Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 3 Bilag 1
Offentligt
2457109_0001.png
1
Indkomne høringssvar
22. september 2021
DNA/mofis
J. nr. 2018 - 3995
Høringssvar fra høring over udkast til forslag til lov om ændring af
lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode
ved overgang til ny Digital Post-løsning)
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2
Indholdsfortegnelse
1. Indkomne høringssvar
ATP ...........................................................................................................................................
Danske A-kasser ......................................................................................................................
Danske Regioner .....................................................................................................................
Datatilsynet ..............................................................................................................................
Erhvervsministeriet .................................................................................................................
Indenrigs- og Boligministeriet ................................................................................................
Institut for Menneskerettigheder ............................................................................................
KL .............................................................................................................................................
KOMBIT ....................................................................................................................................
KOMBIT-bilag1 ........................................................................................................................
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen .....................................................................................
Rådet for Socialt Udsatte ........................................................................................................
Skatteministeriet .....................................................................................................................
Uddannelses- og Forskningsministeriet ................................................................................
Ældre Sagen ............................................................................................................................
Side
_
3-4
5-6
7 - 10
11
12 - 13
14
15
16 - 17
18 - 19
20
21
22 - 23
24
25
26 - 27
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0003.png
3
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1017 København K
Sendt pr. mail til [email protected]
17. september 2021
Ref.nr.:ATP-01-01-
000313149
Oplys venligst ved
ATP’s høringssvar til høring over udkast til forslag til
lov om
ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere
(Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Postløsning)
ATP har den 6. september 2021 modtaget forslag til lov om ændring af lov om Digital
Post fra offentlige afsendere.
ATP bemærker indledningsvist, at der ved det aktuelle systemskifte mellem digitale it-
postløsninger er planlagt en konkret periode, hvor det ikke vil være muligt at afsende
og modtage digital post. Denne periode er planlagt fra fredag d. 26. november 2021 kl.
00.01 til mandag d. 29. november 2021 kl. 23.59.
ATP har lagt til grund for besvarelsen, at der ikke er yderligere perioder med indstillet
drift ved det kommende skifte, og at der ikke vil blive tale om parallel drift af to systemer,
som lovforslaget giver hjemmel til.
Forslaget giver anledning til følgende bemærkninger:
1) Det fremgår af bemærkningerne i afsnit 2.1 2 vedr. Finansministeriets overvejelser
og den forslåede ordning, at ”der
forud for en midlertidig indstilling af driften, vil blive
kommunikeret direkte til de berørte myndigheder i tilstrækkelig tid til, at de kan
indrette sig den varslede omstillingsperiode”.
ATP foreslår, at der i lovforslaget indsættes en maksimumgrænse for, hvor lang en
midlertidig lukning/indstilling af driften må være. Dette kunne evt. være tre dage.
Forslaget skal ses i lyset af, at hvor en lukning hen over en weekend ikke forventes
at medføre væsentlige forsinkelser ved udsendelse af breve eller afgørelser fra ATP
og ordninger i regi af ATP, vil en lukning af adgangen over en længere periode
kunne medføre konsekvenser for modtagerne af breve/opkrævninger fra ATP.
Sagsgange i ATP er kendetegnet ved en meget stor grad af automatik, hvorfor fx
en opkrævning der ikke bliver betalt til en forudsat frist, automatisk medfører et
rykkerforløb og slutteligt i visse tilfælde en videresendelse til fogedretten. Ved større
henvendelse
ATP
Kongens Vænge 8,
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
Fax: 48 20 48 02
www.atp.dk
CVR-nr.: 43405810
Telefontid:
Mandag - Torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
1
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0004.png
4
planlagte udsendelser, der ikke sker løbende, vil sådanne kunne planlægges til at
afvente drift af et nyt system, men i sagsbehandlingen sker der løbende
automatiske udsendelser, hvor der i stedet vil være tale om, at ordningen ikke kan
drifte i nedlukningsperioden.
ATP kan ikke på baggrund af lovforslaget estimere evt. fremtidige økonomiske
omkostninger, såfremt det kan komme på tale at indstille drift af det digitale post-
løsning i længere perioder, men må alene bemærke, at der nødvendigvis vil være
økonomiske omkostninger forbundet med en omlægning af den almindelige drift.
Endvidere er ATP underlagt juridiske rammer for sagsbehandlingen, som kan blive
udfordret ved længere nedlukningsperioder.
