Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 30 Bilag 7
Offentligt
2488859_0001.png
Til lovforslag nr.
L 30
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 25. november 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund
(Stop for efterforskning og indvinding af kulbrinter efter 2050, stop for nye udbudsrunder, indskrænkning af olie- og
gasområdet m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1, 3, 4, 6 og 7. Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2 og 5.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, DF, SF, KF og Orla
Østerby (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
af ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme
imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de af Enhedslisten stillede ændrings-
forslag. Såfremt de af Enhedslisten stillede ændringsforslag
ikke vedtages, vil mindretallet stemme for de af ministeren
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB og LA) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de af ministeren stillede ændringsforslag. Min-
dretallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede æn-
dringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at stop for
efterforskning og indvinding af kulbrinter efter 2050 er et
vigtigt skridt for den grønne omstilling i Danmark, da det
er med til at sikre en tydelig retning både for Danmark som
grønt foregangsland og for de berørte brancher.
V finder det dog beklageligt, at lovforslaget kun imple-
menterer den del af initiativerne i »Aftale mellem regerin-
gen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Socialistisk Folkeparti og det Konservative
Folkeparti om fremtiden for olie- og gasindvinding i Nord-
søen af 3. december 2020« (Nordsøaftalen), som vedrører
en slutdato for indvinding af olie og gas i Danmark. Det
var helt centralt for V i forbindelse med indgåelse af Nord-
søaftalen, at arbejdspladserne i Sydvestjylland, særlig i Es-
bjerg, forbundet med olie- og gasproduktionen konverteres
til grønne arbejdspladser, så Danmark reelt bliver et grønt
foregangsland, herunder at der afsættes 90 mio. kr. til Es-
bjerg Havns udvikling og mulighed for at være et knude-
punkt for storskalahavvind. I jagten på at nå vores nationale
klimamål er det for afgørende for V, at Danmark reelt er et
grønt foregangsland til efterfølgelse og inspiration i resten
af verden. Det kræver, at vi ikke giver afkald på danske
arbejdspladser og dansk konkurrenceevne og vækst, og at
vi ikke flytter udledninger til udlandet i stedet for reelt at
nedbringe dem.
V understreger derfor, at det er vigtigt, at Nordsøaftalens
vilkår om udvikling af CCS i Nordsøen og investeringer i
udviklingen af Sydjyllands havindustri prioriteres af regerin-
gen. I den forbindelse bemærkes det, at V mener, at det
haster, hvis der skal sikres lagring af CO
2
i Nordsøen allere-
de fra 2025 som forudsat i Nordsøaftalen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget anerkender, at man
med Nordsøaftalen og lovforslaget vedtager et stop for ef-
terforskning og indvinding af kulbrinter efter 2050. Det er
afgørende, at vi i Danmark stopper olie- og gasjagten i
AX026972
L 30 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 25/11-21
2488859_0002.png
2
Nordsøen, når vi skal indfri Parisaftalens og klimalovens
mål.
EL mener, at et stop for olie- og gasjagten i Danmark
i 2050 er alt for sent. Vi står midt i en klimakrise, der
kræver hurtige handlinger. Samtidig vil regeringen og afta-
lepartierne tillade, at virksomheder kan udvide deres jagt
på fossile energikilder gennem naboblok- og minirundepro-
cedurerne. Det mener EL bør skrives ud af aftalen.
På klimakonferencen COP26 i Glasgow lancerede Dan-
mark sammen med en række andre lande initiativet »Beyond
Oil and Gas Alliance« (BOGA). EL anerkender klima-,
energi- og forsyningsministerens og Danmarks vigtige rolle
i alliancen, men mener, at det samtidig forpligter til, at vi
i Danmark går endnu længere foran. Skal Danmark være
et grønt foregangsland, bør vi fjerne mulighederne for at
udvide indvindingen. Det mener Enhedslisten vil sende et
klart og tydeligt signal til befolkningen, virksomhederne og
hele verden om, at vi faktisk tager klimakrisen alvorligt og
er villige til at handle på det.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Stop for efterforskning og indvinding af kulbrinter efter
2050, stop for nye tilladelser til efterforskning og indvinding
af kulbrinter m.v.)«.
