvisning til stk. 2.
Til nr. 2
Der er med det foreslåede tale om en lovteknisk korrektion som følge af, at den foreslåede ændring skal
indsættes i § 38, stk. 6, i lov om erhvervsuddannelser og ikke i bestemmelsens 1. pkt., da kolon efter stk.
6 har punktumvirkning.
Til nr. 3
Der er med det foreslåede tale om en lovteknisk korrektion som følge af, at den foreslåede ændring
vedrører § 38, stk. 6, i lov om erhvervsuddannelser og ikke bestemmelsens 2. pkt., og da henvisningen,
der foreslås ændret ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 23, alene optræder et enkelt sted i § 38, stk. 6, i
lov om erhvervsuddannelser.
Til nr. 4
Der er med det foreslåede tale om en lovteknisk korrektion, således at de foreslåede ændringer i § 43,
stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 28, indsættes i § 43, stk. 1,
efter bestemmelsens 2. pkt. som nye punktummer.
Til nr. 5
5
L 34 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Der er med det foreslåede tale om en lovteknisk korrektion, således at det fremgår, at den foreslåede
ændring, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 45, skal indsættes i kapiteloverskriften til
kapitel 7 a.
Til nr. 6
Der er med forslaget tale om en lovteknisk konsekvensændring som følge af, at § 66 a, stk. 5, i lov om
erhvervsuddannelser foreslås ophævet ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 46.
Til nr. 7
Der er med forslaget tale om en lovteknisk korrektion, da ordet »forløb« ved en fejl ikke indgik i
ordlyden i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 48.
Til nr. 8
Der er med forslaget tale om en lovteknisk korrektion, da ordet »forløb« ved en fejl ikke indgik i
ordlyden i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 57.
Til nr. 9
Der er med det foreslåede tale om en lovteknisk konsekvensændring, som følge af, at § 31, stk. 2, i lov
om erhvervsuddannelser foreslås ophævet, og stk. 3 og 4 herefter bliver stk. 2 og 3, jf. det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 17.
Henvisningen i § 66 s, stk. 1, 2. pkt., i lov om erhvervsuddannelser til § 31, stk. 2-4, foreslås dermed
konsekvensændret til en henvisning til § 31, stk. 2 og 3.
Til nr. 10
Med ændringsforslag nr. 10 nyaffattes hele § 2, nr. 12, i det fremsatte lovforslag. De materielle
ændringer, der foreslås med nærværende ændringsforslag set i forhold til det fremsatte lovforslags § 2,
nr. 12, findes i det foreslåede, nye § 5 b, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede nye affattelse af § 5 b, stk. 1, 3 og 4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
nærværende ændringsforslag er alene lovteknisk begrundet og svarer ordret til den foreslåede affattelse
af § 5 b, stk. 1, 2 og 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i § 2, nr. 12, i det fremsatte
lovforslag. For så vidt angår disse bestemmelser henvises der i sin helhed til bemærkningerne til det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 12, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som fremsat, side 54 ff.
Som anført findes der materielle ændringer set i forhold til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 12, i det
foreslåede nye
§ 5 b, stk. 2,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Efter det foreslåede, nye § 5 b, stk. 2, skal tilskuddet, hvis eleven eller lærlingen skifter arbejdsgiver fra
en kommune til en anden kommune efter overgangen til hovedforløbet, tilfalde den kommune, som
har indgået uddannelsesaftalen med eleven eller lærlingen på grundforløbet.
Det foreslåede vil indebære, at i de tilfælde hvor en elev eller lærling skifter arbejdsgiver under
hovedforløbet fra en kommune til en anden kommune, tilfalder tilskuddet efter forslaget den
kommune, som har indgået uddannelsesaftalen med eleven eller lærlingen på grundforløbet. Herved
6
L 34 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
sikres en enkel, effektiv og digitaliseringsklar administration af tilskuddet, når en elev eller lærling skifter
arbejdsgiver i løbet af uddannelsesaftalens løbetid.
Det bemærkes, at i tilfælde hvor en elev eller lærling skifter arbejdsgiver under grundforløbet eller
imellem grund- og hovedforløbet, vil de kumulative betingelser i det foreslåede § 5 b, stk. 1, ikke være
opfyldt. I sådanne tilfælde ydes der ikke tilskud til nogen kommune.