2)
Desuden foreslår ATP, at begrebet ”tilstrækkelig
tid til”
kvalificeres yderligere og
mere præcist bemærkningerne. ATP forestiller sig, at et forudgående varsel på
minimum 3 måneder ville være passende tid til at kunne tage hånd om evt.
omstillinger i systemet til håndtering af drift og udsendelser i forbindelse med en
kortere lukning.
3) Det fremgår desuden af bemærkningerne i afsnit 3.2, der vedr.
implementeringsomkostninger for det offentlige, at offentlige myndigheder kan
planlægge at levere meddelelser af andre kommunikationskanaler, fx manuelle
breve eller telefonopkald.
ATP skal hertil bemærke, at selve volumenen af udsendelser/afgørelser/breve ikke
tillader ATP at kunne vælge alternative kanaler. Et sådant arbejde vil skulle basere
sig på en stor grad af manuelle ressourcer og ikke som i dag via it-mæssige kørsler,
hvorfor en sådan mulighed ikke vil kunne anvendes af ATP uden væsentlige
omkostninger, der alene vil kunne estimeres i et konkret tilfælde.
4) ATP anerkender intentionen om at informere myndigheder i tilstrækkelig tid, men
kan ikke af forslaget tyde, hvorledes en sådan information skal komme til borgerne.
ATP forslår derfor, at det af bemærkninger kan fremgå, at skulle der være perioder
med nedsat/udsat drift varslet med hjemmel i forslaget vil Digitaliseringsstyrelsen
skulle give myndighederne info/vejledningstekster, der kan være tilgængelige på
borger.dk og på virk.dk på myndighedernes ”egne” sider.
Dette vil kunne formindske borger henvendelser via telefon vedr. manglende
mulighed for at modtage/sende digital post fra/til de konkrete myndigheder.
Desuden vil et sådant forslag kunne forhindre, at henvendelser potentielt
indeholdende personoplysninger afleveres fra borgere via ”åbne” kundekanaler, der
i design ikke bør indeholde sådanne oplysninger.
Venlig hilsen
Lisaf Qurashi
Legal Counsel, ATP
2
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0005.png
5
Digitaliseringsstyrelsen
Morten Fischer
17. September 2021
J.nr. 2018-3995
HØRING OM FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LOV OM DIGITAL
POST FRA OFFENTLIGE AFSENDERE
(OMSTILLINGSPERIODE VED OVERGANG TIL NY DIGITAL
POSTLØSNING)
Danske A-kasser er ikke blevet hørt direkte om dette ændringsforslag, men er blevet bekendt med
høringen på anden vis. Det finder vi beklageligt, da a-kassernes administration i høj grad er knyttet
op på afsendelsen af digital post til eBoks af offentlige afsendere, ikke mindst jobcentrene.
I dag skal jobcentrene – for at forpligte de ledige – sende et brev til den lediges eBoks, fx om
indkaldelse til samtaler, aktivering, henvisning til job mv. Den ledige skal holde sig orienteret om
eventuel post i eBoks og er forpligtet til fra den ene dag til den anden at deltage i samtaler, aktivering
eller tage imod en henvisning til job. Derfor er det centralt for den lediges mulighed for at overholde
sine forpligtelser, at den ledige har adgang til at se, hvad der er sendt til eBoks. Det vil den ledige
ikke have i en eventuel omstillingsperiode.
Holder den ledige sig ikke orienteret, vil dette kunne få ydelsesmæssige konsekvenser for den ledige.
A-kasserne skal træffe afgørelse herom for de forsikrede ledige.
Vi anerkender, at der er behov for at skabe hjemmel til – og senere effektuere – en fleksibel
omstillingsperiode i forbindelse med skift af leverandør af Digital Post og overgangen fra ét it-system
til et andet it-system.
Af ændringsforslaget fremgår det, at der forud for omstillingsperioden vil blive kommunikeret direkte
til alle berørte parter i tilstrækkelig tid til, at de kan indrette sig herpå, fx ved at vente med afsendelse
af breve eller ved at sende breve med almindelig post mv.
Vi mener, at det er vigtigt, at en eventuel omstillingsperiode ikke kun kommunikeres til direkte
berørte parter, men også kommunikeres til andre interessenter, herunder a-kasserne, KL og
Danske A-kasser, og at kommunikationen udsendes i god tid og af rette myndighed. For a-kasserne
er den rette myndighed Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering – den samme som for
jobcentrene.
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
6
Vi mener ligeledes, at det er vigtigt at det kommunikeres, hvilke forholdsregler jobcentre og a-kasser
skal tage i forbindelse med en eventuel omstillingsperiode, så det sikres, at ledige ikke bliver ramt af
ydelsesmæssige konsekvenser af, at de i en periode ikke har adgang til eBoks, særligt hvis
jobcentrene ikke har kunnet indrette sig tilstrækkeligt på en eventuel omstillingsperiode.
