Tak for det, tak for ordet. Danmark er et foregangsland, når det kommer til offentlige digitale løsninger, men vi skal også hele tiden sikre os, at de systemer, vi anvender, er driftssikre og giver den enkelte borger overblik og tryghed og sikkerhed i hverdagen. Via den digitale post får vi alt lige fra breve fra banken og indkaldelser til undersøgelser på sygehuset til advarsler om kommende støjgener, hvis f.eks. Banedanmark skal reparere skinner tæt på, hvor vi bor. Vi danskere er afhængige af, at den digitale post fungerer, men den skal også være nem, den skal være ligetil, og den skal være sikker at anvende. Derfor skal vi den 30. november have ny digital post-løsning i Danmark, fordi vi hele tiden skal følge med tiden.
Vi skal i dag behandle et lovforslag, der giver mulighed for at indføre en omstillingsperiode for overgangen mellem den nuværende digitale postløsning og til den nye digital postløsning. Omstillingsperioden skal indføres i forbindelse med skift af leverandør af digital post og ved overgangen fra det hidtidige it-system hos e-Boks A/S til det nye it-system, som driftes af Netcompany. Så er det også vigtigt lige at bemærke igen i dag, at med overgangen til den nye postløsning hjemtager vi dataansvaret til Digitaliseringsstyrelsen, det strategiske ejerskab hjemtages, og beslutningskompetencen også. Og så sørger vi med det her lovforslag også for at flytte borgernes og virksomhedernes post.
Med lovforslaget skal vi indføre muligheden for en overgangsperiode på 4 døgn, så myndigheder, virksomheder og leverandører har mulighed for at kunne udføre det arbejde, der ikke kunne gøres uden at lukke midlertidigt ned, og under overgangsperioden vil det så ikke være muligt at sende eller modtage digital post, men man vil som borger kunne tilgå allerede modtaget digital post i perioden. Det er også vigtigt lige at bemærke, at lovgivningen ikke bare giver mulighed for at indføre en overgangsperiode denne ene gang, men også ved fremtidige skift af leverandører.
Det siger selv, at det betyder nøje planlægning for afsendere og modtagere af digital post ikke at kunne modtage og sende i en periode. Hvad sker der f.eks. med tidsfrister for svar på henvendelser og lignende? Derfor skal retssikkerheden være i top for den enkelte borger, og det er en af de ting, der tydeligt fremgår af høringssvarene til det lovforslag, vi nu behandler. Derfor er vi i Socialdemokratiet også meget tilfredse med, at borgeres og virksomheders frister forlænges under omstillingsperioden, så der ikke opstår uheldige situationer med overskredne tidsfrister, som borgerne ikke har mulighed for at undgå.
Et højt informationsniveau er vigtigt, og derfor noterer vi os også med tilfredshed, at alle borgere og virksomheder med cirka en måneds varsel vil blive informeret direkte i Digital Post om omstillingsperioden, ligesom de offentlige afsendere opfordres til at tilrettelægge deres udsendelse af post hensynsfuldt, særlig i forhold til digitalt udfordrede borgere. Ved at vedtage denne lov beskytter vi danskernes retssikkerhed i overgangen mellem den nuværende digitale postløsning til den nye og også ved fremtidige leverandørskifte. I Socialdemokratiet støtter vi forslaget. Tak for ordet.