Det bemærkes derudover i forlængelse af ovenstående om virkningen af det foreslåede, nye stk. 2, at
ændringsforslag nr. 10 ikke ændrer på, at det vil være uden betydning for beregningen af tilskuddet, om
der for de konkrete elever eller lærlinge er en overgang mellem grund- og hovedforløb, der er kortere
eller længere end gennemsnittet på aktuelt 4,3 uger. En kommune, der er omfattet af det nye stk. 2, og
hvis elev opfylder betingelserne i det foreslåede stk. 1, vil således være berettiget til et tilskud, der
beregnes som 1 elev x sats x 4,3. Niveauet på 4,3 uger vil kunne blive ændret på finansloven, såfremt
den konstaterede gennemsnitlige varighed ændrer sig.
Til nr. 11
Med ændringsforslag nr. 11 nyaffattes hele § 2, nr. 31, i det fremsatte lovforslag. De materielle
ændringer, der foreslås med nærværende ændringsforslag set i forhold til det fremsatte lovforslags § 2,
nr. 31, findes i det foreslåede nye § 12 g, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og den
foreslåede nye § 12 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede nye affattelse af § 12 e, § 12 f og § 12 g, stk. 2-4, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i nærværende ændringsforslag er alene lovteknisk begrundet og svarer ordret til den
foreslåede affattelse af § 12 e, § 12 f og § 12 g, stk. 2-4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i §
2, nr. 31, i det fremsatte lovforslag. For så vidt angår disse bestemmelser henvises der i sin helhed til
bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som
fremsat, side 61 ff.
Som anført findes der materielle ændringer set i forhold til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, i det
foreslåede nye
§ 12 g, stk. 1,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Der foreslås på baggrund af trepartsaftalens ordlyd en præcisering af anvendelsesområdet for den
foreslåede ordning med midler til øget rekruttering af 18+-årige til erhvervsuddannelserne i § 12 g, stk.
1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Den foreslåede præcisering af § 12 g, stk. 1, i ændringsforslag nr. 11 vil indebære, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til uddannelsesinstitutioner og øvrige aktører til tiltag, der er rettet
mod at understøtte rekruttering og fastholdelse af elever og lærlinge i alderen 18 til 25 år på
erhvervsuddannelserne. Det foreslåede vil således indebære en øvre aldersafgrænsning i forhold til
mulige tiltag, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil kunne yde tilskud til efter bestemmelsen.
Ordlyden foreslås endvidere præciseret, så der kan ydes tilskud til tiltag, der er rettet mod at understøtte
rekruttering og fastholdelse. Det bemærkes i forlængelse af de foreslåede præciseringer, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke vil være afskåret fra at yde tilskud efter den foreslåede,
præciserede bestemmelse, hvis et givent initiativ måtte vurderes tillige at kunne have en positiv effekt i
forhold til at understøtte rekruttering og fastholdelse af yngre eller ældre elev- og lærlingegrupper end
de 18-25-årige på erhvervsuddannelserne. Det er dog en forudsætning, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag vurderer, at et givent tiltag først og fremmest er rettet mod at understøtte
rekruttering og fastholdelse af elever og lærlinge i alderen 18 til 25 år på erhvervsuddannelserne.
7
L 34 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Endvidere foreslås der med nærværende ændringsforslag materielle ændringer set i forhold til det
fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, med den foreslåede nye
§ 12 h
i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Der foreslås på baggrund af drøftelser med arbejdsmarkedets parter en justering af den foreslåede
ordning med midler til sikring af viden og udvikling på erhvervsuddannelserne i § 12 h i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Den foreslåede ordning i det fremsatte lovforslag skulle hjemle, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
kan yde tilskud til vidensinstitutioner, uddannelsesinstitutioner og andre relevante aktører til at sikre
viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet, og at midlerne skal anvendes til at sikre viden og
udvikling på erhvervsuddannelsesområdet med henblik på at styrke vidensgrundlaget om den del af
uddannelserne, der finder sted i virksomheden, om samspillet mellem teori og praksis. Det er endvidere
hensigten, at anvendelsen af midlerne skal styrke vidensgrundlaget om årsager til
erhvervsuddannelseselevers frafald i grund- og hovedforløb, jf. også jf. Folketingstidende 2021-22, A, L
34 som fremsat, side 69.
Finansudvalget tiltrådte den 7. oktober 2021 aktstykke nr. 1, hvorved Børne- og
Undervisningsministeriet anmodede om Finansudvalgets tilslutning til, at der på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2021 optages tekstanmærkning nr. 300 ad finanslovskonto 20.31.11.
Det fremgår af aktstykkets b-stykke, at der med trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar
afsættes 7,5 mio. kr. årligt i 2021-2024 til at sikre viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet
med henblik på at styrke vidensgrundlaget i den del af uddannelserne, der finder sted i virksomheden
og i samspillet mellem teori og praksis. De afsatte midler skal endvidere styrke vidensgrundlaget om
årsager til erhvervsuddannelseselevers frafald i grund- og hovedforløb.