[Udvidelse af lovforslaget, så der ikke fremover vil kunne
meddeles tilladelser til efterforskning og indvinding af kul-
brinter i Danmark]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af EL og ALT):
2)
Undertitlen affattes således:
»(Stop for efterforskning og indvinding af kulbrinter efter
2050, stop for nye udbudsrunder vedrørende efterforskning
og indvinding af kulbrinter, indskrænkning af olie- og
gasområdet i Nordsøen m.v.)«.
[Præcisering af lovforslagets undertitel]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
Til § 1
3)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 3, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Der kan ikke meddeles tilladelse efter stk. 1 til
forundersøgelser med henblik på efterforskning og indvin-
ding af kulbrinter.««
[Forslag om afskaffelse af samtlige procedurer for meddelel-
se af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter
og afskaffelse af muligheden for at få tilladelse til forun-
dersøgelser med henblik på efterforskning og indvinding af
kulbrinter]
4)
Nr. 3-10
udgår, og i stedet indsættes:
»3.
§§ 12
og
12 a
ophæves.
4.
§ 13, stk. 1,
affattes således:
»Tilladelser til efterforskning af kulbrinter kan, såfremt
særlige omstændigheder foreligger, forlænges med henblik
på efterforskning med indtil 4 år ad gangen. Den samlede
efterforskningsperiode kan dog kun undtagelsesvis overstige
10 år.««
[Forslag om afskaffelse af samtlige procedurer for meddelel-
se af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrin-
ter]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(udvalget med undtagelse af EL og ALT):
5)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 12 a, stk. 7,
ændres »litra a-c« til: »litra a«.«
[Konsekvensændring]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(ALT):
6)
I det under
nr. 15
foreslåede
§ 13, stk. 6,
udgår »med-
deles eller«.
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede afskaffel-
se af samtlige procedurer for meddelelse af tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter]
7)
Nr. 16
affattes således:
»16.
Bilag 1
til loven ophæves.«
[Konsekvensændring som følge af den foreslåede afskaffel-
se af samtlige procedurer for meddelelse af tilladelser til
efterforskning og indvinding af kulbrinter og afskaffelse af
muligheden for at få tilladelse til forundersøgelser med hen-
blik på efterforskning og indvinding af kulbrinter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det at ophæve den
gældende undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a og c. Mulig-
heden for at igangsætte udbudsrunder (litra a) og at have
en åben dør-ordning (litra c) med henblik på meddelelse
af tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter
fjernes således fra loven. Ændringsforslaget indebærer, at
minirunde- og naboblokprocedurerne efter den gældende
undergrundslovs § 12, stk. 1, litra b og d, fremover heller
ikke vil kunne anvendes.
Tilladelsesprocedurerne i den gældende undergrundslovs
§ 12, stk. 1, litra a-d, implementerer artikel 3, stk. 2-4 i
L 30 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 25/11-21
2488859_0003.png
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF af 30. maj
1994 om betingelser for tildeling og udnyttelse af tilladelser
til prospektering, efterforskning og produktion af kulbrinter,
EF-Tidende 1994, nr. L 164, side 3 (herefter koncessionsdi-
rektivet). Det fremgår af koncessionsdirektivets artikel 2,
stk. 1, at »Medlemsstaterne bevarer retten til at bestemme,
hvilke områder inden for deres territorium der skal gøres
tilgængelige for prospektering, efterforskning og produktion
af kulbrinter.« Det følger endvidere af koncessionsdirekti-
vets artikel 3, stk. 1, at medlemsstaterne er forpligtede til
at anvende procedurer for meddelelse af tilladelser til efter-
forskning og indvinding af kulbrinter, der er i overensstem-
melse med direktivets artikel 3, stk. 2, eller stk. 3, eller
under visse omstændigheder efter artikel 3, stk. 4. Koncessi-
onsdirektivets artikel 3, stk. 2, litra a (udbudsrunder) og b
(minirunder), er implementeret i den gældende undergrund-
slovs § 12, stk. 1, litra a og b. Koncessionsdirektivets artikel
3, stk. 2, litra b (åben dør-ordninger), er implementeret i
den gældende undergrundslovs § 12, stk. 1, litra c, mens
direktivets artikel 3, stk. 4 (nabobloktilladelser), er imple-
menteret i den gældende undergrundslovs § 12, stk. 1, litra
d. Da ændringsforslaget indebærer, at ingen af de tilladel-
sesprocedurer, der er tilladt efter koncessionsdirektivet, vil
kunne anvendes, vil der fremover ikke kunne meddeles nye
tilladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter i
Danmark. Det foreslås på den baggrund, at lovforslagets
undertitel ændres, således at undertitlen afspejler, at der ikke
fremover vil kunne meddeles nye tilladelser til efterforsk-
ning og indvinding af kulbrinter.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 4, fjernes muligheden for
at igangsætte udbudsrunder efter den gældende undergrund-
slovs § 12, stk. 1, litra a, med henblik på meddelelse af tilla-
delser til efterforskning og indvinding af kulbrinter. Det vil
fortsat være muligt at anvende udbudsrunder i forbindelse
med meddelelse af andre tilladelser omfattet af undergrund-
sloven. Den foreslåede ændring af undertitlen er en præcise-
ring, således at det bliver klart, at det foreslåede stop for
udbudsrunder alene vedrører efterforskning og indvinding af
kulbrinter.
