Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 28 Bilag 1
Offentligt
2458051_0001.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs gade 43
1577 København V
Mail:
[email protected],
[email protected]
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
cvr dk 55 83 10 17
Dansk Fjernvarmes høringssvar vedrørende ændring af lov
om fjernkøling (Journalnummer 2020-9565)
Dansk Fjernvarme har udarbejdet høringssvar om ændring af lov om fjernkøling som har
til formål at etablere en geografisk afgrænsning af kommunale fjernkølevirksomheder,
etablere myndighedsgodkendelse af kommunal fjernkølingsvirksomhed, etablere dataind-
beretningskrav samt ophæve synergikrav.
Hovedproblemstilling
Lovforslaget indfører en geografisk afgrænsning af hvor kommunale fjernkølingsselska-
ber må udøve deres aktiviteter til eget nærområde hvor helt- eller delvist ejet fjernvarme-
net er placeret. Der indføres et godkendelsessystem for kommunal fjernkøling.
Konklusion
Dansk Fjernvarme hilser ophævelse af synergikrav samt øget dataindberetning velkom-
men. Det anbefales dog at der indhentes data fra alle anlæg, også de individuelle over en
defineret størrelse. At indsamle data fra fjernkøling, som måske kun står for 1 % af køle-
behovet forekommer utilstrækkeligt.
Dansk Fjernvarme anerkender behovet for geografisk afgrænsning, men finder det hen-
sigtsmæssigt, at der indføres mulighed for at kunne dispensere for den geografiske af-
grænsning.
Det er Dansk fjernvarmes holdning at konkurrerende produkter skal stilles lige og derfor
vil det være udtryk for diskriminering, at pålægge fjernkøling et godkendelsessystem som
tilsvarende individuelle køleløsninger ikke er omfattet af. Godkendelse af fjernkølenet kan
lægges ind i varmeforsyningsloven, hvor køleprojekter med synergi til fjernvarme i forve-
jen bliver godkendt.
Generelt
I takt med at vore bygninger bliver energimæssigt bedre og bedre stiger behovet for kø-
ling i sommerhalvåret. Når hertil kommer, at behovet for køling i industri og datacentre sti-
ger, giver det mening, at understøtte køleløsninger, herunder også fjernkøleløsninger,
som i kraft af synergi med varme, eventuel lagring og storskalaeffekter er mere energief-
fektive og billigere end tilsvarende individuelle køleløsninger. Dette burde være
2.juli 2021
Side 1/4
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0002.png
udgangspunktet for lovforslaget, men desværre har lovforslaget ikke helt ramt plet, da de
barrierer som fjernes blot erstattes af nye – herom i nedenstående kommentarer til forsla-
gets enkeltpunkter.
Kommentarer til forslagets enkeltpunkter
Ophævelse af synergikrav og indførsel af frit teknologivalg
Dansk fjernvarme bifalder de foreslåede ændringer.
Synergikravet ophæves dog ikke i det tilfælde at fjernkølingsaktiviteten pågår udenfor
kommunegrænsen og hvor fjernkølingsaktiviteten ikke udøves inden for et område udlagt
til fjernvarme, der forsynes af den varmeforsyningsvirksomhed, som kommunen er helt
eller delvist ejer af. Denne fastholdelse af synergikravet udenfor kommunegrænsen og
udenfor det fjernvarmenet kommunen ejer får en ubetydelig virkning, som følge af de
geografiske afgrænsninger af den kommunale fjernkølingsvirksomhed, som indføres. Se
kommentarerne hertil i et senere afsnit. Hvis de geografiske begrænsninger indføres kan
synergikravet helt fjernes.
Projektgodkendelse af fjernkølingsanlæg
Fjernkøleløsninger er et alternativ til traditionelle køleløsninger, hvor fjernkøleløsningen
består i, at der lokalt opstilles et større køleanlæg, som designes til netop disse lokale
kølebehov og hvor den resulterende varme i de fleste tilfælde udnyttes. De individuelle
løsninger udnytter sjældent varmen og kan etableres uden godkendelse, så længe gæl-
dende standarder samt lovgivning med hensyn til kølemidler og støjgrænser overholdes.
At indføre en projektgodkendelse for fjernkølingsløsninger medfører en diskriminering af
fjernkøleløsninger og en forskelsbehandling i forhold til individuelle løsninger.
Dansk Fjernvarme kan have forståelse for, at der kan være et behov for godkendelse af
forsyningssystemer og ledningsnet som evt. må placeres i det offentlige rum, men at ind-
føre en godkendelsesordning for de samlede løsninger er ikke rimelig.
Behovet for at sikre, at fjernkøleløsninger både er mere effektive samt medfører synergi
med fjernvarmesystemet via et godkendelsessystem er unødvendig, idet et fjernkølesy-
stem både vil være mere effektivt samt ofte også indeholde synergi med fjernvarme for at
finansiere de ekstraomkostninger der er til ledningsnettet. Hvis ikke dette er tilfældet kan
fjernkøleløsninger ikke konkurrere med individuelle løsninger, dvs. effektiviteten og syner-
gien kommer af sig selv, og der er ikke behov for særlige godkendelsesordninger.
