Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 28 Bilag 6
Offentligt
2485904_0001.png
Til lovforslag nr.
L 28
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. november 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om fjernkøling
(Geografisk afgrænsning og myndighedsgodkendelse af kommunal fjernkølingsvirksomhed, dataindberetningskrav og
ophævelse af synergikrav)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Enheds-
listens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1. Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti, Kristende-
mokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
noterer sig, at det generelle synergikrav ophæves, hvilket
betyder, at såfremt der blot installeres en simpel chiller
uden udnyttelsen af varmen, skal der ikke påvises positiv
samfundsøkonomi for projektet. Det undrer KF, at kravene
i de situationer sænkes, når synergikravet fortsat vil være
gældende, såfremt der skal etableres fjernkølesystemer, der
krydser en kommunegrænse. KF finder, at det er vigtigt, at
der ikke er geografiske begrænsninger, så man kan skalere
og understøtte mindre kommuner.
KF havde gerne set, at godkendelse af individuelle køle-
anlæg sidestilles med de kollektive fjernkøleanlæg. Det er
ikke hensigtsmæssigt, at mindre kølanlæg til bygninger og
industri kan etableres uden krav om samfundsøkonomi, men
for fjernkøling med udnyttelse af overskudsvarmen kræves
der store beregninger og godkendelse. En mulighed var at
kræve godkendelse af blok-køle-anlæg, dvs. individuelle an-
læg over 250 kW på lige vilkår som kollektive fjernkølean-
læg.
Afslutningsvis bemærker Det Konservative Folkeparti, at
fjernkøling ikke umiddelbart kan tages til indtægt i energi-
rammeberegningen for nye bygninger, hvilket ikke virker
helt logisk ved fjernkølesystemer med varmeudnyttelse.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 2
indsættes
som
stk. 3:
»Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i
særlige tilfælde dispensere fra reglerne i stk. 2.«
[Dispensationsmulighed]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
<>:
2)
I de under
nr. 7
foreslåede
§ 6 a, stk. 2
og
3,
ændres
»tilsyn med regler« til: »tilsyn med overholdelse af regler«.
[Lovteknisk ændring]
DokumentId
Journalnummer
L 28 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2485904_0002.png
2
3)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 8 d
ændres i
stk. 2
»i« til:
»efter«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af det fremsatte forslag til § 2, stk. 1 og 2, i lov
om fjernkøling, jf. det fremsatte lovforslag § 1, nr. 2, at der
fastsættes regler for kommunale fjernkølingsvirksomheders
mulighed for at udøve fjernkøling i og uden for kommu-
negrænsen. Med ændringsforslaget vil ministeren i særlige
tilfælde kunne dispensere fra reglerne i stk. 2. Forslaget vil
medføre, at ministeren i særlige tilfælde vil kunne give dis-
pensation fra reglerne i stk. 2 om den geografiske afgræns-
ning og dermed give kommunale fjernkølingsvirksomheder
lov til at udøve kommunal fjernkølingsvirksomhed i andre
kommuner. Det er hensigten, at dispensationsmuligheden vil
kunne anvendes i de særlige tilfælde, hvor der utvivlsomt
kan siges at være et fjernkølingspotentiale, som kan udnyt-
tes effektivt og dermed fremme effektiv fjernkøling, og hvor
der i den pågældende kommune ikke findes et kommunalt-
eller privatejet fjernkølingsselskab, der kan udøve og etable-
re den efterspurgte fjernkøling. Det er endvidere hensigten,
at beføjelsen til at dispensere vil skulle henlægges til Energi-
styrelsen.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Det
præciseres, at det er overholdelse af regler fastsat i medfør
af stk. 1, som klima-, energi- og forsyningsministeren kan
føre tilsyn med og fastsætte regler om.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Det
præciseres, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler i henhold til en bemyndigelse efter stk. 1 og
ikke i henhold til en bemyndigelse i stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var til
1. behandling den 28. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 4. juni 2021 dette udkast til udvalget, jf. (fol-
ketingsåret 2020-21) KEF alm. del – bilag 341. Den 7.
oktober 2021 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV)
Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl (ALT)
Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Mark Grossmann (V) Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V)
Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
49
39
16
15
14
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
3
1
1
1
1
L 28 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2485904_0003.png
3
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
13
12
4
3
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
5