Til lovforslag nr.
L 28
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 25. november 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fjernkøling
(Geografisk afgrænsning og myndighedsgodkendelse af kommunal fjernkølingsvirksomhed, dataindberetningskrav og
ophævelse af synergikrav)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Enheds-
listens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1. Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, DF, SF, NB, LA og Orla
Østerby (UGF)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
af ministeren stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, KF og ALT) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har noteret sig,
at der efterspørges en mulighed for, at en kommunal fjern-
kølingsvirksomhed kan få dispensation fra den geografiske
afgrænsning. Regeringen har udtrykt, at man vil vente med
at indføre denne mulighed, men EL mener ikke, der er
grund til at vente, når kommunale fjernkølingsvirksomheder
allerede efterspørger muligheden nu. Derfor har EL stillet
ændringsforslag nr. 1.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
noterer sig, at det generelle synergikrav ophæves, hvilket
betyder, at såfremt der blot installeres en simpel chiller
uden udnyttelse af varmen, skal der ikke påvises positiv
samfundsøkonomi for projektet. Det undrer KF, at kravene
i de situationer sænkes, når synergikravet fortsat vil være
gældende, såfremt der skal etableres fjernkølesystemer, der
krydser en kommunegrænse. KF finder, at det er vigtigt, at
der ikke er geografiske begrænsninger, så der kan skaleres
og man kan understøtte mindre kommuner.
KF havde gerne set, at godkendelse af individuelle køle-
anlæg sidestilles med de kollektive fjernkøleanlæg. Det er
ikke hensigtsmæssigt, at mindre køleanlæg til bygninger og
industri kan etableres uden krav om samfundsøkonomi, men
for fjernkøling med udnyttelse af overskudsvarme kræves
der store beregninger og godkendelse. En mulighed var at
kræve godkendelse af blokkøleanlæg, dvs. individuelle an-
læg over 250 kW, på lige vilkår med kollektive fjernkølean-
læg.
Afslutningsvis bemærker KF, at fjernkøling ikke umid-
delbart kan tages til indtægt i energirammeberegningen for
nye bygninger, hvilket ikke virker helt logisk ved fjernkøle-
systemer med varmeudnyttelse.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(KF og ALT):
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 2
indsættes
som
stk. 3:
»Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i
særlige tilfælde dispensere fra reglerne i stk. 2.«
[Dispensationsmulighed]
AX026963