Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 31 Bilag 1
Offentligt
2458027_0001.png
HØRINGSSVAR
Formandssekretariatet
Pernille Birch
Telefon 22112561
[email protected]
danskmetal.dk
Dansk Metals kommentarer til forslag til lov om ændring af lov
om klima
Først og fremmest takker vi i Dansk Metal for muligheden for at afgive svar til
denne høring.
I Dansk Metal er vi rigtig glade for, at man har sat et ambitiøst delmål for
CO
2
-reduktion frem mod 2030. Det er nødvendigt og vigtigt, at Danmark er et
foregangsland for den grønne omstilling.
De ambitiøse målsætninger kommer til at kræve store og strategiske aftaler.
Nogle af dem har vi allerede. Fx er det vedtaget, at man vil opføre en energi-ø
i Nordsøen. Samtidig har man lavet en aftale om CO
2
-reduktion i industrien og
har skabt gode samarbejder gennem erhvervslivet via bl.a. klimapartnerska-
berne.
Selvom der er gode takter, er der stadig et stykke, før man når klimaambitio-
nerne frem mod 2030. Det er vigtigt, at man husker at tænke klimaindsatsen i
et bredt perspektiv. Man bør have fokus på både den nødvendige arbejdskraft
og huske det internationale perspektiv i den grønne omstilling.
I Dansk Metal er vi optaget af manglen på faglært arbejdskraft. En analyse la-
vet af COWI for Dansk Energi viser nemlig, at man risikerer at mangle faglært
arbejdskraft til opførsel af grønne løsninger som fx vindmøller, hvis man ikke
arbejder strategisk med at tiltrække og skabe de rette kompetencer.
I Dansk Metal bakker vi op om energi-øen i Nordsøen. Øen kommer til at bi-
drage med CO
2-
neutral energi til både Danmark og på sigt også andre EU-
lande. Men energi-øen skal kunne meget mere end det. Det er vigtigt, at øen
både bliver et godt sted til test og udvikling af nye vindteknologier, samtidig
med at øen bliver et udstillingsvindue for grøn teknologi. I Dansk Metal har vi
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0002.png
en ambition om, at danske klimaløsninger, som fx vindmøller, skal eksporteres
til hele verden, og på den måde bidrage til at mindske det globale CO
2
udslip.
Vi står naturligvis til rådighed for yderligere kommentarer.
Med venlig hilsen
Pernille Birch, erhvervspolitisk konsulent i Dansk Metal
Side 2 af 2
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0003.png
Dato
Side
13. juli 2021
1 af 1
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Departementet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Høringssvaret er sendt elektronisk til
[email protected]
og
[email protected].
Høringssvar til forslag til Lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025) -
journalnummer 2020-4783
Landbrug & Fødevarer fremsender hermed vores bemærkninger til forslaget om ændring af Lov om
klima (Indikativt klimamål for 2025), hvori det foreslås indskrevet i Klimaloven, at der fastsættes et
indikativt mål for en reduktion af drivhusgasser på 50 - 54 pct. i 2025 ift. niveauet i 1990.
I Landbrug & Fødevarer bakker vi op om den grønne omstilling og arbejder selv aktivt på at indfri
vores vision om at gøre det danske fødevareerhverv klimaneutralt i 2050. Men det er helt afgø-
rende for os, at den grønne omstilling går hånd i hånd med vækst og beskæftigelse i hele Danmark
og sikrer udvikling af erhvervet frem for afvikling.
Danmark har et mål om klimaneutralitet i 2050 og med Klimaloven sat et mål om 70 pct. reduktion
af Danmarks udledning af drivhusgasser i 2030 ift. niveauet i 1990. Med dette forslag til lov om æn-
dring af lov om klima vil man endvidere have et indikativt 2025-mål om en reduktion af drivhusgas-
ser på 50 - 54 pct. i 2025 ift. niveauet i 1990. Ligesom dette nye mål også skal afspejles i monitore-
ringen af den danske klimaindsats af bl.a. Klimarådet.
I arbejdet med at begrænse klimaforandringerne og skabe reel grøn omstilling opfordrer vi fra Land-
brug & Fødevarers side til at have fokus på det overordnede mål om, at Danmark skal have en
netto-nul udledning i 2050, og at man globalt skal efterleve Paris-aftalen. Det er vigtigt for os, at
dette løses på den mest omkostningseffektive måde med en reel reduktion af drivhusgasser og
med en udvikling af erhvervslivet. Det er tvingende nødvendigt, at reduktionerne af udledninger af
drivhusgasser ikke sker ved at afvikle og flytte produktion til udlandet. Derfor mener vi også, at det
er godt for den samlede danske klimaindsats, at der arbejdes med en vis fleksibilitet med et 2025-
delmål, som det er foreslået. Dette gælder både fleksibiliteten fra 50-54 pct. og det, at målet er indi-
kativt.
Med et indikativt delmål på 50-54 pct. vil man stadig have en meget ambitiøs dansk klimaindsats,
som vil kræve en stor indsats at nå. Men det er vigtigt med fleksibiliteten, så Danmark kan skabe
kloge og blivende reduktioner af drivhusgasser, der får global effekt på den lange bane, frem for
kortsigtede løsninger uden reel effekt.
Med venlig hilsen
Maria Stein Knudsen
Klima & Energi
E [email protected]
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0004.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Astrid Brink Knudsen ([email protected])
Nanna Alberti ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring - ændring af klimaloven (indikativt klimamål for 2025) journalnummer 2020-4783.
15-07-2021 13:03
Kære Astrid Brink Knudsen
3F har modtaget høring om ændring af klimaloven
Ændringen om at reducere udledningen af drivhusgasser i 2025 med 50-54 pct. i forhold til niveauet i 1990, kan
3F støtte.
Dog kun ud fra den forudsætning, at ændringen ikke medfører at det koste arbejdspladser, hvilket jo helt ligger i
tråd med regeringens forudsætning, og som både Statsministeren of forskellige ministre, flere gange har
understreget.
Og hvis det alligevel skulle betyde tab af arbejdspladser, at det så på forhånd er sikret, at der vil være mulighed for
omskoling, opkvalificering og efteruddannelses muligheder af de medarbejder der evt. mister deres job. Samt at
det sikres at et evt. job tab i et område ikke medfører at man kun kan få et andet job lang væk fra ens bopæl, men
at man fra Regeringen og Folketingets side igangsætter initiativer der kan sikre arbejdspladser i det berørt
område.
De bedste hilsner
Jesper Lund-Larsen
Miljø- og arbejdsmiljøpolitiskkonsulent
Kampmannsgade 4
DK 1790 København V
Mobil: +45 21 45 74 32
e-mail:
[email protected]
Web:
www.grønnejob.dk
Web:
www.baujordtilbord.dk
Web:
www.3f.dk
P Tænk på miljøet før du printer
Fra:
Nanna Alberti <[email protected]>
Sendt:
5. juli 2021 11:00
Cc:
Christina Ravn <[email protected]>; Astrid Brink Knudsen <[email protected]>; Andreas Oscar Arenfeldt
<[email protected]>
Emne:
Høring - ændring af klimaloven (indikativt klimamål for 2025)
Til rette vedkommende.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet sender hermed udkast til ændring af lov om klima (indikativt klimamål for
2025) i offentlig høring, jf. vedlagte dokumenter.
