Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. november 2020
J nr.
2021 - 922
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget har i brev af 29. oktober 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 1 til L 28 som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 1 til L 28
Vil ministeren redegøre nærmere for den geografiske afgrænsning af
kommunernes muligheder for at udøve fjernkølingsaktiviteter, som foreslås med
lovforslaget?
Svar
Med lovforslaget vil kommunerne få frit valg af fjernkølingsteknologi inden for egen
kommunegrænse ved, at det gældende synergikrav ophæves. Det gældende
synergikrav er et krav om teknisk synergi mellem fjernvarme og fjernkøling, der i
praksis indebærer en geografisk afgrænsning af fjernkølingsaktiviteten.
Synergikravet fastholdes dog i de situationer, hvor en kommune ønsker at etablere
fjernkølingsaktivitet uden for egen kommunegrænse, i et område, der ikke er udlagt
til fjernvarme og som ikke forsynes af den varmeforsyningsvirksomhed, som
kommunen er helt eller delvist ejer af. Det er ikke hensigten at give kommunerne frie
rammer til at etablere og drive fjernkøling på tværs af kommunegrænserne, hvorfor
den geografiske afgrænsning i form af krav om
ejerskabsmæssig tilknytning
til
fjernvarme fastholdes, og skrives eksplicit ind i lovgivningen.
Eksempler på den geografiske afgrænsning
I
tabel 1
fremgår konkrete eksempler på den foreslåede geografiske afgrænsning i
lovforslaget. Eksemplerne viser, hvilke muligheder en kommune med
fjernkølingsvirksomhed (kommune 1), har for at udøve fjernkølingsaktivitet i en
anden kommune (kommune 2). I alle eksempler forudsættes kravet om effektiv
fjernkøling at være opfyldt.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/3