Uddannelses- og Forskningsudvalget 2021-22
L 32 Bilag 1
Offentligt
2456390_0001.png
Notat
Kommenteret høringsnotat over høringssvar til udkast til forslag til lov om
ændring af SU-loven og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (Ligestil-
ling ved tildeling af ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption mv.)
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af SU-loven og lov om statens voksenud-
dannelsesstøtte har i perioden fra den 11. juni 2021 til den 30. juli 2021 været i
ekstern høring blandt institutioner og organisationer. Høringen har også været
offentliggjort på Høringsportalen.
Der er indkommet 9 høringssvar inden høringsfristens udløb, hvoraf 3 indeholder
bemærkninger til lovforslaget. I dette notat gives et resumé af de væsentligste
bemærkninger til lovforslaget og de ændringer, der er foretaget i lovforslaget efter
høringen.
Hovedelementerne i lovforslaget er bevaret. Der er efter høringen foretaget mindre
justeringer i lovforslaget, og et forslag til ændring af SU-loven er udgået, jf. pkt. 3.
Der er endvidere tilføjet et yderligere forslag til ændring af SU-loven.
2. Bemærkninger
Ligestilling ved tildeling af ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption
Danske Studerendes Fællesråd (DSF), Landsammenslutningen af Handelsskole-
elever (LH)
og
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS)
ser positivt på,
at forældre fremover ligestilles ved tildeling af ekstra SU i forbindelse med fødsel
eller adoption men bemærker dertil, at forslaget vil stille moren dårligere end før,
hvor moren ville modtage 12 måneders ekstra SU, og at et ønske om 12 måne-
ders ekstra SU ved disse ændringer ville ske på bekostning af faderen.
Det bemærkes endvidere, at det i de tilfælde, hvor den ene forælder ikke er ud-
dannelsessøgende, bør sikres, at den forælder, der er uddannelsessøgende, har
ret til 12 måneders SU, idet den anden forælders indkomstgrundlag kan være
utilstrækkeligt. I de tilfælde, hvor kun en forælder er uddannelsessøgende, bør de
3 måneders ekstra SU automatisk overflyttes til den uddannelsessøgende foræl-
der.
Det bemærkes afsluttende, at lovændringen ikke hjemler overflytning af de indtil 3
måneders SU og ph.d.-stipendium mellem forældrepar, hvor den ene forælder er
uddannelsessøgende, mens den anden er ph.d.-studerende. DSF, LH og DGS ser
gerne, at ministeriet arbejder på at etablere en smidig overførselsordning på dette
område.
Ministeriet
bemærker hertil, at der er indgået politisk aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om at skabe ligestilling i
adgangen til SU, når SU-modtagere bliver forældre. Den foreslåede ordning har til
hensigt at skabe ligestilling mellem forældrene ved at omfordele det allerede eksi-
sterende antal ekstra måneder med SU og ph.d.-stipendium, der kan tildeles i
forbindelse med fødsel og adoption.
6. oktober 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
2021-3432
Side 1/3
L 32 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2456390_0002.png
Lovforslaget har til formål at udmønte den politiske aftale, herunder den del af
aftalen, der vedrører muligheden for overførsel af indtil 3 af de ekstra måneder
med uddannelsesstøtte til den anden forælder, hvis den anden forælder også har
ret til uddannelsesstøtte.
For så vidt angår muligheden for at overflytte indtil 3 måneders ekstra SU og
ph.d.-stipendium mellem forældrepar, hvor den ene forælder er uddannelsessø-
gende, mens den anden er ph.d.-studerende, bemærkes det, at der
til trods for
at begge ydelser er hjemlet i SU-loven
er tale om to forskellige ydelser, der ikke
kan sammenlignes.
Institut for Menneskerettigheder (IMR)
finder det særdeles positivt, at lovudkastet
ligestiller forældrene i forhold til ekstra SU i forbindelse med fødsel eller adoption.
IMR bemærker dertil, at ministeriet ikke har foretaget en selvstændig ligestillings-
mæssig vurdering af lovudkastet, hvilket i dette tilfælde ville være relevant på
grund af de ligestillingsfremmende tiltag, som lovudkastet indeholder.
Ministeriet
har noteret sig bemærkningen og har indsat et særskilt afsnit i lov-
forslagets almindelige bemærkninger (nyt pkt. 3.) med en vurdering af lovforsla-
gets ligestillingsmæssige konsekvenser.