Fristen for at afgive høringssvar er 18. august 2021.
Med venlig hilsen/Best regards,
Nanna Alberti
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0005.png
Specialkonsulent
Team Jura
M: +45 23 65 65 44
E:
[email protected]
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Ministry of Climate, Energy and Utilities
Holmens Kanal 20
DK-1060 København K.
T: +45 3392 2800
www.efkm.dk
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0006.png
Nørrebrogade 39, 1. tv
2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
København den 14. august 2021
Høringssvar om forslag til Lov om ændring af lov om klima
Klimalovens § 1, alle stk.; ikke nævnt i forslaget: Opnå reduktioner i et lineært tempo
Der står i dag at ”Danmark
(skal) opnå at være et klimaneutralt samfund i senest 2050 med
Parisaftalens målsætning om at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader celsius for
øje.”
I he hold til det pressere de ehov for at å 1,5 graders ålet, so fre lagt i IPCC’s yeste
rapport, kan det ikke nytte noget at udskyde indsatser til lige før deadline. Klimaloven bør ændres, så
at de konkrete indsatser tilrettelægges, så reduktionsmål for hver periode (2025, 2030 mv.) realiseres
minimum lineært. Danmark bør - udover selv at arbejde for det - også udbrede dette princip ved de
internationale forhandlinger (i COP-regi).
Klimalovens § 1, stk. 3; forslagets 2.1.2: International skibs- og luftfart bør inkluderes
Der står fortsat at ”Målene
omfatter ikke udledninger fra international skibs- og luftfart.”
Vi finder det meget uheldigt at ignorere disse områder i Danmark, alt mens at EU på forskellig vis
forsøger at inddrage international skibs- og luftfart i sin klimahandlingsplan (Fit for 55). Hvorfor skal
Danmark netop nu sætte kikkerten for det blinde øje? Danmark er en åben nation, med en stor andel
af import/eksport og danskerne er et meget rejsende folkefærd. Hvis Danmark ikke indregner de fulde
konsekvenser af dansk skibs- og luftfart, hvordan skal vi så kunne kræve at vores nabolande og EU
sætter ambitiøse klimamål? Klimaet er jo ligeglad med om udledningerne sker i Danmark eller ved
vores samkvem med udlandet.
Som søfarende nation med en rejsende befolkning bør Danmark også forvalte sit ansvar for den CO2,
der på danskernes vegne udledes udenfor landets grænser. Vi bør bestræbe os på at finde og anvise
løsninger på netop disse områder af stor betydning for klimaet.
Klimalovens § 1, stk. 4; ikke nævnt i forslaget: Import af varer med CO2-indhold
Det bør nævnes eksplicit at Danmark anerkender og tager en stor andel CO2-udledninger alvorligt, som
tager sit afsæt i varer, som Danmark importerer, men hvis klimabelastning medregnes andre steder i
Verden og IKKE i det danske CO2-regnskab. Det bør skrives i loven, at Danmark i samarbejde med de
øvrige EU-lande inden 2025 får etableret et system for CO2-importtold baseret på de importerede
varers CO2-bidrag. Det skal for så vidt muligt gælde for alle importvarer.
1
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0007.png
For disse forslag gælder en stigende erkendelse af at en klimaplan baseret på aktiviteter alene inden
for eget territorium i virkelighedens verden er uholdbart, såfremt målet er en global reduktion af
drivhusgasser. Det ses fx også i de kommende planer for Københavns Kommune.
Ikke CO2-aftryk, men klimaaftryk. I bemærkningerne er der brug for en nutidig og bredere definition
af klimaskadelige effekter / drivhusgasser
I Klimaloven står der ikke en nærmere definition af drivhusgasser. Men bemærkningerne nævner
begrebet
”indirekte
CO2-emissioner”.
Da det u er vide ska eligt fastlagt og også iteret i de ye
IPCC-rapport) at der er andet end luftarter/gasarter, der bidrager til menneskeskabt opvarmning, så
kunne det være på sin plads at udvide definitionen, om ikke andet så i bemærkningerne til
lovændringen.
EASA (Det Europæiske Luftfarts Sikkerhedsagentur) fastslog ultimo 2020 at begrebet Global Warming
Potential (GWP) er relevant for vurdering af luftfartens skadevirkninger for klimaet. Og deres rapport
slår fast, at luftfarten som gennemsnit øger den globale opvarmning med en faktor tre, dvs. for hver 1
tons CO2 udledt af fly i atmosfæren, så skal der tillægges en effekt (GWP) svarende til 2 tons CO2, altså
i alt 3 tons CO2.
https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:7bc666c9-2d9c-11eb-b27b-
01aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF
se især side 35-36
Vi foreslår at bemærkningerne henviser direkte til luftfartens GWP, og at disse værdier benyttes, når
luftfart, indenrigs- såvel som udenrigs indregnes i det danske klimaregnskab.
Poul Kattler og Kjeld A. Larsen
Hhv. formand og næstformand for Rådet for bæredygtig trafik
[email protected]
Johnny Frank Nielsen
Bestyrelsesmedlem Bevar Jordforbindelsen
2
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0008.png
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Att.: Center for Styring og Implementering
Journalnummer: 2020-4783
Bemærkningerne er sendt til
[email protected]
og
[email protected]
Dato: 16-08-2021
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om klima (indikativ klimamål for 2025)
ITD kvitterer for det fremsendte udkast til lov om klima, som brancheorganisationen har følgende
bemærkninger til:
ITD noterer, at der med lovforslaget indskrives et drivhusgasreduktionsmål på 50-54 procent i forhold til
1990 i klimaloven. Det nye delmål er resultatet af den politisk indgåede aftale mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten.
Delmålet har til formål at sikre drivhusgasreduktioner på den korte bane for at understøtte indfrielsen af
klimalovens målsætning om 70 procents reduktion i 2030, som ITD støtter. Samtidig konstaterer vi, at det
indikative mål følger Klimarådets anbefalinger.
I forbindelse med fastsættelsen af målet i 2025 vil ITD understrege nødvendigheden af en langsigtet
national strategi for omstillingen af den tunge vejgodstransport. Strategien skal mindske de økonomiske
usikkerheder, der er forbundet ved at investere i grønne alternativer til konventionel diesel i et erhverv,
hvor teknologiske løsninger ikke ligger lige for på samme måde som i eksempelvis persontransporten.
Udarbejdelsen af en sådan strategi er særligt relevant på den korte og mellemlange bane, hvis den tunge
vejgodstransport skal bidrage med mærkbare reduktioner frem mod 2025 og 2030.
ITD er bekendt med, at der allerede er indgået en række politiske aftaler, der skal reducere branchens
klimaaftryk. Initiativerne omfatter omlægningen af kørselsafgiften i 2025, fastsættelsen af et
fortrængningskrav, støttepuljer til infrastruktur for alternative drivmidler og indkøb af klimavenlige
lastbiler, analyser af vægt- og dimensionstiltag m.m.
