Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 24 Bilag 1
Offentligt
2457193_0001.png
Arkitektforeningen
lmnRl. \>«.:›t'l.1l|()I| m “Lniilc « I»
Indenrigs- og Boligministeriet
E-mail: [email protected]; cc: [email protected]
Sagsnummer. 2021-2388
Høring over forslag til lov om ændring af byggeloven 08-07-2021
Vi takker for det tilsendte materiale og for muligheden for at afgive hø-
ringssvar.
Opbakning til nye krav til byggeriet
Akademisk Arkitektforening støtter lovforslaget om, at der indføres hjem-
mel i byggeloven til, at der i bygningsreglementet kan fastsættes krav til
byggeriet om livcyklusvurdering og CO2- grænseværdi, om totaløkonomisk
analyse, om ressourceanvendelse på byggepladser samt om dokumentation
af problematiske stoffer i byggematerialer, så bemyndigelsesbestemmel-
serne kan rummes inden for lovens formål. Vi er helt enige indholdet af de
ñre tilføjelser til bygningsreglementet.
Det er vigtige værktøjer i forhold til at understøtte den grønne omstilling og
nå klimamål inden for byggeriet.
Udmøntning i bygningsreglementet
Vi bakker helt op de nye krav, men vi deler også den bekymring om de øko-
nomiske og administrative konsekvenser af de nye dokumentationskrav i
bygningsreglementet, som er beskrevet i høringen. Det kan blive svært for
især mindre virksomheder at navigere i. Det kan medvirke til at centrali-
sere og favorisere de større virksomheder på bekostning af lokal indflydelse
og regional udvikling. Derfor er det vigtigt, at de nye krav bliver implemen-
teret på en måde, så de bliver klare og operationelle.
Det er vores opfattelse, at der med de ændrede ansvarsforhold der er gjort
gældende med ikrafttrædelsen af BR18, opstod så mange processuelle og
administrative udfordringer for byggeriet - som endnu ikke er løst - og at
disse kan blive øget med de nye bemyndigelser.
Disse forhold dækker over et manglende samspil imellem lovens
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0002.png
.e
v
E
Arkitektforeningen
5 rr;
:tk-Zggrg; lmnii-h *www L-.HUH nu ;Nul-dir z tx
Amp."
intentioner og hensigter og resultatet af dens praktiske udmøntning. Dette
ses tydeligt i den måde som ikrafttrædelsen af BR18 har ændret på forde-
lingen af ansvarsforholdet og administrationen af byggesager.
Men det handler ikke alene om de udfordringer som byggeriet står overfor i
forhold til bygningsreglementet, men også om et generelt stigende behov
for målstyring og dokumentation af, som stiller nye krav til branchens or-
ganisering af opgaverne og til de redskaber og procedure som branchens
aktører får stillet til rådighed, for at kunne sikre en succesfuld implemente-
ring af f.eks. de nye bemyndigelser.
Akademisk Arkitektforening deltager meget gerne i en dialog om et bedre
bygningsreglement og en smidig implementering af de nye krav om doku-
mentation.
Med venlig hilsen
Lars Autrup
Direktør
Arkitektforeningen
. . ,,......:...,:j
_,...
MVH 53%,?
3311,
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0003.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 14. juli 2021
Høringssvar - Høring af forslag til ændring af byggeloven
BL
Danmarks Almene Boliger har den 3. juni 2021 modtaget høring af forslag til ændring af
byggeloven af Indenrigs- og Boligministeriet.
Med lovforslaget foreslås det at udvide byggelovens formål, så lovens formål rummer hensynet
til klima og ressourcer samt hensynet til økonomisk bæredygtighed. BL hilser udvidelsen af
formålsbestemmelsen velkommen, da de almene boligorganisationer har et øget fokus på
bæredygtigt byggeri og ressourceeffektivitet.
Det foreslås endvidere, at der indføres bemyndigelsesbestemmelser til fastsættelse af krav til
byggeriets klimapåvirkning. BL har ikke umiddelbart nogen bemærkningerne til
bemyndigelsesbestemmelsen, som vil føre til ændringer af bygningsreglementet.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0004.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Sagsnr. 2021-2388
Sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
København den 9. juli 2021/GKS
Høringssvar
Høring over forslag til lov om ændring af byggeloven
Bygherreforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. ændringer af byggeloven,
som substantielt sker med henblik på bemyndigelse til at implementere den politisk vedtagne strategi
for bæredygtigt byggeri af april 2021 i bl.a. Bygningsreglementet. Vi anerkender behovet for lovæn-
dringerne, samtidigt med at vi henleder opmærksomheden på to overordnede forhold, nemlig koordi-
neringen af implementeringen af strategien i det nye Koordineringsudvalg,
hhv. EU’s kommende tak-
sonomi. Da byggeloven normalt kun ændres med længere intervaller, bør der tages højde herfor i lo-
vens udformning allerede nu.