For fjernkøleprojekter, hvor den resulterende varme leveres til fjernvarmenettet, skal var-
meproduktionsdelen tillige godkendes som følge af varmeforsyningsloven. Det vil derfor
være dobbeltregulering med to godkendelser.
Dansk fjernvarme foreslår derfor, at godkendelsesproceduren for fjernkøling ikke etable-
res og indsættes i loven. Godkendelse af fjernkølenettene kan/bør ske via varmeforsy-
ningsloven.
Side 2/4
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0003.png
Side 3/4
Hvis godkendelsesordningen fastholdes bør den også gælde for individuelle køleanlæg
over f.eks. 250 kW-køleeffekt, således der er samme regler for alle uanset om der laves
et fjernkølesystem i kommunalt regi eller etableres en individuel løsning.
Det foreslås i lovteksten, at der i energi effektivitetsberegningen skal være mulighed for at
indregne eventuel fortrængning af anden energiforbrug til fjernvarmeproduktionen. For-
trængningen skal ske i det fjernvarmenet, som fjernkølingen leverer overskudsvarme til.
Det fremstår ikke klart af teksten om der tales om fortrængte brændsler og elektricitet ge-
nerelt eller om det blot menes fortrængning af fossile brændsler. Dansk Fjernvarme fore-
slår at dette fortrængningsbegreb defineres bedre.
Geografisk afgrænsning af kommunal fjernkølingsvirksomhed
Det anføres i høringsversionen, at det er ikke vurderingen, at det politiske mandat vil give
kommunerne frie rammer til at etablere og drive fjernkøling på tværs af kommunegræn-
ser. Da den politiske aftale handlede om at fremme udbredelsen af fjernkøling ender
denne vurdering med at blive en barriere, som begrænser og udvander den politiske af-
tale. Indførelse af en mere klar lovgivning, som reelt bliver en barriere, skaber måske
bedre forståelse af reglerne, men fremmer ikke udbredelsen af fjernkølingsaktiviteter.
Dansk Fjernvarme foreslår derfor, at der indsættes en dispensationsmulighed, som med-
fører, at en kommunal fjernkølingsvirksomhed skal kunne få dispensation for reglen, så-
fremt det er åbenlyst, at der er et fjernkølingspotentiale, som kunne udnyttes effektivt,
hvis et allerede eksisterende kommunalt fjernkølingsselskab fra en anden kommune, gi-
ves mulighed for at byde på opgaven og at den pågældende kommune ikke har et tilsva-
rende eget fjernkøleselskab.
Indberetning af produktions- og kapacitetsdata
Dansk fjernvarme bifalder indsamling af produktions- og kapacitetsdata. Hvorfor nøjes
med at indsamle data på fjernkølingsområdet?. Hvorfor ikke i samme ombæring påbe-
gynde en indsamling af data om produktion og – kapacitet på alle køleanlæg. Et højt vi-
densniveau om køleforbrug vil generelt gøre det lettere at håndtere området mht. politi-
ske beslutninger, klimamålsætninger, regulering, potentialer, osv. Det virker paradoksalt,
at man vil indsamle data om ca. 1 % af kølebehovet og undlade dataopsamling for re-
sten.
Dette er ikke blot et problem i Danmark, men et problem på verdensplan, at der ikke er
nogen eksakt viden om produktion -og kapacitet, på et køleområde i hastig vækst og som
energimæssigt på verdensplan måske fylder lige så meget eller mere sammenlignet med
opvarmning. Her kunne Danmark virkeligt vise det gode eksempel.
Delegation af tilsyn
Ingen bemærkninger
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0004.png
Andet
Dansk Fjernvarme opfordrer til at fjernkøling kan tages til indtægt ved energirammebereg-
ninger for nye bygninger, således det undgås, at den ene lov understøtter effektive løs-
ninger, som den anden lov derefter er en barriere for.
Side 4/4
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at kommentere på forslaget.
Med venlig hilsen
John Tang
Chefkonsulent
Dansk Fjernvarme
[email protected]
Tlf: +45 24 42 88 84
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0005.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
(fremsendt elektronisk til
[email protected]
med kopi til
[email protected])
ENS j.nr. 2020-9565: Høringssvar vedrørende lov om
ændring af lov om fjernkøling
Frederiksberg Forsyning ønsker hermed at afgive høringssvar vedrørende
udkast til vejledning til projektbekendtgørelsen, som er sendt i høring den 04.
juni 2021 med høringsfrist den 02. juli 2021.
De kommunale fjernkøleselskaber har været og er fortsat drivende i
udviklingen af fjernkøling i Danmark – derfor handler det om at give os så
gode reguleringsmæssige muligheder som muligt, hvis man som lovgiver og
myndighed ønsker at fremme effektiv, miljøvenlig (fjern)køling i Danmark.