Der er dog fortsat et behov for at politisk at understøtte branchens muligheder for at overgå til
klimavenlige teknologiløsninger, da disse i dag desværre er forbundet med en betydelig merpris. Derfor
opfordrer ITD endnu en gang til, at der oprettes yderligere støtteordninger til indkøb af klimavenlige
lastbiler, samt at afgifterne for alternative drivmidler omlægges og at den nye distancebaserede
kørselsafgift i 2025 kommer til at omfatte varebiler, mens provenuet øremærkes støtte til yderligere
tiltag, der understøtter yderligere grøn omstilling af den tunge vejgodstransport.
For så vidt angår branchens effektiviseringspotentiale vil ITD gerne rose regeringen for det igangværende
arbejde med at revidere de nationale vægt- og dimensionsbestemmelser. Dette arbejde skrider godt
fre ad og udgør efter ITD’s e i g
samtidig en god anledning til øget dansk engagement i EU, særligt
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233 I [email protected] I itd.dk
CVR: 40990917
Side
1
af
2
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0009.png
ITD
BRANCHEORGANISATION FOR DEN DANSKE VEJGODSTRANSPORT
omkring øget anvendelse af modulvogntog i internationale transporter med udgangspunkt i det
vellykkede danske forsøg. Dette er forelagt transportministeren.
***
ITD står naturligvis til disposition ved ønske om yderligere dialog om ovenstående.
Med venlig hilsen
ITD
Lasse Kristoffersen
Politisk chefkonsulent
ITD
I Lyren 1 I DK-6330 Padborg
T: +45 7467 1233 I [email protected] I itd.dk
CVR: 40990917
Side 2 af 2
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0010.png
Danske Regioners høringssvar vedr. forslag til ændring i Klimaloven
med indsættelse af nyt klimamål for 2025
Danske Regioner kvitterer hermed for muligheden for at komme med bemærk-
ninger til den foreslåede ændring af Klimaloven med indsættelse af et klimamål
for 2025 på 50-54% i forhold til niveauet i 1990.
Danske Regioner vurderer, at det nye mål er positivt i forhold til hurtigt at få
realiseret en række af de danske reduktionspotentialer. Danske Regioner øn-
sker at understøtte 70% klimamålsætningen for 2030, og ligeledes den nye mål-
sætning for 2025.
For regionerne på tværs er der i dag en fælles regional klimamålsætning for el,
varme og intern transport på 75% i 2030 forhold til 2018 niveauet. Der følges
årligt op på denne.
06-08-2021
EMN-2019-00677
1465180
Camilla Rosenhagen
Venlig hilsen
Tommy Kjelsgaard
Danske Regioner
1
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0011.png
17. august 2021
DI-2021-37015
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Sendt pr. e-mail til:
[email protected]
og
[email protected]
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål
for 2025)
DI takker for muligheden for at komme med kommentarer til denne høring.
DI bakker op om det indikative klimamål for 2025 på 50-54 pct. drivhusgasreduktion i
forhold til 1990, herunder at målet vil blive opgjort som et gennemsnitsmål over perioden
2024-2026, for at udjævne eventuelle udsving i det enkelte år.
Det bør i øvrigt fremgå af den endelige lovtekst, at målet for 2025 skal betragtes som in-
dikativt, jf.
’Aftale
om et indikativt drivhusgasreduktionsmål for 2025’ af 7. maj 2021.
Med venlig hilsen
Jens Dandanell Petersen
Fagleder, National klimapolitik
*SAG*
*SAGDI-2018-10749*
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0012.png
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
[email protected]
Att.: Astrid Brink Knudsen
København
den 18 august 2019
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
Mail [email protected]
www.lederne.dk
Ledernes Hovedorganisations høringssvar til Forslag til Lov om
ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025) J. nr. 2020-
4783
Ledernes Hovedorganisation vil gerne takke for muligheden for at kom-
mentere på lovforslaget om indikativt delmål for 2025 på 50-54 procent.
For at sikre yderligere reduktioner på den korte bane vil en politisk aftale
mellem regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Enhedslisten indføre et indikativt drivhusgasreduktionsmål
for 2025 på 50-54 procent.
Lederne støtter umiddelbart fastsættelsen af indikativt delmål for 2025
på 50-54 procent,
da dette vil undgå en såkaldt ”hockeystav”-effekt,
som
vil betyde at vigtige investeringer udskydes frem mod 2030, og at omstil-
lingen dermed kan vise sig at blive dyrere.
Det er dog problematisk, at det stadig er uklart, hvordan man på under
fire år vil opnå det foreslåede delmål. Pr. 1. januar 2021 er der ifølge
Energistyrelsens Klimastatus- og fremskrivning stadig en reduktions-
manko på 11,8 mio. ton CO
2
e eller manglende 15 procentpoint for at nå
målet for 2030. Ligeledes vil udledningerne ifølge opgørelsen være re-
duceret med 47 pct. i 2025 i forhold til 1990-niveuaet. Dermed mangler
der ifølge den senest tilgængelige opgørelse virkemidler for de reste-
rende 3-7 pct.point, svarende til omkring 3-6 millioner ton CO
2
e.
Derfor efterlyser Lederne, at der hurtigst muligt skabes klarhed over,
hvordan de resterende 3-7 pct.point opnås, så delmålet om de 50-54
procent i 2025 kan indfries.
Det er fx uvist om det indikative delmål frem mod 2025 vil opnås ved
hjælp af de af Klimarådet foreslåede virkemidler (fx fremrykket kulstop,
mere biogas, flere varmepumper, udsortering af plast i affald og udtag-
ning af lavbundsjorde). Og mere problematisk er det, at det er uvist hvor-
vidt en mulig CO
2
-afgift skal spille en rolle for at opnå delmålet i 2025.
Hvis dette er tilfældet, vil det med den nuværende tidsramme, hvor en
ekspertgruppe afleverer sidste delrapport i efteråret 2022, betyde at en
eventuel CO
2
-afgift vil skulle implementeres og vise en effekt inden for 2-
3 år.
1/2
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Den grønne skattereform
herunder CO
2
-afgiften
betegnes af regerin-
gen
som en ”hovedmotor” i målet frem mod 2030. Derfor er det beklage-
ligt, at der stadig hersker uklarhed om denne. Første fase af skatterefor-
men
en forhøjelse af energiafgiften
forventes at give reduktioner på
0,5 mio. ton CO
2
e, en ret beskeden del af de samlede, nødvendige re-
duktioner. Dermed må det forventes, at den tilbageværende 2. fases til-
tag må være betydeligt mere ambitiøse og dermed indeholde vidtræk-
kende konsekvenser. Derfor er det ikke tilfredsstillende, at den stadig er
uklar.
Lederne er enige i regeringens ønske om, at markedet så vidt muligt
skal drive omstillingen
også frem mod et 2025-delmål. Men dette kræ-
ver en større forudsigelighed omkring rammevilkårene og vished om en
kommende CO
2
-afgift, så danske ledere og virksomheder har prissigna-
ler at styre efter i forhold til kommende investeringer i grøn teknologi og
andre udledningsreducerende tiltag.