Det betones i b-stykket, at parterne efterfølgende er blevet enige om at udmønte midlerne som et
tilskud til et videnscenter for viden om erhvervsuddannelserne. Formålet med videnscentret er at
etablere et stærkt vidensmiljø for ny viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet. Videnscentret
skal i dialog med øvrige interessenter iværksætte og gennemføre projekter, der bygger på et samarbejde
mellem de væsentligste danske udviklings- og forskningsmiljøer inden for uddannelses- og
arbejdsmarkedsområdet samt formidle forskningsresultater og bidrage til udvikling af praksis, så ny
viden kan udfoldes og anvendes bredt.
Det fremgår videre af b-stykket, at videnscentret etableres som et konsortium mellem flere relevante
forsknings- og vidensmiljøer. Inden for konsortiet udpeges en værtsinstitution med et etableret
forskningsmiljø inden for erhvervsuddannelser og arbejdsmarkedsforhold, f.eks. et universitet eller en
professionshøjskole. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag gennemfører en ansøgningsrunde mhp. at
udpege det konsortium, der varetager opgaven som videnscenter.
Endelig fremgår det af b-stykket at:
Materialet til brug for ansøgningsrunden skal beskrive indholdet af en resultataftale mellem
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og konsortiet, herunder bl.a. anvendelse af driftstilskuddet,
udbetaling, regnskabsaflæggelse, dokumentationskrav og administration af ordningen i øvrigt.
Der skal være et formelt samarbejde inden for konsortiet, dvs. mellem værtsinstitution og
en/flere samarbejdspartnere fra relevante forsknings- og vidensmiljøer. Værtsinstitutionen vil
være ansvarlig for den daglige drift af centret og administrationen af og afrapportering for
8
L 34 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
anvendelsen af tilskudsmidlerne. Tilskuddet udbetales af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til
værtsinstitutionen.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og konsortiet indgår en resultataftale om
videnscentret, som bl.a. fastlægger centrets formål og opgaver, mål og succeskriterier for
videnscentret, samt krav til afrapportering om centrets virke i perioden 2021-2024. Udkast til
resultataftale skal offentliggøres i forbindelse med ansøgningsrundens offentliggørelse.
Med tekstanmærkningens stk. 1 bemyndiges Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til at disponere 7,5
mio. kr. i 2021 som anvendes til et driftstilskud til Center for viden om erhvervsuddannelserne.
Ordningen inklusive udviklings- og administrationsudgifter hertil afholdes af bidraget efter § 18, stk. 1, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det følger af tekstanmærkningens stk. 2, at Center for viden om erhvervsuddannelserne placeres på en
værtsinstitution med et etableret forskningsmiljø inden for erhvervsuddannelserne. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag udpeger centret på baggrund af en ansøgningsrunde. Det er et krav, at centret
etableres som et samarbejde med en eller flere partnere fra relevante forsknings- og vidensmiljøer.
Center for viden om erhvervsuddannelsernes nærmere formål, opgaver, mål o.l. beskrives i en
resultataftale mellem centret og Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. tekstanmærkningens stk. 3.
Det følger af tekstanmærkningens stk. 4, at Center for viden om erhvervsuddannelserne skal
tilbagebetale uforbrugte dele af det udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte
tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det omfang tilskuddene ikke er anvendt i overensstemmelse med de
betingelser og til de formål, hvortil de blev ydet. Tilskud, som tilbagebetales, tilfalder Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Dette ændringsforslag skal tilpasse den foreslåede § 12 h i det fremsatte lovforslag til den ordning, som
er udmøntet ved aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, med henblik på at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag skal kunne yde tilskuddet efter det foreslåede § 12 h til det kommende Center for
Center for viden om erhvervsuddannelserne.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag forventer at kunne udpege det konsortium, der skal varetage
opgaven som videnscenter pba. gennemført ansøgningsrunde i december 2021.
Det foreslås med det foreslåede, nye
§ 12 h, stk. 1,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal kunne yde et driftstilskud til det kommende Center for viden
om erhvervsuddannelserne.