Som Energistyrelsen selv påpeger, er der et stort uudnyttet potentiale for
effektiv køling, og denne effektive køling efterspørges i stigende grad fra
erhvervs- og industrivirksomheder, større offentlige bygninger, hospitaler, mv.
Det er i den forbindelse vigtigt at holde sig for øje, at fjernkøling er en
forsyning i sin egen ret og skal bedrives på kommercielle vilkår – dette er
lovens helt overordnede princip og gælder også for kommunalt ejede
fjernkøleselskaber. Det betyder også, at kommunalt ejede fjernkøleselskaber
ikke har nogen fordele af deres kommunale ejerskab, herunder adgang til
kommunegaranterede lån, og de bør derfor stilles lige med de private og
andelsejede selskaber.
Det omtalte sammenfald mellem de tekniske aspekter af fjernvarme og
fjernkøling er i øvrigt begrænset – produktionsmetoderne er ofte vidt
forskellige, og selv på valget af rør til distributionen er der forskel, idet
fjernkøling kan distribueres i uisolerede plastrør. Kommercielt er der intet
sammenfald:
Fjernvarme er for alle – fjernkøling er derimod for de få (typisk store
institutioner og erhvervsvirksomheder)
Fjernvarme sælges på standardvilkår til faste regulerede priser og
med høj forbrugerbeskyttelse – fjernkøling sælges på grundlag af
individuelle kontrakter med individuelle vilkår for priser, varighed, etc.
Dato
02. juli 2021
Kontaktperson
Søren Berg Lorenzen
Direkte nr.
+4538185308
Mobil nr.
+4530766308
E-mail
[email protected]
Frederiksberg Forsyning A/S
Stæhr Johansens Vej 38
2000 Frederiksberg
Tlf.nr 38 18 50 00
[email protected]
www.frb-forsyning.dk
CVR-nr. 28500769
- en virksomhed i
Frederiksberg Kommune
Med udgangspunkt i ovenstående er det vores klare anbefaling, at
Energistyrelsen med lovforslaget gør op med den misforståede
sammenblanding af fjernkøling og fjernvarme. Hvor der på et tidspunkt måtte
være synergier mellem fjernkøling og fjernvarme, vil selskaberne forstå at
udnytte disse synergier uden rigide lovgivningsmæssige krav.
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0006.png
I høringsmaterialet omtales Energistyrelsens analyse af det
samfundsøkonomiske potentiale for effektiv køling fra december 2020 flere
gange – Energistyrelsen opfordres derfor til at eftersende denne analyse eller
på anden møde gøre den offentligt tilgængelig.
Ud over disse generelle betragtninger omkring fjernkøling har vi en række
mere specifikke kommentarer til hvert af de fem hovedpunkter i lovforslaget.
Ophævelse af synergikrav og indførelse af frit teknologivalg
Vi er glade for, at det med lovændringen præciseres, at der i udgangspunktet
ikke er krav om synergier og anvendelse af særlige teknologier. Anvendelse
af varme til produktion af køling via absorptionsvarmepumper har historiske
rødder og er typisk ikke længere relevant – faktisk kan det være direkte
modstrid med intentionerne om at reducere temperaturniveauerne i
fjernvarmeforsyningen. Samtidig er der i de større danske byer typisk ikke
umiddelbar mulighed for at udnytte overskudsvarmen fra fjernkøleanlæg, som
primært er til rådighed om sommeren, hvor affaldsforbrændingsanlæg ofte
kan dække fjernvarmebehovet 100 %.
Lovforslaget bør dog ændres, så det fremgår tydeligt, at der ikke er krav om
synergier med fjernvarmen, hverken i fjernkøleselskabets ejerkommune eller i
andre kommuner. Kravet i andre kommuner uden for allerede udpegede
fjernvarmeområder består med lovforslagets nuværende formulering, og
samproduktion vil næppe kunne godkendes under Varmeforsyningsloven, da
det vil fortrænge affaldsvarme og dermed ikke være samfundsøkonomisk
fordelagtig.
Såfremt Energistyrelsen fastholder den ulogiske forskelsbehandling mellem
projekter i og uden for ejerkommunen, bør ”synergieffekter” erstattes af
”samproduktion” i lovens § 2, stk, 2, litra 2, såfremt det er samproduktion, der
menes. Synergieffekter kan være andet som for eksempel organisatoriske
synergier.
Myndighedsgodkendelse af kommunale fjernkølingsprojekter
Definitionen af effektiv køling er kryptisk og uklar, også selvom det modsatte
er intentionen. Såfremt definitionen fastholdes, vil det derfor være vigtigt med
konkrete eksempler på fjernkøleanlæg som er eller ikke er effektive iht.
definitionen. Samtidig bør lovforslaget og de tilhørende bemærkninger
forholde sig til, hvorledes det dokumenteres, at den anvendte elektricitet er
baseret på 50 % vedvarende energi. Kan gennemsnitsbetragtninger som
eksempelvis Energinets miljødeklaration anvendes, eller kræves der
fremlæggelse af VE-certifikater?