Systemerne i a-kasser og jobcentre, herunder kommunikation og underretninger mellem de to
aktører, er systemisk sat op til at reagere, hvis den ledige ikke overholder sine forpligtelser.
Disse systemer kan ikke bare lige rettes til. Hertil kommer, at jobcentrene ikke i henhold til
beskæftigelseslovgivningen altid uden videre kan forpligte ledige ad andre kommunikationsveje end
ved Digital Post sendt til eBoks – ud over ved breve sendt som almindelig post, en kommunikations-
vej som tager tid og derfor ofte ikke er hensigtsmæssig i beskæftigelsesindsatsen.
Med venlig hilsen
KAREN LOUISE RIIS
Vicedirektør
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0007.png
7
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0008.png
8
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0009.png
9
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0010.png
10
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0011.png
11
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
12
Fra:
DEP Høringer <[email protected]>
Sendt:
20. september 2021 16:40
Til:
Morten Steen Fischer <[email protected]>; Morten Jacob Leth <[email protected]>
Emne:
EMs høringssvar: Høring over forslag til lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige
afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning) (EM Id nr.: 368857)
Til Digitaliseringsstyrelsen
Erhvervsministeriet har følgende bemærkninger til den fremsendte høring.
Erhvervsstyrelsen har bidraget til nedenstående del af ministeriets høringssvar:
Lovforslaget har været i høring hos Erhvervsstyrelsens Team Jura, som har følgende bemærkninger.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger i afsnit 3.1. om organisatoriske samt
omstillings- og driftskonsekvenser:
Der forventes ydermere etableret mulighed for at sende meddelelser med udskudt
leveringstidspunkt for at understøtte de offentlige afsenderes behov for at udsende post i
omstillingsperioden. Dermed berøres det daglige arbejde hos de offentlige afsendere mindst muligt,
hvis de fortsat kan afsende post, hvorefter meddelelsen lægger sig i kø, indtil det nye system er klar
til at levere meddelelsen til adressatens digitale postkasse.
Endvidere anbefales det, at der afgives et høringssvar til DIGST inden høringsfristens udløb den 20.
september 2021, hvor det fremhæves, at det er væsentligt at det fortsat er muligt at afsende breve i
omstillingsperioden, som dog først modtages efter næste generation Digital Post idriftsættes. Det
bør ligeledes tydeliggøres i lovforslaget, hvorvidt den eksisterende post i Digital Post vil være
tilgængelig i omstillingsperioden.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring.
Erhvervsministeriet har følgende vurdering af forslagets administrative konsekvenser for erhvervslivet samt
bemærkninger til Digitaliseringsstyrelsens vurdering af principperne for agil erhvervsrettet regulering.
Administrative konsekvenser
Erhvervsministeriet har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Erhvervsministeriet henviser til høringssvar afgivet den 17. juli 2021.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
Digitaliseringsstyrelsen har i forbindelse med præhøringen af lovforslaget vurderet, at
principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante for de konkrete ændringer i
lovforslaget. Erhvervsministeriet har yderligere ingen bemærkninger hertil.
Det noteres, at høringen også er blevet sendt til følgende af Erhvervsministeriets styrelser:
Sikkerhedsstyrelsen og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0013.png
13
Med venlig hilsen
NIELS ASLAK KORKEANIEMI-LEHTONEN (EM-DEP)
Direktionssekretær
DEP Høringer
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
[email protected]
Tlf.
33 92 33 50
Mobil
+45 91 33 70 27
EAN
5798000026001
Erhvervsministeriet er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi
behandler dine personoplysninger på vores hjemmeside em.dk/privatlivspolitik.
Erhvervsministeriet gør opmærksom på, at denne e-mail og eventuelle vedhæftede filer er fortrolige. Hvis du ikke er den tilsigtede
modtager, bedes du straks underrette afsenderen ved at besvare denne e-mail og derefter slette e-mailen. Hvis du har modtaget denne
e-mail ved en fejl, skal vi gøre klart, at enhver form for kopiering, offentliggørelse eller distribution af denne e-mail kan være ulovlig.
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0014.png
14
Morten Steen Fischer
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Marlene Jacqueline Brixtofte <[email protected]>
17. september 2021 10:50
Morten Steen Fischer
Morten Jacob Leth
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om Digital Post fra
offentlige afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning)
(IM Id nr.: 449043)
Til Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen har ved e-mail af 6. september 2021 anmodet Indenrigs- og Boligministeriet om eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere (Omstillingsperiode
ved overgang til ny Digital Post-løsning).