Der ændres ikke herved på intentionen med de afsatte midler, dvs. at midlerne skal anvendes til at sikre
viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet, og at midlerne skal anvendes til at sikre viden og
udvikling på erhvervsuddannelsesområdet med henblik på at styrke vidensgrundlaget om den del af
uddannelserne, der finder sted i virksomheden, om samspillet mellem teori og praksis. Det er endvidere
fortsat hensigten, at anvendelsen af midlerne skal styrke vidensgrundlaget om årsager til
erhvervsuddannelseselevers frafald i grund- og hovedforløb. Det er i stedet hensigten, at dette reguleres
i resultataftalen mellem centret og bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
De beslutninger, der er truffet med aktstykket, nødvendiggør en ajourføring af § 12 h i det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 31. Det bemærkes, at ændringsforslaget vil begrænse mulige tilskudsmodtagere fra
"vidensinstitutioner, uddannelsesinstitutioner og andre relevante aktører" til det kommende Center for
9
L 34 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
viden om erhvervsuddannelserne, og at midlerne i perioden 2021-2024 samlet set vil gå til Center for
viden om erhvervsuddannelserne.
Det foreslåede, nye
§ 12 h, stk. 2,
svarer med en enkelt sproglig præcisering til det foreslåede § 12 h, stk.
2, i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31. For så vidt angår denne bestemmelse henvises der i sin helhed
til bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som
fremsat, side 69.
Det foreslås, at det foreslåede, nye
§ 12 h, stk. 3,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag affattes
således, at Center for viden om erhvervsuddannelserne skal tilbagebetale uforbrugte dele af det
udbetalte driftstilskud til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte driftstilskud kan kræves
tilbagebetalt, i det omfang driftstilskuddet ikke er anvendt i henhold til de betingelser og til de formål
det blev ydet. Driftstilskud, som tilbagebetales, videreføres til udmøntning i det efterfølgende finansår.
Det foreslåede, nye § 12 h, stk. 3, svarer med enkelte sproglige justeringer i sit indhold til det foreslåede
§ 12 h, stk. 3, i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31. For så vidt angår denne bestemmelse henvises der i
sin helhed til bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, jf. Folketingstidende 2021-22, A,
L 34 som fremsat, side 69.
Som noget nyt i forhold til den foreslåede § 12 h i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31, foreslås det, at
den foreslåede bemyndigelse til bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udgår. Bestyrelsen
vil dermed ikke være bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om ordningen, herunder om størrelsen
af den økonomiske støtte samt betingelserne for ydelse af støtte, regnskabs-, revisions- og
dokumentationskrav, herunder om undtagelser fra revisionskrav, og udbetaling af støtten.
Det fremgår af forarbejderne til det foreslåede § 12 h, stk. 4, i det fremsatte lovforslag, jf.
Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som fremsat, side 69, at den foreslåede bemyndigelse i det fremsatte
lovforslag fx vil kunne anvendes af bestyrelsen til at fastsætte regler om, at der kan ydes tilskud til
flerårige tiltag, at bestyrelsen endvidere vil kunne fastsætte regler om, at regnskaber vedrørende
tilskuddet kan undtages for krav om indsendelse af en revisorerklæring og et revisionsprotokollat, hvis
de tildelte midler ikke overstiger en beløbsgrænse, som forventes at være på op til 200.000 kr., og at
tilskudsmodtageren alene skal indsende en ledelseserklæring, hvor ledelsen skriver under på, at midlerne
er anvendt inden for formålet. Disse forhold vil i stedet kunne reguleres i resultataftalen mellem centret
og bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Ændringsforslag nr. 11 ændrer ikke på, at den foreslåede § 12 h i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag foreslås at være tidsbegrænset, jf. § 7, stk. 4, i det fremsatte lovforslag. For så vidt
angår denne bestemmelse henvises der i sin helhed til bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 2,
nr. 31, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som fremsat, side 69, og det fremsatte lovforslags § 7, stk.
4, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som fremsat, side 82-83.
Til nr. 12
Der er med forslaget tale om en lovteknisk korrektion, som følge af, at ordet »elever« står anført med
stort begyndelsesbogstav i § 18 d, stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Til nr. 13
10
L 34 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Der er med forslaget tale om en lovteknisk korrektion, som følge af, at ordet »elev« står i § 3, stk. 1, nr.
2. 3. pkt., og i § 3, stk. 2, 5. pkt., i lov om erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med
erhvervsuddannelse (eux).
Til nr. 14
Med ændringsforslag nr. 14 indsættes en ny overgangsbestemmelse i det fremsatte lovforslags § 8. Det
foreslås, at der i det fremsatte lovforslags § 8 efter stk. 7 indsættes et nyt stykke 8.
Efter det foreslåede
stk. 8, 1. pkt.,
vil tilskudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke
nr. 1 af 7. oktober 2021, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke har disponeret over i 2021, være
omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede stk. 8, 1. pkt., vil indebære, at tilskudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning nr. 300 i
aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke måtte have disponeret
over i 2021, vil indgå i midler omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 2, og dermed også vil kunne anvendes i
henhold til § 12 h. For så vidt angår tidsbegrænsningen af ordningen henvises til det fremsatte
lovforslags § 7, stk. 4, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som fremsat, side 82-83.