Med lovforslagets § 1, nr. 16, indskrænkes det område
i Nordsøen, hvor der kan meddeles tilladelser til efterforsk-
ning og indvinding af kulbrinter i henhold til den gældende
undergrundslovs § 5 samt tilladelser til forundersøgelser
med henblik på efterforskning og indvinding af kulbrinter
i henhold til den gældende undergrundslovs § 3. Den fore-
slåede ændring af undertitlen er en præcisering, således at
det bliver klart, at den foreslåede indskrænkning af olie- og
gasområdet sker i Nordsøen.
Til nr. 3
Efter den gældende undergrundslovs § 3, stk. 2, kan der
kun meddeles tilladelser til forundersøgelser med henblik på
efterforskning og indvinding af kulbrinter efter den gælden-
de undergrundslovs § 3, stk. 1, inden for det på bilag 1 til
loven angivne område. Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås
det, at der i undergrundslovens § 3, stk. 2, indsættes et nyt
2. pkt., der sikrer, at tilladelser til forundersøgelser med
henblik på efterforskning og indvinding af kulbrinter ikke
meddeles ud over den i lovforslagets § 1, nr. 15, foreslåede
slutdato for efterforskning og indvinding af kulbrinter den
31. december 2050.
Ændringsforslaget indebærer, at der fremover ikke vil
kunne meddeles nye tilladelser til efterforskning og indvin-
ding af kulbrinter. Som konsekvens heraf foreslås det, at
lovforslagets § 1, nr. 2, affattes således, at det af under-
grundslovens § 3, stk. 2, vil fremgå, at der heller ikke
vil kunne meddeles nye tilladelser til forundersøgelser med
henblik på efterforskning og indvinding af kulbrinter.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 1, nr. 3 og 10, foreslås det, at der i
undergrundslovens § 7, 1. pkt., om længden af tilladelser til
efterforskning og indvinding af råstoffer meddelt i henhold
til lovens § 5 og § 13, stk. 1, 1. pkt., om længden af tilla-
delser til efterforskning af kulbrinter indsættes henvisninger
til den i lovforslagets § 1, nr. 15, foreslåede slutdato for
efterforskning og indvinding af kulbrinter den 31. december
2050. De foreslåede § 1, nr. 3 og 10, sikrer konsistens med
den foreslåede § 1, nr. 15.
Den gældende undergrundslovs § 12 og § 12 a regulerer
procedurerne for meddelelse af tilladelser til efterforskning
og indvinding af kulbrinter (§ 12) samt bestemmelser om
kriterier for meddelelse af tilladelser (§ 12 a). Med lovfor-
slagets § 1, nr. 4, foreslås det at ophæve den gældende
undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a (udbudsrunder) og c
(åben dør-ordninger). Lovforslagets § 1, nr. 5-9, indeholder
en række konsekvensændringer af undergrundslovens 12,
stk. 1-4, der sikrer konsistens med den foreslåede ophævelse
af § 12, stk. 1, litra a og c.