Med venlig hilsen
Anders Nolting Magelund
Klimapolitisk chefkonsulent
2/2
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0014.png
92-gruppens høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om
klima (Indikativt klimamål for 2025)
92-gruppen
Vesterbrogade 2B, 1620 Kbh. V
Tlf: 21 72 79 57
e-mail: [email protected]
Website: www.92grp.dk
Koordinator: Troels Dam Christensen
________________________
18. august 2021
Forslaget fastsætter 2025-målet ved lov jf. bemærkningerne til klimaloven:
“For at sikre klimahandling på kort sigt fastsættes i 2020 et indikativt delmål for 2025 i forbindelse
med den kommende klimahandlingsplan. 2025 målet indgår ikke i dette lovforslag. Det fastsættes
efter, at Klimarådet har afgivet sin anbefaling om et delmål for 2025. Fastsættelsen af det
indikative delmål i 2025 vil indgå i forhandlingerne om klimahandlingsplanen i 2020. Delmålet i
2025 og delmål, som fastsættes efter ovenstående mekanisme, fastsættes efterfølgende ved lov”.
(Klimaloven som fremsat, s. 3-4)
Lovforslaget afspejler den politiske aftale fra maj 2021, som satte et indikativt 2025-mål på 50-54%
reduktion
1
.
1 - 92-gruppen fastholder, som vi gjorde før den politiske aftale blev indgået
2
, at 2025-målet
som minimum bør svare til en lineær reduktion frem mod 2030.
Med et indikativt 2025-mål på ned til 50% åbnes der for en lavere reduktion i perioden frem til
2025, end for hele perioden frem til 2030. Det vil betyde, at de samlede udledninger i tiåret frem til
2030 bliver større end CO2-budgettet tillader, hvilket betyder et kumuleret mer-udslip i forhold til
en lineær reduktion. Antagelsen om, at Danmark ville følge en lineær reduktions-sti ligger til grund
for at hævde, at 70% målet matcher Parisaftalens 1,5C mål.
-
-
Ethvert 2025-mål lavere end det lineære mål vil betyde overskridelse af Danmarks
drivhusgasbudget under Parisaftalens 1,5 gradsmål.
Et ikke-lineært 2025-mål vil samtidig give en hockeystav, hvilket betyder, at de årlige reduktioner
efter 2025 skal øges
ift.
reduktionshastigheden i 2018-2025 - en reduktionshastighed, der vil blive
så omfattende, at det, selv uden hensyntagen til drivhusgasbudgettet, vil blive både dyrt og
risikabelt.
Det er korrekt, at den politiske aftales interval på 50-54% i 2020, afspejler Klimarådets anbefalinger
fra marts 2020. Klimarådet forklarer dog tydeligt
dette spænd med
, at 50% er foreslået af hensyn
til økonomi, mens hensynet til klimaet kræver at Danmark følger en lineær reduktions-sti
3
.
-
1
https://fm.dk/media/18803/aftale-om-et-indikativt-drivhusgasreduktionsmaal-for-2025.pdf
2
https://www.92grp.dk/vi-mener-kategorien/vi-mener-klima-og-energi/612-notat-lever-klimapolitikken-op-til-
klimaloven.html
3
https://klimaraadet.dk/da/system/files_force/downloads/faktaark_om_indikativt_2025_mal.pdf?download=1
92-gruppen
Forum for Bæredygtig Udvikling, er et samarbejde mellem 25 danske miljø- og udviklingsorganisationer.
92-gruppen arbejder for fremme af en bæredygtig udvikling i hele verden.
92-gruppen består af: Amnesty, Care Danmark, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk International Bosætningsservice, Dansk Ornitologisk
Forening/BirdLife Danmark, FN-forbundet, Global Aktion, Greenpeace, IWGIA, Kvindernes U-landsudvalg, Klimabevægelsen, Mellemfolkeligt
Samvirke, Natur og Ungdom, Netværket for økologisk folkeoplysning og praksis/Øko-net, Nyt Europa, Oxfam IBIS, Red Orangutangen, Rådet for
Bæredygtig Trafik, Rådet for Grøn Omstilling, Sex &Samfund, U-landsforeningen Svalerne, VedvarendeEnergi, Verdens Skove, World Animal
Protection Danmark, WWF Verdensnaturfonden.
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0015.png
Den politiske aftale fra maj 2021 ændrer ikke ved disse fakta eller ved vores klare anbefaling om, at
Danmark som absolut minimum bør sigte på at opnå lineær reduktion.
92-gruppen opfordrer derfor til, at det politisk vedtagne 2025-mål i høj grad netop kun behandles
som et ”indikativt mål”, og opfordrer alle parter til at arbejde efter at opfylde det lineære
reduktionsmål.
Klimarådets anbefalinger vedrørende indikativt 2025-mål
4
”He sy et til kli aet sætter et del ål på proce t i 202 .
…vide skabe siger, at reduktio er e skal ske så hurtigt so
uligt. Jo i dre a bitiøst ålet er i
2025, jo højere vil de samlede danske udledninger være i perioden 2020-2030. Det er Klimarådets
vurdering, at en lineær reduktionssti hele vejen fra 2020 til 2030 er et rimeligt mål at sætte, hvis
man udelukkende baserer 2025-
ålet på kli aaspektet”.
Modsat skyldes de 50%, den lave ende af Klimarådets interval, ikke hensyn til klimaet, men et
hensyn om på kort sigt at minimere omkostninger.
”He sy et til o kost i gseffektivitet sætter et del ål på 0 pct. reduktio i 202
. For at
minimere de samlede omkostninger for samfundet ved at nå 70-procentsmålet i 2030 skal vi på den
ene side ikke vente alt for længe med at tage fat, da det vil kræve meget voldsomme og dyre
reduktioner i slutningen af perioden og mindske troværdigheden om 70-procentsmålet.
2 - Skærpelse af sektoraftalerne fra 2020
De forskellige sektor-klimaaftaler, der blev indgået i 2020 forventes at reducere Danmark årlige
CO2e-udslip til 40,82 mio. tons i 2025 og til 35,2 mio. tons i 2030 (jf. Klimafremskrivningen 2021)
Det nye 2025-mål (50-54% reduktion ift. 1990) betyder at udslip i 2025 max må være 35,62MT -
38,72MT. Regeringen skal således nu lave aftaler, der mindst opnår yderligere 2,1MT-5,2MT CO2e
reduktion i 2025.
92-gruppen opfordrer til, at regeringen går endnu længere og sætter sit 2025-succeskriterie på, at
der findes mindst 6MT yderliger reduktioner. Denne anbefaling er baseret på at de seneste
udledningstal (KF21) viser at DK i 2019 udledte 46,7 mio. ton CO2e. En lineær reduktion til 23,2
mio ton i 2030 (70% reduktion) vil således kræve at udledninger i 2025 er reduceret til ca 34 mio
ton.
Det nye 2025-mål vil altså under alle omstændigheder betyde, at der skal opnås yderligere 2-6MT
reduktioner inden 2025. Mankoen ift. 2030 målet om 70% reduktion (dvs. et udslip i 2030 på
23,23MT) er som bekendt ca. 12 MT (KF21 forudser et udslip i 2030 på 35MT).
Nogle reduktioner skal leveres af landbruget og af kommende initiativer om grøn afgiftsreform og
grønne regneregler, men en stor del af disse yderligere reduktioner skal findes i de sektorer, der
blev lavet aftale om i 2020. 92-gruppen opfordrer derfor til, at 2020-aftalerne genåbnes og skærpes.