Det meddeles herved, at Indenrigs- og Boligministeriet ikke har bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Marlene Brixtofte
Fuldmægtig
Forvaltningsjura
Mobil: 72 28 25 19
Mail:
[email protected]
Indenrigs- og Boligministeriet
Telefon: 72 28 24 00
www.im.dk
Sådan behandler vi personoplysninger.
1
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0015.png
15
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1017 København K
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325719
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 21/02564-2
17. SEPTEMBER 2021
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV
OM ÆNDRING AF LOV OM DIGITAL POST FRA
OFFENTLIGE AFSENDERE
Digitaliseringsstyrelsen har ved e-mail af 6. september 2021 anmodet
om Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
udkast til forslag til lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige
afsendere (Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning).
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet.
Med venlig hilsen
Mikkel Lindberg Laursen
SPECIALKONSULENT
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0016.png
16
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0017.png
17
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0018.png
18
Digitaliseringsstyrelsen
Høringssvar til Udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om Digital Post fra
offentlige afsendere
KOMBIT har følgende bemærkninger (der henvises til afsnit i udkastet af 6. september)
Pkt. 1:
forslaget hjemler således mulighed for, at der kan etableres foranstaltninger,
som skal medvirke til at understøtte en så effektiv og sikker overgang til den nye
postløsning som muligt.
KOMBIT bemærker,
med henvisning til ”effektiv
og sikker overgang”, at vi imødeser at
skulle gennemføre større ændringer i IT-systemer i lukkeperioden, da systemerne i
udgangspunktet ikke kan antages at være robuste overfor længere perioder, hvor post-
systemet ikke vil kunne tilgås.
Teknisk kan der være tale om kø-systemer for post der fejler, eller perioder, systemet
er designet til at vente, indtil der igen er svar fra serveren.
F.eks. holder produktet NemRefusion mails i 6 timer, derefter bliver det sendt til fysisk
post automatisk. Det kommer til at koste 30.000-40.000kr pr dag i post hvis vi ikke kan
sende digital post og vi kan ikke holde brevene tilbage mere end 6 timer.
Ændringer i dato for afsendelse kan endvidere medføre konfigurationsmæssige
ændringer, der igen vil skulle prioriteres hos de pågældende leverandører og medføre
ekstra omkostninger for kommunerne.
Pkt. 2.1.2:
rettighed overfor borgere og myndigheder
KOMBIT ønsker svar på, hvordan man forvaltningsmæssigt vil håndtere, at loven
hjemler tilsidesættelse af gældende svarfrister. Forvaltningsmæssigt forstår vi ud fra
lovforslagsteksten at formålet er at understøtte dette, men it-systemer kan jo udløse
alarmer ved overskridelse af frister, der igen kan udsende automatiske rykkere, m.v.
Dette kan medføre store administrative byrder i den kommunale forvaltning.
Tilsvarende kan man i et borgerperspektiv forestille sig situationer, hvor borgeren har
krav på svar inden for en given frist, eller ikke får besked om særligt følsomme forhold,
hvor 4 dage gør en forskel. Hvordan sikres det, at alle borgere gøres bekendt med det?
Pkt. 3.2:
paralleldrift
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 1/2
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0019.png
19
KOMBIT bemærker at paralleldrift er en mulighed og ønsker at dette sikres ved lov, så
ovenstående problemstillinger falder bort.
Pkt. 9: Implementeringskonsekvenser
Sammenfattende er KOMBIT ikke enig i konklusionen om, at lukningen ikke særskilt vil
medføre øgede implementeringsomkostninger. Disse vil efter KOMBITs umiddelbare
vurdering behov for både organisatoriske og tekniske indsatser, hvis ovenstående
udfordringer vil skulle imødegås.
Med venlig hilsen
Jan Kjellerup
Dir. tlf.
Mail
61944040
[email protected]
KOMBIT A/S Halfdansgade 8 2300 København S Tlf 3334 9400 www.kombit.dk [email protected] CVR 19 43 50 75
Side 2/2
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0020.png
20
Fra:
Charlotte Aakerlund <[email protected]>
Sendt:
mandag, september 20, 2021 1:09 PM
Til:
Jan Kjellerup
Emne:
Bilag KOMBITs høringssvar
Hej Jan,
Du får her kommentarer fra Kommunernes Ydelsessystem i KOMBIT, hvor perioden 25-30 november
(månedsslut) er det tidspunkt, hvor vi sender absolut flest breve (udbetalingsspecifikationer fra KY pt.