Energistyrelsen bør desuden forklare, hvorledes det afgøres, om et
fjernkøleprojekt baseret på elektrisk drevne kølemaskiner er omfattet af kravet
om projektgodkendelse for projekter med ”… en indfyret termisk effekt på 20
MW eller derunder…” [vores understregning].
Kravet om projektgodkendelse omfatter med lovforslaget stadig kun
kommunalt ejede selskaber – privat- og andelsejede fjernkøleselskaber skal
således ikke udarbejde projektforslag eller have disse godkendt og må gerne
etablere ineffektiv fjernkøling. Kravet bør derfor enten fjernes eller udbedres til
at omfatte alle projekter uanset ejerskab.
Side 2
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Geografisk afgrænsning af kommunal fjernkølingsvirksomhed
Denne del af lovforslaget kommer især fra Energiaftalen af 29. juni 2018,
hvoraf det fremgår, at
”… Parterne igangsætter en række initiativer, der skal fremme
udviklingen af fjernkølingssektoren såsom frit teknologivalg og
bedre muligheder for drift af fjernkølingsprojekter på tværs af
kommunegrænser. Fjernkøling er en grøn energiform, der i
stigende grad efterspørges blandt danske industri- og
erhvervsvirksomheder…”
Aftalen beskriver således et klart ønske om at forbedre mulighederne for at
arbejde på tværs af kommunegrænser.
Med den nugældende lov kan Frederiksberg Fjernkøling engagere sig i et
fjernkøleprojekt i Køge – det har Energistyrelsen bekræftet med brev af den
07. oktober 2019. Med lovforslaget vil dette ikke længere være muligt,
eftersom Frederiksberg Kommune ikke er medejer af fjernvarmeforsyningen i
Køge. Dermed er der med ændringsforslaget tale om en forringelse, ikke en
forbedring af de kommunalt ejede fjernkølingsselskabers muligheder for at
arbejde med fjernkøling på tværs af kommunegrænser.
Kravet om geografisk overlap i ejerskab af fjernvarme- og fjernkøleselskaber
gælder desuden kun kommunalt ejede selskaber – det er imod lovens
overordnede princip om, at fjernkøling er en kommerciel aktivitet, eftersom de
andelsejede og private selskaber ikke er omfattet af tilsvarende krav.
Populært sagt svarer det til at spille en fodboldkamp, hvor det ene af holdene
ikke må forlade midtercirklen.
Fjernkøling er et stykke infrastruktur, som gavner almenvellet gennem en
højere effektivitet og gennem muligheder for samproduktion med fjernvarmen.
Derfor bør kommunernes muligheder for at engagere sig i fjernkøling være så
gode som muligt, da det har været og fortsat er de kommunalt ejede
fjernkøleselskaber, der driver udviklingen af området. Som det anføres flere
steder i høringsmaterialet, findes der ikke private fjernkøleselskaber i
Danmark (fraregnet de andelsejede fjernvarmeselskaber). En begrænsning af
de kommunalt ejede fjernkøleselskaber vil derfor ikke beskytte et privat
marked, som ikke eksisterer, men vil derimod som sagt hæmme udbredelsen
af fjernkøling i Danmark.
Ved at begrænse de kommunale fjernkøleselskabers muligheder for at bruge
deres viden og erfaring i fjernkøleprojekter i andre kommuner end dem, hvor
fjernkøleselskabets ejerkommune tilfældigvis er helt eller delvist medejer af
fjernvarmeforsyningen, begrænses en effektiv udbredelse af fjernkøling og
genanvendelse af erfaringer fra anlæg og drift af fjernkøleanlæg. Samtidig
begrænses konkurrencen mellem selskaberne i et i øvrigt liberaliseret
marked, hvilket ifølge gængs økonomisk teori vil medføre højere priser for
kunderne. Begrænsningen vil derfor føre til ineffektivitet og højere
samfundsmæssige omkostninger. Dette dokumenteres af, at vores tilbud i
forbindelse med udbuddet af fjernkøling til supersygehuset i Køge også
økonomisk set var det mest attraktive.
Side 3
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0008.png
Såfremt en ubegrænset adgang for kommunalt ejede fjernkøleselskaber til at
kunne engagere sig i projekter på tværs af kommunegrænser ikke føres ind i
lovforslaget, kan vi som et kompromis bakke op om den invitationsmodel,
som Dansk Fjernvarme i sit høringssvar foreslår.
I forbindelse med lovforslagets § 1, punkt 2 vil vi gøre opmærksom på, at
områder iht. Varmeforsyningsloven kan udlægges til fjernvarmeforsyning –
men ikke til fjernvarmeforsyning fra et bestemt selskab. Det kan give en
konflikt i forhold til lovforslagets krav om medejerskab af
fjernvarmeforsyningen.