4
https://klimaraadet.dk/da/system/files_force/downloads/faktaark_om_indikativt_2025_mal.pdf?download=1
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0016.png
3 - Både 2030 og 2025 målene bør omsættes til indikative sektor specifikke mål
Med klimaloven har Danmark fastsat et overordnet mål om at opnå 70% reduktion for hele
økonomien. Et mål der møder bred opbakning fra alle sider. Udfordringen fremadrettet er nu,
hvordan det overordnede mål bedst fordeles på de forskellige sektorer. Selvom der er bred
opbakning til det overordnede mål argumenterer hver sektor for at reduktionerne skal realiseres i de
andre sektorer.
Free-rider dilemma.
Det bør erkendes, at forskellige sektorer har meget forskellige
reduktionspotentialer bl.a. fordi de er meget forskellige; har så forskellige teknologier til rådighed;
og fordi nogle sektorer (fx el- og fjernvarme) allerede vil nå nul udslip inden 2030 og af den gode
grund ikke kan reducere yderligere.
Et år efter klimaloven blev vedtaget må det samtidigt erkendes, at spørgsmålet om, hvor de 70%
skal findes har givet anledning til en uhensigtsmæssig stoleleg, hvor de forskellige sektorer til
stadighed konkurrerer om at måtte free-ride på andre dele af samfundet.
Free-rider eksempel:
Landbruget har ikke reduceret sit udslip de seneste ti år (2010 15,6MT; 2020 15,8MT)
med de nuværende politikker forventer KF21, at landbruget blot vil fortsætte sit udslip
(2030: 14,5MT). På trods af inaktivitet i landbruget (og transportsektoren og dele af
industrien) har det øvrige samfund reduceret nok til, at Danmarks udslip faldt fra
65,75MT i 2010 til 43,83 i 2020. Med klimaloven er det vedtaget, at Danmark max
må udlede 23,23MT i 2030. Landbruget stod i 2010 således for 24% af DKs udslip.
Landbrugets andel er i 2020 steget til 36% af Danmarks samlede udslip, og landbruget
vil ifølge FK21-fremskrivningen i 2030 lægge beslag på 62% af det udslip Danmark
(jf. 70% målet) maksimalt må have om ni år.
Sektormål vil fremme fornuftige tiltag.
Flere sektorer skal endvidere vælge mellem
langsigtede/permanente løsninger og langt mindre fornuftige kortsigtede tiltag (f.eks. omstilling af
vejtransporten, hvor erstatning af ICE-biler med elbiler (og andre
bæredygtige transportløsninger
som tog og cykler)
er varige tiltag, der reducerer udslippet hvert år fremadrettet. Hvorimod brug af
biobrændstoffer på en ICE-bil kun giver reduktion (og kun på papiret) det øjeblik de afbrændes.
Tilsvarende står varmesektoren med valget mellem langsigtede løsninger, som varmepumper, og
den kortsigtede løsning at erstatte kullet med træ-biomasse, der på papiret giver CO2-reduktioner
men i virkeligheden kan være værre for klimaet end netop kul-afbrænding.
Af begge grunde anbefaler 92-gruppen, at regeringen eksplicit melder ud hvordan det overordnede
70% mål tænkes opfyldt ved at fastsætte indikative mål for hver sektor. Så der fremstår en samlet
plan for, hvordan vi får omstillet hver sektor til både at levere reduktioner de kommende år men
mindst ligeså vigtigt til at blive nuludslipssektorer så hurtigt som muligt.
70%-målet i sig selv gør ikke, at Danmark bliver foregangsland og lever op til sit historisk og
moralske ansvar, som formuleret i Klimalovens §1. Det er de samlede udledninger, der tæller.
Derfor skal regering og Folketing føre en politik, der overholder Danmarks drivhusgas-budget for
1,5 gradsmålet
både ift. 2025-målet og tidspunktet for, hvornår Danmark skal være et
nuludslipssamfund.
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
92-gruppen
Forum for Bæredygtig Udvikling, er i denne sag tegnet af:
Care Danmark
Danmarks Naturfredningsforening
Dansk International Bosætningsservice
Dansk Ornitologisk Forening/BirdLife Danmark
Greenpeace
IWGIA
Klimabevægelsen
Mellemfolkeligt Samvirke
Nyt Europa
Oxfam IBIS
Rådet for Grøn Omstilling
Vedvarende Energi
Verdens Skove
World Animal Protection Danmark
WWF Verdensnaturfonden.
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0018.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Jr. Nr. 2020-4783
18.08.2021
Høringssvar til ændring af klimaloven (indikativt
klimamål for 2025).
Brintbranchen takker for anledningen til at afgive bemærkninger vedr. ovenstående.
Brint har en afgørende rolle i den grønne økonomi, og samtidig bidrager
brintproduktion via elektrolyse med at optimere fremtidens energisystem. Vi byder
derfor velkommen til en indikativt klimamål, der sikrer, at Danmark er godt på vej til
70%-målets opfyldelse.
I vores svar argumenterer vi for et mere specifik delmål, nemlig på 54%.
Brintbranchen mener, at et 54% mål giver den danske økonomi en bedre chance for
at udnytte
”fail fast, learn fast”-konceptet,
og derved sikre, at 70%-målet nås på det
mest effektiv måde. Derudover betyder hver eneste ton CO2 noget for klimaet, og
derfor bør Danmark sørge for at reducere emissioner hurtigst muligt.
1
Der er en væsentlig forskel mellem en 50% reduktion og en 54% reduktion, og hver
ton CO2 tæller.
Dekarbonisering handler ikke kun om at nå et specifikke mål på en bestemte dato,
men også om den samlede mængde drivhusgasser der udledes indtil man når dertil.
Dette står helt tydeligt i IPCCs ’Sixth Assessment Report’.
Derudover er det i vores
mening også vigtigt, ikke at risikerer at opdage det for sent, hvis vise dele at
teknologierne skal justeres for at levere netop de reduktioner, de skulle. Et 54% mål
giver et klarere signal af, at indsatsen mod 2030 skal startes i dag og ikke i morgen, og
dermed har danske virksomheder bedre tid for at lave om på de første skridte, hvis de
ikke tage dem i den rigtige retning
eller ikke hurtigt nok.
Efter Brintbranchens beregninger er der en væsentlig forskel mellem et delmål i 2025
på 50% og på 54%. Skulle delmålet være 50% og ikke 54%, ville der op til 2030 udledes
et ekstra mængde CO2 svarende til knap et helt år af transportsektorens emissioner.
Derfor mener vi ikke, at et delmål defineret som 50-54% er særligt hjælpsomt, især
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C, 2. sal
1620 København V
www.brintbranchen.dk
Adriana Guerenabarrena
Chef for regulering og analyse
[email protected]
+45 31 15 57 24
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0019.png
ikke ift. de nødvendige politiske og regulatoriske tiltag for at realisere målet. Målet
burde være specifikt, og heller 54% end 50%.
