Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 28
Offentligt
2474914_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. november 2020
J nr.
2021 - 922
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget har i brev af 29. oktober 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 1 til L 28 som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 1 til L 28
Vil ministeren redegøre nærmere for den geografiske afgrænsning af
kommunernes muligheder for at udøve fjernkølingsaktiviteter, som foreslås med
lovforslaget?
Svar
Med lovforslaget vil kommunerne få frit valg af fjernkølingsteknologi inden for egen
kommunegrænse ved, at det gældende synergikrav ophæves. Det gældende
synergikrav er et krav om teknisk synergi mellem fjernvarme og fjernkøling, der i
praksis indebærer en geografisk afgrænsning af fjernkølingsaktiviteten.
Synergikravet fastholdes dog i de situationer, hvor en kommune ønsker at etablere
fjernkølingsaktivitet uden for egen kommunegrænse, i et område, der ikke er udlagt
til fjernvarme og som ikke forsynes af den varmeforsyningsvirksomhed, som
kommunen er helt eller delvist ejer af. Det er ikke hensigten at give kommunerne frie
rammer til at etablere og drive fjernkøling på tværs af kommunegrænserne, hvorfor
den geografiske afgrænsning i form af krav om
ejerskabsmæssig tilknytning
til
fjernvarme fastholdes, og skrives eksplicit ind i lovgivningen.
Eksempler på den geografiske afgrænsning
I
tabel 1
fremgår konkrete eksempler på den foreslåede geografiske afgrænsning i
lovforslaget. Eksemplerne viser, hvilke muligheder en kommune med
fjernkølingsvirksomhed (kommune 1), har for at udøve fjernkølingsaktivitet i en
anden kommune (kommune 2). I alle eksempler forudsættes kravet om effektiv
fjernkøling at være opfyldt.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 28 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om redegørelse for den geografiske afgrænsning af kommunernes muligheder for at udøve fjernkølingsaktiviteter, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2474914_0002.png
Tabel 1: Oversigt over lovlige og ulovlige fjernkølingsprojekter før og efter
ikrafttrædelse af lovforslaget
1
Før lovforslag
Eks. 1: Kommunal fjernkøling inden for
kommunegrænsen
uden
synergi.
Kommune 1 udøver fjernkøling inden for egen
kommunegrænse uden at udnytte synergieffekter med
fjernvarmen. Kommune 1 er ejer/medejer af den
varmedistributionsvirksomhed, der forsyner det
pågældende fjernvarmeområde.
Eks. 2: Kommunal fjernkøling i tværgående
fjernvarmeområde
uden
synergi.
Kommune 1 udøver fjernkøling inden for et
fjernvarmeområde, som går på tværs af
kommunegrænsen
uden
at udnytte synergieffekter
med fjernvarmen. Kommune 1 er ejer/medejer af den
varmedistributionsvirksomhed, der forsyner det
pågældende fjernvarmeområde.
Eks. 3: Kommunal fjernkøling i anden kommune
med
synergi
til tværgående fjernvarmeområde.
Kommune 1 udøver fjernkøling i kommune 2, og
udnytter teknisk synergi med et tværgående
fjernvarmeområde. Kommune 1 er ejer/medejer af den
varmedistributionsvirksomhed, der forsyner det
tværgående fjernvarmeområde.
Eks. 4: Kommunal fjernkøling i anden kommune uden
synergi til fjernvarmeområde.
Kommune 1 udøver fjernkøling i kommune 2 og uden
for et fjernvarmeområde. Der er ikke synergi mellem
fjernvarmen og fjernkølingsaktiviteterne.
Ikke muligt
da synergikrav
ikke
overholdes.
Muligt
Efter lovforslag
Ikke muligt
da synergikrav
ikke
overholdes.
Muligt
Muligt
da synergikrav
overholdes.
Muligt
Ikke muligt
da synergikrav
ikke
overholdes.
Ikke muligt,
da
projektet
ikke
skaber synergi
og er uden for
kommunens
fjernvarme-
område.
1
I alle eksempler forudsættes kravet om fremme af effektiv fjernkøling at være opfyldt.
Side
2/3
L 28 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om redegørelse for den geografiske afgrænsning af kommunernes muligheder for at udøve fjernkølingsaktiviteter, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2474914_0003.png
I
figur 1
er eksemplerne fra
tabel 1
illustreret grafisk.
Figur 1: Lovlige og ulovlige fjernkøleprojekter med lovforslaget
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3