Efter det foreslåede
stk. 8, 2. pkt.,
vil tilbagebetalte tilskudsmidler hidrørende fra tekstanmærkning nr.
300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021 være omfattet af § 12 h, stk. 2, nr. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede stk. 8, 2. pkt., vil indebære, at tilbagebetalte (og dermed også uforbrugte) tilskudsmidler
hidrørende fra tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, vil indgå i midler omfattet
af § 12 h, stk. 2, nr. 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, og dermed også vil kunne anvendes
i henhold til § 12 h. For så vidt angår tidsbegrænsningen af ordningen henvises til det fremsatte
lovforslags § 7, stk. 4, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 34 som fremsat, side 82-83.
Ændringsforslag nr. 14 om et nyt § 8, stk. 8, er uafhængigt af ændringsforslag nr. 11 om bl.a.
nyaffattelse af det foreslåede § 12 h i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Den foreslåede nyaffattelse af § 12 h i ændringsforslag nr. 11 skal hjemle, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan yde et driftstilskud til det kommende Center for viden om
erhvervsuddannelserne.
Det fremgår af ændringsforslag nr. 11, at de foreslåede § 12 h, stk. 2, nr. 2 og 3, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag foreslås affattet således, at den samlede økonomiske ramme for
driftstilskud efter den foreslåede, nye § 12 h bl.a. dækkes af tilskudsmidler, som Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke har disponeret over i foregående år, og af uforbrugte, tilbagebetalte
tilskudsmidler. Den foreslåede nyaffattelse af § 12 h, stk. 2, i ændringsforslag nr. 11 svarer med en
enkelt sproglig præcisering til det foreslåede § 12 h, stk. 2, i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 31.
Det fremgår endvidere af ændringsforslag nr. 11, at det foreslåede, nye § 12 h, stk. 3, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter, at Center for viden om erhvervsuddannelserne skal
tilbagebetale uforbrugte dele af det udbetalte driftstilskud til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Udbetalte driftstilskud kan kræves tilbagebetalt, i det omfang driftstilskuddet ikke er anvendt i henhold
til de betingelser og til de formål det blev ydet. Driftstilskud, som tilbagebetales, vil skulle videreføres til
udmøntning i det efterfølgende finansår.
11
L 34 - 2021-22 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Nyaffattelsen af § 12 h i ændringsforslag nr. 11 har baggrund i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, som
hjemler, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan disponere 7,5 mio. kr. i 2021 som anvendes til et
driftstilskud til Center for viden om erhvervsuddannelserne.
Det fremgår af aktstykkets b-stykke, at der med trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar
afsættes 7,5 mio. kr. årligt i 2021-2024 til at sikre viden og udvikling på erhvervsuddannelsesområdet.
Det betones i b-stykket, at parterne efterfølgende er blevet enige om at udmønte midlerne som et
tilskud til et videnscenter for viden om erhvervsuddannelserne. Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
gennemfører en ansøgningsrunde mhp. at udpege det konsortium, der varetager opgaven som
videnscenter.
Det fremgår endvidere af aktstykkets b-stykke, at bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
og det vindende konsortium indgår en resultataftale om videnscentret, som bl.a. fastlægger centrets
formål og opgaver, mål og succeskriterier for videnscentret, samt krav til afrapportering om centrets
virke i perioden 2021-2024. Med aktstykket bemyndiges Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til at
finansiere og administrere ordningen, og at administration af ordningen finansieres inden for den
afsatte ramme på 7,5 mio. kr. årligt.
Med tekstanmærkningens stk. 1 bemyndiges Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til at disponere 7,5
mio. kr. i 2021 som anvendes til et driftstilskud til Center for viden om erhvervsuddannelserne, dvs. de
afsatte midler vil ikke nødvendigvis alle skulle udbetales i 2021.
Det følger af tekstanmærkningens stk. 4, at Center for viden om erhvervsuddannelserne skal
tilbagebetale uforbrugte dele af det udbetalte tilskud til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Udbetalte
tilskud kan kræves tilbagebetalt, i det omfang tilskuddene ikke er anvendt i overensstemmelse med de
betingelser og til de formål, hvortil de blev ydet. Tilskud, som tilbagebetales, tilfalder Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 11, for så vidt angår ordningen, der er
hjemlet ved tekstanmærkning nr. 300 i aktstykke nr. 1 af 7. oktober 2021, og for så vidt angår den
foreslåede nyaffattelse af den foreslåede § 12 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
lovforslagets § 2, nr. 31.
12