Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 31 Bilag 1
Offentligt
2458026_0001.png
HØRINGSNOTAT
Center
CVS
Dato
6. oktober 2021
J nr.
2020 - 4783
/ ASTBK
Høringsnotat vedr. lov om ændring af lov om klima
Lovforslag om indikativt klimamål for 2025 blev sendt i ekstern høring den 5. juli
2021 med frist for afgivelse af høringssvar den 18. august 2021.
Der er modtaget i alt 15 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 15 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
- Dansk Metal
- Landbrug & Fødevarer
- 3F
- Rådet for Bæredygtig Trafik
- Bevar Jordforbindelsen
- ITD (Brancheorganisation for den danske vejgodstransport)
- Danske Regioner
- Dansk Industri
- Ledernes Hovedorganisation
- 92-gruppen
- Brintbranchen
- Ørsted
- Dansk Energi
- NOAH
- Ungeklimarådet
Følgende 5 høringsparter har oplyst, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget:
- Foreningen af Rådgivende Ingeniører
- Dansk Producentansvars System
- Dansk Arbejdsgiverforening
- Erhvervsflyvningens sammenslutning
- Danske Bygningskonsulener
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar blive gennem-
gået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er
markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises
der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Side 1/4
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458026_0002.png
Høringssvarene bakker generelt op om, at der fastsættes et drivhusgasreduktions-
mål for 2025 på 50-54 pct. i forhold til 1990-niveauet, samt at målet er indikativt og
ikke et punktmål.
Høringssvarene er desuden præget af virksomhederne og civilsamfundets ønske
om at bidrage til den generelle implementering af klimaloven. Af høringssvarene
fremgår således en lang række forslag til denne implementering, som ikke direkte
vedrører lovforslaget. For detaljerede oplysninger fsva. høringssvarene henvises til
de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1: Fastsættelse af 2025-målet
Nr. 2: Opgørelse
Nr. 3: Målopfyldelse og virkemidler
Ad nr. 1: Fastsættelse af 2025-målet
Der er i høringssvarene generelt opbakning til et klimamål på 50-54 pct. i 2025.
NOAH, 92-gruppen og Ungeklimarådet finder imidlertid, at det fremsatte 2025-mål
er utilstrækkeligt. 92-gruppen, Ungeklimarådet og Bevar Jordforbindelsen/Rådet for
Bæredygtig Trafik opfordrer til, at 2025-målet som minimum bør svare til en lineær
reduktion frem mod 2030.
Brintbranchen foreslår, at 2025-målet gøres mere specifikt og fastsættes til 54 pct.
Ungeklimarådet foreslår, at 2025-målet hæves til 60 pct.
92-gruppen fremfører, at både 2030 og 2025 målene bør omsættes til sektorspeci-
fikke mål, hvori det erkendes at sektorerne har meget forskellige reduktionspotenti-
aler.
Dansk Industri opfordrer til, at det fremgår af den endelige lovtekst, at 2025-målet
skal betragtes som indikativt.
Ministeriets bemærkninger:
Det følger af Aftale om et indikativt drivhusgasreduktionsmål for 2025 af 7. maj
2021, at der fastsættes et drivhusgasreduktionsmål på 50-54 pct. for 2025. Målet
flugter med Klimarådets anbefaling til et 2025-mål.
Ad nr. 2: Opgørelse
Side 2/4
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458026_0003.png
NOAH opfordrer til, at lovforslaget bør indeholde klimabudgetter.
Bevar Jordforbindelsen/Rådet for Bæredygtig Trafik og NOAH mener, at 2025-må-
let bør omfatte udledninger fra international skibs- og luftfart, samt at forslaget bør
forholde sig til importerede varer fra andre lande.
Ørsted mener, at det bør skrives ind i lovforslaget, at målene kun omfatter udled-
ninger for dansk jord og dermed ikke udledninger fra international skibs- og luftfart.
Dertil foreslår Ørsted, at det fremgår af den endelige lovtekst, at klimalovens mål
omfatter negative emissioner fra teknologiske processer
(f.eks. CO2-fangst til lag-
ring af CO2 i undergrunden eller til brug i grønne Power-to-X brændstoffer).
Ministeriets bemærkninger:
Det følger af Aftale om et indikativt drivhusgasreduktionsmål for 2025 af 7. maj
2021, at reduktionerne skal ske på dansk grund, og at de nationale drivhusgasud-
ledninger opgøres i overensstemmelse med FN’s opgørelsesregler.
Det er ikke en
del af den politiske aftale, at der skal fastsættes klimabudgetter.
Ad nr. 3: Målopfyldelse og virkemidler
Ledernes Hovedorganisation bemærker, at der hurtigst muligt bør skabes klarhed
over, hvordan 2025-målet nås.
Landbrug og Fødevarer bemærker, at reduktion af drivhusgasudledningen ikke må
ske ved at afvikle og flytte produktion til udlandet, samt at der skal fokuseres på det
overordnede mål om, at Danmark skal være klimaneutralt i senest 2050, og at man
globalt skal efterleve Parisaftalen.
3F bemærker, at 2025-målet ikke må koste arbejdsplader.
ITD mener bl.a., at der bør vedtages en langsigtet national strategi for omstillingen
af den tunge vejgodstransport, og at der laves yderligere støtteordninger til indkøb
af klimavenlige lastbiler.
Dansk Metal bemærker manglen på faglært arbejdskraft til opførsel af grønne løs-
ninger, hvis der ikke arbejdes strategisk med at tiltrække og skabe de rette kompe-
tencer.
Dansk energi mener, at et ambitiøst delmål ikke må fjerne fokus fra den langsig-
tede indsats, og at det frem mod 2030 er afgørende, at Danmark får gang i produk-
tionen og anvendelsen af PtX og CCUS.
Ministeriets bemærkninger:
Side 3/4
L 31 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458026_0004.png
Lovforslaget udgør alene en overordnet ramme for den danske klimaindsats og be-
skriver ikke konkrete virkemidler til at opnå målet. Regeringens samlede klimapoli-
tik fremgår af det årlige klimaprogram, som offentliggøres i september.
Derudover fremgår det af Aftale om et indikativt drivhusgasreduktionsmål for 2025
af 7. maj 2021, at 2025-målet skal indfries under hensyntagen til klimalovens
guidende principper, herunder social balance, konkurrenceevne, beskæftigelse og
lækage, ligesom det også er gældende for Klimalovens 2030 og 2050 mål.
Regeringen har i udspillet
’Danmark
kan mere I’ bl.a. foreslået at afsætte 1 mia. kr.
til grøn omstilling samt 100 mio. kr. årligt i perioden 2023-2028 til oprettelse af 3
nye klimaerhvervsskoler. Skolerne skal være faglige fyrtårne og udstillingsvinduer
for de førende teknologier i tæt samarbejde med de førende virksomheder på om-
rådet. Det vil understøtte, at kommende generationer af faglærte er rustet til den
grønne omstilling.
I Aftale om ekstraordinært løft af ledige af juni 2020 er der endvidere nedsat en
tværministeriel arbejdsgruppe, der sammen med arbejdsmarkedets parter,
erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne ser på, om der er behov for nye tiltag til
at styrke opkvalificering og efter- og videreuddannelse som følge af den grønne
omstilling.
Side 4/4