160.000). Det betyder også, at det er den periode, hvor der er flest automatiserede kørsler som skal rettes
til for at kunne modstå frozen zone. Hertil kommer, at alle kommuner skal sikrer kommunikation, der er
omfattende, så alle ydelsesmodtagere er orienteret om, at de ikke får deres udbetalingsspecifikation
rettidigt denne måned.
KYs anbefaling er, at der er frozen zone i perioden 3-10.ende i måneden. Det er der, hvor der er mindst
aktivitet.
Charlotte
Med venlig hilsen
CHARLOTTE AAKERLUND
Chefkonsulent / Projektleder
Tlf. D: +45 6198 2914 / M: +45 6198 2914
[email protected]
Halfdansgade 8 / 2300 København S
Tlf. 3334 9400 / www.kombit.dk
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0021.png
21
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0022.png
22
Digitaliseringsstyrelsen
[email protected]; [email protected]
17. september 2021
Vedr. høring om Udkast til forslag til Lov om ændring af lov om
Digital Post fra offentlige afsendere
Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen.
Lovforslaget giver finansministeren hjemmel til at indføre en midlertidig omstillings-
periode i forbindelse med overgangen fra et it-system til et andet. Baggrunden er, at
den eksisterende løsning for Digital Post, der varetages af e-Boks A/S overgår til en
anden leverandør Netcompany A/S pr. den 30. november 2021.
Med forslaget gives mulighed for at indføre foranstaltninger, som skal understøtte en så
effektiv og sikker overgang som muligt. Det kan fx indebære, at ny og gammel post en
kort overgang ligger to steder. Digitaliseringsstyrelsen tilstræber, at overgangen forløber
over en weekend, men kan ikke udelukke at det trækker ud.
Digitaliseringsstyrelsen vil kommunikere til de offentlige myndigheder, at de skal tage
højde for dette i deres udsendelse af post. Såfremt post ikke er tilgængeligt for borgeren
på det forventede tidspunkt pga omstillingen, bliver svarfristen forlænget tilsvarende.
Borgernes retsstilling vil som udgangspunkt ikke blive påvirket. Dog udelukker
Digitaliseringsstyrelsen ikke, at der kan forekomme tilfælde, der kan bevirke en forringet
retsstilling for borgeren. Dette vil styrelsen imødegå gennem en kommunikationsindsats
at indskærpe for de offentlige afsendere, at de skal tage højde for dette.
Rådet for Socialt Udsatte kan tilslutte sig lovforslaget og finder det positivt, at Digitali-
seringsstyrelsen tilstræber at gøre overgangen til et nyt system så kortvarig som muligt.
Rådet for Socialt Udsatte mener samtidig, at Digitaliseringsstyrelsen skal gøre offentlige
myndigheder og også andre aktører opmærksomme på, at man i overgangsperioden er
særligt opmærksomme på de digitalt svage borgere. Det er eksempelvis ikke
hensigtsmæssigt, hvis borgerne i en periode skal tilgå ny og gammel digital post to
forskellige steder. Det bør indskærpes, at myndigheder m.fl. i vigtige ærinder bør
kommunikere pr. brev eller følge op telefonisk.
Rådet for Socialt Udsatte anbefaler, at offentlige myndigheder også bruger andre
aktører, professionelle såvel som NGO’er,
som medspillere i forbindelse med
omstillingsperioden.
Med venlig hilsen
1
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0023.png
23
Vibe Klarup
Formand for Rådet for Socialt Udsatte
2
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0024.png
24
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
25
Fra:
Irene Makienok Bruhn <[email protected]>
Sendt:
17. september 2021 12:33
Til:
Morten Steen Fischer <[email protected]>
Cc:
Morten Jacob Leth <[email protected]>
Emne:
Høring over forslag til lov om ændring af lov om Digital Post fra offentlige afsendere
(Omstillingsperiode ved overgang til ny Digital Post-løsning) (UFM Id nr.: 259517)
Til Digitaliseringsstyrelsen
Uddannelses- og Forskningsministeriet har ingen bemærkninger til denne høring.
for
Thomas Voigt Lund
JURA
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Irene Bruhn
Kontorfunktionær
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0026.png
26
L 3 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2457109_0027.png
27
omfang giver forlængede frister mv., såfremt omstillingsperioden vil kunne have
indflydelse på en evt. sagsbehandling. Det kan fx dreje sig om en situation, hvor der
modtages en afgørelse med klagefrist.
Venlig hilsen
Michael Teit Nielsen
Vicedirektør
Side 2 af 2