Indberetning af produktions- og kapacitetsdata
Hvis formålet med denne del af lovforslaget er at skaffe et bedre overblik over
mulighederne for at effektivisere køling af bygninger og proceskøling i
Danmark, herunder at identificere potentialerne for udbredelse af fjernkøling,
forekommer det paradoksalt at fokusere på den ca. 1 % af kølebehovet, som
allerede er dækket af fjernkøling. I stedet er det mere relevant at indsamle
data for de 99 % af kølebehovet, som er dækket af individuelle og ofte
ineffektive køleanlæg.
Igen pointeres det, at der bør være samme krav for kommunale og privat-
/andelsejede fjernkøleselskaber. Oplysningerne vil være forretningskritiske og
bør derfor under alle omstændigheder omfattes af fortrolighed, så
konkurrerende fjernkøleselskaber ikke kan indsamle oplysninger om hinanden
via Energistyrelsens datamateriale og publikationer. Det må derfor være et
krav, at der sikres fuld fortrolighed omkring de data, som selskaberne, frivilligt
eller tvunget, afleverer til myndighederne. Dette bør fremgå eksplicit af loven.
Vi takker for muligheden til at afgive høringssvar og håber, at vores
betragtninger vil finde anvendelse i det videre arbejde med lovforslaget.
Venlig hilsen
Frederiksberg Forsyning A/S
Søren Berg Lorenzen
Planchef
Plan Energi
Side 4
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0009.png
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
29/06-2021
Høringssvar til lov om ændring af lov om fjernkøling.
Hillerød Forsyning vil hermed give høringssvar vedrørende ændring af
fjernkøleloven som er sendt i høring.
Status for Hillerød Forsynings fjernkøleaktiviteter
Hillerød Forsyning er i gang med at bygge et fjernkøleanlæg til at forsyning det
Ny Hospital Nordsjælland som er under opførsel pt. Hillerød Forsyning har indgået
en kontrakt med Regionen om leverance af fjernkøling til det nye hospital.
Anlægget forventes færdigt og klar til at levere fjernkøling i 2023.
Udover at levere fjernkøling til hospitalet vil Hillerød Forsyning tilbyde fjernkøling
til andre virksomheder i den nye bydel Farvholm samt undersøge muligheder for
opbygning af nyt fjernkøleanlæg i Hillerød Centrum.
Fjernkøling i Hillerød drives i separat selskab som fuldt ud kommercielt selskab
som er iht. gældende lovgivning. Kontrakten med Nyt Hospital Nordsjælland er
opnået igennem udbudsrunde og efterfølgende forhandlinger med Regionen.
Motivation
Det er Hillerød Forsynings håb at med dette høringssvar at kunne påvirke
lovændringen henimod helt lige vilkår for alle der måtte bedrive
fjernkøleaktiviteter om det er kommunale ejede forsyningsselskaber eller private/
andels ejede selskaber.
Derudover håber Hillerød Forsyning at der med denne ændring i loven om
fjernkølingen kunne bære præg af at være skrevet for fjernkøling og ikke som et
vedhæng til fjernvarmen, da det er Hillerød Forsynings klare synspunkt at de to
forsyningsarter er vidt forskellige både teknisk og kommercielt.
Herunder behandles hovedpunkterne fra udkastet specifikt.
Ophævelse af synergikravet
Det hilses velkommen at synergikravet med fjernvarmen fjernes som
udgangspunkt. Køling produceres i dag overvejende af eldrevne kompressor
systemer som kan være enten rene kølemaskiner eller varmepumper. Vi mener at
selskaberne selv vil finde ud af at udnytte synergier mellem fjernvarme og
fjernkøling hvis disse findes. Der hvor synergien mellem fjernvarme og fjernkøl
ikke giver økonomisk mening vil et krav om synergi hindre udviklingen af
fjernkøling som jo ville være et effektivt alternativ til individuelle køleanlæg.
Hillerød Forsyning mener ikke der bør indføres et krav synergier hvis
fjernkølevirksomheden drives i en anden kommune end ejerkommune da det er
ulogisk og det forskelsbehandler de kommunale selskaber ift. privat og
andelsejede selskaber.
Side 1 af 3
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0010.png
Projektgodkendelse af kommunale fjernkølingsprojekter
Det bør præciseres hvad der specifikt menes med effektiv køling og kravet om
vedvarende energi ligeledes uddybes evt. med regneeksempler.
Da kravet om projektgodkendelse kun omfatter kommunalt ejede selskaber og
dermed forskelsbehandler i forhold til private/ andels ejede selskaber er det
Hillerød Forsynings indstilling at kravet bør fjernes. Hvis kravet om
projektgodkendelse fastholdes bør det udvides til at gælde alle fjernkøle projekter
også privat ejede.