Den følgende grafik illustrerer danske udledninger (MtCO2e) efter 3 mulige stier: Den
sorte er som forventet under Klimastatus og -fremskrivning 2021; den lilla viser
resultatet af et 50% delmål efter Brintbranchens beregninger; og den grønne viser et
54% delmål (igen efter vores egne beregninger). Med 50% målet, udledes der 12,4
MtCO2e mere mellem 2021 og 2030 end med 54% målet.
Danske udledninger (MtCO2e)
80
70
60
50
40
30
2
20
10
0
1990
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
KF21
2025 50%
2025 54%
Kilde: Energistyrelsens Klimastatus og-fremskrivning 2021 (KF21); egne beregninger.
De ekstra udledninger er ikke gratis for den danske industri- og transportsektor.
Med stigende EU-ETS priser, risikerer det danske industri og transport at stå for en
stor regning op til 2030. Efter Brintbranchens egne beregninger kunne den ekstra
omkostning (50% målet vs. 54% målet) svare til tæt på det samme budget den danske
regering har lagt op til danske brint IPCEI-projekter.
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C, 2. sal
1620 København V
www.brintbranchen.dk
Adriana Guerenabarrena
Chef for regulering og analyse
[email protected]
+45 31 15 57 24
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0020.png
Årlige ETS omkostninger, afhængig af indikativt
mål til 2025 (mia. kr., nom.)
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2025 50%
2027
2028
2025 54%
2029
2030
KF21 trajectory
3
Kilde: Energistyrelsens Klimastatus og-fremskrivning 2021 (KF21); EUs Miljøagenturs ETS
database (v42); egne beregninger.
Man kunne blive fristet til at tro, at den stigende ETS pris er et tilstrækkeligt
incitament for danske virksomheder til at dekarbonisere deres aktiviteter hurtigere.
Og det er det i nogle tilfælde. Men for mange sektorer er der en vise usikkerhed ift. de
investeringer, de skal fortage sig for at dekarbonisere deres virksomhed, eller øvrige
barrierer til implementering af f.eks. grønne brændsler. På kort sigt vil ETS-prisen ikke
nødvendigvis dække den hele omkostning af at skifte til grønne løsninger. Alt det
mener selve EU Kommissionen f.eks. i begrundelsen til FuelEU Maritime forslaget.
Derfor er klare mål, politiske tiltag og støttemekanismer nødvendige i kombination
med EU-ETS. Et ambitiøst indikativmål på 54% til 2025 er en oplagte mulighed for at
hjælpe den danske økonomi på den billigste vej til 70%-målet.
Udover det er det værd at bemærke, at hvis Danmark bare læner sig op ad ETS-prisen
for en hurtigere dekarbonisering, mister danske virksomheder den
”first-mover
advantage”.
Brintbranchen står naturligvis gerne til rådighed for videre dialog om ovennævnte,
skulle det give anledning til spørgsmål eller kommentarer.
Brintbranchen
Vesterbrogade 1C, 2. sal
1620 København V
www.brintbranchen.dk
Adriana Guerenabarrena
Chef for regulering og analyse
[email protected]
+45 31 15 57 24
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0021.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Att.: Astrid Brink Knudsen
Holmens Kanal 20
1060 København K4
18 August 2021
Høringssvar til forslag til Lov om
ændring af lov om klima (Indikativt
klimamål for 2025)
Indledningsvis vil vi gerne takke for muligheden for at kommentere på udkastet til
forslag til Lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025).
Ørsted bakker op om ambitiøse nationale såvel som internationale målsætninger for
reduktion af udledninger af drivhusgasser i atmosfæren. Ørsted har derfor ingen
indvendinger i forhold til indførelsen af et indikativt klimamål for 2025.
Som deltager i en række
power-to-x
(ptx) projekter i Danmark og udlandet efterspørger
Ørsted dog, at CO2-fangst fra grønne punktkilder (herunder certificeret, bæredygtig
biomasse) til produktion af grønne ptx brændstoffer indgår i opgørelsen af den danske
70%-målsætning i 2030, i lighed med CO2-fangst til lagring. CO2-fangsten udgør i
begge processer negative emissioner fra teknologiske processer i Klimalovens
forstand.
Begge processer medfører desuden, at CO2 fastholdes i undergrunden. Mens det for
CO2-fangst til lagring sker via nedpumpning i undergrunden, sker det for CO2-fangst til
grønne ptx produkter via fortrængning af fossile brændsler, der i stedet forbliver uberørt
i undergrunden.
Skævvridningen mellem indvirkning på 70%-målsætningen af CO2-fangst til grønne ptx
produkter indebærer en risiko for, at incitamenterne for markedsaktører forvrides væk
fra rentable ptx aktiviteter til fordel for mindre omkostningseffektive aktiviteter med
sikker indvirkning på 70%-målsætningen. Dette risikerer at fordyre den grønne
omstilling og svække etableringen af et konkurrencedygtigt og eksportrettet ptx erhverv
i Danmark.
Ørsted foreslår følgende tilføjelse:
2025-målet omfatter, ligesom de øvrige mål i klimaloven, udelukkende
drivhusgasudledninger fra dansk grund. Drivhusgasudledningerne opgøres
i overensstemmelse med FN’s opgørelsesmetoder. Klimalovens mål omfatter
Danmarks samlede drivhusgasudledninger inklusiv kulstofoptag/-emissioner fra jord og
skov (LULUCF), negative emissioner fra teknologiske processer (f.eks.
CO2-fangst til
lagring
af CO2
i undergrunden
eller til brug i grønne power-to-x brændstoffer)
og
indirekte CO2-emissioner (stoffer, som senere omdannes til CO2 i atmosfæren).
Målene omfatter ikke udledninger fra international skibs- og luftfart
Ørsted A/S
Nesa Allé 1 2820 Gentofte Danmark
Registered office: Kraftværksvej 53, 7000 Fredericia
Tel +45 99 55 11 11 orsted.com
Danmark CVR-nr. 36 21 37 28
1/2
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0022.png
Ovenstående forslag vil bidrage til en markedsbaseret og teknologineutral indfrielse af
70%-målsætningen, hvor de teknologier, der har det bedste forhold mellem
omkostninger og CO2-reduktion, realiseres.
Grønne ptx brændstoffer udgør et centralt element i omstillingen af den tunge transport,
der er blandt de få sektorer, hvor udledningerne har ligget stabilt eller er steget over de
seneste mange år, og hvor direkte elektrificering er vanskelig og/eller forbundet med
store omkostninger.
Ørsted ser frem til den kommende strategi for CCS/U og ptx i Danmark.
Med venlig hilsen
Ørsted
Rasmus Matthiessen
Senior Regulatory Advisor
[email protected]
Tel +4599556301
2/2
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0023.png
CO
2
-fangst til ptx brændstoffer bør indgå i opfyldelsen af 70%-
målsætningen på lige fod med CO
2
-fangst til lagring
CCU indebærer reduktioner i samme størrelsesorden og kvalitet som CCS
Emission
Samlet
reduktion
Reduktion
Input til opgørelse
af 70%-mål
Key takeaways
Klimalovens 70%-mål
omfatter reelle
indenlandske reduktioner,
herunder neg. emissioner fra
teknologiske processer
(f.eks. lagring af CO
2
i
undergrunden)
CO
2
-fangst til ptx er også en
teknologisk proces, der
fortrænger fossile
brændstoffer i svært-
omstillelige sektorer (tung
skibs- og flytransport)
CO
2
-fangst
til lagring
(CCS)
Forbrænding
biomasse*
Gen-
plantning
CO2-fangst
til lagring
CO
2
-fangst
til ptx
(CCU)
Forbrænding
biomasse*
Gen-
plantning
CO2-fangst
til ptx
CCS og CCU indebærer, at
Samlet
CO
2
hhv. nedpumpes og
reduktion
lades ligge uberørt i
undergrunden i form af
Tankning/ Forbrænding i
fortrængt olie
fortræng.
transport
For både CCS og CCU sker
langt hovedparten af
værdikæden på dansk jord.
