Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 27 Bilag 6
Offentligt
2486132_0001.png
Til lovforslag nr.
L 27
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 00. november 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, lov om social service og lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet
(Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.)
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Social- og ældreministeren har stillet 3 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti, Kristende-
mokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og ældreministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 2
1)
Nr. 12
affattes således:
»12.
I
§ 176, stk. 1,
indsættes som
4. pkt.:
»I udgifterne efter 1.-3. pkt. indgår kommunens udgifter til
foranstaltninger efter § 13, stk. 1, nr. 3-9, og §§ 14-17 i lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.««
[Rettelse af fejl]
Til § 3
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
Efter § 54 a indsættes i
kapitel 7:
»Udgifter til udlændinge«
§ 54 b.
Staten afholder efter reglerne i stk. 2 og 3 kommu-
nens udgifter til et udenlandsk barn eller en ung udlænding,
der har fået opholdstilladelse efter:
1) Udlændingelovens §§ 7 eller 8.
2) Udlændingelovens § 9 b.
3) Udlændingelovens § 9 c, stk. 1, i umiddelbar forlæn-
gelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens §
9 b.
4) Udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, som konsekvens
af tilknytning til en i Danmark fastboende person, når
denne person selv har fået opholdstilladelse efter en
af de bestemmelser, der er nævnt i nr. 1-3, eller når
tilknytningen kan føres tilbage til en sådan person.
DokumentId
Journalnummer
L 27 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2486132_0002.png
2
Udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er med-
delt en ægtefælle til eller et barn af en person med
opholdstilladelse som nævnt i nr. 2 og 3.
6) Udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen er meddelt en
asylsøgende udlænding.
7) Udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er givet
som konsekvens af en tilknytning til en mindreårig
asylansøgende udlænding, som har fået opholdstilladel-
se efter udlændingelovens § 7 eller § 9 c.
8) Udlændingelovens § 9 e.
9) Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Stk. 2.
Staten afholder fuldt ud udgifter til hjælp efter §
13, stk. 1, nr. 3-9, i de første 3 år efter datoen for opholdstil-
ladelsen.
Stk. 3.
Uanset bestemmelserne i stk. 2 afholder staten en
kommunes udgifter efter § 13, stk. 1, nr. 3-9, og §§ 14-17
til:
1) Udlændinge, som inden 24 måneder efter datoen for
opholdstilladelsen på grund af betydelig og varigt ned-
sat fysisk eller psykisk funktionsevne anbringes i døgn-
ophold på baggrund af en afgørelse fra Ungdomskri-
minalitetsnævnet, dog kun indtil den pågældende i en
sammenhængende periode på 2 år har klaret sig selv.
2) Udlændinge, når tilladelsen er meddelt en mindreårig
asylsøger, dog længst indtil modtageren fylder 18 år
eller barnets forældre får lovligt ophold her i landet.«
[Indførelse af ret til statsrefusion for kommunernes udgifter
efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet til flygt-
ninge m.fl.]
Til § 4
3)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 176, stk. 1, 4. pkt., i lov om social service, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 12, finder anvendelse for
kommunens udgifter til foranstaltninger efter § 13, stk. 1, nr.
3-9, og §§ 14-17 i lov om bekæmpelse af ungdomskrimina-
litet fra den 1. januar 2019, jf. dog 2. og 3. pkt. For perioden
fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. december
2021, følger refusionsprocenter og grænsebeløb dog regler-
ne i § 176 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.
1548 af 1. juli 2021. For perioden fra og med den 1. januar
2019 til og med den 31. december 2020 følger refusionspro-
center, grænsebeløb og opgørelse af husstand dog reglerne i
§ 176 a i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse 1287
af 28. august 2020.«
[Tydeliggørelse af refusionsregler for perioden 1. januar
2019 til 31. december 2021]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, nr. 12, foreslås det, at der indsæt-
tes et nyt punktum i § 176, stk. 2, i lov om social service,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1548 af 1. juli 2021 (serviceloven),
hvor det fastsættes, at i udgifterne efter § 176, stk. 2, 1. pkt.,
indgår også kommunens udgifter til foranstaltninger efter
5)
§ 13, stk. 1, nr. 3-9, og §§ 14-17 i lov nr. 1705 af 27. de-
cember 2018 om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Den
foreslåede ændring er begrundet i ønsket om at sikre kom-
munerne adgang til refusion efter reglerne om den centrale
refusionsordning til udgifterne til fuldbyrdelse af foranstalt-
ninger efter de omtalte bestemmelser i lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet.