Hvis krav om projektgodkendelse fastholdes skal grænsen for projektgodkendelse
af projekter præciseres. Som kravet står (indfyret termisk effekt på 20 MW eller
derunder) giver det ikke mening set i forhold til at de fleste anlæg er eldrevne.
Fjernkøling på tværs af kommunegrænser
Kravet om at begrænse kommunalt ejede selskabers muligheder for at etablere
fjernkøleanlæg til der hvor det pågældende selskab ejer eller delvist ejer
fjernvarme anlæg vil yderligere hindre udviklingen af fjernkøling i Danmark. Det
er Hillerød Forsynings holdning at dette krav vil alvorligt skade de eksisterende
fjernkøleselskabers muligheder for at drive udviklingen af fjernkøling i Danmark.
Hillerød Forsyning forventer derudover at der i fremtiden vil være behov for en
konsolidering af fjernkøle virksomheder med sammenlægninger og overtagelser
og det vil denne lov forhindre.
Hillerød Forsyning forstår ikke hvordan formuleringen fra Energiaftalen af juni
2018 som beskriver at reguleringen skulle skabe bedre muligheder for at drift af
fjernkøleprojekter på tværs af kommunegrænser kan opfyldes af den foreslåede
begrænsning af fjernkøleaktiviteter til der hvor selskabet også ejer fjernvarme.
Samtidigt forskelsbehandler dette forslag de kommunalt ejede selskaber i forhold
til de private og andels ejede selskaber hvilket vi mener går imod den
kommercielle tankegang.
Det har historisk set været svært for forsyningsselskaberne at få hul på fjernkøle
aktiviteterne, men nu er der i flere selskaber opnået viden og erfaring i at
opbygge og drive fjernkøleanlæg. Udnyttelse af denne viden og erfaring er i fare
med denne lovændring da mange fjernkøleselskaber har begrænset potentiale
indenfor kommunegrænserne. Denne viden kan bruges til at udvikle konkurrence-
dygtige fjernkøle projekter i andre kommuner hvor de eksisterende
forsyningsselskaber ikke endnu har formået at udnytte potentielle fjernkøl
projekter.
Side 2 af 3
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0011.png
Indberetning af produktions- og kapacitetsdata
Hillerød Forsyning hilser dette tiltag velkommen men igen bør det udvides til at
gælde alle fjernkøle anlæg også de privat/ andels ejede selskaber.
Derudover mener vi at det i denne forbindelse vil være givtigt at indføre
indberetningskrav for alle individuelle køleanlæg især hvis fjernkøleanlæg skal
godkendes i forhold til disse i projektgodkendelse.
Hillerød Forsyning håber at ovenstående betragtninger og anbefalinger bliver
taget med i ændringen af fjernkølelovgivningen.
Med Venlig Hilsen
Hillerød Forsyning
Jens Peter Truelsen
Forretningsudvikler Energi
Side 3 af 3
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0012.png
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0013.png
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0014.png
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0015.png
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0016.png
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Emne:
Til Energistyrelsen: Vedrørende journalnummer 2020-9265: Ekstern høring om ændring af
lov om fjernkøling
Til Energistyrelsen, journalnummer 2020-9265:
Københavns Kommune er tilfreds med at få mulighed for at afgive høringssvar til ”Lov om ændring
af lov om
fjernkøling (Geografisk afgrænsning og myndighedsgodkendelse af kommunal
fjernkølingsvirksomhed,
dataindberetningskrav og ophævelse af synergikrav)”.
Københavns Kommune skal bemærke, at det er Københavns Kommunes opfattelse, at det fortsat
er Københavns
Kommunes opgave at projektgodkende fjernkølingsprojekter inden for kommunegrænsen. Dette
gælder også, hvis
projektet udføres af et kommunalt ejet fjernkølingsselskab, som Københavns Kommune ikke er
medejer af. Det er
således Københavns Kommunes opfattelse, at det alene er Københavns Kommune, der kan være
myndighed for
projekter i København, og ikke andre kommuner, selvom disse eventuelt ejer et
fjernkølingsselskab og kan opfylde
lovforslagets nye § 2, stk. 2.
Med venlig hilsen
Jesper Svensson
Chefkonsulent
Kontoret for Selskaber og Rettigheder
_________________________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Økonomiforvaltningen
Københavns Rådhus, Rådhuspladsen 1, Rådhuset, 3. sal vær 46
1550 København V
Mobil 5137 3557
E-mail [email protected]
EAN 5798009800312
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0018.png
Energistyrelsen
Center for forsyning
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt pr mail:
[email protected]
[email protected]
Vælg dato
Click or tap here to
enter text.
E-mail: [email protected]
Side 1 af 4
J nr. 2020 – 9265
Høringssvar over lov om ændring af lov om fjernkøling
Foreningen af Rådgivende Ingeniører takker for muligheden for at kommen-
tere på forslag til ændringer af fjernkøleloven af d. 12. august 2019.