Det styrker troværdigheden
om CO
2
-reduktionerne
Ved tankning fortrænges
fossile brændstoffer
1
*Oversigten over emissioner/reduktioner forudsætter brugen af bæredygtig biomasse.
Kilde: Klimaloven; Ørsted analyse
18 August 2021
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0024.png
Klima-, energi- og forsyningsministeriet
Att.: Astrid Brink Knudsen,
[email protected]
CC: Nanna Alberti,
[email protected]
Ref.: 2020-4783
Dok. ansvarlig: MPN
Sekretær:
Sagsnr: s2021-938
Doknr: d2021-20329-10.0
18. august 2021
Dansk Energi høringssvar til lovforslag om ændring af lov om klima (in-
dikativt klimamål for 2025)
Dansk Energi takker for muligheden for at afgive bemærkninger til høring af lovforslag om
ændring af lov om klima. Dansk Energi støtter op om et delmål i 2025 for at understøtte ind-
satsen for opfyldelse af 70% klimamålet i 2030 samt målet om fuld klimaneutralitet i 2050.
Der er fortsat et godt stykke vej til opfyldelse af målet om en 70% reduktion i 2030. En tidlig
klimaindsats er nødvendig for at opfyldelsen skal blive en realitet. Dansk Energi har adskillige
gange påpeget, at en stor del af vejen mod 70%-målet kan og skal leveres omkostningseffekt
af allerede kendte teknologier, såsom elektriske varmepumper og elbiler. Et ambitiøst delmål
i 2025 kan sætte yderligere skub i de nødvendige investeringer i kendt teknologi her og nu, og
det bakker Dansk Energi op om.
Men et ambitiøst delmål må ikke fjerne fokusset for den langsigtede indsats. Frem mod 2030
er det ligeledes afgørende, at Danmark får gang i produktionen og anvendelsen af Power-to-
X og CCUS. Her er der tale om store investeringer i relativt nye teknologier, hvor der samtidigt
skal etableres nye værdikæder. For at disse nye teknologier kan nå at levere substantielle
CO
2
-reduktioner
i slutningen af dette årti, er det afgørende at der skabes rammer, som gør det
muligt at anvende den grønne karbon til fremtidens grønne brændsler.
Dertil kommer behovet for at der snarest tages en beslutning om en langsigtet grøn skattere-
form, så der sendes et klart investeringssignal til kunderne.
Dansk Energi ser således frem til
at følge de kommende drøftelser om en grøn skattereform og ekspertgruppens anbefalinger.
Dansk Energi støtter at 2025-målet indgår i loven om klima på samme vilkår som målet for
2030 og 2050. Det vil sige, at Klimarådet forpligtes til at gøre status på 2025-målet i de årlige
anbefalinger til regeringen samt at klima-, energi- og forsyningsministeren i det årlige klima-
program til Folketinget ligeledes skal vurdere status for opfyldelsen af 2025-målet på samme
vilkår som 2030 og 2050-målet. Begge tiltag vil skubbe på for fremdrift i klimaindsatsen på den
korte bane.
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0025.png
2
Dansk Energi støtter ligeledes op om, at delmålet i 2025 er indikativt og ikke et punktmål, samt
at delmålet opgøres som et gennemsnitsmål over perioden år 2024-2026 i forhold til år 1990
for at tage højde for udsving i de enkelte år. Dansk Energi kan dog konstatere, at man ved
denne opgørelsesmetode først i år 2027 kan vurdere, hvorvidt Danmark har nået sit 2025-mål.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Mie Prehn Nygaard
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0026.png
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om klima (Indikativt klimamål for 2025)
Journalnummer 2020-4783
Høringssvar fra NOAH
19. august 2021
Reduktionerne i en klimalov
Den globale gennemsnitstemperatur er ca. 1,1 grad Celsius over den førindustrielle
gennemsnitstemperatur, og den stiger stadig. Og allerede nu er klimakrisen reel og rammer
især de fattigste. Atmosfærens indhold af CO2 er i dag over 410 ppm. For 10 år siden blev
350 ppm betragtet som en grænse, der ikke skulle overskrides.
Tager vi højde for den træghed, hvormed Jordens klimasystem reagerer på udledningen af
drivhusgasser, må man regne med, at temperaturen vil stige mellem 0,3 og 0,6 grader, selv
om alle udledninger af drivhusgasser ophørte fra i dag. Den virkelighed, vi må se i øjnene, er,
at vi med stor sandsynlighed ikke kan undgå at overskride det såkaldte 1,5 graders mål.
Derfor eksisterer der reelt ikke noget budget eller noget råderum for, at vi risikofrit kan
udlede flere drivhusgasser.
Hvert ton CO2 eller andre drivhusgasser, vi udleder, driver os
tættere på en klimakatastrofe.
Det betyder, at de reduktionsmål, vi sætter i en klimalov, ikke kan betragtes som andet end
værktøjer, som vi kan bruge til at handle ud fra i en presset situation. Det er ikke reduktioner,
vi kan ”tillade os”, hvis skal holde os inden for 1,5 graders målet. Hvert ton drivhusgas,
vi
udleder, er et ton for meget.
Det er på den baggrund, vi i NOAH har taget udgangspunkt i IPCC's globale
udledningsbudget for CO2. Ud fra det kan man beregne, at vi i Danmark med afsæt i år 2020
skal reducere CO2-udledningerne med mindst 20 procent år for år.
Se bilag om reduktionsveje i klimaloven.
Side 1 af 4
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0027.png
Reduktionerne i vores udledninger af CO2 må følges op af lignende reduktioner af de andre
drivhusgasser, primært metan (CH4) og lattergas (N2O).
Disse reduktioner må under alle omstændigheder betragtes som utilstrækkelige i forhold til, at
vi skal holde os så tæt på 1,5 graders målet som muligt (Paris-aftalens ordlyd). Derfor må
reduktionerne suppleres af CO2-dræn ved at give skovene bedre plads - og allerførst standse
den massive skovrydning og en omlægning af vores landbrug til langt mindre
husdyrproduktion og dyrkningsmetoder, som medfører kulstoflagring i jorden.
Klimalovens formål
Klimaloven burde sikre, at Danmarks udledning af CO2 og andre drivhusgasser reduceres i
overensstemmelse med konkrete målsætninger og fastlagte budgetter.
Disse skal tage udgangspunkt i den bedste videnskabelige vurdering af Danmarks andel af
det mindst mulige globale drivhusgasbudget (råderum) og indeholde de reduktioner, som
følger heraf.