Ad. Koordineringsudvalget: Udvalget har i henhold til dets kommissorium til formål at bistå ministeren,
folketinget og ministeriet med at implementere de tiltag, der er angivet i strategien. Hvis loven låses i
et meget snævert leje, er der risiko for at denne vil være en hindring for at fornuftige tolkninger og im-
plementeringsforslag, som måtte komme ud af Koordineringsudvalgets arbejde. Et eksempel herpå er
er tiltaget om
helhedsvurderinger af energirenoveringer,
som på indeværende tidspunkt ikke er kon-
kretiseret, og der vil fx kunne opstå en diskrepans mellem dette tiltag og intentionerne om at reducere
CO2-aftrykket gennem LCA, som der lægges op til kun skal omfatte nybyggeri.
Ad. EU’s taksonomi: De kommende bestemmelser om taksonomi ift. om investeringer kan betragtes
som bæredygtige, og som efter planen implementeres fra og med oktober 2022, vil få konsekvenser
for byggeriet. Derfor bør det overvejes, om der allerede nu bør indføjes rammebestemmelse herom i
byggeloven.
I forhold til de konkrete ændringsforslag og bemærkninger hertil, har vi følgende kommentarer:
Ad 2.2.2.) Det kommende krav om LCA er alene rettet mod nybyggeri, jf. den politiske aftale. Set i
sammenhæng med det ovenfor nævnte tiltag om helhedsvurderinger af energirenoveringer bør loven
allerede nu åbne op for eventuelle kommende krav LCA/grænseværdier ved renoveringer, som vil
være omfattet af energiramme og/eller produktkrav (U- og Eref-værdier). Begrundelsen herfor er, at
udledningerne fra den eksisterende bygningsmasse langt overstiger udledninger fra nybyggeri, som
også kun udgør en minimal del af driftsforbruget, forudsat at de nye bygninger lever op til de gæl-
dende energikrav. Ved at medtage en åbning for kommende krav til renoveringer, tages der højde for
eventuelle implementeringsforslag fra Koordineringsudvalget og kommende politiske justeringer frem
mod 2030.
Ad. 2.3.2) Hvis bestemmelsen om totaløkonomiske vurderinger / LCC skal finde anvendelse ift. offent-
lige og almene (offentligt) støttede byggerier, kan der blive behov for, at de øvrige rammebetingelser
for anvendelse af totaløkonomi justeres, idet den gældende adskillelse mellem anlægsbudgetter (der
regulerer udbud) og driftsbudgetter er en hindring for at lave reelle udbud ud fra totaløkonomiske prin-
cipper, og dermed en hindring for opfyldelsen af intentionen med lovens bestemmelser omkring bære-
dygtig økonomi i byggeprojekterne.
Ad. 2.4.2) Det bør præciseres, at energibetragtningen i forslaget særligt er begrundet i CO2-effek-
terne. I takt med, at fossile drivmidler erstattes af vedvarende energikilder, vil der kunne ske en for-
skydning i fokus på ressourceforbrug fx ift. produktiviteten. Desuden bør der, ud fra de samme over-
ordnede betragtninger som angivet under 2.2.2., tages højde for, at der også kan komme krav til res-
sourceforbruget på byggepladser, der vedrører renoveringer (herunder ombygninger og tilbygninger) i
Bygningsreglementets forstand.
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0005.png
Ad. 2.5.2) Loven bør på dette område udformes, således at denne tager højde for kommende krav om
bygnings- og materialepas og EPD'er ift. materialer generelt, samt ressource- og miljøkortlægninger
ved nedrivninger (fra 2023), som alt sammen vil være essentielt ift. at der kommer tilstrækkeligt styr på
de problematiske stoffer og dokumentationen heraf.
Ad. 3) Afslutningsvist ser vi det som en mangel i ændringsforslaget og bemærkningerne hertil, at pro-
blemstillingen med fordeling af udgifterne mellem anlæg og drift i en totaløkonomisk sammenhæng
ikke adresseres. Der henvises således i teksten eksplicit til påvirkning af anlægsudgifterne. Som
nævnt under ad. pkt. 2.3.2 vil en ændring af rammebetingelserne være nødvendigt for at kunne leve
op til lovens formål og mål på dette punkt.
Såfremt ovennævnte giver anledning til spørgsmål eller uddybning, står vi naturligvis til disposition.
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0006.png
Janet Nielsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Lene Espersen <[email protected]>
8. juli 2021 10:55
Janet Nielsen; Social- og Indenrigsministeriet
Høringssvar vedr. Lov om ændring af byggeloven sagsnummer 2021-2388
Kære Janet Nielsen
[email protected]
cc
[email protected]
Tak for muligheden for at blive hørt vedrørende ændring af byggeloven.
Danske Arkitektvirksomheder hilser de foreslåede ændringer af byggeloven velkomne – indførelse af krav om
livscyklusvurdering og grænseværdier for klimapåvirkning, krav om totaløkonomisk analyse, ressourceanvendelse på
byggepladser og dokumentation af problematiske stoffer.
Danske Arkitektvirksomheder vurderer, at afprøvningen af disse krav i den Frivillige Bæredygtighedsklasse og
efterfølgende indfasning i Bygningsreglementet tilvejebringer et optimalt grundlag for at arkitektvirksomhederne
kan gøre byggeriet væsentligt mere bæredygtigt i samarbejde med bygherrer og byggeriets øvrige aktører, herunder
gøre byggeriet sundere, mere ressourceeffektivt, samt medvirke til at reducere Danmarks klimabelastning med 70%
inden 2030 og medvirke til at omstille byggeriet til cirkulær økonomi.