Kommentarer fra Foreningen af Rådgivende ingeniører
Ny §1 stk. 4:
”Ved effektiv fjernkøling forstås et fjernkølesystem, der anvender mindst 50
pct. vedvarende energi, 50 pct. spildvarme, 75 pct. kraftvarme eller 50 pct. af
en kombination af sådan energi og varme.”
Bør der ikke retmæssigt være tale om et nyt stk. 3 i stedet for stk. 4, idet §1 i
pt. alene har stk. 1 og stk. 2.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører er enig i, at en definition af effektiv
fjernkøling kan være hensigtsmæssig. Vi er dog ikke enig i, at den foreslåede
definition vil skabe mere klarhed om, hvad der skal til for at et fjernkølingssy-
stem kan betegnes som effektiv fjernkøling i Danmark.
Styrelsen har valgt definitionen af effektiv fjernkøling fra energieffektivise-
ringsdirektivets artikel 2 litra 41 (side 36 i høringsudkastet). Denne definition
tager højde for forhold der er gældende i mange EU-lande, hvor der er et kraft-
varmepotentiale og overskydende affaldsvarme samt evt. geotermi om somme-
ren, som kan generere effektiv køling. En sådan situation havde Danmark da
den første fjernkølelov blev udformet.
Danmark har en af de mest energieffektive energisystemer i verden og er langt
foran øvrige lande i Europa med hensyn til integration af vedvarende energi på
en kosteffektiv måde. En definition jf. energieffektiviseringsdirektivet giver
ikke mening for danske forhold. Kravet om 75 % kraftvarme, kan give mening
for nogle Europæiske lande med høje temperaturer i fjernvarmesystemet der
kan anvendes til produktion af køling ud fra absorptionsprincippet. I Danmark
er temperaturerne i fjernvarmesystemet lavere og kan alene udnyttes til pro-
duktion af absorptionskøling med ringe effektivitet. Desuden giver absorpti-
onskøling ikke mulighed for fleksibelt forbrug af el, hvilket giver en begrænset
FRI er medlem af
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
Vesterbrogade 1E, 3. sal
1620 København V
+45 35 25 37 37
www.frinet.dk
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0019.png
DOKNR-2-2647
Side 2 af 4
understøttelse af den høje danske produktion af vedvarende energi fra vind-
møller og sol.
Endvidere bør effektiviteten for fjernkøling ikke alene vurderes ud fra, hvilke
kilder som en kølemaskine anvender, men også hvorledes køleproduktionen
kan indpasses i det øvrige energisystem.
Lande, der som Danmark, skal integrere fluktuerende vind og solenergi er det
effektivt at udnytte både den kolde og varme side af varmepumpen i sampro-
duktion direkte og indirekte via grundvandskøling (ATES). Endvidere bør til-
føjes, at effektiviteten for fjernkøling desuden forøges, hvis man udnytter over-
skudskøling fra varmepumper, som ellers går til spilde.
Udnyttelse af synergier med varmesiden øger kosteffektiviteten for det sam-
lede system; dels er systemet mere effektivt med markant højere effektivitet i
produktionen, og dels giver det mulighed for at reducere investeringsomkost-
ningerne i det samlede energisystem. Således kan det vise sig, at der alene kan
være direkte samproduktion af varme og køl i en mindre del af året, men i de
øvrige perioder er kølemaskinen som udgangspunkt ikke i drift, hvilket åbner
for, at kølemaskinen kan anvende andre kilder til produktion af varme. Der-
med opnås en bedre udnyttelse af aktiverne (kølemaskine mv.), effektiviteten
øges, og investeringerne reduceres.
I sommerperioden, med betydende vedvarende energiproduktion fra vind og
sol, er der ekstra udfordringer med at integrere den vedvarende energiproduk-
tion i energisystemet og udfordringerne er stigende efterhånden som den ved-
varende energiandel øges. Her er fjernkøling produceret ved kompressorkøling
samt termiske lagre og dermed fleksibelt forbrug af el, effektive supplerende
værktøjer til at integrere den vedvarende energi.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører anbefaler, at effektiv fjernkøling define-
res ud fra, at fjernkølesystemet effektivt kan anvende vedvarende energi i
energisystemet, når denne er til rådighed, og bedre end alternative måder at
producere køling på. Det bør i den forbindelse undersøges, hvorvidt et termisk
lager tilknyttes produktionen forbedre rentabiliteten.
Endvidere bør det være et krav, at såfremt der er fjernvarmesystem i nærhe-
den, skal en del af beslutningsgrundlaget for fjernkøling indeholde en analyse
af, hvorvidt det samfunds- og selskabsøkonomisk giver mening at udnytte var-
men fra produktion af køling, ligesom det omvendt bør undersøges, hvorvidt
det vil være fordelagtigt at udnytte spildkølingen fra store varmepumper i
fjernvarmen.