Ændringsforslaget indebærer, at der fremover ikke vil
kunne meddeles nye tilladelser til efterforskning og indvin-
ding af kulbrinter. Som konsekvens heraf foreslås det, at
lovforslagets § 1, nr. 3-10, udgår. Som yderligere konse-
kvens af ønsket om at afskaffe alle procedurer for medde-
lelse af tilladelser foreslås det i ændringsforslagets nr. 4
at ophæve den gældende undergrundslovs § 12 og § 12
a. Den foreslåede ændring af lovens § 13, stk. 1, er en lov-
teknisk konsekvensændring af, at det med ændringsforslaget
ikke fremover vil være muligt at meddele tilladelser til efter-
forskning af kulbrinter.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås det at ophæve den
gældende undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a og c. Mulig-
heden for at igangsætte udbudsrunder (litra a) og have en
åben dør-ordning (litra c) med henblik på meddelelse af til-
ladelser til efterforskning og indvinding af kulbrinter fjernes
således fra loven. Litra b i loven, der vedrører minirunder,
bliver herefter litra a. Efter den gældende undergrundslovs
§ 12 a, stk. 7, skal de i stk. 1-6 nævnte udvælgelseskriterier
for meddelelse af tilladelser til efterforskning og indvinding
af kulbrinter offentliggøres sammen med de i den gældende
undergrundslovs § 12, stk. 1, litra a-c, nævnte indkaldelser
af ansøgninger. Som konsekvens af den foreslåede ophævel-
L 30 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 25/11-21
2488859_0004.png
4
se af § 12, stk. 1, litra a (udbudsrunder), og § 12, stk. 1, litra
c (åben dør-ordninger), og at litra b (minirunder) som konse-
kvens heraf bliver til litra a, foreslås det, at henvisningen i
lovens § 12 a, stk. 7, til litra a-c ændres til alene at omfatte
den nye litra a.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 15, foreslås bl.a., at tilladel-
ser til efterforskning og indvinding af kulbrinter ikke kan
meddeles eller forlænges længere end til den 31. december
2050. Ændringsforslaget indebærer, at der fremover ikke vil
kunne meddeles nye tilladelser til efterforskning og indvin-
ding af kulbrinter. Den foreslåede ændring af lovforslagets §
1, nr. 15, er en lovteknisk konsekvensændring af, at det med
ændringsforslaget ikke fremover vil være muligt at meddele
tilladelser til efterforskning af kulbrinter.
Til nr. 7
Bilag 1 til den gældende undergrundslov afgrænser det
geografiske område for udstedelse af tilladelser til forun-
dersøgelser med henblik på efterforskning og indvinding af
kulbrinter, jf. § 3, stk. 2, og tilladelser til efterforskning og
indvinding af kulbrinter, jf. § 5, stk. 1, 2. pkt. Med lovforsla-
gets § 1, nr. 16, foreslås en yderligere afgrænsning af områ-
det, så det fremover alene vil omfatte olie- og gasområdet i
Nordsøen vest for 6 grader 15 minutter østlig længde.
Ændringsforslaget indebærer, at der fremover ikke vil
kunne meddeles nye tilladelser til forundersøgelser med
henblik på efterforskning og indvinding af kulbrinter efter
lovens § 3 og tilladelser til efterforskning og indvinding af
kulbrinter efter lovens § 5. Som konsekvens heraf vil lovens
bilag 1 være overflødigt. Den foreslåede ændring af lovfor-
slagets § 1, nr. 16, er en lovteknisk konsekvensændring af, at
det med ændringsforslaget ikke fremover vil være muligt at
meddele tilladelser til efterforskning af kulbrinter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var til
1. behandling den 28. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 5. juli 2021 dette udkast til udvalget, jf. KEF
alm. del – bilag 383 (folketingsåret 2020-21). Den 7. okto-
ber 2021 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren et
høringsnotat til udvalget med en redegørelse om høringssva-
rene.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål til
klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV)
Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl (ALT)
Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Mark Grossmann (V) Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V)
Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
49
39
16
15
14
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
3
1
1
1
1
L 30 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 25/11-21
2488859_0005.png
5
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
13
12
4
3
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
5