Danske Arkitektvirksomheder vurderer, at de merinvesteringer i optimering og dokumentation, som kravene
medfører, vil skabe både privat- og samfundsøkonomisk værdi, når effekterne af kravene realiseres. For
arkitektvirksomhederne – og flere andre virksomhedstyper i byggeriets værdikæde – er ambitiøse
bæredygtighedskrav med til at skabe et marked for innovative løsninger, og skærper dermed virksomhedernes
internationale konkurrenceevne. Dermed er ændringerne i byggeloven ikke kun god byggepolitik, de er også god
sundheds-, klima- og erhvervspolitik.
Danske Arkitektvirksomheder takker for de gode og inddragende forløb mellem Styrelse og byggeriets
organisationer i de forskellige politiske tiltag, der skal understøtte bæredygtigt byggeri. Da den teknologiske
udvikling og byggeriets praksis ændrer sig markant som følge af det skærpede fokus på bæredygtighed generelt, er
det vigtigt, at kravene løbende følges op og justeres i dialog med byggeriets aktører. Det medvirker Danske
Arkitektvirksomheder gerne til.
Med venlig hilsen
Lene Espersen
Administrerende direktør
Danske Arkitektvirksomheder
Vesterbrogade 1E, 2. sal
1620 København V
1
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0007.png
M 23 27 69 26
T 32 83 05 00
[email protected]
www.danskeark.dk
2
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0008.png
Kommentering forslag til lovændring til byggelov
Danske Beredskabers bemærkninger til udkast til forslag til Lovforslag om ændring
af byggeloven med ikrafttræden den 1. januar 2022, j.nr.: 2021-2388.
Afsender:
Danske Beredskaber, H. C. Andersens Boulevard 23, 3, 1553 København V
Sekretariatschef Bjarne Nigaard
Generelle bemærkninger:
Danske Beredskaber stiller sig positiv over for den politiske aftale om en national strategi
for bæredygtigt byggeri, hvor hensynet til klima og ressourcer samt hensynet til økono-
misk bæredygtighed prioriteres, og vi er ligeledes positive overfor den afledte udvidelse
af byggelovens formål til også at rumme disse emner. Det er Danske Beredskabers fokus
at støtte og drive den grønne omstilling fremad på en sikker og forsvarlig måde samt at
sikre et godt brandsikkerhedsniveau for alle typer bygninger (herunder i byggemateria-
ler), anvendelser, drift mv.
Danske Beredskaber anbefaler, at man inden udmøntningen af krav om bæredygtigt byg-
geri i bygningsreglementet, og senere i den efterfølgende testperiode, undersøger de af-
ledte konsekvenser af byggelovens udvidelse i forhold til lovens andre hovedformål. Det
bør blandt andet undersøges, hvilken betydning ændringerne har for det formål der er
med at sikre, at bebyggelsen udføres, indrettes og bruges, således den frembryder til-
fredsstillende tryghed i blandt andet brand- og sikkerhedsmæssig henseende. Derved
sikres en nødvendig helhedstænkning i fastsættelse af krav til byggeriet og en rettidig
anvendelse af data og analyse af alle aspekter.
Det er Danske Beredskabers anbefaling, at det for fremtidens bæredygtige byggeri sik-
res, at det nuværende brandsikkerhedsniveau i byggeloven bevares.
Bæredygtigt byggeri skal således planlægges med et tilstrækkeligt stort antal sikkerheds-
barrierer, som sikrer bygningen mod et totalt kollaps i brandsikkerheden.
Et tilstrækkelig stort antal barrierer i brandsikkerhedsniveauet vil sikre, at valg af brand-
sikringstiltag for konkrete projekter i fremtiden understøtter et højt og samfundsmæssig
forventet sikkerhedsniveau under såvel evakuering, redning og slukning af brand. Ligele-
des vil det sikre, at der tages højde for de gamle, sunde principper baseret på simplicitet
og robusthed.
Med byggelovgivningens ændrede formål skal der derfor være et tilpas stort samspil mel-
lem byggelovens brandsikkerhedsniveau og det forventede sikkerhedsniveau og den ind-
sats beredskaberne skal levere i medfør af Beredskabslovgivningen, med opgaverne at
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
Notat
forebygge, begrænse og afhjælpe skader på personer, ejendom og miljø ved ulykker og
katastrofer eller overhængende fare herfor.
Der må og kan under udmøntningen af byggelovens krav i bygningsreglementet og tilhø-
rende vejledninger ikke planlægges efter, at beredskaberne kompenserer for et lavere
brandsikkerhedsniveau i bæredygtigt byggeri, ligesom der heller ikke kan forventes aty-
piske indsatser fra beredskabet. For at kunne garantere muligheden for fortsat effektiv
indsats, er det derfor væsentligt, at de gængse principper ikke fraviges.
Danske Beredskaber stiller sig gerne til rådighed for det videre arbejde med ændring af
bygningsreglementet og tilhørende vejledninger, hvor relevante byggetekniske emner
ønskes vurderet i forhold til deres betydning for beredskabernes operative opgavesæt.