Men regeringen og partierne bag klimaloven har
med fuldt overlæg fravalgt
at indbygge et
drivhusgasbudget i loven. Det er desværre sket på anbefaling af Klimarådet.
Hvis klimapolitikken skal hvile på et videnskabeligt grundlag, må man beregne det
miljømæssige råderum for drivhusgasser, globalt og for hvert enkelt land.
Råderums- eller budgettankegangen er intuitivt nem at forstå, hvis man først accepterer, at
der er grænser for den mængde drivhusgasser atmosfæren kan indeholde, hvis den globale
temperaturstigning skal holde sig under en vis tærskel.
Men selvfølgelig kan det blive langhåret, når man går tæt på. Der er
svære politiske valg
forbundet med at beslutte sig for
hvor høj en temperaturstigning,
man med åbne øjne vil
tolerere, og hvilken
sandsynlighed
for at overholde budgettet, man vil tolerere. Og ikke
mindst om man vil sikre en grad af
klimaretfærdighed.
Side 2 af 4
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0028.png
Budgettet må ligge til grund for Klimahandlingsplanerne,
ellers er det umuligt at vide, om
tiltagene er tilstrækkelige.
For os at se er
70 procents
reduktioner i 2030
ikke nok
til, at Danmark yder sin fair andel af
den globale opgave, og det siger vi, fordi vi holder det op mod budgettet.
Og vi har ikke kunnet finde ud af, hvilket budget de 70 procent hviler på. Er udledningerne fra
biomasse, international skibsfart og luftfart
regnet med? Og hvad med luftfartens ekstra
klimapåvirkning?
Fordi 70 procents reduktioner i 2030 efter vores beregninger er alt for lidt, er det
indikative mål for 2025 også utilstrækkeligt.
Efter vores beregninger er råderummet så lille, at vi ikke kan nå derhen, hvor vi skal være,
alene
ved at
reducere
udledninger. Fordi så ville vi skulle reducere med mindst
20 procent
år-for-år
og nå en reduktion på omkring 90 procent i 2030. Det skyldes selvfølgelig, at
Danmark, ligesom alle andre lande - ikke har handlet tidligt nok.
Vi er alene af den grund nødt til også at
binde kulstof i jorden.
Derfor skal land-bruget
omstilles efter
regenerative
principper, således at jordens evne til binde kulstof øges
markant.
Men vi bliver også nødt til gøre op med kravet om
stadig økonomisk vækst.
Som
klimaforskeren Kevin Anderson fra Tyndall Institute længe har sagt, så kan de rige lande kun
opfylde sin del af opgaven ved at fokusere på
efterspørgselssiden,
både når vi taler om
energi, transport og arealanvendelse. Så det handler i høj grad om
forbrug
og
adfærd
både
for borgere, virksomheder og det offentlige.
Det betyder blandt andet, at de
motorvejsprojekter,
der nu er på bordet, må skrottes
For det hele gælder det, at spørgsmålet om
KlimaRetfærdighed
eller
KlimaUretfærdighed
er vigtigt - først og fremmest
globalt -
rige lande som Danmark skal holde op med at bruge
andres råderum, men tværtimod komme til lommerne også hvad angår
loss & damage.
Side 3 af 4
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0029.png
Da COVID-19 kom til Danmark, demonstrerede sundhedsministeren, at man godt kan
understøtte sine argumenter i forhold til den brede offentlighed med røde og grønne kurver og
få alle til at forholde sig til det.
Kun ved at have et budget, bliver det klart, at vi ikke kan forlade os på, at der kommer gode
teknologiske
løsninger om nogle år.
Hvis vi havde haft et råderum beregnet efter ovenstående principper, ville det ikke kunne ske
at regeringen begyndte at fantasere om en hockeystav. En distraktion som har været med til
at spilde dyrebar tid
nu har klima- energi og forsyningsministeren erklæret denne stav både
knækket og smidt på bålet. (Interview i Information 10.8. 2021)
Klimaloven skal i første række forpligte den danske regering og de danske myndigheder, og
den skal sikre,
at reduktionerne foregår i alle dele af samfundet.
Loven skal sikre, at Danmarks udledning af drivhusgasser så hurtigt som muligt reduceres til
et niveau, der er mindre end, hvad der optages i planter, jord og sediment via naturlige
processer og mekanismer.
Loven skal binde fremtidige regeringer til at sikre, at Danmarks samlede
drivhusgasreduktioner sker på grundlag af en lovmæssigt fastlagt tidsplan og på baggrund af
handlingsplaner for alle sektorer i samfundet, som tilsammen kan gøre det muligt at opnå de
krævede reduktioner. Ingen sektor kan friholdes for reduktioner, og klimaloven skal være
overordnet anden lovgivning, hvor den regulerer aktiviteter, der medfører
drivhusgasudledninger.
NOAH Friends of the Earth Denmark,
Nørrebrogade 39, 1 tv. 2200 København N
Kontakt vedrørende dette høringssvar: Palle Bendsen, T 30 13 76 95, M [email protected]
Side 4 af 4
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458027_0030.png
Ungeklimarådet
Høringssvar til
Forslag til Lov om ændring af lov om
klima. (Indikativt klimamål for 2025)
Først vil vi sige tak, fordi I har valgt at sætte et reduktionsmål i 2025 og komme tættere på at
gå efter en lineær reduktionskurs. Men alt under 54,8% er stadig hockeystav. Vi er også
glade for at klimarådet skal vurdere status for opfyldelse af reduktionsmålet i 2025.
Men en lineær reduktionskurs er desværre ikke længere nok. Nu er der brug for en reduktion
på mindst 60% i 2025 for at leve op til Parisaftalens 1,5°C målsætning, fordi der ikke er
blevet reduceret tilstrækkeligt i de foregående år
(https://www.klimabevaegelsen.dk/reduktionsml-for-2025).
Vælger I at gå efter en lineær reduktionskurs, skal der reduceres med 54,8% i 2025. Dette er
absolut minimum. Men grundet situationen alvor (især set i lyset af IPCCs seneste rapport)
bør vi sætte barren højere. Med Danmarks historiske udledninger og nuværende klimaaftryk,
kan vi ikke tillade os andet, end at hæve ambitionsniveauet. Vi er kommet langsomt ud af
starthullet, og derfor har vi allerede opbrugt en stor del af vores tilbageværende
CO2-budget. Og derfor anbefaler vi et reduktionsmål i 2025 på 60%.
Derudover mangler der stadig et reduktionsmål for Danmarks globale udledninger i
klimaloven. Det er fint med et mål, der passer til FN’s opgørelsesmetode. Men det er også
meget problematisk, da dette mål kun tager højde for de territoriale udledninger. Vi bør også
have et klart reduktionsmål for vores globale udledninger, da Danmark har en meget stor
klimapåvirkning uden for landets grænser. Vi mener at vi her bør være foregangsland og
tage ansvar for vores udledninger fra international fly- og skibstransport ved at fratrække
disse fra vores nationale CO
2
-budget. Konkret bør der laves en løbende opgørelse af
Danmarks globale indirekte klimaaftryk fra fly, shipping, og andre landes produktion af varer
til danske forbrugere. Og der bør sættes et løbende reduktionsmål for disse udledninger,
som regeringen bør være forpligtet til at afrapportere på.