Ved en fejl foreslås ændringen indsat i servicelovens §
176, stk. 2, som vedrører de særlige regler om opgørelse af
udgifter til søskende, der er en del af samme husstand, frem
for i de generelle regler om refusion i servicelovens § 176,
stk. 1.
Med ændringsforslaget foreslås et nyt punktum i stedet
indsat i § 176, stk. 1, således at det tydeliggøres, at kom-
munernes udgifter til at fuldbyrde foranstaltninger efter de
nævnte bestemmelser i lov om bekæmpelse af ungdomskri-
minalitet indgår i refusionsopgørelsen af udgifter til et barn
eller en ung. Reglerne om refusion efter den centrale refusi-
onsordning vil med ændringsforslaget også gælde i forhold
til summen af en kommunes udgifter til hjælp og støtte for
børn og unge under 18 år, og udgifter efter servicelovens §§
76 og 76 a for unge i alderen 18-22 år, når de pågældende
børn og unge tilhører samme husstand.
Til nr. 2
Der er behov for, at kommunerne i lighed med hvad
der gælder efter § 181 i serviceloven, kan få statsrefusion
for deres udgifter til foranstaltninger, der iværksættes efter
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, når afgørelsen om-
handler et udenlandsk barn eller ung, der har fået opholds-
tilladelse efter visse bestemmelser i udlændingeloven eller
særloven om personer, der har bistået danske myndigheder i
Afghanistan. Det foreslås derfor, at en bestemmelse svaren-
de tilsvarende servicelovens § 181 indsættes som § 54 b i
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, dog således at
det alene er de bestemmelser, der er relevante for børn og
unge, der medtages.
Ændringsforslaget skal sikre, at de enkelte kommuner i
forhold til udlændinge ikke stilles anderledes i forhold til
afholdelse af udgifter til foranstaltninger efter lov om be-
kæmpelse af ungdomskriminalitet, end hvis afgørelsen om
foranstaltninger var truffet efter reglerne i servicelovens §
52, stk. 3.
Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre merudgifter
for det offentlige under ét, men vil indebære merudgifter
for staten på skønsmæssigt 1,4 mio. kr. og tilsvarende min-
dreudgifter for kommunerne. Forslagets økonomiske konse-
kvenser skal forhandles med kommunerne.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 4, stk. 2, fastsættes regler om, at
den foreslåede indsættelse af et nyt punktum servicelovens §
176, stk. 1, i ændringsforslagets nr. 1, skal finde anvendelse
for udgifter der afholdes efter afgørelser truffet af Ungdoms-
kriminalitetsnævnet den 1. januar 2019 eller senere.
Med ændringsforslagets nr. 3 foreslås overgangsbestem-
melsen samtidig nyaffattet, således at der dels tages højde
for den foreslåede indsættelse af et nyt punktum i service-
L 27 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2486132_0003.png
3
lovens § 176, stk. 1, og det dels tydeliggøres, at det er
tidspunktet for afholdelse af udgiften og ikke tidspunktet for
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, der har betydning
for, hvilke regler der er gældende ved opgørelsen af udgiften
for det enkelte år.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var
til 1. behandling den 26. oktober 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og Ældre-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og ældreministeren sendte den 18.
juni 2021 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag
311, folketingsåret 2020-21. Den 6. oktober 2021 sendte so-
cial- og ældreministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [4] bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [24] spørgsmål
til social- og ældreministeren til skriftlig besvarelse, [som
ministeren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Kim Aas (S) Rasmus Stoklund (S) Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Christina Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Stén Knuth (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF)
Marie Krarup (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5