Danske Beredskaber vil i dette samarbejde blandt andet kunne bistå med opdateret op-
lysning om beredskabernes kontinuerlige udvikling i materiel, taktik, uddannelse mv. Til-
svarende bidrager Danske Beredskaber gerne i testfasens evaluering med data og viden
om de afledte konsekvenser i forhold til beredskabernes indsatsforhold.
Bidraget fra Danske Beredskaber vil, ud over at understøtte by- og samfundsudviklingen,
også have til formål bedst muligt at sikre en nødvendig balance imellem bygningsmæssig
udvikling og beredskabernes muligheder for at kunne yde den forsvarlige indsats i trit
med beredskabslovgivningen og samfundets forventninger til beredskabet.
Endelig bemærkes det, at man med lovændringen ikke forventer økonomiske konsekven-
ser og implementeringskonsekvenser for det offentlige. Dette understøtter ovenstående
bemærkning om, at beredskaberne med ændringen ikke forventer at indgå som et kom-
penserende tiltag i forhold til brandsikkerhedsniveauet i byggeloven, og at der ikke aner-
kendes nye og afvigende principper for byggeri, med afledte krav til ændret indsatstaktik.
Side 2 (2)
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0010.png
Indenrigs- og boligministeriet
Holmens Kanel 22
1060 København K.
Att.: Janet Nielsen
Sagsnummer 2021 - 2388
Odense, den 9. juli 2021
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af byggeloven
Brancheforeningen Danske Bygningskonsulenter, som repræsenterer arkitekt- og ingeniørfirmaer,
der arbejder med tæthedsmåling, energimærkning, huseftersyn (Tilstandsrapporter og El-
eftersynsrapporter) og energirådgivning, takker for muligheden for at aflevere høringssvar.
Danske Bygningskonsulenter hilser ændringerne i byggeloven velkommen og bakker op om lovens
formål med at rumme hensynet til klima og ressourcer samt hensynet til økonomisk
bæredygtighed.
Danske Bygningskonsulenter har følgende bemærkninger:
Livscyklusvurderinger
Det ønskes, med dette lovforslag at indføre hjemmel i byggeloven til, at der i Bygningsreglementet
kan stilles krav om livscyklusvurdering (LCA og LCC) i forbindelse med nybyggeri. Det fremgår
desuden, at det i denne sammenhæng omfatter bygninger, der omfattes af energirammen og at
dette derved omfatter de fleste bygninger, som opføres.
Danske Bygningskonsulenter vil kraftigt opfordre Indenrigs- og boligministeriet til at ændre kravet til
bygningsscoopet, således at lovforslaget ikke gælder for enfamilieshuse og øvrige bygninger under
2.000 m
2
, og som er omfattet af energirammedirektivet.
Det er omfattende at udarbejde livscyklusvurderinger (LCA og LCC). Det kræver et stort
ressourceforbrug at udføre en sådan analyse i en høj kvalitet. En så omfattende analyse bør derfor
kun udføres ved større byggerier med økonomiske ressourcer til det. Det vil således ikke være
økonomisk bæredygtigt at stille krav om, at alle nybyggede enfamilieshuse får udarbejdet en
livscyklusvurdering. Omkostningsniveauet for udarbejdelsen af en livscyklusanalyse vil være
uforholdsmæssig højt sammenlignet med udbyttet af analysen.
På denne måde undgås en lignende situation som ved funktionsafprøvning, hvor man fejlagtigt har
indført kravet for samtlige nye bygninger uanset behov og relevans.
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0011.png
Konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget giver hjemmel i byggeloven til at stille en lang række nye krav til erhvervslivet.
Danske Bygningskonsulenter mener, at de øgede krav til byggeriet bør afspejle sig i et krav om
efteruddannelse af de konsulenter, der skal foretage livscyklusvurderinger og opgørelse af CO
2
-
ækvivalenter. Efteruddannelse er et vigtigt redskab til at sikre en høj kvalitet i det udførte arbejde.
Vægtning af de bæredygtige parametre
Lovforslaget bygger på et ønske om at give hjemmel til den frivillige bæredygtighedsklasse i
byggeloven. Den frivillige bæredygtighedsklasse bygger på princippet om tre parametre; det
sociale, det økonomiske og det miljø- og klimamæssige.
Lovforslaget lægger op til at sikre en totaløkonomisk tilgang til byggeri. Det er dog uklart, hvordan
de enkelte parametre vægtes i forhold til hinanden.
Danske Bygningskonsulenter ønsker, at dette tydeliggøres i de endelige krav som udmøntes i
Bygningsreglementet.
Med venlig hilsen
Danske Bygningskonsulenter
Formand for Danske Bygningskonsulenter
Brian Aaboe
Mail:
[email protected]
Cc:
[email protected]
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0012.png
Til Indenrigs- og Boligministeriet
E-mail:
[email protected],
cc.:
[email protected]
Sagsnummer 2021-2388
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
[email protected]
www.handicap.dk
13. juli 2021 / mmh_dh
Sag 18-2021-00530
Dok. 543712
Danske Handicaporganisationers (DH’s) høringssvar til forslag til lov
om ændring af byggeloven
DH har modtaget forslag til lov om ændring af byggeloven i høring. DH takker for muligheden for at komme
med bemærkninger. Vi har følgende bemærkninger:
Det fremgår af lovforslaget s. 3, at man med ændringerne ønsker, at alle 9 krav i ”
Den frivillige bæredygtig-
hedsklasse skal udmøntes i bygningsreglementet
”. De fem krav er allerede hjemlet i byggeloven, og med
forslaget ønskes derfor at indføre hjemmel til de resterende 4 krav ”
Den frivillige bæredygtighedsklasse
udgør et lettilgængeligt og ensartet grundlag at opføre bæredygtigt byggeri efter
”.
