Forsvarsudvalget 2021-22
L 33 Bilag 1
Offentligt
2456892_0001.png
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel
(Udvidelse af ordningen for supplerende ydelse
for udsendt personel m.v.)
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
Oktober 2021
JUC
2021/004592
283550
Ingen
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om forsvarets personel
(Udvidelse af ordningen for supplerende ydelse for udsendt personel
m.v.) har i perioden fra den 2. august 2021 til den 30. august 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne (AC), Centralforeningen for Stampersonel
(CS), Danmarks Veteraner, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advo-
kater, Danske Patienter, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion (FH), Hovedforeningen for Personel af Reserven i Danmark
(HPRD), Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD), Hærens
Konstabel- og Korporalforening (HKKF), Institut for Menneskerettighe-
der, Interforce, Justitia, KL, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsi-
denten for Østre Landsret, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsom-
budsmanden på Færøerne, samtlige byretspræsidenter og Soldaterle-
gatet.
Forsvarsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Centralforeningen for Stampersonel (CS), Danmarks Veteraner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Datatilsynet, Hovedorganisati-
onen af Officerer i Danmark (HOD), Hærens Konstabel- og Korporalfor-
ening (HKKF), Institut for Menneskerettigheder, Præsidenten for Kø-
benhavns Byret på vegne af byretspræsidenterne og præsidenterne for
henholdsvis Vestre og Østre Landsret.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne hørings-
svar. Forsvarsministeriets kommentarer til høringssvarene er angivet i
kursiv.
1. Generelle bemærkninger
Danske Regioner og Institut for Menneskerettigheder har ikke bemærk-
ninger til lovforslaget. Dansk Arbejdsgiverforening, Præsidenten for
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Side 1 af 3
L 33 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2456892_0002.png
Københavns Byret på vegne af byretspræsidenterne samt præsidenter-
ne for henholdsvis Vestre og Østre Landsret har ikke ønsket at udtale
sig om lovforslaget.
Centralforeningen for Stampersonel (CS) bemærker, at foreningen me-
ner, at lovforslaget er interessant og lovende. CS er enig i, at omstæn-
dighederne omkring et medlems fratrædelse fra Forsvaret ikke bør væ-
re afgørende for, hvorvidt medlemmet er omfattet af ordningen. CS
anfører derfor, at foreningen billiger, at der med lovforslaget skabes
hjemmel til, at foreningens medlemmer og børn kan tilgå denne ord-
ning. CS bemærker desuden, at foreningen støtter, at der ikke vil være
et tilbagebetalingskrav mod dem, der har fået udbetalt ydelser uden
den fornødne hjemmel, idet det er et vigtigt og sårbart område for net-
op en del af deres medlemmer, der er ramt af denne problematik. CS
kvitterer for forbedringerne, og foreningen ser det som et vigtigt skridt
i retning af at skabe mere klarhed og bedre struktur omkring disse sa-
ger.
Datatilsynet bemærker, at lovforslaget ikke umiddelbart giver tilsynet
anledning til bemærkninger. Tilsynet forudsætter, at databeskyttelses-
forordningen og databeskyttelseslovens bestemmelser vil blive iagtta-
get i forbindelse med de behandlinger af personoplysninger, der vil ske
som følge af lovforslagets bestemmelser.
Danmarks Veteraner anfører, at de ikke har bemærkninger til, at For-
svarsministeriet søger at sikre retsgrundlaget, således at alle veteraner
og deres pårørende
fortsat kan modtage tilkendte ydelser, samt at
personkredsen udvides permanent, således at der også i fremtidige
sager vil ske udbetaling til hele den kreds af veteraner, som i dag i
praksis modtager ydelserne.
Hovedorganisationen af Officerer i Danmark (HOD) bakker op om lov-
forslaget som helhed, idet HOD anfører, at organisationen ikke kan
finde negative eller forringende virkninger i lovforslaget i forhold til den
hidtidige praksis.
Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF) tilslutter sig lovforsla-
get.
2. Kriterier for den supplerende ydelse
Centralforeningen for Stampersonel (CS) bemærker, at der med gen-
nemførelsen af lovforslaget skal laves en hypotetisk vurdering af, om
vedkommende ville være blevet afskediget alligevel med den skade,
vedkommende har pådraget sig. CS anfører, at foreningen stiller sig
uforstående over for den hypotetiske vurdering og foreslår, at det præ-
Sagsnr.: 2021/004592
Dok.nr.: 283550
Side 2 af 3
L 33 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra forsvarsministeren
2456892_0003.png
ciseres, hvem der i givet fald skal foretage denne vurdering, og hvilke
kriterier, der skal indgå i denne vurdering. Foreningen foreslår, at der
udarbejdes helt klare retningslinjer, så der ikke hersker nogen form for
tvivl om, hvem der er berettiget til ydelsen.
Lovforslaget indebærer, at i de tilfælde, hvor medarbejderen ikke er
blevet afskediget, vil det være en forudsætning for udbetaling af den
supplerende ydelse, at den pågældende efter en hypotetisk vurdering
ville være blevet afskediget som følge af tilskadekomsten.
Der foretages allerede i dag efter lov om forsvarets personel en hypo-
tetisk vurdering i de tilfælde, hvor medarbejderen har haft en tidsbe-
grænset kontrakt, men med lovforslaget udvides ordningen med den
hypotetiske vurdering til også at omfatte sager, hvor en medarbejder
selv har opsagt sin stilling.
På grund af ordningens meget tekniske karakter har Forsvarsministeri-
et fundet det mest hensigtsmæssigt, at de nærmere kriterier ikke fast-
sættes i loven, men i stedet i en bekendtgørelse, som vil blive udstedt
med hjemmel i loven. Forsvarsministeriet vil således
såfremt Folke-
tinget vedtager lovforslaget
udstede en bekendtgørelse, hvor det
tydeligt vil fremgå, hvilke kriterier, der skal indgå i den hypotetiske
vurdering. Et udkast til bekendtgørelsen vil blive sendt i offentlig høring
forud for udstedelsen.
Centralforeningen for Stampersonel (CS) bemærker endvidere, at der
med lovforslaget er lagt op til, at det ikke kræves, at den tilskadekom-
ne er påført varigt mén, men at der er et anerkendt erhvervsevnetab
på mindst 15 pct. eller derover. Foreningen anfører, at dette er yderst
kompliceret, da praksis på området viser, at der kun i meget sjældne
tilfælde anerkendes erhvervsevnetab uden et varigt mén.
Lovforslaget indebærer, at der i de regler, som vil blive udstedt med
hjemmel i loven, vil blive fastsat krav om, at udbetalingen af den sup-
plerende ydelse alene vil forudsætte et erhvervsevnetab på mindst 15
pct., og altså ikke også vil forudsætte varigt mén.
Forsvarsministeriet er opmærksom på, at i de tilfælde, hvor den skade-
lidte har et erhvervsevnetab på mindst 15 pct., vil den skadelidte ty-
pisk også have varigt mén. For at sikre, at ordningen administreres i
overensstemmelse med tjenestemandspensionslovens regler om til-
kendelse af tilskadekomstpension, finder Forsvarsministeriet, at det
alene bør være graden af erhvervsevnetab, der bør indgå som kriteri-
um.
Sagsnr.: 2021/004592
Dok.nr.: 283550
Side 3 af 3