Såfremt definitionen ønskes, fastholdt på trods af vores førnævnte bemærk-
ninger bør følgende beskrives nærmere for, at den ønskede klarhed opnås:
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0020.png
DOKNR-2-2647
Side 3 af 4
hvad der menes med, at et effektivt fjernkølesystem anvender 50 %
spildvarme. Tænkes der her på, at køling produceret ved absorptions-
køling er kendetegnende for et effektivt system?
hvad der menes med, at et effektivt fjernkølesystem anvender 75 %
kraftvarme. Et fjernkølesystem vil typisk anvende el (medmindre der er
tale om et absorptionskølesystem). El bør fortrinsvis anvendes i perio-
der hvor der er en stor andel vedvarende el i elnettet; dvs. el primært
produceret fra vedvarende energikilder. Det synes ikke at give mening
at anføre, at el fra kraftvarme i sig selv giver et effektivt fjernkølesy-
stem.
I klassiske kølemaskiner er den tilførte drivenergi el, som i Danmark
opfylder definitionen ved overvejende at hidrøre fra vedvarende energi.
Men termodynamisk er hovedparten af den tilførte energi til processen
den, som hidrører fra køleydelsen, og der giver definitionen ikke me-
ning. Der opfordres til en tydeliggørelse af definitionen, eventuelt ved
at tilføje ”som drivenergi” før sidste punktum.
Eksisterende og ændring af §5 stk. 2
I gældende lov §5, stk. 2, første sætning:
”Kommunalbestyrelsen
godkender projekter vedrørende etablering af nye og
omfattende renovering af eksisterende kommunale fjernkølingsanlæg med en
indfyret termisk effekt på 20 MW eller derunder.”
Foreningen af Rådgivende Ingeniører anbefaler,
at ”indfyret effekt” ændres til
kølekapacitet eller kondensatoreffekt, som typisk er de to termiske bidrag til
energibalancen i et kølesystem.
”Indfyret effekt” kan give mening for absorptionskølemaskiner, men det er et
sjældent valg i Danmark, og under alle omstændigheder karakteriseres køle-
maskiner oftest ved deres køleydelse.
Forslag til ændring af gældende §5 stk. 2 anden sætning:
”Kommunalbestyrelsen kan alene godkende et fjernkølingsprojekt, som frem-
mer en energieffektiv køling og udnytter synergieffekter med fjernvarme”
Med følgende ny formulering af §5 stk. 2 anden sætning:
”Kommunalbestyrelsen kan alene godkende et fjernkølingsprojekt, som frem-
mer effektiv fjernkøling og som sammenlignet med et relevant alternativt sce-
narie, målbart reducerer den mængde energi, der er påkrævet for at forsyne en
enhed med køling.”
Forening af Rådgivende Ingeniører mener, at fokus i energisystemet i dag bør
ikke alene være hvor stor en mængde ”energi”, der kan spares, men
også, hvor-
ledes et fjernkøleprojekt kan integreres med det øvrige energisystem.
L 28 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2458051_0021.png
DOKNR-2-2647
Side 4 af 4
Begrebet energibesparelse, der måles i en energienhed, MWh, synes ikke læn-
gere at give mening. De største udfordringer i energisystemet er i dag at inte-
grere den vedvarende mængde energi. Når der er en stor mængde vedvarende
energi i systemet med risiko for at gå til spilde (eksempelvis ved stop af den
vedvarende energiproduktion), er det væsentligt at anvende så meget som mu-
ligt af denne energi og på det rigtige tidspunkt. Af denne grund synes det ikke
hensigtsmæssigt at lade energimængden være et mål i sig selv.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører foreslår, at §5 stk. 2 anden sætning ud-
formes således:
”Kommunalbestyrelsen kan alene godkende et fjernkølingsprojekt, som frem-
mer effektiv fjernkøling og som sammenlignet med et relevant alternativt sce-
narie, øger effektiviteten for det samlede energisystem.
Effektiv fjernkøling i ovenstående bør jf. tidligere kommentarer til §1, redefi-
neres til danske forhold. Det er vigtigt at få effektivitet ind i definitionen, da
dette netop dækker over både effektivitetsforøgelser og reduktion af omkost-
ninger. Desuden er ressourceeffektivitet direkte i overensstemmelse med bæ-
redygtighedsbegrebet.
Forslag - Krav til kommuner om at arbejde med fjernkøling
Foreningen af Rådgivende Ingeniører anbefaler, at lov om fjernkøling supple-
res med en bestemmelse, som forpligtiger kommunerne til at indtænke fjern-
køling i deres planlægning af varmeforsyningen.
En sådan bestemmelse er i overensstemmelse med ordlyden af energieffektivi-
tetsdirektivet
og EU’s overordnet holdningspapir
”Styrkelse af en klimaneutral
økonomi: En EU-strategi for integration af energisystemet
Foreningen af Rådgivende Ingeniører bidrager gerne med uddybende be-
mærkninger og særligt i forbindelse med definitionen, hvor kraftvarmekravet
ikke bør indgå.
Med venlig hilsen
Majbritt Juul
Chef for energipolitik og bæredygtighed