Udvidelse af kriminalforsorgens underretningspligt
DSF, LH
og
DGS
har ingen bemærkninger til den foreslåede ændring vedrørende
kriminalforsorgens underretningspligt til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
men bemærker dog, at man er af den opfattelse, at alle studerende, selv hvis den
studerende er varetægtsfængslet eller afsoner en straf, burde have ret til at mod-
tage SU eller anden ydelse svarende til dette.
Ministeriet
har noteret sig bemærkningen. Ministeriet bemærker hertil, at uddan-
nelsessøgende efter ansøgning kan få SU, når de ikke modtager anden offentlig
støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne, jf. SU-lovens § 2, stk. 1, nr. 3.
Dette medfører, at uddannelsessøgende, der er varetægtsfængslet eller afsoner
en fængselsstraf, ikke kan modtage SU, idet uddannelsessøgende i denne perio-
de modtager anden offentlig støtte, der tilsigter at dække leveomkostningerne.
Datatilsynet
bemærker, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen skal sikre, at der
er hjemmel til hhv. videregivelsen og behandlingen af de pågældende oplysninger
i databeskyttelseslovens § 8.
Kriminalforsorgen og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen skal i forbindelse her-
med endvidere særligt iagttage databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk. 1, litra
c, hvoraf det fremgår, at personoplysninger skal være tilstrækkelige, relevante og
begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til de formål, hvortil de behandles
(»dataminimering«).
Datatilsynet forudsætter i øvrigt, at databeskyttelsesforordningen og -loven over-
holdes, såfremt der i forbindelse med lovforslagets bestemmelser behandles per-
sonoplysninger.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
L 32 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra uddannelses- og forskningsministeren
2456390_0003.png
Ministeriet
har noteret sig bemærkningerne. Der er på baggrund af Datatilsynets
bemærkninger foretaget en uddybning i lovforslagets bemærkninger vedr. krimi-
nalforsorgens grundlag for videregivelse af oplysninger til Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen samt styrelsens grundlag for at behandle oplysningerne, herunder i
forhold til databeskyttelseslovens § 8 og databeskyttelsesforordningens art. 5.
Ophævelse af bestemmelser om SU-Rådet
DSF, LH
og
DGS
forholder sig kritisk til den permanente nedlæggelse af SU-rådet
og så gerne, at uddannelses- og forskningsministeren i stedet aktivt benyttede
muligheden for at få en samlet uddannelsessektors input for så vidt angår uddan-
nelsessøgendes sociale og økonomiske forhold, selvom forvaltningen af SU-
systemet er forenklet. Høringsparterne finder ikke, at en forenkling af systemets
forvaltning skulle overflødiggøre behovet for sådan rådgivning.
Ministeriet
bemærker hertil, at SU-rådet blev nedlagt i december 2015 af den
daværende uddannelses- og forskningsminister, da behovet for SU-rådet som
rådgivende organ for ministeren reelt var ophørt.
Idet SU-Rådet har været nedlagt siden december 2015, og der fortsat ikke forven-
tes at opstå behov for på ny at oprette et SU-råd, foreslås det af ordenshensyn at
ophæve SU-lovens § 44 om nedsættelse af et SU-Råd.
3. Sammenfatning af de væsentligste ændringer i lovforslaget i forhold til
høringsudkastet:
- Der er tilføjet et nyt punkt i lovforslagets almindelige bemærkninger med
en vurdering af lovforslagets ligestillingsmæssige konsekvenser for den
del af lovforslaget, der vedrører ligestilling ved tildeling af ekstra SU i for-
bindelse med fødsel eller adoption.
- Der er tilføjet et nyt punkt i lovforslagets almindelige bemærkninger om
lovforslagets forhold til databeskyttelseslovgivningen.
- Implementeringskonsekvenser for det offentlige er uddybet i lovforslagets
bemærkninger.
- Der er tilføjet et nyt ændringsnr., § 1, nr. 3, hvorefter der kan gives SU til
enkeltfag fra adgangskurser til visse videregående uddannelser.
- Bemyndigelsesbestemmelsen, der ville give uddannelses- og forsknings-
ministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om visse britiske statsbor-
geres fortsatte ret til SU i overensstemmelse med udtrædelsesaftalen mel-
lem EU og Storbritannien, indgår ikke længere i lovforslaget.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/3