Om ”den frivillige bæredygtighedsklasse” skriver Bolig-
og Planstyrelsen:
Målsætningen med bæredygtighedsklassen er at favne de tre dimensioner i bæredygtigt
byggeri: Den miljø- og klimamæssige kvalitet, Den sociale kvalitet og den økonomiske kvalitet.
https://baeredygtighedsklasse.dk/1-Formaalet-med-klassen/Formaalet-med-
baeredygtighedsklassen#forord-ved-boligministeren
Lovforslaget tager dermed udgangspunkt i den frivillige bæredygtighedsklasse, der ud over den klimamæs-
sige og økonomiske dimension, også indeholder en
social dimension
. Lovforslaget har dog udelukkende
fokus på klima og resurser samt på økonomisk bæredygtighed.
DH mener, at det er vigtigt at have fokus på klima, resurser og økonomisk bæredygtighed. DH er samtidig
ærgerlig over, at den sociale dimension er helt fraværende.
DH foreslår, at der i loven også medtages den sociale dimension af bæredygtigt byggeri.
Den sociale dimension i bæredygtighedsdagsordenen bør tænkes ind
CONCITO har med støtte fra RealDania udarbejdet et fremsynsnotat om social bæredygtighed:
2020.10.06 Fremsynsnotat om social bæredygtighed.pdf (concito.dk)
Notatet udkom i oktober 2020. Her fremgår det af indledningen:
Bæredygtighed omfatter normalt tre faktorer, den miljømæssige, den økonomiske og den
sociale bæredygtighed. Vurderingen af bæredygtighed inden for byggeri har længe kun haft
fokus på en begrænset del af den miljømæssige bæredygtighed, især at opnå lavt energifor-
DH er talerør for handicaporganisationerne og repræsenterer alle typer af handicap - fra hjerneskade og gigt til udviklingshæmning og sindslidelse.
35 handicaporganisationer med cirka 340.000 medlemmer er tilsluttet DH.
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0013.png
brug i driften og undgå farlige stoffer i byggematerialerne. For øjeblikket er der en positiv
tendens til at fokusere bredere på bæredygtighed i hele byggeriets livscyklus, især med fokus
på byggematerialernes klimaaftryk. Dette skift kan ses i lyset af Danmarks mål om at reduce-
re sine drivhusgasudledninger med 70 % i 2030 og det langsigtede mål om klimaneutralitet i
2050.
Tiden er nu kommet til også at sætte større fokus på den sociale bæredygtighed i den grøn-
ne omstilling af byggeriet.
DH mener, at når fokus i så udstrakt grad er på den klimamæssige og økonomiske bæredygtighed, glem-
mes et helt nødvendigt fokus på den sociale dimension.
DH mener, at en af udfordringerne med den sociale dimension er, at den ikke er så let at måle på, som de
øvrige bæredygtighedsmål. Der mangler en definition af, hvad vi taler om, når vi taler social bæredygtighed i
byggeriet. Når der ikke er en definition, er det svært at måle på, om byggeriet er tilstrækkeligt socialt bære-
dygtigt. Det bliver de mål, der kan måles, og som man bliver vurderet på, der får fokus.
DH mener, at der ikke er tvivl om, at et øget fokus på social bæredygtighed i byggeriet vil fremtidssikre byg-
geriet i endnu højere grad end i dag. Måske især, når det gælder mennesker med handicap, som derfor
sandsynligvis i højere grad vil kunne benytte sig af diverse byggeri, end tilfældet er i dag, hvis den sociale
bæredygtighed indtænkes.
DH foreslår, at Indenrigs- og Boligministeriet igangsætter en proces med at definere social bæredygtighed i
byggeriet, og herefter opstiller mål for, hvordan vi opnår et mere socialt bæredygtigt byggeri i Danmark.
For uddybning af ovenstående, kontakt venligst chefkonsulent Maria Holsaae på e-mail:
[email protected]
Med venlig hilsen
Sif Holst
Næstformand
Side 2 af 2
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0014.png
13. juli 2021
DI-2015-11983
Deres sagsnr.: 2021-2388
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att.: Janet Nielsen, [email protected]
Høringssvar til ændring af byggeloven
DI Byg og DI Dansk Byggeri takker for muligheden for at kommentere høring over forslag
til ændring af byggeloven.
DI Byg og DI Dansk Byggeri anerkender behovet for at indføre hjemmel i byggeloven, der
muliggør fastsættelse af krav om livscyklusvurdering (LCA) m.v. i bygningsreglementet.
DI Byg og DI Dansk Byggeri finder det positivt, at byggelovens formål udvides til også at
omfatte bæredygtighed, og at udkastet er et skridt i den rigtige retning mod en bæredygtig
omstilling i byggeriet.
