Til lovforslag nr.
L 31
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 18. november 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om klima
(Indikativt klimamål for 2025)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, SF, EL, KF og Orla Øster-
by (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (DF, NB, LA og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Orla Østerby
(UFG)
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget og Orla Østerby (UFG) bemærker, at regeringen
(Socialdemokratiet) med Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti og Enhedslisten har indgået en aftale om et indika-
tivt 2025-reduktionsmål på 50-54 pct., selv om klimaloven
er indgået med et bredt flertal i Folketinget. V, KF og Orla
Østerby (UFG) mener, at det har været en meget ærgerlig
og kritisabel proces omkring fastsættelsen af 2025-delmålet,
hvor regeringen laver aftale med rød blok uden om aftale-
kredsen bag klimaloven. V, KF og Orla Østerby (UFG)
finder det uhørt, at vi som aftalepartier efterfølgende blot
får muligheden for at tilslutte os loven, som et smalt flertal
allerede har indgået. Det er desværre en ny praksis i dansk
politik, som vi tager til efterretning. Den praksis vil vi der-
med være åbne over for at bruge senere.
Selv om V, KF og Orla Østerby (UFG) ikke var indkaldt
til forhandlingerne om 2025-reduktionsmålet, bakker V, KF
og Orla Østerby (UFG) op om et ambitiøst 2025-delmål og
kan derved støtte lovforslaget. Lovforslaget følger Klimarå-
dets anbefalinger og sikrer fremrykning af drivhusgasreduk-
tioner, hvilket V, KF og Orla Østerby (UFG) udelukkende
vurderer som positivt.
V, KF og Orla Østerby (UFG) finder det dog kritisabelt,
at regeringen ikke med lovforslaget har beskrevet konkrete
virkemidler til at opnå delmålet, og at regeringen heller
ikke i »Klimaprogram 2021« har vist, at delmålet kan op-
fyldes. V, KF og Orla Østerby (UFG) understreger, at hvis
delmålet skal nås, haster det med handling fra regeringen,
og det kræver at regeringen fremlægger en konkret køreplan
for, hvordan de ønskede reduktioner kan opnås, og at rege-
ringen desuden er villig til at finansiere disse initiativer. V,
KF og Orla Østerby (UFG) er altid klar til forhandlinger
med regeringen, og i den forbindelse bemærkes det, at V og
KF allerede har foreslået en genåbning af klimaaftalen for
energi og industri fra juni 2020 for at se på en tidligere og
mere ambitiøs udrulning af biogas, en tidligere udfasning af
kul i Nordjyllandsværket og en hurtig afklaring af udbuddet
af power-to-x og ccs.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget vil gerne under-
strege over for regeringen, at det er afgørende, at regerin-
gen hurtigst muligt kommer med konkrete forslag til at ind-
fri 2025-målet. Klimarådet har netop kritiseret regeringens
»Klimaprogram 2021« for at mangle konkrete virkemidler
rettet mod 2025-målet. Den kritik tilslutter EL sig. Det kræ-
ver øjeblikkelig handling at indfri 2025-målet, og for at
Danmark kan leve op til Parisaftalens mål. EL mener derfor,
at regeringen bør genåbne »Klimaaftale for energi og indu-
stri mv. 2020« fra juni 2020 for at sikre flere reduktioner og
samtidig indkalde til nye forhandlinger om nye initiativer,
der kan bidrage til opfyldelse af 2025-målet. Derudover vil
EL gerne slå fast, at det er helt afgørende, at der bliver
fastsat en høj, ensartet CO
2
-afgift, der også inkluderer land-
AX026898