Jeg kan ikke lade være med at tænke på den proces, der har været omkring det, der kom før det her. Regeringen kom med et forslag til strategi for bæredygtigt byggeri i december 2020, og der var det spændende at se, at der faktisk var rigtig mange aktører inden for byggeriet, som sagde: Vi vil egentlig gerne have nogle højere ambitioner end det, som boligministeren er kommet med. Vi havde så en rigtig god proces i Boligudvalget, hvor vi fik stablet en høring på benene, også selv om der var corona, og det var lidt svært at afvikle det digitalt. Det var jo en lidt speciel oplevelse, for stort set alle aktører inden for byggeriet sagde: Vi vil gerne have noget, der er bedre; kan I ikke lave en bedre aftale end det, som er lagt frem? Og det var et rigtig godt input at få, inden man skulle til forhandlinger.
Vi har jo tit nogle forhandlinger her i Folketinget, som man så bare går til, men her havde vi ligesom en fælles oplevelse af, at byggeriets aktører faktisk gerne ville have, at der skulle gøres noget mere end det, der forelå. Der var så en spændende proces, hvor vi forhandlede os frem til, at der skulle være nogle skærpede krav, og nu står vi så med et lovforslag, som indfører livscyklusvurderinger og CO2-grænseværdier, som bliver faset ind i byggeriet, og hvor kravene bliver skrappere og skrappere, og jeg tror faktisk, at det vil medføre, at man i forbindelse med noget af det planlagte byggeri vil vælge at gøre det endnu bedre, end hvad der lige kræves i opførelsesåret, for en bygherre ved jo godt, at hvis man opfører en ny bygning, er det nok en fordel, at den kan sælges om 10 år, hvis det er noget, der skal opføres med henblik på at blive solgt. Det er noget andet, hvis det er en kommunal bygning. Så jeg tror egentlig, at vi har at gøre med noget her, som ude i virkeligheden kan blive implementeret hurtigere, end det, der er krævet.
En ting, der ikke er med i lovforslaget, og som ikke er med i aftalen for alvor, er spørgsmålet om at tage renoveringerne med. Det er nødvendigt, at vi kommer frem til at få lavet nogle gode aftaler for de renoveringer, der gennemføres i Danmark – det er cirka halvdelen af de byggematerialer, der bruges, som benyttes til at renovere boliger med, i forhold til hvad der bruges i nybyggeriet, så det er jo meget væsentligt. Det er også meget væsentligt, at man kommer frem til, i hvilket omfang man vælger at genbruge bygningsmaterialer. I den aftale, vi indgik, fastsættes det, at der skal laves helhedsvurderinger ved renoveringer, og at der skal laves en afrapportering, der har fokus på sikkert og sundt genbrug i byggeriet, og at der skal laves en rapport over fremme af klimavenlige byggematerialer. Så vi har altså noget, der bliver arbejdet videre med, og som gerne skulle danne grundlaget for, at vi kommer frem til at udmønte noget, som har med renoveringer at gøre, og som skærper kravene. Jeg er sådan set sikker på, at der i kommuner og regioner ville kunne gennemføres langt flere renoveringer, hvis lige anlægsloftet blev lempet.
Vi har også brug for at have værktøjer, som kan sikre os, at vi kan skærpe vores klimamål. Det kan virke ambitiøst, at vi skal reducere med 70 pct. inden 2030, men der er jo sådan set kritikere, der har været ude at sige, at 70-procentsmålet ikke er nok til at leve op til Parisaftalen. Og jeg håber meget, at Klimarådet helt frivilligt vil gå ind og revurdere det, vi har vedtaget indtil nu, og prøve at se, om det er rigtigt, at vi bør hæve procentsatsen frem mod 2030. Og hvis det er tilfældet, har vi brug for at handle på flere områder, og at vi får sat fokus på, hvor det så er, vi kan opnå CO2-reduktioner, og der er jeg meget sikker på, at en øget satsning på renovering af bygningsmassen er et område, hvor vi kan hente noget, som er relativt billigt, og som vil give bedre indeklima og dermed bedre indlæringsevne – hvis der er tale om skoler – og bedre arbejdsmiljø, og som vil betyde, at man kan yde mere på sin arbejdsplads. Så der er nogle plusser, hvis man får lavet renoveringer på den rigtige måde.
Så tror jeg også, at den her lovgivning medfører, at der vil være en bestemt slags byggeri, der bliver fremmet. Der er nogle, der synes, at det er meget vigtigt, at det er teknologineutralt og alt mulig andet, men som gammel tømrer vil jeg bare sige, at jeg er glad for, at jeg kan se konturerne af, at det her vil medføre mere træbyggeri, for det er både klimamæssigt og indeklimamæssigt en god løsning.
Så jeg synes, at det er et godt lovforslag, som jo mest forholder sig til nybyggeri, og i første omgang nybyggeri over 2.000 m², og jeg er sikker på, at det her lovforslag får betydning for, hvad det er for en slags byggeri, der bliver udviklet i Danmark i de kommende år.