Vi har samtidig nogle betragtninger, der bør overvejes inden kravene udmøntes i
bygningsreglementet.
Med forslaget indføres hjemmel til at foretage betydelige ændringer af
bygningsreglementet. Ændringer, der vil kræve store omstillinger for de virksomheder,
der på sigt bliver omfattet af kravene. Det er derfor også vigtigt, at Indenrigs- og
Boligministeriet, herunder også Bolig- og Planstyrelsen, allerede nu forholder sig til de
konsekvenser
både økonomiske og administrative
eventuelle ændringer af
bygningsreglementet på sigt vil medføre. Dette begrundes i forventningen om indførelse
af krav i bygningsreglementet i 2023 kombineret med den tid implementeringen forventes
at måtte tage med national høringsperiode og notifikationsprocedure taget i betragtning.
Der lægges op til, at testfasen med den frivillige bæredygtighedsklasse skal benyttes til
indsamling af data fra konkrete byggerier, herunder også de økonomiske konsekvenser,
og derigennem udmøntes de enkelte krav i bygningsreglementet. På møde i testpanel for
den frivillige bæredygtighedsklasse af 10. juni 2021, blev det oplyst, at der er 27 officielt
tilmeldte projekter. DI Byg og DI Dansk Byggeri anerkender forsøget om at indhente data
fra konkrete byggeprojekter, men skal samtidig påpege vigtigheden af, at nye krav indføres
på et veldokumenteret grundlag, hvilket skal sikre, at det kan fungere i praksis.
Det fremgår, at lovforslaget ikke indeholder EU-retlige aspekter, hvilket DI Byg og DI
Dansk Byggeri - isoleret set - er enige i. Den forventede udmøntning af krav i
bygningsreglementet vil dog i høj grad indeholde EU-retlige aspekter. DI Byg og DI Dansk
Byggeri skal derfor understrege vigtigheden af, at Indenrigs- og Boligministeriet samt
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
Bolig- og Planstyrelsen orienterer sig mod udviklingen på det europæiske område, så
udmøntningen af kravene i bygningsreglementet ikke bliver en hæmsko for den
europæiske samhandel og det indre marked. I denne sammenhæng skal DI Byg og DI
Dansk Byggeri endnu engang fremhæve prioriteringen af revisionen af
byggevareforordningen.
DI Byg og DI Dansk Byggeri har også nogle tekstnære bemærkninger til udkastet.
I udkastet benævnes
betragtningsperioden
som værende det samme som byggeriets
levetid. Betragtningsperioden er den periode man har valgt at afskrive CO2-aftrykket over,
og det hænger ikke sammen bygningens levetid. DI Byg og DI Dansk Byggeri mener, at
det er af meget stor vigtighed, at byggebranchen ikke
fejlagtigt
får indtryk af, at
betragtningsperioden er det samme som bygningens levetid, hvilket er en reel risiko med
formuleringen i udkastet. Aftrykket i livscyklusfasen B4 er et udtryk for, hvor mange
udskiftninger, der skal ske indenfor betragtningsperioden, og det er i denne fase, at
byggekomponenternes levetid skal tages i betragtning. Betragtningsperioden er derfor
meget afgørende for, hvor tunge eller lette byrder byggeri medfører i forhold til kravet.
Dette understreger vigtigheden af, at en løbende vurdering af betragtningsperioden
indgår som en del af koordineringsudvalgets opgave. Hertil skal det også bemærkes, at det
ikke fremgår af udkastet hvem eller hvordan betragtningsperioden er fastsat, hvilket bør
præciseres.
Den foreslåede ændring af byggeloven medfører, at der i bygningsreglementet kan
fastsættes krav om ressourceanvendelse på byggepladser i forbindelse med nybyggeri. Det
fremgår ikke, hvorfor bestemmelsen ikke udvides til også at omfatte renoveringsprojekter,
hvor DI Byg og DI Dansk Byggeri også mener, at der bør være fokus på
ressourceanvendelse. Dette skal også ses i lyset af, at bemyndigelsen til fastsættelse af
krav om dokumentation af problematiske stoffer i byggematerialer omfatter udskiftning
af bygningsdele, og dermed ikke kun nybyggeri.
Det er vigtigt, at der er fokus på omkostninger, både til dokumentation og til
gennemførelse af projekterne. Derfor kan man med fordel overveje, om der bør
specificeres en bagatelgrænse for, hvad der skal medtages i beregningerne, ligesom det
bør afklares, om installationer skal medtages.
Til lovforslagets § 6, stk. 1, litra l, jf. lovforslagets nr. 5, nævnes at udmøntning af krav om
LCA i bygningsreglementet har til formål at synliggøre bygningens klimapåvirkning i et
livscyklusperspektiv set i forhold til udformning, materialevalg og drift. Det er i denne
forbindelse vigtigt at fremhæve, at klimapåvirkning i et livscyklusperspektiv ikke alene
handler om materialevalg. DI Byg og DI Dansk Byggeri mener derfor, at det bør
fremhæves, at også rådgiverne har en central rolle med at indtænke
bæredygtighedsaspekter allerede i byggeriets designfase. Og i forlængelse heraf, at de valg,
der træffes i designfasen blandt andet materialevalg, også reelt afspejles i det færdige
byggeri. Dette er en pointe, der også er blevet fremhævet i klimapartnerskabet, og som bør
tydeliggøres i udkastet.
Flere af udkastets forslag hænger uløseligt sammen med, at der er behov for flere og
retvisende data. Dette kommer til udtryk i både strategi for bæredygtigt byggeri samt
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
aftale om udmøntning af pulje til bæredygtigt byggeri. DI Byg og DI Dansk Byggeri foreslår
derfor, at der til § 6, stk. 1, tilføjes et litra p om krav til dataopsamling. Dette vil være
relevant at kunne fastsættelse bestemmelser i bygningsreglementet om hvor og hvordan
data bør opsamles, f.eks. vedrørende ressourceforbrug, begrænsning af
klimapåvirkninger og fremme af kvalitet og drift i forhold til bebyggelser. Derudover vil
man kunne fastsætte krav til datastandarder og formater.
DI Byg og DI Dansk Byggeri står naturligvis til rådighed, såfremt høringssvaret måtte give
anledning til spørgsmål.
Med venlig hilsen
Emil Engel Magnussen
Konsulent
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0017.png
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0018.png
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0019.png
Janet Nielsen
[email protected]
cc
[email protected]
9. juli 2021
DOKNR-10-2226
E-mail: [email protected]
Side 1 af 2
FRI høringssvar vedr. Lov om ændring af byggeloven
sagsnummer 2021-2388
Tak for muligheden for at blive hørt vedrørende ændring af byggeloven.
FRI hilser de foreslåede ændringer af byggeloven velkomne
indførelse af
krav om livscyklusvurdering og grænseværdier for klimapåvirkning, krav om
totaløkonomisk analyse, ressourceanvendelse på byggepladser og dokumenta-
tion af problematiske stoffer.
FRI vurderer, at afprøvningen af disse krav i den Frivillige Bæredygtigheds-
klasse og efterfølgende indfasning i Bygningsreglementet vil bidrage til såvel
bedre og mere helhedsorientering i byggeri såvel som at nå Danmarks kli-
mamål inden 2030.
Høringen afspejler naturligvis en større ændring, der sker ved at man nu også
introducerer økonomi som en parameter i Byggeloven, en ændring som blandt
bygningsejere er meget efterspurgt, men også vil kræve en styring af balencem
mellem den privatøkonomiske og den samfundsøkonomisk værdi, når effek-
terne af kravene realiseres.
Det er FRI’s vurdering, at
ambitiøse bæredygtighedskrav er med til at skabe et
marked for innovative løsninger, og dermed virksomhedernes internationale
konkurrenceevne.
En forudsætning for bæredygtighed og grønnere byggeri er data og specielt
data om bygninger i driftperioden. Både i forhold til ressourceforbrug, be-
grænsning af klimapåvirkninger og fremme af kvalitet og drift i forhold til be-
byggelser er det relevant at kunne lave bestemmelser om hvor og hvordan der
bør opsamles data. Videre vil man kunne angive krav til datastandarder og for-
mater. Det foreslås derfor, at man i Byggeloven indfører mulighed for at stille
krav til dataopsamling, som man så i Bygningsreglementet kan udmønte i rele-
vante og nødvendige målemetoder.
Konkret foreslås, at der i § 6 indsættes et nyt punkt:
p) krav til dataopsamling
FRI er medlem af
Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI
Vesterbrogade 1E, 3. sal
1620 København V
+45 35 25 37 37
www.frinet.dk
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0020.png
DOKNR-10-2226
Side 2 af 2
FRI takker for de gode og inddragende forløb mellem Bolig- og Planstyrelsen
og byggeriets organisationer i de forskellige politiske tiltag, der skal under-
støtte bæredygtigt byggeri.
Med venlig hilsen
Inge Ebbensgaard
Chef for Byggeri og Byggepolitik
Mobil 6077 6094
E-mail [email protected]
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0021.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1260 København K
Sendes pr. mail til:
[email protected]
og
[email protected]
Høring over udkast til lovforslag om ændring af byggeloven
sagsnummer 2021-2388
(IM Id nr.: 419520)
Hovedstadens Beredskab har modtaget udkast til lovforslag om
ændring af byggeloven, sagsnummer 2021-2388 - i høring fra In-
denrigs- og Boligministerie.
16. juli 2021
Journal nr. 2021-0005752
Operativ styring
Brandteknik
Gearhalsvej 1
2300 Valby
Tlf.:
Mobil:
E-Mail:
+45 3343 1000
+45 26882921
[email protected]
Hovedstadens Beredskab skal i den forbindelse oplyse, at beredska-
bet tilslutter sig de af Danske Beredskaber fremsendte kommenta-
rer til lovforslaget fra Danske Beredskaber.
www.hbr.dk
Med venlig hilsen
Henriette Elmer
Afdelingsleder
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0022.png
1
Til Indenrigs- og Boligministeriet
[email protected] med kopi til [email protected]
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup
Billedskærervej 17
5230 Odense M
Telefon 4343 6000
[email protected]
www.tekniq.dk
Dato: 9. juli 2021
Side 1/1
Journalnummer 2021-2388: Høring af forslag til ændring af
byggeloven
Indenrigs- og Boligministeriet har med brev dateret 3. juni 2021 fremsendt forslag
til ændring af byggeloven og anmodet om at modtage bemærkninger til udkastet
senest den 16. juli 2021.
TEKNIQ Arbejdsgiverne noterer, at udkastet har til formål at udmønte den politi-
ske aftale om en national strategi for bæredygtigt byggeri. TEKNIQ Arbejdsgiverne
støtter de hensyn, som søges varetaget strategien. Vi bakker derfor også op om-
kring tilvejebringelsen af de nødvendige hjemler i byggeloven, som vil gøre det
muligt at fastsætte konkrete krav i bygningsreglementet.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at den konkrete udformning af reglerne skal
ske i bygningsreglementet og sikre, at sektoren understøttes i at udvikle og indar-
bejde bæredygtige løsninger. Drift af bygninger er ifølge Klimapartnerskabet for
Byggeri og anlæg det område i byggeriet, der udgør det største potentiale for CO2
reduktioner. Derfor vil et krav om anvendelse af totaløkonomi effektivt bidrage til
at nedbringe CO2 udledningen fra bygninger. Samtidig vil kravet forebygge den
type kassetænkning hvor bygherrer entydigt fokuserer på lavest mulige opførsels-
omkostninger, og i stedet sikre, at det er den samlede økonomi i at opføre og
drive bygningen der definerer de mest bæredygtige løsninger. Beregning af total-
økonomi er en ressourcekrævende proces. Derfor opfordrer TEKNIQ Arbejdsgi-
verne til at man overvejer en bagatelgrænse for krav om totaløkonomiske bereg-
ninger, så de mindste projekter afskæres fra kravet, så omkostningerne ved kravet
ikke overstiger gevinsten.
I forbindelse med udarbejdelsen af Klimapartnerskabet for bygge- og anlægssek-
torens anbefalinger til regeringen i 2020, blev der udarbejdet en baggrundsrap-
port om totaløkonomi- Rapporten gennemgår området og giver en række anbefa-
linger til indsatsområder, som kan understøtte et øget brug af totaløkonomi i
bygge- og anlægsprocesser. Rapporten kan hentes på
http://kortlink.dk/2cb4k.
TEKNIQ Arbejdsgiverne står naturligvis til rådighed for en uddybning af vores hø-
ringssvar.
Med venlig hilsen
Simon O. Rasmussen
Underdirektør, TEKNIQ Arbejdsgiverne
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Industri & Installation repræsenterer 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0023.png
Indenrigs og boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Den 23. juni 2021
J.nr.
21-011
Sagsansvarlig HBA
Høring over
forslag til lov om ændring af byggeloven
. Jeres sagsnummer 2021-2388
Byggeskadefonden har fra Indenrigs og boligministeriet den 3. juni 2021 modtaget høring over
forslag til lov om ændring af byggeloven.
Byggeskadefonden har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Helge Birkerod Aaquist
Juridisk konsulent
[email protected]
M: 2215 5395
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0024.png
Janet Nielsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
3. juni 2021 11:32
'Janet Nielsen'
SV: Høring af forslag til ændring af byggeloven j.nr.: 2021-2388 (IM Id nr.: 419520)
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af 3. juni 2021 vedrørende ovennævnte skal vi
oplyse, at sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Susanne Borvang
Chefsekretær
Fra:
Janet Nielsen <[email protected]>
Sendt:
3. juni 2021 10:56
Emne:
Høring af forslag til ændring af byggeloven j.nr.: 2021-2388 (IM Id nr.: 419520)
Til alle høringsparter
Hermed sender Indenrigs- og Boligministeriet udkast til lovforslag om ændring af byggeloven i offentlig høring.
Udkast til lovforslag samt høringsbrev og høringsliste kan også findes på
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65224.
Indenrigs- og Boligministeriet skal anmode om, at eventuelle bemærkninger til lovudkastet sendes til
[email protected]
med
kopi til
[email protected]
senest den 16. juli 2021.
Spørgsmål til lovforslaget kan stilles til Janet Nielsen på
[email protected]
eller telefon 2440 8713.
Venlig hilsen
Janet Nielsen
Fuldmægtig
Indenrigs- og Boligministeriet | Holmens Kanal 22 | 1260 København K.
1
L 24 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra indenrigs- og boligministeren
2457193_0025.png
Janet Nielsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Til Indenrigs- og Boligministeriet
Danske Kloakmestre takker for muligheden for at afgive svar vedrørende Høring af forslag til ændring af byggeloven,
j.nr. 2021-2388.
Danske Kloakmestre har ingen kommentarer til høringen.
Venlig hilsen
Marianne Bentsen
Sekretær Danske Kloakmestre
Tlf. 72 16 02 07
Marianne Bentsen <[email protected]>
6. juli 2021 12:21
Social- og Indenrigsministeriet
Janet Nielsen
Høring af forslag til ændring af byggeloven, j.nr. 2021-2388
Opfølgning
Afmærket
Sekretariat:
H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V
[email protected]
www.danskekloakmestre.dk
Facebook • Instagram • LinkedIn
Sekretariat: H. C. Andersens Boulevard 18 • 1553 København V •
danskekloakmestre.dk
Facebook
Instagram
LinkedIn
1